moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Uczyli się przeprawy przez wodę

Trzydziestu ośmiu żołnierzy z całego kraju wzięło udział w kursie na operatorów pływających transporterów samobieżnych oraz łodzi desantowych. Przez cztery tygodnie uczyli się, jak pokonywać trudne drogi i tory przeszkód, pływać łodziami saperskimi i ratować tonących. Teraz żołnierzy czeka egzamin.


Film: Bogusław Politowski

Zajęcia odbywały się w Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu. Dwudziestu czterech żołnierzy z jednostek z całego kraju uczyło się prowadzić 20-tonowe transportery, a czternastu zdobywało kwalifikacje operatorów łodzi desantowych z silnikami zaburtowymi.

Przyszli kierowcy PTS-ów spędzili w terenie ponad 80 godzin. – To wystarczy, żeby dobrze opanować jazdę i obsługę transportera. Musieli się nauczyć m.in. wjeżdżania na przyczepę niskopodwoziową i wyciągania transportera, który ugrzązł w mule czy błocie – mówi mjr rez. Dariusz Dyląg, instruktor.

Żołnierze, którzy uczyli się pływania łodziami saperskimi i desantowymi oraz ratowania tonących, mieli 29 godzin ćwiczeń. Wszyscy po ukończeniu kursu będą w swoich jednostkach członkami nawodnych grup ratunkowo-ewakuacyjnych. Szeregowa Anna Skawińska, która wzięła udział w kursie, służy w Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych w drużynie ratowniczo-ewakuacyjnej. – Mam już uprawnienia operatora łodzi desantowych, ale nie miałam dotąd potrzebnych kwalifikacji do jazdy i pływania transporterami samobieżnymi, które także mamy w wyposażeniu – wyjaśnia szer. Skawińska.


Do Wrocławia przyjechał także st. szer. Łukasz Marzec. W swojej jednostce – 1 Batalionie Mostowo-Drogowym w Dęblinie – był dotąd pomocnikiem operatora PTS-a. Aby awansować na etat operatora, musi ukończyć kurs. – Ponieważ znam dobrze ten sprzęt, nauka, zwłaszcza teorii, nie była trudna. Można powiedzieć, że na kursie jedynie powtarzałem wiadomości. Inaczej było z praktyką, wszystkiego uczyłem się od nowa – przyznaje st. szer. Marzec.

Prowadzący zajęcia praktyczne chor. Rafał Pytlakowski podkreśla, że żołnierze dobrze opanowali manewrowanie transporterami i prowadzenie łodzi. Ponadczterotygodniowy kurs kończą trwające właśnie egzaminy praktyczne i teoretyczne. Każdy żołnierz, który dostanie pozytywną ocenę, otrzyma niezbędny certyfikat, uprawniający do zajmowania samodzielnego stanowiska operatora.

PTS to transporter pływający na podwoziu gąsienicowym, skonstruowany w ZSRR, produkowany od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Służy do przepraw desantowych, np. artylerii. Może zabrać do 10 ton ładunku. Transportery pływające znajdują się w wyposażeniu głównie jednostek inżynieryjnych.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


Jack-S, czyli eksportowy Pirat
 
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Za zdrowie utracone na służbie
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Szpital u „Troski”
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Roczny dyżur spadochroniarzy
Mark Rutte pokieruje NATO
Olimp gotowy na igrzyska!
Pancerny sznyt
Prezydent Zełenski w Warszawie
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Pancerniacy trenują cywilów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Spadochroniarze na warcie w UE
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Jak usprawnić działania służb na granicy
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Wsparcie MON-u dla studentów
Walka – tak, ale tylko polityczna
RBN przed szczytem NATO
Polsko-litewskie konsultacje
Szkolenie do walk w mieście
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Ostatnia niedziela…
Serwis bliżej domu
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Spędź wakacje z wojskiem!
Oczy na Kijów
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Biało-czerwona nad Wilnem
Śmierć przyszła po wojnie
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Szkolenie na miarę czasów
Lato pod wodą
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Czujemy się tu jak w rodzinie
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Strzelnice dla specjalsów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO