moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Su-22 – 30 lat na polskim niebie

To samolot dla prawdziwych mężczyzn – mawiają piloci. W przyszłym roku minie 30 lat od kiedy Su-22 weszły do służby w polskiej armii. Żołnierze ze świdwińskiej bazy, w której stacjonują ostatnie 32 tego typu maszyny, chcą upamiętnić tę rocznicę – przygotowują folder ze wspomnieniami ich użytkowników.



– Poszukujemy osób, które latały na tych maszynach, obsługiwały je i mają związane z nimi wspomnienia – mówi mjr Mirosław Lorenc, rzecznik prasowy 21 Bazy.  Z zebranych materiałów powstanie okolicznościowy folder poświęcony służbie tego samolotu w polskim lotnictwie wojskowym. Dla pomysłodawców ważne są zdjęcia, kserokopie dokumentacji, ale przede wszystkim wspomnienia. Szczególnie cenne będą te, które są związane z pierwszymi latami użytkowania Su-22.

Skąd pomysł na takie właśnie uczczenie rocznicy? – Ten samolot towarzyszył nam przez sporą część służby. Większość z polskich Su-22 już nie lata, ale do wszystkich mamy niezwykły sentyment – tłumaczy mjr Lorenc. Oficer podkreśla, że samoloty te, pieszczotliwie zwane „suczkami” albo w kodzie NATO – Fitterami, cały czas są bardzo lubiane. – Mimo swojego sędziwego wieku, nadal są niezawodne – podkreśla ppłk pil. Karol Jędraszczyk dowódca Grupy Działań Lotniczych, mający ponad 1100 godzin nalotu na tym typie samolotu.

O maszynach dobrze też mówią technicy. – Ktoś, kto lubi pracować na sprzęcie, na pewno się nie zawiódł. Obsługa samolotu jest przyjemna i nie sprawia problemów. Ja sam pracowałem przy tych nich około 15 lat. Nie powiem, że znam w nim każdą śrubkę, ale na pewno wiem, gdzie czego szukać – mówi ppłk Andrzej Turski, zastępca dowódcy Grupy Obsługi Technicznej.


Film: Siły Powietrzne

Mjr Lorenc pamięta ćwiczenia z państwami NATO, kiedy Polska nie była jeszcze członkiem Sojuszu. – O Su-22 mówiono tylko dobrze. Najczęściej, że to samolot dla prawdziwych mężczyzn –wspomina rzecznik 21 Bazy.

I taki właśnie jest – zgodnie uważają piloci. Jest też bardzo głośny, choć ci, którzy obcują z nim na co dzień, zdążyli się już przyzwyczaić. Najwięcej hałasu wywołuje wtedy, gdy startuje. Wśród pilotów do dziś krążą opowieści o osławionych „wyjściach spod uderzenia”. – To było w czasach, gdy maszyny te służyły jeszcze w Powidzu, w nieistniejącym dziś 7 Pułku Lotnictwa Bombowo-Rozpoznawczego. Samoloty startowały jednocześnie, wykorzystując do tego dwa pasy startowe i drogi kołowania. Bywało, że ćwiczyły jednocześnie nawet trzy eskadry. Taki alarmowy start był elementem szkolenia. Huk był niesamowity – przyznaje ppłk Jędraszczyk.

Piloci pamiętają wiele egzemplarzy, a każdy samolot to oddzielna historia. Pierwsza dostarczona „suczka” o numerze bocznym 3005 stoi dziś w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Inny egzemplarz – „707” – z okazji NATO TigerMeet był pierwszym samolotem ozdobionym tygrysimi elementami. „305” z okazji jubileuszu 25-lecia Su-22 w Polsce doczekała się czarnego malowania. Ale większość stoi dziś w muzeach całej Polski: Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Dęblinie czy Rzeszowie.

21 Baza Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie to jedyne miejsce w Polsce, gdzie stacjonują Su-22, najstarsze bojowe samoloty w lotnictwie polskim. – Niegdyś służyły one na wojskowych lotniskach w Powidzu, Mirosławcu i Pile. Dziś tylko u nas zostały dwie eskadry – mówi mjr Mirosław Lorenc, rzecznik prasowy 21 Bazy.

Dla ostatnich w Polsce użytkowników tego samolotu rocznica będzie miała charakter szczególny. Zbliża się do końca okres eksploatacji tych maszyn przez nasze wojsko. Na polskim niebie mają polatać jeszcze zaledwie kilka lat. – Lotnisko w Świdwinie jest dobrze zlokalizowane, dlatego nie chcemy się go pozbywać. Przymierzamy się do jego modernizacji i pozyskania w miejsce Su-22 nowoczesnych samolotów bojowych – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik Dowódcy Sił Powietrznych.

– Mimo sędziwego wieku to wciąż dobre samoloty. Sądzę, że po drobnej modernizacji mogłyby jeszcze polatać. Też z tego względu, że mamy dużą liczbę wyszkolonych techników, ale i pilotów, którzy znają Su-22 od podszewki. Jakby się jednak nie stało, wiem, że ten samolot na pewno będzie wspominamy z ogromnym sentymentem – mówi ppłk Turski.

W latach osiemdziesiątych Su-22 różnych wersji były w wyposażeniu Afganistanu, Algierii, Angoli, Bułgarii, Czechosłowacji (a po rozpadzie tego państwa Czech i Słowacji), Iraku, Jemenu, Libii, Niemieckiej Republiki Demokratycznej (NRD), Peru, Syrii, Węgier i Wietnamu.

Do Polski pierwsze samoloty Su-22M4 zostały dostarczone w drugiej połowie 1984 roku. Łącznie w latach 1984–1988 Polska otrzymała 110 maszyn – 90 bojowych, jednomiejscowych Su-22M4 i 20 szkolno-bojowych, dwumiejscowych Su-22UM3K.

1 lipca 2010 roku 21 Baza Lotnictwa Taktycznego została przeformowana w 21 Bazę Lotniczą w wyniku połączenia z 7 elt, 8 elt i 40 elt. Podstawą do zmian była decyzja Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 sierpnia 2009 roku. Baza jest największą jednostką wojskową w garnizonie świdwińskim. Jej głównym zadaniem jest zabezpieczenie logistyczne eskadr lotniczych oraz zapewnienie przebiegu szkolenia lotniczego. W wyposażeniu bazy znajdują się bombowo-szturmowe Su-22.
PG

autor zdjęć: Przemysław Maliszewski

dodaj komentarz

komentarze

~Paweł
13.05.2014, godz. 17:04
Przy całym szacunku do decydentów ale to strata pieniędzy. Lepiej kupić używane samoloty ale lepszej generacji. W przypadku konfliktu zbrojnego, SU-22 nie mają żadnych szans na współczesnym polu walki, a dowódca który wysłałby je ewentualnie do potencjalnej walki, podlega pod prokuratora. Brutalne ale szczere. Nic dodać , nic ująć.
35-1A-97-67
~Tomek
11.04.2014, godz. 23:37
A może wybrać którąś z tych opcji? http://www.konflikty.pl/a,6124,Lotnictwo,Kto_zastapi_Su-22.html F-35 brzmi jak bajka!
B6-46-15-25
~scooby
04.12.2013, godz. 08:18
~Sebo - ale bez szaleństw. Coś jak Taurus KEPD 350 - Wystartuje po zaprogramowanej trasie , zrzuci i spadnie. Może robić też za ADM-160 MALD.
DB-A6-73-01
~Sebo
03.12.2013, godz. 16:06
Przeróbka na bezzałogowe to nie jest zły pomysł
D0-D3-9D-B9
~TRAVART
03.12.2013, godz. 12:53
SU-22 i widok z "biura" https://vimeo.com/69148473
CF-8B-0A-1D
~scooby
03.12.2013, godz. 12:27
Sprzęt jest sprawny. przerobić na bezzałogowe.
DB-A6-73-01

Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
 
Recepta na sukces: zadowolony pracownik i dumny żołnierz
Nowa mapa garnizonów
Dziękujemy wam, weterani!
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Lotnicza „sztafeta pokoleń”
Zawiszacy zwiększają zasoby K2
WOT z pomocą tonącym
Siła zaplecza
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Nasi czołgiści najlepsi
Sierżant Mateusz Sitek. Cześć jego pamięci!
Następne „Czarne Pantery” dla Wojska Polskiego
Zagadkowe znalezisko na Podkarpaciu
Amunicja dla czołgów
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Dostawa K9 i chrzest ogniowy
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
ZMU dla marynarzy
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Czterej pancerni przeciw wyklętym
„Baltops ’25” – NATO ćwiczy na Bałtyku
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
PGZ na nowo
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
AW149 to przygoda życia
Letni wypoczynek z MON-em
Wyzwanie, które integruje
Szlachetny gest generała
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Drony Wizjer rozpoznają cel
Nowe cele obronne NATO
Bałtycka tarcza
Od chaosu do wiktorii
Medycyna pola walki dla cywilnych lekarzy?
Dzień, który zmienił bieg wojny
Pamiętają o powstańcach
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Wyzwanie, które integruje
Nowe możliwości spółki Mesko
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Fire from Coast
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Żołnierz influencer?
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Misja PKW „Olimp” doceniona
Podejrzane manewry na Bałtyku
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
K2 ze słowacką tarczą
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Siły szybkiego reagowania na Pustyni Błędowskiej
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Trudny los zwycięzców
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Rozpoznanie i możliwości rażenia bez ryzyka dla żołnierzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO