moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Giganty lądują na pustyni

Z Herculesa, który leciał na wysokości 200 metrów, wyrzucane były jeden po drugim wielkie ładunki. Zasobniki ważące kilkaset kilogramów opadały na ziemię na spadochronach o gigantycznych rozmiarach. To największy jednorazowy zrzut, jaki zorganizowało wojsko od połowy lat dziewięćdziesiątych.

 

 

– Już od kilku lat szkolimy się w zrzutach tzw. tary desantowej. Nasi żołnierze regularnie trenują układanie spadochronów towarowych i przygotowywanie ładunków, które potem desantowane są z pokładu samolotów transportowych – mówi kpt. Marcin Gil, rzecznik prasowy 6 Brygady Powietrznodesantowej. –Niedawno przeprowadziliśmy rekordowy zrzut. Z pokładu jednego samolotu transportowego desantowaliśmy 16 zasobników – dodaje.

Kolosy na spadochronach

Lecący z prędkością ok. 220 km na godzinę samolot transportowy C-130 Hercules z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego z Powidza zrzucił ładunki z wysokości 200 metrów. Każdy z 16 zasobników, tzw. CDS-ów (Conteiner Delivery System), ważył ponad pół tony. Kontenery opadały na ziemię ok. 20 sekund, a niesione były przez spadochrony G-12E o gigantycznych rozmiarach. Ich czasza ma powierzchnię 400 metrów kwadratowych, a waga całego spadochronu to 60 kilogramów.

Żołnierze 6 Brygady Powietrznodesantowej podczas treningu wypełnili zasobniki piaskiem i wodą. – To tylko wersja szkoleniowa. Chodzi o to, by przećwiczyć procedury obowiązujące podczas takich zrzutów. Z obciążeniem muszą poradzić sobie nie tylko spadochroniarze, ale przede wszystkim załogi lotnicze w powietrzu – mówi kpt. Gil.

W zasobnikach CDS podczas ćwiczeń batalionowych lub podczas działań wojennych może być zrzucana broń, amunicja, woda, paliwo oraz żywność. Taką metodą chętnie posługiwali się w Afganistanie np. amerykańscy żołnierze. Nierzadko z pokładu Herculesów w zasobnikach CDS zrzucano zaopatrzenie dla wojska.

Precyzyjny zrzut

Przeprowadzenie takiej operacji nie jest jednak proste. W pierwszej kolejności żołnierze muszą odpowiednio przygotować ładunek. Kwalifikacje do wykonania takiego zadania ma zaledwie kilkunastu żołnierzy 6 Brygady i paru techników z 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego. Wojskowi zdobyli te umiejętności na kursach w Hiszpanii, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych.

– Do zrzutu na Pustynię Błędowską przygotowywaliśmy się od dwóch tygodni – mówi st. szer. Mateusz Dobosz, instruktor zrzutów towarowych z 6 Batalionu Logistycznego 6 BPD. – To czasochłonne zajęcie. Układanie jednego spadochronu towarowego trwa ponad dwie godziny. Kolejne trzy zajmuje przygotowanie samego ładunku. Zasobniki muszą być pakowane starannie, zgodnie z wymiarami zawartymi w instrukcjach. Wszystkie odstępstwa od reguł mogą wpłynąć na bezpieczeństwo załogi samolotu – dodaje spadochroniarz.

Desantowanie ładunków to także spore wyzwanie dla pilotów. Poziom obciążenia samolotu wpływa bowiem na warunki pilotażowe. – Już kilkukrotnie uczestniczyłem w zrzutach towarowych, ale pierwszy raz na pokładzie Herculesa mieliśmy maksymalne obciążenie – mówi kpt. pil. Marcin Wiktorowski, dowódca załogi C-130 z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego. Ładunki opuszczają pokład metodą grawitacyjną. Lecący nad zrzutowiskiem samolot otwiera rampę i zwiększa pochylenie o kilka stopni. Wówczas kontenery wyjeżdżają na zamontowanych wcześniej rolkach. – W takim momencie czuć różnicę w obciążeniu. Przód samolotu zadziera do góry. Pilot musi więc mocno odpychać wolant od siebie, by utrzymać poziomy lot – dodaje kpt. Wiktorowski.

Spadochroniarze opracowują obecnie polskie wytyczne do zrzutu jeszcze cięższych ładunków, czyli platform desantowych PDS – jedna waży ponad 1,5 tony.

Zrzut platform ciężkich ostatni raz w polskim wojsku odbył się w 1986 roku. Wówczas desantowano platformę radzieckiego typu P7 z samolotu An-26. W połowie lat dziewięćdziesiątych zrzucono ostatni raz ciężkie zasobniki towarowe PGS.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Tadeusz Brodalka

dodaj komentarz

komentarze

~q
1450551300
katol, co ty nie powiesz , a jak to jest w CS albo CoD????
1B-81-D9-65
~Katol
1441607040
Ładunki zdecydowanie za wolno opadają. Od Market Garden wymyślono np styropian. trzeba zmniejszyć czaszę i zwiększyć amortyzowanie.
71-0B-8B-3F

Na rosyjskim pasku
BWR-1 – weteran po liftingu
Cisza przed wojną
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Najbardziej żołnierski żołnierz
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
W drodze po młodszego nurka
Ten beton... żyje!
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Rekompensaty na ostatniej prostej
Dzieci wojny
Nocny patrol myśliwców
Czas na wspólne działania
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Orlik na Alfę
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Kolarskie święto w stolicy
Zmiana warty na wschodniej granicy
Na ratunek pancerniakom
Cześć bohaterom naszej wolności
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Planowano zamach na Zełenskiego
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Ostatnia niedziela…
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Czas próby
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Brytyjczycy żegnają Malbork
Pucharowe zmagania Polaków
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
7TP – czołg kompromisu
Inwestycje w mobilność wojska
Zmodernizowany Leopard 2PL
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Cel: wyszkolić podoficera
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Terytorialsi zawitają do Płocka
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Tłumy na zawodach w Krakowie
Pieta Michniowska

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO