moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ułani na okręcie

Załadunek sprzętu na okręt transportowo-minowy ORP „Toruń” ćwiczyli żołnierze 14 Batalionu Ułanów Jazłowieckich. Na pokład wjechały m.in. Rosomaki, Honkery i bojowe wozy piechoty. W ten sposób wojskowi przygotowywali się do dyżuru w Siłach Odpowiedzi NATO. Trening przeprowadzony został w Porcie Wojennym w Świnoujściu.


W Świnoujściu pojawiło się blisko 80 żołnierzy oraz siedem różnego typu pojazdów wojskowych, m.in. samochody terenowe Honker, bojowe wozy piechoty i transportery opancerzone Rosomak. – Od rana ćwiczyliśmy załadunek na okręt transportowo-minowy ORP „Toruń”. Operację powtarzaliśmy kilka razy, trening trwał do późnego wieczora – tłumaczy por. Paweł Walukiewicz z 14 Batalionu Ułanów Jazłowieckich. – Żołnierze muszą poznać okręt od podszewki, by wiedzieć, w jaki sposób rozmieścić na pokładzie sprzęt, gdzie się mogą zakwaterować, a gdzie przebywać nie powinni – dodaje.

Wtorkowy załadunek to element przygotowań do dyżuru w Siłach Odpowiedzi NATO. Ułani jazłowieccy w styczniu wejdą w skład międzynarodowej brygady z dowództwem we francuskim Lille. Ich batalion będzie mógł zostać użyty w operacjach wojskowych prowadzonych na całym świecie. Kiedy przyjdzie sygnał, na przygotowanie i wyjazd na misję żołnierze będą mieli zaledwie tydzień. – Dlatego już teraz trenujemy wszelkie elementy związane z transportem kolejowym czy morskim – wyjaśnia por. Walukiewicz.


Załadunek na okręt to także trening dla jego załogi. – Jednostki transportowo-minowe typu Lublin w podobnych operacjach biorą udział regularnie – tłumaczy kpt. mar. Monika Trzcińska z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. W połowie maja okręty ORP „Lublin” i ORP „Poznań” przerzucały do Estonii polskich oraz niemieckich żołnierzy z Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego. Wzięli oni tam udział w ćwiczeniach „Saber Strike 2013”. Łącznie obydwa okręty przewiozły wówczas sprzęt o wadze 200 ton. Wcześniej jednostki ze Świnoujścia transportowały wojska m.in. na organizowane w Wielkiej Brytanii manewry „Druids Dance”, „Afgan Rat” i „Pashtun Dagger”. – W maju 2012 roku ćwiczyliśmy też załadunek Rosomaków należących do 17 Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej z Międzyrzecza – przypomina kpt. mar. Trzcińska.

Okręty transportowo-minowe typu Lublin zostały zaprojektowane i zbudowane w Polsce. Do służby wchodziły na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. 8 Flotylla Obrony Wybrzeża ma ich pięć. Każdy może jednorazowo przewieźć sprzęt o wadze 500 ton. Na pokładzie tego typu jednostki znajduje się 17 stanowisk dla ciężarówek. Okręt może też transportować czołgi. Na pokład wchodzi ich dziewięć.

Załadunek sprzętu na pokład to, jak przyznają sami żołnierze, operacja trudna i skomplikowana. – Trzeba uważnie śledzić osobę z chorągiewkami sygnalizacyjnymi, która prowadzi nas z okrętu. Jest taki moment, że z szoferki nie widzi się pokładu – tłumaczą kierowcy wojskowych ciężarówek.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marcin Purman

dodaj komentarz

komentarze


Szkolenie na miarę czasów
 
RBN przed szczytem NATO
Walka – tak, ale tylko polityczna
Szpital u „Troski”
Pancerny sznyt
Serwis bliżej domu
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Olimp gotowy na igrzyska!
Polsko-litewskie konsultacje
Roczny dyżur spadochroniarzy
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Za zdrowie utracone na służbie
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Prezydent Zełenski w Warszawie
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Ostatnia niedziela…
Śmierć przyszła po wojnie
Pancerniacy trenują cywilów
Spadochroniarze na warcie w UE
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Wsparcie MON-u dla studentów
Czujemy się tu jak w rodzinie
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Lato pod wodą
Biało-czerwona nad Wilnem
Strzelnice dla specjalsów
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Oczy na Kijów
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Spędź wakacje z wojskiem!
Jak usprawnić działania służb na granicy
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Sportowa rywalizacja weteranów misji
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Mark Rutte pokieruje NATO
Szkolenie do walk w mieście
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO