moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Uczyli się przeprawy przez wodę

Trzydziestu ośmiu żołnierzy z całego kraju wzięło udział w kursie na operatorów pływających transporterów samobieżnych oraz łodzi desantowych. Przez cztery tygodnie uczyli się, jak pokonywać trudne drogi i tory przeszkód, pływać łodziami saperskimi i ratować tonących. Teraz żołnierzy czeka egzamin.


Film: Bogusław Politowski

Zajęcia odbywały się w Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu. Dwudziestu czterech żołnierzy z jednostek z całego kraju uczyło się prowadzić 20-tonowe transportery, a czternastu zdobywało kwalifikacje operatorów łodzi desantowych z silnikami zaburtowymi.

Przyszli kierowcy PTS-ów spędzili w terenie ponad 80 godzin. – To wystarczy, żeby dobrze opanować jazdę i obsługę transportera. Musieli się nauczyć m.in. wjeżdżania na przyczepę niskopodwoziową i wyciągania transportera, który ugrzązł w mule czy błocie – mówi mjr rez. Dariusz Dyląg, instruktor.

Żołnierze, którzy uczyli się pływania łodziami saperskimi i desantowymi oraz ratowania tonących, mieli 29 godzin ćwiczeń. Wszyscy po ukończeniu kursu będą w swoich jednostkach członkami nawodnych grup ratunkowo-ewakuacyjnych. Szeregowa Anna Skawińska, która wzięła udział w kursie, służy w Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych w drużynie ratowniczo-ewakuacyjnej. – Mam już uprawnienia operatora łodzi desantowych, ale nie miałam dotąd potrzebnych kwalifikacji do jazdy i pływania transporterami samobieżnymi, które także mamy w wyposażeniu – wyjaśnia szer. Skawińska.


Do Wrocławia przyjechał także st. szer. Łukasz Marzec. W swojej jednostce – 1 Batalionie Mostowo-Drogowym w Dęblinie – był dotąd pomocnikiem operatora PTS-a. Aby awansować na etat operatora, musi ukończyć kurs. – Ponieważ znam dobrze ten sprzęt, nauka, zwłaszcza teorii, nie była trudna. Można powiedzieć, że na kursie jedynie powtarzałem wiadomości. Inaczej było z praktyką, wszystkiego uczyłem się od nowa – przyznaje st. szer. Marzec.

Prowadzący zajęcia praktyczne chor. Rafał Pytlakowski podkreśla, że żołnierze dobrze opanowali manewrowanie transporterami i prowadzenie łodzi. Ponadczterotygodniowy kurs kończą trwające właśnie egzaminy praktyczne i teoretyczne. Każdy żołnierz, który dostanie pozytywną ocenę, otrzyma niezbędny certyfikat, uprawniający do zajmowania samodzielnego stanowiska operatora.

PTS to transporter pływający na podwoziu gąsienicowym, skonstruowany w ZSRR, produkowany od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Służy do przepraw desantowych, np. artylerii. Może zabrać do 10 ton ładunku. Transportery pływające znajdują się w wyposażeniu głównie jednostek inżynieryjnych.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
 
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Szlachetny gest generała
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Pamiętają o powstańcach
Kilometry pamięci
Stress test dla systemu ratownictwa
Alians HSW ze światowym gigantem
Drony na ratunek
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Misja PKW „Olimp” doceniona
Drony Wizjer rozpoznają cel
Dziękujemy wam, weterani!
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Amunicja dla czołgów
Jak kąsają polskie kły
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Nowe możliwości spółki Mesko
Od chaosu do wiktorii
Wyzwanie, które integruje
Biało-czerwona na Monte Cassino
Polska dołącza do satelitarnej elity
Ustawa bliżej żołnierzy
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Kolejne K9 dla zawiszaków
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Tajemne uderzenie
Żołnierz influencer?
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Fire from Coast
AW149 to przygoda życia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Atom utracony
Wyjście z cienia
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Bałtycka tarcza
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Wyzwanie, które integruje
Nowa mapa garnizonów
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Podejrzane manewry na Bałtyku
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Nasi czołgiści najlepsi
Trudny los zwycięzców
Pancerna nauka jazdy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO