Spędził około 1200 dni na morzu oraz wykonał około 4000 prac holowniczych. 19 marca minęło 20 lat służby holownika H-8 pod biało-czerwoną banderą. Z okazji jubileuszu na okręcie podniesiono wielką galę banderową. W uroczystości wziął udział dowódca Dywizjonu Okrętów Wsparcia kmdr Krzysztof Jasiński oraz poprzedni dowódcy okrętu.
Holownik H-8 w Marynarce Wojennej wykonuje zadania związane z zabezpieczeniem zadań ogniowych, jak holowanie tarcz podczas strzelań artyleryjskich lub stawianie pól tarczowych dla strzelań rakietowych. H-8 pełni również dyżury ratownicze oraz na zmianę z dwoma pozostałymi holownikami bierze udział w ćwiczeniach ratowniczych z udziałem Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Wykorzystywany jest również do kruszenia lodu na zamarzniętym Bałtyku. Dowódcą holownika H-8 jest kpt. mar. Aleksander Modrzejewski.
H-8 to holownik portowo-redowy, jednośrubowy, przeznaczony do prac holowniczych w akwenach portowych i na redach portów oraz do holowań między portami. Jest przystosowany do samodzielnej żeglugi w ciągu letniego sezonu nawigacyjnego w Arktyce w rozrzedzonych i pokruszonych lodach oraz przez cały rok na zamarzniętych morzach niearktycznych w ciężkich warunkach lodowych. Jednostka przewidziana jest do udziału w akcjach ratowniczych obejmujących awaryjne holowanie jednostki na morzu, gaszenie pożarów oraz osuszanie zatopionych przedziałów. Posiada możliwość przewożenia na krótkich trasach 50 osób na otwartych pokładach.
Holownik H-8 projekt typu H-960 został zbudowany przez Stocznię „Nauta" w Gdyni. Stępkę pod okręt położono 21 maja 1991 roku, zaś wodowano go 15 listopada 1992 roku. 19 marca 1993 roku podniesiono na nim biało-czerwoną banderę wojenną.
Dane taktyczno-techniczne:
- długość: 27,80 m
- szerokość: 8,00 m
- zanurzenie: 4,2 m
- wyporność: 332 tony
- moc max: 1300 KM
- autonomiczność pływania: 14 dób lub około 1500 mil morskich
- załoga: 18, w tym: 1 oficer, 5 podoficerów i 12 marynarzy
Źródło: Mariusz Konarski
autor zdjęć: Mariusz Konarski
komentarze