moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Śmigłowce dla VIP-ów niemal w komplecie

Dla pasażerów – pokładowy telefon komórkowy, klimatyzowane i wygłuszone wnętrze. Dla pilotów – nowoczesna nawigacja i radar pogody. Czwarty śmigłowiec Sokół trafił właśnie do bazy lotnictwa transportowego na Okęciu. Do końca roku dotrze jeszcze piąta – ostatnia taka maszyna. Będą nimi podróżować państwowe delegacje.

Śmigłowiec W-3WA w wersji VIP wyprodukowały Polskie Zakłady Lotnicze Świdnik. To już czwarta tego typu maszyna, która rozpoczęła służbę w 1 Bazie Lotnictwa Transportowego. Na warszawskie Okęcie przyprowadzili go mjr pil. Paweł Gonet i kpt. pil. Artur Zakarzewski. Sokół otrzymał numer 1017. Ze względu na to, że na jego pokładzie podróżować będą najważniejsze osoby w państwie, to w wojsku najlepiej wyposażona wersja śmigłowca.

Poza dwuosobową załogą Sokołem może podróżować osiem osób. Do dyspozycji mają sprzęt audio-wideo, a także pokładowy telefon komórkowy, który umożliwia rozmowy w trakcie lotu. Pod siedzeniami producent umieścił schowki na podręczny bagaż. Wnętrze jest klimatyzowane, wykończone skórzaną tapicerką i odpowiednio wygłuszone, by poziom hałasu podczas podróży był jak najmniejszy.

Konstruktorzy zadbali także o komfort pracy pilotów. – Maszyna wyposażona jest w radar pogodowy z wielofunkcyjnym wyświetlaczem, odbiornik nawigacji satelitarnej, system radionawigacyjny oraz system łączności wewnętrznej – mówi por. Małgorzata Starzomska, pełniąca obowiązki rzecznika prasowego 1 Bazy. Nowoczesne urządzenia zadbają o lepsze bezpieczeństwo np. podczas lotu przy złej pogodzie. Załoga ma też do dyspozycji klimatyzację z regulacją temperatury  i nawiewu. – W kokpicie zmodyfikowano tylko niektóre urządzenia, by piloci i technicy nie musieli przechodzić dodatkowego przeszkolenia – zapewniał niedawno ppłk Stanisław Kondrat z 1 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Sokół może lecieć z prędkością maksymalnie 260 km na godzinę na pułapie 6 tysięcy metrów. W powietrzu może przebywać bez lądowania około 3 godzin.

Umowa zawarta  w grudniu 2011 roku między PZL Świdnik i Inspektoratem Uzbrojenia przewiduje dostawę pięciu takich maszyn.  W 1 Bazie Lotnictwa Transportowego stoją już cztery. – Liczymy na to, że piąty śmigłowiec trafi do nas do końca roku – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik Dowództwa Sił Powietrznych. Wartość całego zamówienia, razem z dokumentacją techniczną i pakietem logistycznym, to prawie 189 mln zł.

1 Baza Lotnictwa Transportowego powstała z przeformowania 1 Bazy Lotniczej. Swoją działalność rozpoczęła  1 stycznia 2012 roku. Stacjonuje w porcie lotniczym Warszawa im. F. Chopina. Jednym z głównych zadań jednostki jest transport powietrzny prezydenta, premiera, państwowych delegacji oraz komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej. Najważniejsze osoby w państwie podróżują Sokołami, czarterowanymi embraerami i wojskowymi samolotami transportowymi CASA.

PG

autor zdjęć: Dariusz Jaworski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1385020800
Ładny. Premier powinien mieć swój osobisty z stosownym napisem, lepiej wyposażony, również piloci z wyższa szarżą .
DB-A6-73-01

Spadochroniarze na warcie w UE
 
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Szkolenie do walk w mieście
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Spędź wakacje z wojskiem!
Wsparcie MON-u dla studentów
Walka – tak, ale tylko polityczna
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Prezydent Zełenski w Warszawie
Roczny dyżur spadochroniarzy
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Lato pod wodą
Mark Rutte pokieruje NATO
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Ostatnia niedziela…
Jak usprawnić działania służb na granicy
Szkolenie na miarę czasów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Oczy na Kijów
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Polsko-litewskie konsultacje
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
RBN przed szczytem NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strzelnice dla specjalsów
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Olimp gotowy na igrzyska!
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Serwis bliżej domu
Szpital u „Troski”
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Czujemy się tu jak w rodzinie
Biało-czerwona nad Wilnem
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Za zdrowie utracone na służbie
Pancerny sznyt
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Śmierć przyszła po wojnie
Pancerniacy trenują cywilów
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO