moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Śmigłowce dla VIP-ów niemal w komplecie

Dla pasażerów – pokładowy telefon komórkowy, klimatyzowane i wygłuszone wnętrze. Dla pilotów – nowoczesna nawigacja i radar pogody. Czwarty śmigłowiec Sokół trafił właśnie do bazy lotnictwa transportowego na Okęciu. Do końca roku dotrze jeszcze piąta – ostatnia taka maszyna. Będą nimi podróżować państwowe delegacje.

Śmigłowiec W-3WA w wersji VIP wyprodukowały Polskie Zakłady Lotnicze Świdnik. To już czwarta tego typu maszyna, która rozpoczęła służbę w 1 Bazie Lotnictwa Transportowego. Na warszawskie Okęcie przyprowadzili go mjr pil. Paweł Gonet i kpt. pil. Artur Zakarzewski. Sokół otrzymał numer 1017. Ze względu na to, że na jego pokładzie podróżować będą najważniejsze osoby w państwie, to w wojsku najlepiej wyposażona wersja śmigłowca.

Poza dwuosobową załogą Sokołem może podróżować osiem osób. Do dyspozycji mają sprzęt audio-wideo, a także pokładowy telefon komórkowy, który umożliwia rozmowy w trakcie lotu. Pod siedzeniami producent umieścił schowki na podręczny bagaż. Wnętrze jest klimatyzowane, wykończone skórzaną tapicerką i odpowiednio wygłuszone, by poziom hałasu podczas podróży był jak najmniejszy.

Konstruktorzy zadbali także o komfort pracy pilotów. – Maszyna wyposażona jest w radar pogodowy z wielofunkcyjnym wyświetlaczem, odbiornik nawigacji satelitarnej, system radionawigacyjny oraz system łączności wewnętrznej – mówi por. Małgorzata Starzomska, pełniąca obowiązki rzecznika prasowego 1 Bazy. Nowoczesne urządzenia zadbają o lepsze bezpieczeństwo np. podczas lotu przy złej pogodzie. Załoga ma też do dyspozycji klimatyzację z regulacją temperatury  i nawiewu. – W kokpicie zmodyfikowano tylko niektóre urządzenia, by piloci i technicy nie musieli przechodzić dodatkowego przeszkolenia – zapewniał niedawno ppłk Stanisław Kondrat z 1 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Sokół może lecieć z prędkością maksymalnie 260 km na godzinę na pułapie 6 tysięcy metrów. W powietrzu może przebywać bez lądowania około 3 godzin.

Umowa zawarta  w grudniu 2011 roku między PZL Świdnik i Inspektoratem Uzbrojenia przewiduje dostawę pięciu takich maszyn.  W 1 Bazie Lotnictwa Transportowego stoją już cztery. – Liczymy na to, że piąty śmigłowiec trafi do nas do końca roku – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik Dowództwa Sił Powietrznych. Wartość całego zamówienia, razem z dokumentacją techniczną i pakietem logistycznym, to prawie 189 mln zł.

1 Baza Lotnictwa Transportowego powstała z przeformowania 1 Bazy Lotniczej. Swoją działalność rozpoczęła  1 stycznia 2012 roku. Stacjonuje w porcie lotniczym Warszawa im. F. Chopina. Jednym z głównych zadań jednostki jest transport powietrzny prezydenta, premiera, państwowych delegacji oraz komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej. Najważniejsze osoby w państwie podróżują Sokołami, czarterowanymi embraerami i wojskowymi samolotami transportowymi CASA.

PG

autor zdjęć: Dariusz Jaworski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1385020800
Ładny. Premier powinien mieć swój osobisty z stosownym napisem, lepiej wyposażony, również piloci z wyższa szarżą .
DB-A6-73-01

Wojna w świętym mieście, część druga
 
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Kadisz za bohaterów
Rekordziści z WAT
Zachować właściwą kolejność działań
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na straży wschodniej flanki NATO
Sandhurst: końcowe odliczanie
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Święto stołecznego garnizonu
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
NATO on Northern Track
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Tragiczne zdarzenie na służbie
Zmiany w dodatkach stażowych
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Wojna w świętym mieście, epilog
Wojna na detale
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Gunner, nie runner
Pod skrzydłami Kormoranów
Sprawa katyńska à la española
25 lat w NATO – serwis specjalny
Posłowie dyskutowali o WOT
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Ramię w ramię z aliantami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO na północnym szlaku
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
SOR w Legionowie
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Szpej na miarę potrzeb
Ameryka daje wsparcie
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Wytropić zagrożenie
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Front przy biurku
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Metoda małych kroków
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Kolejne FlyEye dla wojska
Szybki marsz, trudny odwrót
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
W Italii, za wolność waszą i naszą
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO