moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Orlik 6: miesiąc służby na bałtyckim niebie

Ponad 50 różnego rodzaju misji wykonali polscy piloci, którzy od 12 stycznia strzegą przestrzeni powietrznej państw bałtyckich. Myśliwce MiG-29 podrywały się z litewskiego lotniska podczas lotów szkoleniowych i dyżurnych. Mają za sobą także jeden lot bojowy. Przechwyciły rosyjski samolot Ił-78, który poruszał się zbyt blisko litewskiej granicy.



Miesiąc temu Polacy rozpoczęli swój pierwszy dyżur w ramach szóstej zmiany kontyngentu wojskowego Orlik na Litwie. – Dyżurujemy 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu, wymieniając się w obowiązkach z hiszpańskimi pilotami stacjonującymi w Estonii. To był bardzo pracowity czas – przyznaje kpt. Janusz Szczypiór, rzecznik prasowy kontyngentu.

Alfa Scramble

Przez miesiąc polskie myśliwce MiG-29 wykonały ponad 50 różnego rodzaju lotów. Piloci szkolili się w powietrzu oraz latali podczas dyżurów bojowych. W czasie lotów treningowych Polacy trenują z pilotami włoskich i hiszpańskich sił powietrznych. – Lotnicy ćwiczą walkę powietrzną w różnego rodzaju konfiguracjach, np. dwa samoloty na dwa, jeden na jeden oraz dwa na jeden. Poza tym szkolą się w przechwytywaniu – mówi kpt. Szczypiór.

Podczas jednego z dyżurów polska para dyżurna poderwała się na sygnał „Alfa Scramble”. To komenda dla samolotów, które w kilka minut od wezwania muszą wystartować z lotniska, następnie przechwycić maszyny naruszające międzynarodowe przepisy ruchu lotniczego lub rozpoznać nieznane statki powietrzne. –MiG-i zostały wysłane w celu identyfikacji samolotu poruszającego się blisko granic powietrznych Litwy – tłumaczy rzecznik kontyngentu. – Około 100 mil morskich na północny zachód od lotniska w Szawle znajdował się samolot, który poruszał się wbrew planu lotów. Został zidentyfikowany jako IŁ-78 – dodaje.

Oficer wyjaśnia, że podczas misji bojowych oznaczonych kodem Alfa, piloci mają obowiązek rozpoznać i przechwycić statek powietrzny. Parę dyżurną uruchamia się zawsze, gdy statek powietrzny narusza przestrzeń powietrzną NATO. Myśliwce podrywają się także, kiedy nieznany samolot porusza się blisko tej strefy, a nie jest zgłoszony do planu lotów lub ma wyłączony transponder, co stanowi zagrożenie dla ruchu lotniczego. – Zadaniem naszych pilotów jest także udzielanie pomocy statkom powietrznym w przypadku utraty łączności bądź awarii systemów nawigacyjnych. Reagują też w przypadku popełnienia przez pilotów innych statków powietrznych błędów w nawigowaniu – uzupełnia oficer.


W trybie „Stand-by”

Na czteromiesięczną NATO-wską misję Baltic Air Policing wyjechało 120 żołnierzy i pracowników wojska. To piloci, technicy, nawigatorzy, specjaliści od służby hydrometeorologicznej oraz żandarmi. Główną siłą kontyngentu są żołnierze z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Dowódcą szóstej zmiany Orlika jest ppłk pil. Piotr Iwaszko. Głównym zadaniem lotników PKW jest nadzorowanie przestrzeni powietrznej nad Litwą, Łotwą i Estonią, czyli krajami, które nie mają własnego lotnictwa bojowego. Piloci latają czterema myśliwcami MiG-29. Samoloty są uzbrojone w działka oraz termiczne i samonaprowadzające się pociski rakietowe powietrze-powietrze.

Podczas tej tury natowskiej misji Baltic Air Policing najwięcej obowiązków mają Włosi, którzy są tzw. „lead nation”. Pełnią całodobowe dyżury bojowe przez cały tydzień. Natomiast polski kontyngent w Szawle i hiszpański w Amarii pełnią dyżury naprzemiennie. Dodatkowo misję wspierają Belgowie, którzy od kilku tygodni stacjonują na lotnisku w Malborku.
Poprzednio, podczas piątej zmiany polskiego kontyngentu Orlik, piloci wykonali 133 misji lotniczych w czasie 283 godzin. W sumie 7 misji bojowych Alfa oraz 85 misji ćwiczebnych tzw. Tango oraz 21 misji treningowych.

Misja nad krajami bałtyckimi trwa od 2004 roku, ale pierwszy kontyngent wojskowy „Orlik” uczestniczył w Baltic Air Policing w 2006 roku. Od pierwszej do piątej zmiany PKW Orlik piloci spędzili w powietrzu ponad 1000 godzin.

MKS

autor zdjęć: st. chor. mar. Arkadiusz Dwulatek, st. chor. Waldemar Młynarczyk / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Dzień, który zmienił bieg wojny
 
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Walczmy mądrze
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Letni wypoczynek z MON-em
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Droga do zespołu bojowego GROM
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Ogniem i tarczą
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
W wakacje wstąp do WOT-u!
Uczelnia wysokich lotów
Tak uczyły się latać orlęta
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Misja PKW „Olimp” doceniona
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Od chaosu do wiktorii
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Piloci na straży bezpieczeństwa
Badania z WAT-u na misji AX-4
DNA GROM-u
W Dęblinie tylko do przodu
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
100 lat historii Szkoły Orląt
Zmagania sześcioosobowych armii
ASzWoj na warcie od pokoleń
Żołnierz influencer?
Dezamet rośnie w siłę
ZMU dla marynarzy
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Podróż w ciemność
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Wyzwanie, które integruje
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Nowy rozdział w historii Mesko
Kierunek Karkonosze
Film o Feniksie i terytorialsach
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Trzy okręty, jeden zespół
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Robotyka to przyszłość medycyny
Nasi czołgiści najlepsi
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Nowe cele obronne NATO
Podejrzane manewry na Bałtyku
PGZ na nowo
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Droga pełna emocji
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO