moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Saperzy na Odrze

Kuter ostrożnie podpływa do tzw. wstęgi pojedynczej, odcinka mostu pontonowego. Żołnierze przymocowują kuter do wstęgi i ciągną ją w górę rzeki. Muszą tak manewrować maszyną, aby precyzyjnie wprowadzić ją w oś przeprawy. 34 żołnierzy uczy się we Wrocławiu, jak zostać operatorami kutrów holowniczych KH-200 oraz pływających transporterów samobieżnych.


Na kurs do Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych przyjechali żołnierze z jednostek inżynieryjnych z całej Polski. Czternastu z nich chce zdobyć uprawnienia operatorów kutrów, a 20 – to kandydaci na operatorów PTS-ów.

Trudne wodowanie

– Każdy kandydat na operatora kutra przechodzi 126 godzin intensywnego szkolenia. Blisko 80 godzin to zajęcia praktyczne zarówno na lądzie, jak i na wodzie – mówi Dariusz Dyląg, wykładowca cyklu technicznego.

Żołnierze podkreślają, że nie mają łatwego zadania. Zajęcia odbywają się w Ośrodku Szkolenia Wodnego na otwartym dla żeglugi odcinku Odry. Rzeka w tym miejscu ma 70 metrów szerokości i płynie z szybkością 0,5 metra na sekundę. Saperzy ćwiczą na 6 transporterach i 6 kutrach holowniczych. Mają miesiąc, by opanować ich obsługę. Żołnierze uczą się manewrowania dużą konstrukcją mostową, która waży blisko 20 ton, ma ponad 6 metrów szerokości i ponad 20 metrów długości. Poza tym muszą dobrze opanować podpływanie i podejmowanie na kuter tonącego.


Film: Bogusław Politowski / portal polska-zbrojna.pl

Bardzo ważną częścią szkolenia jest wodowanie, a potem wyciąganie kutra z wody. Ze względu na grząskie zazwyczaj brzegi rzek wymaga to od operatora dużej precyzji i współpracy całej załogi holownika. Żołnierze uczą się także, jak montować i konserwować układ hamulcowy przyczepy kutra, na której można go transportować.

Operator wie, jak naprawić gąsienicę

W tym samym czasie na terenie Ośrodka Szkolenia Wodnego szkolenie przechodzą przyszli operatorzy pływających transporterów samobieżnych. Żołnierze uczą się bezpiecznego wprowadzania transportera do wody, pływania nim oraz wyprowadzania z wody na ląd. Podzieleni na grupy ćwiczą wyciąganie maszyny w przypadku ugrzęźnięcia, ładowanie na transporter pojazdów, towarów i ludzi. Muszą nauczyć się także, jak przeprowadzić drobną naprawę w PTS-ie, np. uszkodzonej gąsienicy.


– Z doświadczenia wiemy, że miesiąc wystarczy, aby zdobyć niezbędną wiedzę i doświadczenie do samodzielnej obsługi sprzętu. Ale zanim przyznamy uprawnienia, kursant musi jeszcze zdać egzamin teoretyczny i praktyczny. Bywa, że niektórzy żołnierze wracają do swoich jednostek bez uprawnień – mówi kpt. Rafał Żurawik, wykładowca cyklu technicznego.

Kurs operatorów kutrów KH-200 odbywa się we wrocławskim Centrum raz w roku. Częściej, bo trzy razy w roku, przeprowadzane są kursy dla operatorów PTS-ów. Uprawnienia podczas nich zdobywa około 60 saperów. Dodatkowo, co roku uprawnienia operatorów zdobywa 50 elewów z Narodowych Sił Rezerwowych.

Kurs prowadzą instruktorzy z batalionu zabezpieczenia Centrum, którym dowodzi ppłk Zbigniew Łabuda.

W Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych żołnierze mogą szkolić się w 24 specjalnościach inżynieryjnych i 11 specjalnościach jednostek wojsk chemicznych. W ubiegłym roku podczas 144 kursów w Centrum przeszkolono blisko 3,5 tysiąca osób.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1403372340
Nie idzie tego jakoś taniej zrobić . Np : łodziami pontonowymi ? Mam wrażenie , że dużo paliwa , hałasu i roboty.
39-FF-C3-6D

Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Pierwsza misja Gripenów
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Tysiące świątecznych kartek dla żołnierzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Power is Here
Bliżej wojska
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
Spokojnych świąt na granicy!
Bez technologii nie ma bezpieczeństwa
Kolejowy sabotaż udaremniony
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Wielka lekcja
Ocalić resztki światła ukryte w sercu
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Kadisz za bohaterów
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Miliardy na wzmocnienie bezpieczeństwa
Wyrok za tragiczny wypadek
Pracowity dyżur Typhoonów
Walka z ogniem trwa
„Pułaski” na Atlantyku
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Podniebne wsparcie sojuszników
Viva Polaki! Viva liberatori!
Sport kształtuje mentalność
Double Eagle – podwodny tropiciel
Priorytety dla Tarczy Wschód
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Więcej polskiego trotylu dla USA
Test wytrzymałości
Szef MON-u złożył życzenia żołnierzom w Krakowie
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Czy z „zetek” będą żołnierze?
Pamięć ofiar
Polskie F-16 w służbie NATO
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Razem w walce ze skażeniami
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Pani oficer za sterami Jastrzębia
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Strażnik nieba
Uważaj, gdzie robisz selfie!
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Więcej na mieszkanie za granicą
Wielkie czyszczenie poligonów
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Rodzina na wagę złota
Blekinge znaczy duch
Motocykliści na weterańskim szlaku
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
GROM pod ostrzałem
Pokój nie obroni się sam

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO