moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pamiątki z Douglasa

Magazynki do karabinów maszynowych, radiostacja, wskaźniki z kabiny pilota – to tylko niektóre przedmioty wydobyte na powierzchnię z wraku bombowca Douglas A-20, który spoczywa na dnie Bałtyku. Niestety, zła pogoda uniemożliwiła podniesienie całej maszyny z dna morskiego. Próba zostanie powtórzona w maju przyszłego roku.


Wrak bombowca Douglas A-20 na dnie Bałtyku. Film: Centralne Muzeum Morskie.

Wrak amerykańskiej maszyny spoczywa na głębokości 15 metrów, około czterech kilometrów od Rozewia. W lipcu natrafił na niego statek gdańskiego Instytutu Morskiego, który prowadził w tamtym rejonie prace pomiarowe. Po niedługim czasie Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie zadeklarowało, że jest zainteresowane wydobyciem i renowacją maszyny. Kilka dni temu doszło do pierwszej próby jej podjęcia. – Morze wydawało się spokojne. Niestety, nasze plany zniweczyła tak zwana martwa fala – wspomina Krzysztof Radwan, dyrektor krakowskiego muzeum. Sprawiła ona, że wyposażony w dźwig statek Instytutu Morskiego nie mógł utrzymać stabilnej pozycji. Operacja nie była jednak całkowicie bezowocna.

Już wcześniej przy bombowcu pracowali nurkowie z Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku. – Wrak jest w bardzo dobrym stanie. Brak mu co prawda ogona i przedniego stanowiska strzelca, ale zachowały się na przykład skrzydła wraz z silnikami, podwozie oraz spora część wyposażenia kabiny pilota – wylicza Iwona Pomian, kierownik Działu Badań Podwodnych w gdańskim muzeum. Nurkowie wydobyli z wraku przeszło 40 przedmiotów. – Chodziło o to, by ocalić je przed zniszczeniem albo kradzieżą – tłumaczy Pomian. Wśród nich są między innymi puste magazynki do karabinów maszynowych, różnego rodzaju wskaźniki z kabiny pilota, elementy oprzyrządowania tlenowego, a także manometry. Co ciekawe, na tych ostatnich widoczne są napisy w języku rosyjskim. Mogłoby to wskazywać, że bombowiec służył w lotnictwie Armii Czerwonej. Na razie nie wiadomo, w jakich okolicznościach znalazł się na dnie Bałtyku. Dobry stan wraku mógłby jednak wskazywać na to, że samolot wodował na skutek awarii, a potem zatonął.


Przedmioty z wraku zostały już zaprezentowane dziennikarzom. – Teraz są inwentaryzowane. Wkrótce trafią do muzeum w Krakowie – informuje Pomian. Tymczasem dyrektor Radwan zapowiada, że próba wydobycia wraku zostanie niebawem powtórzona. – Chcemy, by stało się to wiosną przyszłego roku. Wiele zależy jednak od pogody – tłumaczy Radwan. Pierwsza próba wydobycia wraku kosztowała ok. 130 tysięcy złotych. Sfinansowało ją Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pieniądze na pokrycie kosztów kolejnej, jak zapewnia dyrektor Radwan, również będą pochodziły z kasy państwa.

Douglas A-20 to lekki bombowiec produkowany przez Amerykanów podczas drugiej wojny światowej. Łącznie z taśm fabrycznych zjechało ich blisko 7,5 tysiąca. Część z nich od 1942 roku była przekazywana Armii Czerwonej. Regulowała to umowa Land-Lease. Do dziś na całym świecie zachowało się zaledwie 11 samolotów tego typu. W Europie są zaledwie trzy.

Na dnie Morza Bałtyckiego spoczywają tysiące wraków. Do najbardziej znanych należą zatopione nieopodal polskiego wybrzeża okręty „Steuben”, „Goya” i „Wilhelm Gustloff”, a także „Graf Zeppelin”, niemiecki lotniskowiec z czasów ostatniej wojny. Niedawno załoga ORP „Arctowski”, jednostki hydrograficznej Marynarki Wojennej RP, odkryła w pobliżu Jastarni wrak trałowca M-85. To jedyny okręt pod banderą Kriegsmarine zatopiony przez Polaków podczas kampanii wrześniowej. Poszedł na dno po tym, jak wpadł na minę ustawioną przez okręt podwodny ORP „Żbik”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: J. Różycki, Tomasz Bednarz

dodaj komentarz

komentarze


Droga do zespołu bojowego GROM
 
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Letni wypoczynek z MON-em
ASzWoj na warcie od pokoleń
Uczelnia wysokich lotów
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Trzy okręty, jeden zespół
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Misja PKW „Olimp” doceniona
Nowy rozdział w historii Mesko
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Podróż w ciemność
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Od chaosu do wiktorii
W Dęblinie tylko do przodu
Lekcje na poligonie
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Ogniem i tarczą
Tak uczyły się latać orlęta
Nowe cele obronne NATO
Badania z WAT-u na misji AX-4
Nasi czołgiści najlepsi
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Żołnierz influencer?
Podejrzane manewry na Bałtyku
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
PGZ na nowo
ZMU dla marynarzy
Robotyka to przyszłość medycyny
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Film o Feniksie i terytorialsach
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Kierunek Karkonosze
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Czterej pancerni przeciw wyklętym
100 lat historii Szkoły Orląt
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
W wakacje wstąp do WOT-u!
Zmagania sześcioosobowych armii
Dezamet rośnie w siłę
Piloci na straży bezpieczeństwa
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Wyzwanie, które integruje
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Dzień, który zmienił bieg wojny
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
DNA GROM-u
Walczmy mądrze
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO