moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bydgoszcz walczy o serwis F-16

Tylko do końca roku, zgodnie z umową, bydgoskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 będą naprawiać wielozadaniowe samoloty F-16. O tym, czy zakład może liczyć na kolejny kontrakt na serwisowanie Jastrzębi, rozmawiali dziś w Bydgoszczy posłowie z sejmowej Komisji Obrony Narodowej.


Zgodnie z podpisaną w 2003 roku umową z producentem samolotów, koncernem Lockheed Martin, serwisem i naprawami polskich F-16 mogą się zajmować wyłącznie certyfikowane przez amerykańskie przedsiębiorstwo centra serwisowe. W Europie jest takich centrów tylko pięć – w Grecji, Turcji, Danii, Belgii i Portugalii. Ponad dwa lata temu do tego grona dołączyła polska firma. Status „Centrum Serwisowania Samolotów F-16” udało się uzyskać Wojskowym Zakładom Lotniczym nr 2 z Bydgoszczy. Dzięki temu mogły podpisać dwuletnią, wartą szesnaście milionów złotych, umowę na serwis polskich myśliwców.

Ponieważ kontrakt wygasa z końcem roku, wojsko będzie musiało podpisać kolejny. W związku z wdrożeniem do prawa zamówień publicznych unijnych przepisów armia będzie musiała poszukać serwisanta Jastrzębi w otwartym przetargu. – Serwisowanie uzbrojenia i sprzętu wojskowego, w tym samolotów F-16, nie jest ujęte w Planie Modernizacji Technicznej na lata 2013–2022 i w związku z tym, na mocy Decyzji Ministra Obrony Narodowej numer 92, nie może być objęte procedurą „bezpieczeństwa państwa” – wyjaśnia płk Jerzy Jastrzębski, zastępca szefa logistyki Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.


Bydgoski zakład obawia się, że o przedłużenie korzystnego kontraktu nie będzie łatwo. Ale nie zamierza rezygnować. Pomoc firmie zapowiedzieli dziś członkowie sejmowej Komisji Obrony Narodowej, którzy gościli w bydgoskich zakładach. Parlamentarzyści zadeklarowali, że będą pracowali nad zmianą przepisów, które wzmocnią pozycję polskich firm w procesie pozyskiwania zamówień od armii na serwis i naprawy uzbrojenia i sprzętu wojskowego. Zapowiedzieli także, że będą lobbować w MON za modyfikacją Decyzji nr 92.

– To typ firmy, którą należy wspierać i jej pomagać. Na pewno postaramy się pomóc w sprawach legislacyjnych oraz w rozmowach z ministerstwem na temat ulepszenia regulacji, którymi zarządza resort obrony – obiecał Stefan Niesiołowski, przewodniczący sejmowej Komisji Obrony Narodowej.


Z takich deklaracji zadowoleni są przedstawiciele bydgoskiego zakładu. – Pozwalają nam one wierzyć, że okupione sporymi inwestycjami centrum serwisowe samolotów F-16 będzie dalej świadczyć usługi dla naszych Sił Zbrojnych – powiedział Piotr Rutkowski, dyrektor handlowy WZL nr 2.

Wielozadaniowe samoloty F-16 to najnowocześniejsze samoloty bojowe, jakimi dysponują siły powietrzne RP. Kontrakt na dostawę 48 maszyn, 36 jednomiejscowych F-16C i dwunastu dwumiejscowych szkolno-bojowych F-16D, podpisano wiosną 2003 roku. Umowa opiewała na trzy i pół miliarda dolarów.

Pierwsze cztery „polskie” F-16 dotarły do kraju w listopadzie 2006 roku, a ostatnie trzy dostarczono pod koniec 2008 roku. W Jastrzębie, które stacjonują w dwóch bazach – w Krzesinach pod Poznaniem i w Łasku pod Łodzią – uzbrojone są trzy eskadry 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego z Poznania.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~189
1402510380
Przykro, że nawet wojskowa gazeta ( jak wiele (niestety) mediów w Polsce), podaje w swoim artykule, że 31 BLot. znajduje się w Krzesinach pod Poznaniem. KRZESINY SĄ DZIELNICĄ POZNANIA !!!!!!!!!!!!! Mapy do rąk, szanowni Redaktorzy !!!
F3-93-E6-13
~MagMat
1400829420
Trzeba się mocno przyglądać temu zamieszaniu. A skąd wiadomo, że WZL nie zwąchały się z jakimś dużym graczem w Europie lub USA i chcą załatwić sobie i im kontrakt z wolnej ręki? Przecież wiadomo, że samodzielnie nie są w stanie serwisować F-16. Do SIL-owca: widać na zdjęciach co serwisują.
FB-AE-CC-5E
~SIL-owiec
1400706720
Mam pytanie? Ile do tej pory samolotów F-16 block 52+ zakłady w Bydgoszczy "przeserwisowały"?
E5-85-94-DC
~scooby
1400692080
~Luke We are 2.
39-FF-C3-6D
~Luke
1400679000
It would be very embarrassing if Polish company would not get to service their own F-16, so I'm hopeful that right decisions will be made!
89-B5-6E-3D

NATO na północnym szlaku
 
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wojna w świętym mieście, część druga
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Sprawa katyńska à la española
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojna na detale
Gunner, nie runner
NATO on Northern Track
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Kolejne FlyEye dla wojska
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Charge of Dragon
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wojna w świętym mieście, epilog
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Szybki marsz, trudny odwrót
Rekordziści z WAT
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Pod skrzydłami Kormoranów
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Na straży wschodniej flanki NATO
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Wytropić zagrożenie
Zachować właściwą kolejność działań
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Sandhurst: końcowe odliczanie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Kadisz za bohaterów
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Ramię w ramię z aliantami
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Święto stołecznego garnizonu
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Szpej na miarę potrzeb
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Front przy biurku
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
25 lat w NATO – serwis specjalny
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
SOR w Legionowie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Zmiany w dodatkach stażowych
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Posłowie dyskutowali o WOT

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO