moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Toyota ambasadora dla muzeum

O dramatycznej historii tego samochodu świadczy choćby ślad po kuli na tylnej szybie. To pamiątka po zamachu na polskiego ambasadora w Iraku. Na szczęście nieudanym. Opancerzona Toyota Land Cruiser, która jeszcze niedawno należała do BOR, trafiła do Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu.


– Toyota Land Cruiser dotarła już do Poznania. Przeszła drobne naprawy układu elektrycznego i została dołączona do naszej kolekcji – tłumaczy Maciej Boruń z Koła Przyjaciół Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu.

Samochód to dar od Biura Ochrony Rządu. Od 2003 roku był używany w Iraku. To właśnie z tamtego czasu pochodzą ślady po kulach na tylnej szybie. – W 2007 roku rebelianci ostrzelali kolumnę, w której podróżował polski ambasador, gen. Edward Pietrzyk. Zginął wówczas jeden funkcjonariusz BOR, a dwa samochody zostały zniszczone – przypomina Boruń. Sam generał został poważnie ranny.

Toyota wróciła do Polski trzy lata temu. – Pojazd był wyeksploatowany, jego zaś naprawa nieopłacalna – wspomina por. Grzegorz Bilski z BOR. Dlatego właśnie szefostwo biura postanowiło przychylić się do wniosku poznańskiego muzeum i przekazało tam samochód jako eksponat. To nie pierwszy tego typu przypadek. – Podobny los spotkał między innymi „emerytowane” Volvo 760, które przez wiele lat obsługiwało głowy państw i szefów rządów z całego świata, podczas ich oficjalnych wizyt w Polsce – wyjaśnia por. Bilski.

To auto również znajduje się w zbiorach Muzeum Broni Pancernej. – Mamy już cztery opancerzone samochody, które kiedyś służyły do przewozu VIP-ów – mówi Boruń. Najstarszym jest Ził 111d. – Limuzyny takie produkowane były w Związku Radzieckim na przełomie lat 50. i 60. Wersja „d” to ekskluzywny kabriolet. Z taśm zjechało zaledwie osiem egzemplarzy – podkreśla Boruń. Auto ma sześć metrów długości, silnik o mocy 220 koni mechanicznych, rozwija prędkość do 170 kilometrów na godzinę, a spala 30 litrów benzyny na 100 kilometrów. Zostało wyposażone m.in. w skórzane fotele, elektrycznie opuszczane szyby i zamykany dach. – W Polsce głównym użytkownikiem Ziła był Edward Gierek, choć podczas jednej z pielgrzymek z limuzyny korzystał także papież Jan Paweł II – zaznacza Boruń. Po tym, jak partyjni dygnitarze zrezygnowali z samochodu, trafił on do jednostki wojskowej w Pile. Poznańskiemu muzeum został przekazany w 2002 roku.

Placówka może się pochwalić też Peugeotem 604 TL z 1985 roku, którym podróżował gen. Wojciech Jaruzelski. Potem samochód został sprzedany prywatnemu właścicielowi, a ten w dziewięć lat temu przekazał go do muzealnej kolekcji.

– Nasza kolekcja się rozrasta. Za ostatni dar chcielibyśmy serdecznie podziękować szefowi BOR, płk Krzysztofowi Klimkowi oraz jego zastępcy, płk Mirosławowi Depko – podsumowuje Boruń.

Muzeum Broni Pancernej działa przy Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu. Posiada blisko 50 różnego rodzaju eksponatów. Trzon kolekcji stanowią czołgi, ale są też w niej pojazdy opancerzone czy działa samobieżne.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: arch. Muzeum Broni Pancernej

dodaj komentarz

komentarze


Pilecki ucieka z Auschwitz
 
Składy wysokiego ryzyka
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Pracowity dyżur Typhoonów
Wyrok za tragiczny wypadek
Poznać rakietowego Homara
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Wielka lekcja
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Zatopiony problem
Trzy dekady DGW
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podniebny Pegaz
Medycyna na morzu
Razem w walce ze skażeniami
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Debiut polskiego AW149
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Więcej polskiego trotylu dla USA
Więcej na mieszkanie za granicą
Spokojnych świąt na granicy!
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Viva Polaki! Viva liberatori!
Zwycięstwo mordercy
Podniebne wsparcie sojuszników
Sport kształtuje mentalność
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Kolejowy sabotaż udaremniony
Wielkie czyszczenie poligonów
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Strażnik nieba
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Polskie F-16 w służbie NATO
Pierwsza misja Gripenów
„Pułaski” na Atlantyku
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Powstaje armia dronów
Rodzina na wagę złota
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
W Ełku wykuwają charaktery
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Double Eagle – podwodny tropiciel
Rex Bolizlavus
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO