moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Alfa Scramble”, czyli alarm na Litwie

Polskie MiG-i 29 już kilka razy podrywały się do rosyjskich maszyn, które niebezpiecznie zbliżyły się do granic państw bałtyckich. Od tygodnia na Litwie dyżur pełni 90 polskich żołnierzy i cztery myśliwce. W ramach natowskiej misji Baltic Air Policing piloci całą dobę strzegą nieba Litwy, Łotwy i Estonii. Każdego dnia trenują przechwytywanie samolotów.


Dyżur rozpoczęli 1 maja. Cztery myśliwce MiG-29 z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Malborka i 90 żołnierzy przez najbliższe cztery miesiące będzie strzec przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii. Na misję wyjechali m.in. piloci, technicy, nawigatorzy, logistycy, łącznościowcy i specjaliści z Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej. Większość pilotów i techników stacjonuje w litewskiej bazie w miejscowości Szawle. Nawigatorzy służą w ośrodku kierowania i rozpoznania w Karmelavie koło Kowna. Żołnierzami dowodzi ppłk pil. Krzysztof Stobecki.

– Żołnierze PKW Orlik 5 w pełni zaaklimatyzowali się już w litewskiej bazie w Szawlach. Dni wypełniają nam dyżury bojowe, loty treningowe i szkolenia – mówi kpt. Marek Kwiatek, rzecznik prasowy kontyngentu.

Głównym zadaniem wojskowych jest nadzorowanie przestrzeni nad Litwą, Łotwą i Estonią, czyli krajami, które nie mają własnego lotnictwa bojowego. Lotnicy polscy mają także prowadzić rozpoznanie oraz udzielać pomocy załogom wojskowych i cywilnych samolotów, które znajdą się w sytuacji awaryjnej (np. gdyby straciły łączność radiową i orientację geograficzną).

Przez ostatni tydzień polskie MiG-i-29 kilka razy podrywały się już na sygnał alarmowy „Alfa Scramble”. To komenda dla samolotów dyżurnych, które w kilka minut od wezwania muszą wystartować z lotniska, następnie przechwycić maszyny naruszające międzynarodowe przepisy ruchu lotniczego. Dyżurujące przez całą dobę myśliwce MiG-29 są uzbrojone w działka i samonaprowadzające termicznie pociski powietrze–powietrze.

– Dodatkowo piloci codziennie trenują procedury misji Air Policing. Za kilka dni rozpoczną się także wspólne loty z pilotami innych krajów, które chronią bałtyckie niebo – wyjaśnia kpt. Kwiatek.

Trzy dni temu w Szawlach zameldowali się Brytyjczycy z Royal Air Force, a na łotewskim lotnisku Amari wylądowały duńskie F-16. Brytyjczycy i Duńczycy będą również pełnić dyżury w ramach natowskiej misji. Dodatkowym wsparciem dla samolotów dyżurnych mają być francuskie samoloty Rafale, które będą stacjonować do końca sierpnia w Malborku. Zwiększona liczba samolotów patrolujących niebo państw bałtyckich ma wzmocnić obronę Europy Wschodniej w związku z trudną sytuacją na Ukrainie.


Żołnierze z Malborka mają już swoje doświadczenia z udziału w takich misjach. Na Litwie służą już trzeci raz. Dwa lata temu, podczas czwartej zmiany, kilkanaście razy przechwytywali rosyjskie samoloty, które niebezpiecznie zbliżały się do wyznaczonych stref.

W 2004 roku Litwa, Łotwa i Estonia zwróciły się z prośbą do NATO o ochronę ich przestrzeni powietrznej. Sojusznicy zdecydowali, że misja Air Policing będzie prowadzona rotacyjnie. Od marca 2004 roku żołnierze wydzieleni z sojuszniczych państw pełnili trzymiesięczne dyżury. Natomiast od marca 2006 roku zmiany trwają cztery miesiące. Zgodnie z decyzją Rady Północnoatlantyckiej misja nad państwami bałtyckimi jest prowadzona bezterminowo.

Kontyngenty do Baltic Air Policing wystawiało już 14 z 28 państw NATO. W dotychczasowych 35 zmianach najczęściej dyżur pełnili: Niemcy na F-4F Phantom II, Francuzi na Mirage 2000 i Mirage F1CR, Duńczycy na F-16 AM; Amerykanie na F-15C oraz Polacy na MiG-29.

MKS

autor zdjęć: kpt. Grzegorz Grabarczuk, kpt. Marek Kwiatek

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1399645980
Fun stiff, I told you so that during this mission our pilots will get more flying times, Russians will test Poles and other forces, Polish pilots need this to keep their skills sharp!
89-B5-6E-3D

„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Świetne występy polskich żołnierzy
Brytyjczycy żegnają Malbork
Kosmiczny prestiż
Orlik na Alfę
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Amunicja dla FA-50 kupiona
„Road Runner” w Libanie
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Służby badają wybuch pod Łukowem
Wojskowa Bożena i jej możliwości
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Terytorialsi i czarna taktyka
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
W równym szyku, na centymetry
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Gen Z Army
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Uszyte na miarę
Warszawo, do broni!
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
Coraz więcej Panter w Polsce
Eksplozja pod Łukowem – rosyjska prowokacja
Jak zostać kapralem rezerwy
(Nie) wysoka cena użycia dronów-wabików
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Zwycięska batalia o stolicę
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Program Pilica+ przyspiesza
Strzelanina w bazie US Army
Eksplozja na Lubelszczyźnie
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Hekatomba na Woli
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cisza przed wojną
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Nocne ataki na Ukrainę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Flytrap, czyli młot na drony
Już za kilka dni komandosi opanują Dziwnów
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Nas nikt nie oszuka
Wojskowe wsparcie z Holandii
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Beret „na rekinka” lub koguta
Rozkaz: sformować brygadę
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Polskie drony dla wojska
Najważniejszy jest żołnierz

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO