moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Biała Dama” bardziej nowoczesna

Zyskał nowoczesne silniki, nowy radar obserwacji powierzchni morza oraz odbiornik systemu nawigacyjnego TACAN, który ułatwia podejście do lotniska – do Siemirowic wrócił właśnie zmodernizowany samolot patrolowy Bryza. Remont przeprowadzili mechanicy z zakładów w Mielcu. Maszyna, ze względu na niecodzienne malowanie, jest nazywana "Białą Damą".


Modernizacja Bryzy trwała kilkanaście miesięcy. Najważniejsza zmiana polegała na zamontowaniu nowych silników PZL-10S z pięciopłatowym śmigłem Hartzell. Zastąpiły one silniki TWD-10B ze śmigłem o trzech płatach. Dzięki temu samolot stał się między innymi płynniejszy w pilotażu. Maszyna zyskała też nowoczesny radar ARS-800, w miejsce starszego ARS-400 oraz odbiornik systemu nawigacyjnego TACAN. – Urządzenie ułatwia załodze podejście do lotniska. Podaje odległość od niego i kierunek, w jakim powinien poruszać się samolot – wyjaśnia kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Nowością jest także centralny punkt tankowania. – Wcześniej paliwo było uzupełniane przez wlewy w skrzydłach. Tankowanie trwało dłużej. Dzięki nowemu systemowi załoga szybciej może odtworzyć gotowość do lotu, a co za tym idzie kolejnych zadań – podkreśla kmdr ppor. Cichy.

Bryza o numerze burtowym 1017 to już czwartą maszyną 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach, która przeszła modernizację zespołu napędowego. Wcześniej nowe silniki otrzymały dwa samoloty monitoringu ekologicznego oraz samolot patrolowy o numerze 1022. Wkrótce dołączy do nich samolot patrolowy numer 1008 i dwie transportowe Bryzy z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach. Jednak dopiero co zakończona modernizacja była przedsięwzięciem szczególnym. – Bryza 1017 przed remontem już nie latała. W pewnym momencie zaczęła służyć jako magazyn części zapasowych.



Do zakładów w Mielcu pojechała na lawecie – wspomina kmdr ppor. Cichy. A przecież jest to samolot niezwykle ważny dla bazy, także w wymiarze symbolicznym. Lotnicy nazywają go "Białą Damą", ze względu na specjalne, okolicznościowe malowanie. – To historyczne barwy Wellingtona z 304 Dywizjonu Bombowego „Ziemi Śląskiej” im. Księcia Józefa Poniatowskiego – mówi kmdr ppor. Jakub Murzynowski, pilot z Siemirowic, współautor projektu. – Charakterystyczne malowanie wykonano w 2003 roku, tuż przed prestiżowymi pokazami lotniczymi „Royal Air Tatoo” w Wielkiej Brytanii. Ich tematem przewodnim była 60. rocznica Bitwy o Atlantyk. 304 Dywizjon brał w niej udział, a nasza eskadra właśnie przygotowywała się do oficjalnego przejęcia jego tradycji – wspomina.

Brytyjskie pokazy odbywają się pod patronatem królowej. Zwykle bierze w nich udział kilkaset samolotów z całego świata. „Biała Dama” reprezentowała tam lotnictwo polskiej marynarki wojennej, a załodze udało się osiągnąć nie lada sukces. – Wygraliśmy tak zwany Konkurs Elegancji. Jurorzy wybierali podczas niego samoloty z najlepszym malowaniem – zaznacza kmdr ppor. Murzynowski.

Rok później ówczesna 30 Eskadra Lotnicza Marynarki Wojennej oficjalnie przejęła tradycję 304 Dywizjonu Bombowego. Dziś prawo do ich kultywowania ma Kaszubska Grupa Lotnicza z Siemirowic.

„Biała Dama” to jedna z siedmiu Bryz An-28B1R. Samoloty te przeznaczone są do patrolowania obszarów morskich, prowadzą rozpoznanie obiektów nawodnych, biorą też udział w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych. Przystosowane zostały do przenoszenia dwóch bomb oświetlających SAB-100MN. Stanowią one cel podczas strzelań artyleryjskich okrętów i ćwiczeń pododdziałów przeciwlotniczych.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. pil. Grzegorz Gołas

dodaj komentarz

komentarze

~zagruszaniec
1449997560
piekna bestia
66-41-FF-05

Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Arteterapia dla weteranów
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Mundurowi z benefitami
Gdy ucichnie artyleria
Mity i manipulacje
Starcie pancerniaków
Ku wiecznej pamięci
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Marynarze podjęli wyzwanie
Rusza program „wGotowości”
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Dzień wart stu lat
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
OPW budują świadomość obronną
Czy to już wojna?
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Kolejny kontrakt Dezametu
Sportowcy na poligonie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nowe zasady dla kobiet w armii
Inwestycja w bezpieczeństwo
Odznaczenia za wzorową służbę
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polski „Wiking” dla Danii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Grecka walka z sabotażem
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
„Road Runner” w Libanie
Kaman – domknięcie historii
Jesteśmy dziećmi wolności
Zasiać strach w szeregach wroga
Wellington „Zosia” znad Bremy
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Sukces Polaka w biegu z marines
Awanse w dniu narodowego święta
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Abolicja dla ochotników
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Standardy NATO w Siedlcach
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pięściarska uczta w Suwałkach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO