moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pamiątki z Douglasa

Magazynki do karabinów maszynowych, radiostacja, wskaźniki z kabiny pilota – to tylko niektóre przedmioty wydobyte na powierzchnię z wraku bombowca Douglas A-20, który spoczywa na dnie Bałtyku. Niestety, zła pogoda uniemożliwiła podniesienie całej maszyny z dna morskiego. Próba zostanie powtórzona w maju przyszłego roku.


Wrak bombowca Douglas A-20 na dnie Bałtyku. Film: Centralne Muzeum Morskie.

Wrak amerykańskiej maszyny spoczywa na głębokości 15 metrów, około czterech kilometrów od Rozewia. W lipcu natrafił na niego statek gdańskiego Instytutu Morskiego, który prowadził w tamtym rejonie prace pomiarowe. Po niedługim czasie Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie zadeklarowało, że jest zainteresowane wydobyciem i renowacją maszyny. Kilka dni temu doszło do pierwszej próby jej podjęcia. – Morze wydawało się spokojne. Niestety, nasze plany zniweczyła tak zwana martwa fala – wspomina Krzysztof Radwan, dyrektor krakowskiego muzeum. Sprawiła ona, że wyposażony w dźwig statek Instytutu Morskiego nie mógł utrzymać stabilnej pozycji. Operacja nie była jednak całkowicie bezowocna.

Już wcześniej przy bombowcu pracowali nurkowie z Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku. – Wrak jest w bardzo dobrym stanie. Brak mu co prawda ogona i przedniego stanowiska strzelca, ale zachowały się na przykład skrzydła wraz z silnikami, podwozie oraz spora część wyposażenia kabiny pilota – wylicza Iwona Pomian, kierownik Działu Badań Podwodnych w gdańskim muzeum. Nurkowie wydobyli z wraku przeszło 40 przedmiotów. – Chodziło o to, by ocalić je przed zniszczeniem albo kradzieżą – tłumaczy Pomian. Wśród nich są między innymi puste magazynki do karabinów maszynowych, różnego rodzaju wskaźniki z kabiny pilota, elementy oprzyrządowania tlenowego, a także manometry. Co ciekawe, na tych ostatnich widoczne są napisy w języku rosyjskim. Mogłoby to wskazywać, że bombowiec służył w lotnictwie Armii Czerwonej. Na razie nie wiadomo, w jakich okolicznościach znalazł się na dnie Bałtyku. Dobry stan wraku mógłby jednak wskazywać na to, że samolot wodował na skutek awarii, a potem zatonął.


Przedmioty z wraku zostały już zaprezentowane dziennikarzom. – Teraz są inwentaryzowane. Wkrótce trafią do muzeum w Krakowie – informuje Pomian. Tymczasem dyrektor Radwan zapowiada, że próba wydobycia wraku zostanie niebawem powtórzona. – Chcemy, by stało się to wiosną przyszłego roku. Wiele zależy jednak od pogody – tłumaczy Radwan. Pierwsza próba wydobycia wraku kosztowała ok. 130 tysięcy złotych. Sfinansowało ją Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pieniądze na pokrycie kosztów kolejnej, jak zapewnia dyrektor Radwan, również będą pochodziły z kasy państwa.

Douglas A-20 to lekki bombowiec produkowany przez Amerykanów podczas drugiej wojny światowej. Łącznie z taśm fabrycznych zjechało ich blisko 7,5 tysiąca. Część z nich od 1942 roku była przekazywana Armii Czerwonej. Regulowała to umowa Land-Lease. Do dziś na całym świecie zachowało się zaledwie 11 samolotów tego typu. W Europie są zaledwie trzy.

Na dnie Morza Bałtyckiego spoczywają tysiące wraków. Do najbardziej znanych należą zatopione nieopodal polskiego wybrzeża okręty „Steuben”, „Goya” i „Wilhelm Gustloff”, a także „Graf Zeppelin”, niemiecki lotniskowiec z czasów ostatniej wojny. Niedawno załoga ORP „Arctowski”, jednostki hydrograficznej Marynarki Wojennej RP, odkryła w pobliżu Jastarni wrak trałowca M-85. To jedyny okręt pod banderą Kriegsmarine zatopiony przez Polaków podczas kampanii wrześniowej. Poszedł na dno po tym, jak wpadł na minę ustawioną przez okręt podwodny ORP „Żbik”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: J. Różycki, Tomasz Bednarz

dodaj komentarz

komentarze


Pod żaglami – niepokonani z AMW
 
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Henry Szymanski na tropie prawdy
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Kolejowy sabotaż udaremniony
Więcej polskiego trotylu dla USA
Piękny przykład patriotyzmu
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Podniebne wsparcie sojuszników
Trzy dekady DGW
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Wyścig zbrojeń wystartował
Szabla hubalczyków
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Debiut polskiego AW149
W Ełku wykuwają charaktery
Baltic Sea Under Control
Pierwsza misja Gripenów
Zatopiony problem
Medycyna na morzu
Sport kształtuje mentalność
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Pułaski” na Atlantyku
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Powstaje armia dronów
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Składy wysokiego ryzyka
Poznać rakietowego Homara
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Polskie F-16 w służbie NATO
Viva Polaki! Viva liberatori!
Więcej amunicji do Rosomaków
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Zwycięstwo mordercy
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Pilecki ucieka z Auschwitz
Double Eagle – podwodny tropiciel
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Rodzina na wagę złota
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Wyrok za tragiczny wypadek
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej na mieszkanie za granicą
Strażnik nieba
Pracowity dyżur Typhoonów
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Święto ludzi z pasją
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Rex Bolizlavus
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Podniebny Pegaz

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO