moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rusza centrum serwisowe F-16

Koniec z wysyłaniem każdej zepsutej części za ocean. Teraz naprawianiem polskich Jastrzębi zajmą się Polacy. W Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy rozpoczęło działalność Krajowe Centrum Serwisowania Samolotów F-16. To szósta tego typu placówka w Europie.


WZL nr 2 podpisały z Inspektoratem Wsparcia Sił Zbrojnych dwuletnią umowę na serwisowanie wielozadaniowych samolotów F-16. Choć suma na jaką opiewa kontrakt, nieco ponad szesnaście milionów złotych, nie wydaje się imponująca, dla zakładów oznacza zakończenie wieloletnich starań. – Przez dziesięć lat przygotowywaliśmy się do tego, aby się zająć serwisowaniem samolotów F-16 – wyjaśnia Piotr Rutkowski, dyrektor handlowy zakładów.

Jak dodaje, żeby uzyskać od producenta Jastrzębi, firmy Lockheed Martin, wszelkie niezbędne certyfikaty, pracownicy zakładów musieli przejść bardzo długie szkolenia. – Mechanicy uczyli się przez ponad trzy lata. Na szczęście nie musieliśmy ich wysyłać do Stanów Zjednoczonych. Instruktorzy z Lockheeda zorganizowali specjalistyczne punkty nauczania w Bydgoszczy – mówi Rutkowski.

Bydgoskie centrum serwisowe będzie szóstą tego typu placówką w Europie. Oprócz Polaków, swoje F-16 mogą naprawiać jedynie Grecy, Turcy, Duńczycy, Belgowie i Portugalczycy.

Jak wyjaśnia przedstawiciel bydgoskich zakładów, w Centrum będą wykonywane praktycznie wszystkie mniej lub bardziej skomplikowane naprawy. – Będziemy się zajmować nie tylko uszkodzonymi podzespołami, ale również naprawą struktur płatowca oraz zdejmowaniem powłoki lakierniczej i ponownym malowaniem. Będziemy robili wszystko, co jest niezbędne do codziennej eksploatacji, a czego nie można zrobić w jednostkach wojskowych – zapewnia Rutkowski. Specjaliści z Bydgoszczy będą także przez całą dobę służyć pomocą techniczną mechanikom opiekującymi się Jastrzębiami na co dzień.



Uruchomienie Krajowego Centrum Serwisowania Samolotów F-16 to kolejny krok ku uzyskaniu pełnej samodzielności w obsłudze amerykańskich myśliwców. Także piloci Jastrzębi mogą być szkoleni w Polsce. Więcej czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

  Piloci Jastrzębi wyszkoleni w Polsce

Polska armia sama szkoli już pilotów F-16. Może, bo specjalne uprawnienia w USA zdobyli polscy instruktorzy. Na razie wyszkolili w kraju sześciu pilotów, dwóch nadal się uczy. Wojsko nie zrezygnowało jednak ze współpracy z USA i wysyła lotników za ocean. W tej chwili szkoli się tam kilkunastu oficerów.
Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Artur Weber

dodaj komentarz

komentarze

~scoobydoopoznan
1362822900
Co do MQ-9 przy ataku Predatora C i późniejszym naszych F-16 . - może on przenosić i wystrzeliwać to MALD : http://dziennikzbrojny.pl/aktualnosci/news,3,3420,aktualnosci-ze-swiata,bezzalogowy-reaper-do-pokonywania-obrony-powietrznej użycie tych systemów przez nasze wojsko nie tylko zmniejszy straty w dronach ale również w lotnictwie.
00-B3-ED-57
~scoobydoopoznan
1362818640
~adrian społeczna słuszność racji w dyskusji o obronności mnie nie przekonuje. To co inni mają mnie nie interesuje. My musimy patrzeć na naszą obronność. Co do radaru F-22 zależało mi na pokazaniu możliwości współczesnych systemów radiolokacyjnych a w naszym F-16 mamy radar APG-68(V)9. wyłączenie anteny lub szybka zmiana jej częstotliwości powoduje , że taki pocisk głupieje. lepszym rozwiązaniem jest AGM-158 JASSM i AGM-65G Maverick. ~combat56 nie demonizowałbym właściwości Pancir w zwalczaniu pocisków można je również niszczyć przy pomocy GBU-39 SDB, bo stracić bombę o średnicy 19 cm jest nie możliwe. Co do Grippena - na razie zaplecze 1 jest bardziej rozbudowane -biorąc pod uwagę awaryjność niż 7 szt F-16. Teoria w jego przypadku mija się z rzeczywistością. Z tego co wiem to skończyły się kłopoty z silnikami - bo zaczęli wstawiać amerykańskie... .
00-B3-ED-57
~GJ
1362747060
scoobydoo ciężki z Ciebie typ,najpierw wszystkich inaczej myślących obrażasz,twardo obstajesz przy swoim przeważnie nie mając racji,wymyślasz niestworzone rzeczy i myślisz że wszyscy będą tobie bić brawo za pomysły ale do rzeczy. Tzw.nasze f-16 / bo nie są i już to udowodniłem / Block 52+ osiągną dopiero ok 2017-18 roku, nie mamy AGM-88E AARGM a gdybyśmy je mieli to dopiero F-16 Block 60 je przenosi a nie 52 a dużo lepszą rakietą jest europejski ALARM którego żaden amerykański samolot nie przenosi.Co do AGM-158 JASSM lepszy jest Niemiecko-Szwecki TAURUS czy F,W,GB SKALP których to pocisków F-16 nie przenosi ba nawet Twój ukochany F-15 ( chyba tylko Hornet i to ze względu na Hiszpanów ) a taki beznadziejny Gripen przenosi i sprzęt z USA i Europy i już to sprawia że jest lepszy i tańszy ( i nie tylko )w użytkowaniu od F-16.Taka jest niezaprzeczalna prawda.Zmień chłopie myślenie bo stajesz się monotematyczny
48-F3-6C-1D
~scoobydoopoznan
1362738540
~adrian pociski AGM-88ARGM to broń już czysto ofensywna. Jeszcze jesteśmy za słabi, by ją kupić i nie być narażonymi na zdecydowana reakcję FR. Dlatego proponuje "cichy " zamiennik. DOL'a do f-16 masz od Poznania do Frankfurtu - wybierz sobie odcinek. .. . ~combat56 Pansir -s nie ma takiego zasięgu jak np. AGM-65G Maverick . Zresztą na rosyjski OPL powinniśmy kupić : http://www.youtube.com/watch?v=v0dHKWjXn-E . później http://www.youtube.com/watch?v=kJi2K8mKTRM , później reszta ...
00-B3-ED-57
~miro
1362734040
ojej jaki sukces...to co powinno być od początku i być podstawowym warunkiem zakupu samolotu po 10 latach staje się sukcesem...
D4-A3-1F-90
~zan
1362678960
Coś ciekawego http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/mon-powaznie-rozwaza-zakup-dronow-trzy-eskadry-do-2018-r,270903.html
8A-30-48-81
~combat56
1362678180
co do naprowadzania optycznego to z założenia S-400 maja być osłaniane przez system Pantsir więc powodzenia pod ostrzałem 2 dwulufowych 30-mm armaty 2A38M naprowadzanych po wyłączeniu radaru optoelektronicznie. Zgodnie z etatem WWS na jeden kompleks S-400 powinny przypadać 3 Pancyry-S
BF-08-52-E9
~adrian
1362676440
amerykanie którzy używają f16 do zadań Wild wessel uzbroili je w HARM a od 2008 uzbrajają w AGM-88E AARGM który jest rozwinięciem HARM (pociski te zamówiła/zakupiła tez US NAVY siły powietrzne Australii dla swoich F18 Growler, Włochy dla swoich Tornad w wersji ECR, broń jest tez przeznaczona jako przyszłe uzbrojenie następców F16 f35) także te państwa maja inne zdanie od ciebie na temat przestarzałości tej broni. nie wydaje mi się block 52 posiadał radar o podobnych charakterystykach co F22 a co do DOLi to nie zmienia to faktu że ten samolot wymaga o wiele większego zaplecza niż Gripen
BF-08-52-E9
~adrian
1362666960
amerykańskie f16 block 50 i 52 wykorzystywane do misji wild weasel wykorzystują pociski AGM-88 HARM a od 2008 uruchomiono produkcje pocisków AGM-88ARGM będącym ich rozwinięciem używają ich tez włoskie tornada i dedykowane do przełamywania OPl Boeing EA-18G Growler dla us Navy(ostatnio zamówione także przez australie która oprócz tego posiada normalne F18 super hornet, i co najciekawsze maja znaleść sie w uzbrojeniu nastepcy f16 35). każdy ma prawa do swojego zdania cieszy mnie ze amerykanie włosi i Australijczycy maja podobne do mojego. co do DOLi to nie zmienia faktu że F16 wymaga dużo większego zaplecza i incydentalne wykorzystywanie z nich f16 nie zmienia faktu że jest ot maszyna potrzebująca większego zaplecza co utrudniło by korzystanie z DOLi w obliczu dużego konfliktu
BF-08-52-E9
~scoobydoopoznan
1362660360
~adrian masz tu DOL'a z F-16 http://www.youtube.com/watch?v=41PNY04PnD0 . Pociski przeciwradiacyjne to broń przestarzała np.F-22 zmienia częstotliwość radaru 1000 razy na sekundę , lepiej określić źródło promieniowania radiolokacyjnego i strzelić w tym kierunku np. AGM-65G Maverick . zawsze jak nawet wyłączą antenę można trafić naprowadzając optycznie... . F-16 block 52+ to wszystko ma.
00-B3-ED-57
~scoobydoopoznan
1362657240
~zan i ~kris_dl napiszę dlaczego jestem z F-15 SE. 1. Ponieważ skrzydło myśliwskie u nas jest szczątkowe (mówię o F-16). 2. F-15 jest samolotem przewagi powietrznej i 5 generacji i jak porównacie z F-22 sylwetkę to jest podobna. F-22 -nie piszę o wewnętrznej awionice, bo : 1. jest utajniona ( nie piszę , że jest tajna, ponieważ znamy kraje specjalizujące się w wykradaniu) , 2 . decyzją kongresu zablokowana. 3. F-15 posiada 'sthelta" + 4 pociski AIM-120C-7 ( które mamy) i inne daje mu przewagę w zadaniach myśliwskich w porównaniu z F-16 ( na F-35 nas nie stać) . Chcę odciążyć nasze f-16 od pierwszych ( najistotniejszych) walk, oraz dać możliwość naszej armii w miarę swobodnego operowania poza granicami RP.
00-B3-ED-57
~adrian
1362656640
.nie będę dyskutował nad tym czy lepszy jest gripen czy F16 rożne samoloty opracowane pod różne doktryny(na pewno Gripen z możliwością startowania z DOLi i nie wymagający takiego zaplecza logistyczno technicznego ma większe szanse w wypadku samotnego konfliktu z Białorusią czy Rosją, gdyby USa przyszło z pomocą to wiadomo lepszy F16, to analizując ich użycie jako części wielkiego systemu jakim jest wojsko analizując same samoloty to oczywiście wszytko zależy od wariantów Block 15 pewnie różni się do block 52 czy 60 tak jak gripen A/B od C/D i NG i od rodzaju misji ). GJ ma racje co do kodów oprogramowanie o tym że serwisują swoje samoloty mogą powiedzieć Turcy którzy je dostali(i budują 30 nowych F16 block 50 na licencji) anie my kolejna ściema jak to że w Rzeszowie budowano silniki albo to że fabryka opla w Gliwicach to efekt offsetu. f16 to dobra maszyna najbardziej wartościowy element naszych sił powietrznych, ale Rosjanie wprowadzają su35 a za kilka lat myśliwiec 5 generacji Pak Fa marnie widzę szanse f16 w starciu z nimi(zarówno na dużych jak i małych dystansach) marnie też widze ich szanse w lataniu nad terenami chronionymi przez S-400 i S-300. Potrzebujemy czegos w rodzaju F15 Se Rafaela albo Eurofaightera do tego pocisków przeciw radiolokacyjnych , środków WRE(najlepiej na BSL) i taktyczynych AWACsów w rodzaju SAAB eyerye czy izraelski Phalcon - minęło 30 lat od przełamania syryjskiej OPL w dolinie bekka(a od pierwszego użycia samolotów kontroli powietrznej 70 bo Werner Molders oblatywał podległy sobie odcinek frontu w Storchu wyposażonym w radiostację i wydawał polecenia jednostkom na ziemi i w powietrzu już w 1941) a my dalej nie byliśmy w stanie wykonać podobnej akcji przeciw Newa czy kubom nie mówiąc o S-300 i torach bo nie may wymienionych środków. Sam samolot czy to F16 czy F15 czy Su35 to tylko jeden element nowoczesnych sił powietrznych bez niego oczywiście siły powietrzne są niczym ale tylko z tym jednym elementem też są niczym . i taka wartość maja nasze SP są na razie niczym.
BF-08-52-E9
~GJ
1362654180
kris_dl USA nie jest przyjacielem żadnego z krajów świata naszym również nie.Oni widzą w każdym tylko potencjalne miliardy $ dając w zamian zabawki i świecidełka, palcem w bucie za darmo nie kiwną tym bardziej dla nas a kto tego nie widzi to polecam historię od 1900 roku do teraz.Realne sojusze dla nas są tylko w Europie ( w miarę szybka pomoc ) piszę w miarę bo sami musimy zadbać o własne bezpieczeństwo a sojusz traktować jako ewentualne wsparcie i kartę do rozgrywek politycznych bo żadne z państw sojuszu nie wyśle nam ( my również nie wyślemy ) 80% swoich sił,a USA po 3 miesiącach jak do nas " dotrą " ? to tylko z ewentualną pomocą w stylu UNRRA i miotłami do pozamiatania i to są fakty.Uzbrojenia rodzimego do F-16 nie mamy ale Europa ma,nie mając kodów dostępu jesteśmy zdani na łaskę i niełaskę jankesów i przepłacanie.O cenach napisałem w poprzednim komentarzu a tłumaczenie i pokazywanie wyższości EF,Gripena czy Rafale nad F-16 nie ma sensu wystarczy popatrzeć czym latają liczące się kraje w Europie i od kilku lat brak zamówień na F-15,F-16 przez Stany.Tu znowu polecam powrót do historii i temat " z kąt jankesi posiedli wiedzę nt.rakiet,atomu,myśliwców odrzutowych,stealth,OP,helikopterów itd.itd. do tego przez ponad dwie dekady ogólnoeuropejskie embargo na zbrojenia i przymus zakupów w USA, wtedy zmienisz zdanie na temat ich możliwości technologicznych nie tylko w dziedzinie wojskowości.
20-4F-AC-8B
~zan
1362653160
@~kris_dl Dobrze mówisz. Ciekawa jest ta teoria o tych Grippenach że nie dorastają do naszych f-16. Jeżeli w tym naszym centrum serwisowym będziemy mogli dużo rzeczy serwisować to będzie świetnie rokowało na przyszłość. Czy koniecznie muszą być f-15 tego nie wiem, ale chyba każdy by się cieszył z kolejnych efek w tej wersji co mamy.
8A-30-48-81
~kris_dl
1362588720
Pan GJ upatruje naszego głównego nieprzyjaciela w USA? Tak to przynajmniej wygląda. A gdzie mamy szukac sojusznika. Rosja? Szanowny Panie, Stany Zjednoczone, czy to się komuś podoba czy nie, niezależnie od tego że akurat rządzie Obama, są JEDYNYM, REALNYM I WIARYGODNYM SOJUSZNIKIEM POLSKI. Nie widzę powodu aby dyskredytowac uzbrojenie made in USA. F16 C block 52+ to jedyny realny i nowoczesny oręż, którym Wojsko Polskie dysponuje na wypadek wojny. Oczywiscie kody źródłowe by się przydały aby konfigurowac z systemem rodzime uzbrojenie. Tylko czy mamy takie uzbronenie własne, które nadawało by się do skonfigurowania z F 16? Obawiam, się że co do najpotężniejszych broni (np. JASM) to nigdy z powodów technologicznych nie będziemy produkowac takiej broni. Zastanawiam się skąd u niektórych lobbystów tyle jadu wobec F 16? A czym mają latac nasi piloci? Grippenami, które zasadnicze systemy mają produkcji USA tylko, że o generację starszą. Pamiętam dobrze wypowiedź naszego pilota po cwiczeniach z udziałem Szwdów "Grippeny do pięt nie dorastają naszym efom". A może EF - 4 x droższy od F 16 i o takim poziomie skomlikowania, że jego systemy diagnostyczne nie pozwalają wystartowac większości maszyn bo bez przerwy coś się psuje. Przy zakupie F 16 były niedociągnięcia, ale dotyczą one nie wyboru samolotu i jego walorów technicznych ale błedów negocjatorów przy uzgadnianiu warunków kontraktu (np ofset). Zakupy najpoważniejszego sprzętu wojskowego muszą się kierowac względami politycznymi. u kogo więc mamy kupowac broń jeśli nie u Sojusznika. W Rosji ? W Szwecji czy Europie, które są lata swietlne za USA jesli chodzi o technologie obronne. Odpowiedź jest chyba oczywista. Ja cie jestem za tym aby spusciznę po ZSRR zastąpic nr. F-15SE Silent Eagle - choby jedna eskadra w miejsce Mig 29 i Su 22.
F3-44-E0-1F
~GJ
1362574800
Wielkie mecyje,po 7 latach nasi mechanicy będą mogli oficjalnie ( jak będą mieli na magazynie w co wątpię bo było tak dotychczas ) kilka drobnych podzespołów,kontrolek czy bezpieczników,połatać dziury w poszyciu i je pomalować.A KODY źródłowe dające nam niezależność to co? Powiedzmy wprost bez owijania te gruchoty nigdy nie będą nasze,my tylko płacimy za ich użyczenie a w razie "W" bez wystrzału uciekną za odrę a gdy by tak zmieniła się opcja polityczna naszego państwa albo jakiś pilot chciał powalczyć z wrogiem ( nieważne czy ze wschodu czy z zachodu ) i nawet gdy by mu się udało namierzyć cel to jankesi włączą guzik swój-obcy i nic nie zestrzeli a po naciśnięciu drugiego guzika latawiec spada do lasu.Predatory i inne latawce są dobre na partyzantów z kałachami a nie na dobrze wyposażoną armię która podczas agresji zgasi światło i zabawki nawet nie wystartują - Hollywood
D2-4A-F7-AB
~scoobydoopoznan
1362571380
~zan przydałaby się jedna eskadra F-15SE Silent Eagle taka czysto myśliwska dla najlepszych pilotów. http://www.youtube.com/watch?v=Kn6nx_GGERQ
00-B3-ED-57
~zan
1362567720
Dobre posunięci z naszej strony. Coś mi się wydaję, że nasi w przyszłości będą dalej inwestować w f-16. mamy instruktorów na f-16, teraz serwis być może będą kolejne eskadry f-16
8A-30-48-81

Po pierwsze: bezpieczeństwo granic
 
Gryf dla ochrony
Sojusz także nuklearny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Cześć ich pamięci!
Grób Nieznanego Żołnierza ma 99 lat
Snipery dla polskich FA-50
Czas „W”? Pora wytropić przeciwnika
Komisja bada nielegalne wpływy ze Wschodu
Zwycięzca w klęsce, czyli wojna Czang Kaj-szeka
Żeby nie poddać się PTSD
Breda w polskich rękach
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Rozkaz: rozpoznać przeprawę!
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Mikrus o wielkiej mocy
Wojskowi rekruterzy chcą być (jeszcze) skuteczniejsi
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Ogień nad Bałtykiem
Złoty Medal Wojska Polskiego dla „Drago”
Święto marynarzy po nowemu
Rozliczenie podkomisji Macierewicza
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Żołnierska pamięć nie ustaje
Rosyjskie wpływy w Polsce? Jutro raport
Miliony sztuk amunicji szkolnej dla wojska
Żeglarz i kajakarze z „armii mistrzów” na podium
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
„Złote Kolce” dla sportowców-żołnierzy
Generał z niepospolitym polotem myśli
Olimp w Paryżu
Olympus in Paris
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
„Northern Challenge”, czyli wyzwania i pułapki
Rajd pamięci i braterstwa
Żeby drużyna była zgrana
Polskie „JAG” już działa
Do czterech razy sztuka, czyli poczwórny brąz biegaczy na orientację
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Karta dla rodzin wojskowych
Witos i spadochroniarze
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Czworonożny żandarm w Paryżu
Szkolenie 1000 m pod ziemią
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Ostre słowa, mocne ciosy
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Polski producent chce zawalczyć o „Szpeja”
Latający bohaterowie „Feniksa”
Centrum Robotów Mobilnych WAT już otwarte
Mark Rutte w Estonii
Zagrożenie może być wszędzie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO