moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wszystkie MiG-i-29 już po liftingu

Łatwiejszy pilotaż, nowej generacji awionika i cyfrowa nawigacja – Wojskowe Zakłady Lotnicze w Bydgoszczy zakończyły modernizację ostatniego myśliwca MiG-29. Szesnasty unowocześniony samolot o numerze bocznym 15 wylądował w bazie w Mińsku Mazowieckim. Na modernizację maszyn armia wydała 126 mln zł.


Decyzja o unowocześnieniu samolotów MiG-29 zapadła w 2011 roku. Wówczas Inspektorat Uzbrojenia i Wojskowe Zakłady Lotnicze w Bydgoszczy podpisały umowę, która zakładała, że szesnaście myśliwców zostanie wyposażonych w nowej generacji awionikę. Lifting przeszło 13 jednomiejscowych maszyn bojowych i trzy dwumiejscowe szkolno-bojowe.

Kilka dni temu bydgoskie WZL przekazały armii ostatni zmodernizowany samolot. Prace nad jego unowocześnieniem trwały, podobnie jak w przypadku innych egzemplarzy, około trzech miesięcy. Całkowity koszt przeprowadzenia zmian w myśliwcach wyniósł 126 mln zł. – Jeśli chodzi o awionikę, to uzyskaliśmy nowe maszyny. Mają precyzyjny system nawigacyjny, nowoczesny system łączności i zmieniony system obrazowania w kabinie – mówił Dariusz Sokólski, prezes zarządu WZL nr 2 w Bydgoszczy, podczas uroczystego przekazania ostatniego MiG-a.

Naszpikowany elektroniką

W lipcu ubiegłego roku w mińskiej bazie wylądował pierwszy unowocześniony myśliwiec. Pilotował go wówczas ppłk pil. Artur Kałko, ówczesny dowódca Grupy Działań Lotniczych 23 BLT, dziś oficer Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych. – Zmodernizowany MiG to jakby inna epoka. Maszyna jest naszpikowana elektroniką, a zmiany bardzo poprawią komfort pracy pilotów – mówił wówczas ppłk Kałko.

W bydgoskich zakładach samoloty dostosowano do natowskich standardów, tak by odpowiadały wymogom współczesnego pola walki. Zamiast urządzeń analogowych zamontowano nowe, cyfrowe. Myśliwce wyposażone zostały w nowej generacji komputer danych aerodynamicznych ADC (Air Data Computer). Podłączony bezpośrednio do wielu czujników może on na przykład podawać bardzo precyzyjnie prędkość i wysokość lotu, określić położenie w przestrzeni oraz ustalić aktualne dane o przeciążeniu samolotu.


To jednak nie wszystko. Unowocześniono także kokpit myśliwca. Teraz na kolorowym, ciekłokrystalicznym wyświetlaczu pilot może obserwować całą trasę lotu. Poprawiono także możliwości komunikacji pilotów. Oprócz dotychczas stosowanej radiostacji R-862, lotnicy używają już nowej – RS 6101-7.

Zmodernizowane samoloty wyposażono w stację planowania misji (Mission Planning Station – MPS), dzięki czemu przygotowanie myśliwca do lotu jest znacznie prostsze i zajmuje mniej czasu. Pilot może zaplanować w szczegółach cały lot. Na nośniku danych może umieścić na przykład informacje o lotniskach, strefach zastrzeżonych lub niebezpiecznych, o punktach orientacyjnych, a także o alertach: minimalnej i maksymalnej wysokości, przeciążeniu czy ilości paliwa. Wszystkie te dane wyświetlają się na monitorze i w każdej chwili można je korygować.

Wewnątrz samolotu pojawiły się także cyfrowe rejestratory wideo i audio. – Z punktu widzenia szkoleniowego istotna jest właśnie stacja debrifingowa. Można nagrać wszystko, co słyszy i widzi na wyświetlaczu pilot. Nagranie pozwala odtworzyć nie tylko parametry lotu, ale też na przykład walkę powietrzną innych maszyn. Takie dane mogą być wykorzystywane choćby do analizy lotów. Dzięki temu wiemy, co można poprawiać choćby w naszej taktyce – mówi ppłk Piotr Iwaszko, dowódca eskadry z 23 Bazy.


Myśliwiec za euro

MiG-29 to naddźwiękowy samolot przeznaczony do walki powietrznej na bliskich i średnich odległościach. W polskim wojsku lata już od 25 lat. Obecnie nasza armia eksploatuje 32 takie maszyny. Stacjonują one w dwóch bazach lotnictwa taktycznego: 22 w Malborku i 23 w Mińsku Mazowieckim.

Pierwsze, fabrycznie nowe MiG-i-29 Polska kupiła od ZSRR w 1989 roku (12 maszyn – dziewięć bojowych oraz trzy szkolno-bojowe). Samoloty trafiły do 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Mińsku Mazowieckim. Kolejnych 10 (dziewięć bojowych i jeden szkolno-bojowy) Polska otrzymała sześć lat później od Czechów. Zostały one wymienione za śmigłowce W-3A Sokół i również wylądowały w Mińsku, zastępując eksploatowane tam wcześniej MiG-i-21.

W 2004 roku za symboliczne 1 euro za sztukę Polska odkupiła od Luftwaffe 23 używane samoloty. Ponieważ maszyny były już mocno wyeksploatowane, to do służby w siłach powietrznych (w 41 Eskadrze Lotnictwa Taktycznego w Malborku) weszło ostatecznie 14 egzemplarzy.

PG, MKS

autor zdjęć: Roman Nawrocki, st. chor. mar. Arkadiusz Dwulatek / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze

~rezzy22
1415511600
do muzeum nie na zlom najlepiej wsz zniszczyc kiedys hetzera tego z powstania tez oddano na zlom prosze nie powtarzajmy bledow
8B-47-4E-3E
~soldat
1415403480
naprawdę może ta maszyna ma 30 lat ale dalej wygląda fantastycznie jak na swój wiek i dalej stwarza zagrożenie na polach walki
8B-44-8C-A9
~ja
1415393820
Amerykański pilot który przeleciał się kiedyś w jakimś MiGu czy Su stwierdził że aby obsługiwać kokpit rosyjskiego samolotu trzeba być ośmiornicą. Myślę, po obejrzeniu zdjęcia, że się nie mylił.
3D-9E-8A-ED
~Katol
1415364060
Czas rozpocząć kolejną. p.s. modernizacja procesem ciągłym.
4B-26-E9-39
~ja
1415360580
A co z pozostałymi MIGami? Są już tak stare że nie warto ich eksploatować? No to na złom bo ich wartość bojowa w stosunku do pozostałych samolotów jest znikoma.
48-28-01-69
~sorbi
1415357760
NIe wszystkie, bo tylko zaplanowane do modernizacji 16 z 32
5F-D3-B6-3A
~Arek
1415347680
Piękna maszyna
8D-64-DD-3E

Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
 
Szkolenie na miarę czasów
Za zdrowie utracone na służbie
Spędź wakacje z wojskiem!
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Szkolenie do walk w mieście
Śmierć przyszła po wojnie
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Jak usprawnić działania służb na granicy
Wsparcie MON-u dla studentów
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Serwis bliżej domu
Spadochroniarze na warcie w UE
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
RBN przed szczytem NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Lato pod wodą
Strzelnice dla specjalsów
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Pancerny sznyt
Mark Rutte pokieruje NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czujemy się tu jak w rodzinie
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Prezydent Zełenski w Warszawie
Pancerniacy trenują cywilów
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Olimp gotowy na igrzyska!
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Oczy na Kijów
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Szpital u „Troski”
Roczny dyżur spadochroniarzy
Polsko-litewskie konsultacje
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Ostatnia niedziela…
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Walka – tak, ale tylko polityczna
Biało-czerwona nad Wilnem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO