moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wszystkie MiG-i-29 już po liftingu

Łatwiejszy pilotaż, nowej generacji awionika i cyfrowa nawigacja – Wojskowe Zakłady Lotnicze w Bydgoszczy zakończyły modernizację ostatniego myśliwca MiG-29. Szesnasty unowocześniony samolot o numerze bocznym 15 wylądował w bazie w Mińsku Mazowieckim. Na modernizację maszyn armia wydała 126 mln zł.


Decyzja o unowocześnieniu samolotów MiG-29 zapadła w 2011 roku. Wówczas Inspektorat Uzbrojenia i Wojskowe Zakłady Lotnicze w Bydgoszczy podpisały umowę, która zakładała, że szesnaście myśliwców zostanie wyposażonych w nowej generacji awionikę. Lifting przeszło 13 jednomiejscowych maszyn bojowych i trzy dwumiejscowe szkolno-bojowe.

Kilka dni temu bydgoskie WZL przekazały armii ostatni zmodernizowany samolot. Prace nad jego unowocześnieniem trwały, podobnie jak w przypadku innych egzemplarzy, około trzech miesięcy. Całkowity koszt przeprowadzenia zmian w myśliwcach wyniósł 126 mln zł. – Jeśli chodzi o awionikę, to uzyskaliśmy nowe maszyny. Mają precyzyjny system nawigacyjny, nowoczesny system łączności i zmieniony system obrazowania w kabinie – mówił Dariusz Sokólski, prezes zarządu WZL nr 2 w Bydgoszczy, podczas uroczystego przekazania ostatniego MiG-a.

Naszpikowany elektroniką

W lipcu ubiegłego roku w mińskiej bazie wylądował pierwszy unowocześniony myśliwiec. Pilotował go wówczas ppłk pil. Artur Kałko, ówczesny dowódca Grupy Działań Lotniczych 23 BLT, dziś oficer Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych. – Zmodernizowany MiG to jakby inna epoka. Maszyna jest naszpikowana elektroniką, a zmiany bardzo poprawią komfort pracy pilotów – mówił wówczas ppłk Kałko.

W bydgoskich zakładach samoloty dostosowano do natowskich standardów, tak by odpowiadały wymogom współczesnego pola walki. Zamiast urządzeń analogowych zamontowano nowe, cyfrowe. Myśliwce wyposażone zostały w nowej generacji komputer danych aerodynamicznych ADC (Air Data Computer). Podłączony bezpośrednio do wielu czujników może on na przykład podawać bardzo precyzyjnie prędkość i wysokość lotu, określić położenie w przestrzeni oraz ustalić aktualne dane o przeciążeniu samolotu.


To jednak nie wszystko. Unowocześniono także kokpit myśliwca. Teraz na kolorowym, ciekłokrystalicznym wyświetlaczu pilot może obserwować całą trasę lotu. Poprawiono także możliwości komunikacji pilotów. Oprócz dotychczas stosowanej radiostacji R-862, lotnicy używają już nowej – RS 6101-7.

Zmodernizowane samoloty wyposażono w stację planowania misji (Mission Planning Station – MPS), dzięki czemu przygotowanie myśliwca do lotu jest znacznie prostsze i zajmuje mniej czasu. Pilot może zaplanować w szczegółach cały lot. Na nośniku danych może umieścić na przykład informacje o lotniskach, strefach zastrzeżonych lub niebezpiecznych, o punktach orientacyjnych, a także o alertach: minimalnej i maksymalnej wysokości, przeciążeniu czy ilości paliwa. Wszystkie te dane wyświetlają się na monitorze i w każdej chwili można je korygować.

Wewnątrz samolotu pojawiły się także cyfrowe rejestratory wideo i audio. – Z punktu widzenia szkoleniowego istotna jest właśnie stacja debrifingowa. Można nagrać wszystko, co słyszy i widzi na wyświetlaczu pilot. Nagranie pozwala odtworzyć nie tylko parametry lotu, ale też na przykład walkę powietrzną innych maszyn. Takie dane mogą być wykorzystywane choćby do analizy lotów. Dzięki temu wiemy, co można poprawiać choćby w naszej taktyce – mówi ppłk Piotr Iwaszko, dowódca eskadry z 23 Bazy.


Myśliwiec za euro

MiG-29 to naddźwiękowy samolot przeznaczony do walki powietrznej na bliskich i średnich odległościach. W polskim wojsku lata już od 25 lat. Obecnie nasza armia eksploatuje 32 takie maszyny. Stacjonują one w dwóch bazach lotnictwa taktycznego: 22 w Malborku i 23 w Mińsku Mazowieckim.

Pierwsze, fabrycznie nowe MiG-i-29 Polska kupiła od ZSRR w 1989 roku (12 maszyn – dziewięć bojowych oraz trzy szkolno-bojowe). Samoloty trafiły do 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Mińsku Mazowieckim. Kolejnych 10 (dziewięć bojowych i jeden szkolno-bojowy) Polska otrzymała sześć lat później od Czechów. Zostały one wymienione za śmigłowce W-3A Sokół i również wylądowały w Mińsku, zastępując eksploatowane tam wcześniej MiG-i-21.

W 2004 roku za symboliczne 1 euro za sztukę Polska odkupiła od Luftwaffe 23 używane samoloty. Ponieważ maszyny były już mocno wyeksploatowane, to do służby w siłach powietrznych (w 41 Eskadrze Lotnictwa Taktycznego w Malborku) weszło ostatecznie 14 egzemplarzy.

PG, MKS

autor zdjęć: Roman Nawrocki, st. chor. mar. Arkadiusz Dwulatek / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze

~rezzy22
1415511600
do muzeum nie na zlom najlepiej wsz zniszczyc kiedys hetzera tego z powstania tez oddano na zlom prosze nie powtarzajmy bledow
8B-47-4E-3E
~soldat
1415403480
naprawdę może ta maszyna ma 30 lat ale dalej wygląda fantastycznie jak na swój wiek i dalej stwarza zagrożenie na polach walki
8B-44-8C-A9
~ja
1415393820
Amerykański pilot który przeleciał się kiedyś w jakimś MiGu czy Su stwierdził że aby obsługiwać kokpit rosyjskiego samolotu trzeba być ośmiornicą. Myślę, po obejrzeniu zdjęcia, że się nie mylił.
3D-9E-8A-ED
~Katol
1415364060
Czas rozpocząć kolejną. p.s. modernizacja procesem ciągłym.
4B-26-E9-39
~ja
1415360580
A co z pozostałymi MIGami? Są już tak stare że nie warto ich eksploatować? No to na złom bo ich wartość bojowa w stosunku do pozostałych samolotów jest znikoma.
48-28-01-69
~sorbi
1415357760
NIe wszystkie, bo tylko zaplanowane do modernizacji 16 z 32
5F-D3-B6-3A
~Arek
1415347680
Piękna maszyna
8D-64-DD-3E

Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
 
Kadisz za bohaterów
Przygotowania czas zacząć
Barwy walki
Zachować właściwą kolejność działań
Szpej na miarę potrzeb
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Na straży wschodniej flanki NATO
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
SOR w Legionowie
Rakiety dla Jastrzębi
Front przy biurku
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Charge of Dragon
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sandhurst: końcowe odliczanie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Prawda o zbrodni katyńskiej
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Zbrodnia made in ZSRS
Mundury w linii... produkcyjnej
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Ocalały z transportu do Katynia
Głos z katyńskich mogił
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ramię w ramię z aliantami
Wojna w świętym mieście, epilog
Strażacy ruszają do akcji
Kolejne FlyEle dla wojska
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Święto stołecznego garnizonu
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Sprawa katyńska à la española
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Szarża „Dragona”
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
V Korpus z nowym dowódcą
Wojna w świętym mieście, część druga
Odstraszanie i obrona
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Optyka dla żołnierzy
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
NATO on Northern Track
Zmiany w dodatkach stażowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
25 lat w NATO – serwis specjalny
NATO na północnym szlaku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO