moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Biała Dama” bardziej nowoczesna

Zyskał nowoczesne silniki, nowy radar obserwacji powierzchni morza oraz odbiornik systemu nawigacyjnego TACAN, który ułatwia podejście do lotniska – do Siemirowic wrócił właśnie zmodernizowany samolot patrolowy Bryza. Remont przeprowadzili mechanicy z zakładów w Mielcu. Maszyna, ze względu na niecodzienne malowanie, jest nazywana "Białą Damą".


Modernizacja Bryzy trwała kilkanaście miesięcy. Najważniejsza zmiana polegała na zamontowaniu nowych silników PZL-10S z pięciopłatowym śmigłem Hartzell. Zastąpiły one silniki TWD-10B ze śmigłem o trzech płatach. Dzięki temu samolot stał się między innymi płynniejszy w pilotażu. Maszyna zyskała też nowoczesny radar ARS-800, w miejsce starszego ARS-400 oraz odbiornik systemu nawigacyjnego TACAN. – Urządzenie ułatwia załodze podejście do lotniska. Podaje odległość od niego i kierunek, w jakim powinien poruszać się samolot – wyjaśnia kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Nowością jest także centralny punkt tankowania. – Wcześniej paliwo było uzupełniane przez wlewy w skrzydłach. Tankowanie trwało dłużej. Dzięki nowemu systemowi załoga szybciej może odtworzyć gotowość do lotu, a co za tym idzie kolejnych zadań – podkreśla kmdr ppor. Cichy.

Bryza o numerze burtowym 1017 to już czwartą maszyną 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach, która przeszła modernizację zespołu napędowego. Wcześniej nowe silniki otrzymały dwa samoloty monitoringu ekologicznego oraz samolot patrolowy o numerze 1022. Wkrótce dołączy do nich samolot patrolowy numer 1008 i dwie transportowe Bryzy z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach. Jednak dopiero co zakończona modernizacja była przedsięwzięciem szczególnym. – Bryza 1017 przed remontem już nie latała. W pewnym momencie zaczęła służyć jako magazyn części zapasowych.



Do zakładów w Mielcu pojechała na lawecie – wspomina kmdr ppor. Cichy. A przecież jest to samolot niezwykle ważny dla bazy, także w wymiarze symbolicznym. Lotnicy nazywają go "Białą Damą", ze względu na specjalne, okolicznościowe malowanie. – To historyczne barwy Wellingtona z 304 Dywizjonu Bombowego „Ziemi Śląskiej” im. Księcia Józefa Poniatowskiego – mówi kmdr ppor. Jakub Murzynowski, pilot z Siemirowic, współautor projektu. – Charakterystyczne malowanie wykonano w 2003 roku, tuż przed prestiżowymi pokazami lotniczymi „Royal Air Tatoo” w Wielkiej Brytanii. Ich tematem przewodnim była 60. rocznica Bitwy o Atlantyk. 304 Dywizjon brał w niej udział, a nasza eskadra właśnie przygotowywała się do oficjalnego przejęcia jego tradycji – wspomina.

Brytyjskie pokazy odbywają się pod patronatem królowej. Zwykle bierze w nich udział kilkaset samolotów z całego świata. „Biała Dama” reprezentowała tam lotnictwo polskiej marynarki wojennej, a załodze udało się osiągnąć nie lada sukces. – Wygraliśmy tak zwany Konkurs Elegancji. Jurorzy wybierali podczas niego samoloty z najlepszym malowaniem – zaznacza kmdr ppor. Murzynowski.

Rok później ówczesna 30 Eskadra Lotnicza Marynarki Wojennej oficjalnie przejęła tradycję 304 Dywizjonu Bombowego. Dziś prawo do ich kultywowania ma Kaszubska Grupa Lotnicza z Siemirowic.

„Biała Dama” to jedna z siedmiu Bryz An-28B1R. Samoloty te przeznaczone są do patrolowania obszarów morskich, prowadzą rozpoznanie obiektów nawodnych, biorą też udział w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych. Przystosowane zostały do przenoszenia dwóch bomb oświetlających SAB-100MN. Stanowią one cel podczas strzelań artyleryjskich okrętów i ćwiczeń pododdziałów przeciwlotniczych.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. pil. Grzegorz Gołas

dodaj komentarz

komentarze

~zagruszaniec
1449997560
piekna bestia
66-41-FF-05

Inwestycja w bezpieczeństwo
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szansa na nowe życie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Kolejny kontrakt Dezametu
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pomnik nieznanych bohaterów
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Operacja NATO u brzegów Estonii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wellington „Zosia” znad Bremy
Abolicja dla ochotników
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Odznaczenia za wzorową służbę
Pięściarska uczta w Suwałkach
Husarze bliżej Polski
Nowe zasady dla kobiet w armii
Kircholm 1605
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Koniec dzieciństwa
Polski „Wiking” dla Danii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Marynarze podjęli wyzwanie
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Starcie pancerniaków
Niespokojny poranek pilotów
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Sukces Polaka w biegu z marines
Sportowcy na poligonie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Męska sprawa: profilaktyka
„Road Runner” w Libanie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Standardy NATO w Siedlcach
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Zasiać strach w szeregach wroga
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Marynarze mają nowe motorówki
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Mity i manipulacje
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pamięć łączy pokolenia
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO