moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czy znajdą się chętni na rządowe samoloty?

700 tysięcy złotych chce Agencja Mienia Wojskowego za jednego z dwóch rządowych Jaków-40. To cena 3,5-krotnie niższa od tej, którą zaproponowano w pierwszym przetargu w ubiegłym roku. Oprócz samolotów można też nabyć warte blisko dwa miliony pakiety części zamiennych do nich. Oferty kupna można składać do końca września.

Przetargi na dwie maszyny należące do nieistniejącego już 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego i części zamienne do samolotów Agencja organizowała już trzy razy. W listopadzie ubiegłego roku AMW po raz pierwszy ogłosiła sprzedaż w tzw. trybie poprzetargowym. I choć nabyciem jednego z Jaków-40 zainteresowała się polska firma, do transakcji nie doszło. – Oferent, z którym prowadziliśmy wówczas rozmowy, wciąż jest zainteresowany kupnem maszyn. Nie chcemy jednak zamykać drogi innym chętnym, dlatego po raz drugi wystawiamy samoloty na sprzedaż – wyjaśnia Małgorzata Golińska, rzecznik prasowy AMW.

Cena zaproponowana przez AMW za jeden samolot to 700 tysięcy. – Zgodnie jednak z trybem sprzedaży „po przetargu” zainteresowani mogą zaproponować własną cenę. Nie może być ona niższa niż połowa ceny wywoławczej z ostatniego przetargu – tłumaczy Andrzej Pilucik, dyrektor Zespołu Gospodarki Mieniem Ruchomym i Obrotu Specjalnego AMW. W praktyce Jaka-40 można więc kupić już za 499,5 tysiąca złotych. Zanim potencjalny nabywca zdecyduje się na zakup, samoloty może obejrzeć w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim.

Osobną ofertę stanowią pakiety części zamiennych do dwóch typów statków powietrznych.
Te do Jaka-40 w ilości 341 pozycji asortymentowych kosztują 1 milion 800 tysięcy. Wśród nich są m.in. hamulce, filtry hydrauliczne, pompy paliwowe, pulpit sterowania i silniki lotnicze. O 100 tysięcy więcej kosztuje 300 elementów do Tu-154M. W tym przypadku można się stać nabywcą m.in. odbiorników nawigacyjnych, sygnalizatorów ciśnienia, ogrzewanych szyb, wózka z liną do holowania samolotu, akumulatorów i anten.

Według informacji AMW kupnem samolotów zainteresowane są dziś dwa podmioty. Ilu ostatecznie będzie chętnych, także na części, okaże się 30 września. W tym bowiem dniu upływa termin składania ofert. Jak Agencja wybierze nowego właściciela rządowych statków powietrznych? – Najkorzystniejsza dla nas będzie oferta z najwyższą ceną zakupu. Jeśli otrzymamy równorzędne propozycje cenowe, wówczas zwrócimy się o ponowne przygotowanie oferty. W przypadku ponownej równorzędności skorzystamy z prawa swobodnego wyboru nabywcy – tłumaczy Małgorzata Golińska.

W pierwszym przetargu za powietrzną maszynę trzeba było zapłacić co najmniej 2,5 mln. Podczas drugiej licytacji cena była niższa o milion. We wrześniowym, trzecim przetargu każdy z samolotów wyceniono na 999 tysięcy złotych. Podobnie spadała cena części zamiennych do Jaków i Tu-154 M. Najpierw AMW chciała je sprzedać odpowiednio za 8,65 mln zł, i 9,5 mln zł. W drugim postępowaniu ceny były niższe o połowę. Kupiec nie znalazł się także wtedy, gdy AMW obniżyła cenę do 2 mln 175 tys. zł (części do Jaka) i 2 mln 375 tys. zł (części do Tu-154 M).

*****
Ponadtrzydziestoletnie Jaki-40 o numerach bocznych 047 i 048 to luksusowe wersje samolotów, przystosowane do przewozu 15 osób. Maszyny należały do 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, który obsługiwał loty polskich VIP-ów. Ich eksploatację rozpoczęto w 1980 roku. Oba samoloty przeszły po pięć remontów, ostatni w 2008 na Białorusi. 

Paulina Glińska

autor zdjęć: Damian Figaj

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wiedza na czas kryzysu
Czarne oliwki dla sojuszników
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Wioślarze i triatlonistka na podium
Zmiany w dodatkach stażowych
Medyczne wnioski z pola walki
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
NATO on Northern Track
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wojna w świętym mieście, epilog
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Posłowie dyskutowali o WOT
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Odliczanie do misji na Łotwie
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
W obronie wschodniej flanki NATO
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Daglezje poszukiwane
Tragiczne zdarzenie na służbie
Ameryka daje wsparcie
NATO na północnym szlaku
Awanse na Trzeciego Maja
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Pilecki ucieka z Auschwitz
Pierwsi na oceanie
Pytania o europejską tarczę
Pływacy i maratończycy na medal
Husarz na straży nieba
25 lat w NATO – serwis specjalny
Więcej hełmów dla żołnierzy
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Polki pobiegły po srebro!
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Pierwszy polski technik AH-64
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Skrzydła IT dla cyberwojsk
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Sojuszniczy ogień z HIMARS-ów
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO