moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przedszkolna lekcja patriotyzmu

O której wstaje żołnierz? Czy wojsko je kaszkę mannę? Czy był pan na wojnie? Te i setki innych pytań cisnęło się na usta dzieciom z Przedszkola numer 92 we Wrocławiu podczas spotkania z żołnierzami. Delegacja podchorążych z miejscowej Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych odwiedziła w piątek maluchy z okazji obchodzonego niedawno Święta Niepodległości.

Ochy i achy

Wrażeń było bez liku. Co bardziej niecierpliwe dzieci już od rana wyglądały przez okna, pytając, kiedy wreszcie przyjedzie do nich wojsko. Gdy zobaczyły ludzi w mundurach, achom i ochom nie było końca. Plut. pchor. Tomasz Margas i st. kpr. Wiktor Zapart z trzeciego rocznika studiów już stając w drzwiach wzbudzili piskliwy aplauz. Z jeszcze większą ciekawością i zachwytem spotkało się żołnierskie wyposażenie: kamizelka taktyczna, kuloodporna, hełm, plecaki, a nawet maski przeciwgazowe.

Ale zanim dzieciaki mogły tego wszystkiego dotknąć i przymierzyć, by upodobnić się do wojskowych, odbyły krótką lekcję patriotyzmu. Obejrzały film o symbolach narodowych, doskonale dostosowany do ich wieku. Była w nim legenda o orle białym, barwach narodowych i „Mazurku Dąbrowskiego”. Jak ważne są to symbole i jak duże znaczenie powinny mieć dla każdego Polaka, opowiadała dzieciom Renata Bartkowiak, specjalistka do spraw promocji wojskowej uczelni. – Przedszkolaki to najbardziej wymagający odbiorcy. Trzeba umieć do nich dotrzeć. Potrafią niezwykle szybko przyswajać wiedzę, a ich pytania bywają często bardzo bezpośrednie, wprawiające w duże zakłopotanie – komentowała ze śmiechem pani Renata, na co dzień matka dwójki maluchów.

Żołnierze w oblężeniu

Patriotyczna lekcja kończyła się radośnie odgadywaniem zagadek na temat godła, flagi państwowej oraz stolicy Polski. Później dzieciaki obejrzały krótki pokaz musztry. A gdy w końcu podchorążowie zaczęli prezentować swoje wyposażenie, przedszkolaków trudno było utrzymać na miejscach. Wojskowi zostali oblężeni i wzięci do dziecięcej niewoli. Z ogromną cierpliwością musieli odpowiadać na pytania, opowiadać o swoim sprzęcie, demonstrować go, pomagać malcom przymierzać hełmy i kamizelki. No i musieli zadbać o to, aby nikt nie został pominięty, bo taka gafa groziła głośnym płaczem i morzem łez.


Żołnierskie spotkanie nie było przypadkowe. Przedszkole nr 92 jest tak zwaną placówką freinetowską, czyli prowadzoną według zasad francuskiego pedagoga Celestyna Freineta. Ten twórca tzw. francuskiej szkoły nowoczesnej w wieku 18 lat został powołany do wojska. Brał udział w I wojnie światowej. Ranny w bitwie pod Verdun jako inwalida podjął pracę w szkole. W trakcie pracy uznał, że tradycyjne nauczanie nie przynosi dobrych efektów i zamiast nauki z podręczników proponował metody oparte na swobodnym poznawaniu świata przez dziecko, naukę na własnych doświadczeniach.

Wrocławskie przedszkole w swoim statucie wpisane ma zatem między innymi, że jest miejscem spotkań, rozwoju i uczenia się od siebie. Placówką, gdzie dzieci uczą się od siebie nawzajem, od nauczycieli, pracowników, rodziców i gości. Głównym przesłaniem przedszkola jest stopniowe wpajanie dzieciom norm życia w społeczności, postaw patriotycznych i prospołecznych. – Organizujemy podopiecznym wiele spotkań. W tym roku o swojej pracy opowiadali już dzieciom policjanci, strażacy, sportowcy, leśnicy i przedstawiciele innych zawodów. Ponieważ dwa dni temu obchodziliśmy Święto Niepodległości, to najlepiej będzie, jeśli o symbolach narodowych opowiedzą dzieciom żołnierze – mówi Marta Pol-Szymendera, nauczycielka.

Upominki na pożegnanie

Wychowawczyni uważa sposób przeprowadzenia zajęć przez wojskowych za wyjątkowo trafny. – Krótka bajeczka na temat godła, flagi i ojczyzny była świetną formą przekazania dzieciom wiedzy w tak zwanej pigułce. Jeśli dodamy do tego obecność żołnierzy oraz sprzęt, który dzieci mogły obejrzeć i dotknąć, to nie trzeba chyba mówić, że ta lekcja na bardzo długo pozostanie w ich pamięci – podsumowała pani Marta.

Żołnierze nie zapomnieli o nagrodach na zakończenie gościny. Maluchy poczęstowane zostały cukierkami z logo uczelni i otrzymały pamiątkowe smycze, także z logo wrocławskiej WSO.

Tego samego dnia delegacja podchorążych spotkała się z młodzieżą w jednym z wrocławskich liceów ogólnokształcących. Promowali żołnierską służbę oraz swoją wojskową uczelnię, która otwarta jest nie tylko dla kandydatów na oficerów, ale także cywilnych studentów.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze

~Asia
1447662660
Super inicjatywa!
60-24-1E-02

Camp Miron. Amerykańscy specjalsi w Polsce
 
NATO on Northern Track
Pływacy i maratończycy na medal
Abramsy w pętli
Serwis K9 w Polsce
Sojusznicy ćwiczą w Drawsku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zawsze gotowi do pomocy
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Polki pobiegły po srebro!
Wioślarze i triatlonistka na podium
Memoriał gen. Andersa coraz bliżej
Wszystkie misje AWACS-a
Żołnierzu, wyślij dziecko na wakacje z Rewitą
Po śladach polskich bohaterów
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Krwawa noc pośród puszczy
Flota Bayraktarów w komplecie
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Nie szpital, a instytut
They Will Check The Training Results in Combat
„Pierwsza Drużyna” na start
Bohater odtrącony
Mobilne dowodzenie
Śladami ojca
„Grand Quadriga ‘24”
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
„Ryś” z laserem
Wojna w świętym mieście, epilog
Nowe zadania szefa SKW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Święto Oddziału Specjalnego ŻW
Polska wiktoria na Monte Cassino
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Dwie dekady ulepszania Sojuszu
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Cień atomowej zagłady
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ameryka daje wsparcie
„Wakacje z wojskiem”, czyli plan na lato
Na straży nieba
Kto wywalczy tytuł mistrza MMA?
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Broń Hitlera w rękach AK
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Czego można się nauczyć od żołnierzy?
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Układ nerwowy Mieczników
By Polska była bezpieczna
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO