moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wielofunkcyjna koparka dla saperów

Podniesie ładunek o wadze do 7 t, można też na niej zainstalować specjalistyczne narzędzia inżynieryjne: łyżkę do zrywania nawierzchni, łyżki poziomujące i profilowe, szczypce do skał lub bali drewna oraz przecinarkę do asfaltu. Żołnierze 18 Pułku Saperów otrzymali pierwszą nowoczesną koparkę na podwoziu kołowym – to UDS 214.3, zbudowana na bazie ciężarówki Scania XT P460 8 × 8.

Polskie wojska inżynieryjne, które odpowiadają za minowanie i rozminowywanie terenu oraz budowę i naprawę umocnień, fortyfikacji, dróg i przepraw drogowo-mostowych, używają dwóch typów mobilnych koparek na podwoziach kołowych. Pierwszy model to K-407, koparka zbudowana na ciężarówce Star 660, druga – K-407C – bazuje na Starze 266. To jednak konstrukcje mocno już przestarzałe. Właśnie dlatego Wojsko Polskie kilka lat temu zdecydowało o wymianie koparek na nowoczesny sprzęt, który lepiej będzie spełniać wymagania współczesnego pola walki. Saperom szczególnie zależało na tym, aby maszyny, które zastąpią modele K-407 i K-407C, można było lepiej dostosować do zadań inżynieryjnych, np. poprzez zamontowanie dodatkowych narzędzi jak chociażby hydraulicznych nożyc.

W kwietniu ubiegłego roku 3 Regionalna Baza Logistyczna ogłosiła przetarg na zakup 36 mobilnych koparek, które miały być dostarczane partiami do końca 2027 roku. Pierwsza sztuka w 2024 roku, 10 w 2025 i 11 w 2026 roku, a 14 rok później.

Na początku stycznia firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne, która złożyła w postępowaniu najkorzystniejszą ofertę, poinformowała iż przekazała już wojsku pierwszą nowoczesną koparkę kołową UDS 214,3 zbudowaną na bazie ciężarówki Scania P460B8X8HZ CP20L o układzie napędowym 8 x 8. Pojazd trafił do 18 Pułku Saperów.

Koparka ma masę 28 t (bez zabudowy), długość 11,1 m i szerokość 2,55 m. Wyposażona jest w silnik o mocy 338 kW (460 KM) pozwalający osiągnąć maksymalną prędkość 90 km/h. Na ciężarówce Scania zainstalowano system koparkowy słowackiej firmy CSM Industry s.r.o., który ma wysuwane ramię teleskopowe o maksymalnym zasięgu nieco ponad 10 m i udźwigu 7 t. Zamiast tradycyjnej łyżki na głowicy koparki (obracanej o 360 stopni) można zainstalować m.in. łyżkę do zrywania nawierzchni, łyżki poziomujące i profilowe, szczypce do skał lub bali drewna, przecinarkę do asfaltu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Szczęśniak Pojazdy Specjalne

dodaj komentarz

komentarze


Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
W hołdzie poległym
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Kto zostanie Asem Sportu?
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Piątka z czwartego wozu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Prezydent złożył życzenia żołnierzom
Panczeniści na podium w Hamar
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
„Burza” nabiera kształtów
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Historyczna „Wisła”
Bałtycki sojusz z Orką w tle
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Najdłuższa noc
Plan na WAM
Gala Boksu na Bemowie
Koniec bezkarności floty cieni?
The Taste of Military Service
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Dzień wart stu lat
Wojsko ma swojego satelitę!
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Noc na „pasku”
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Niebo pod osłoną
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Przełomowy czas dla WZL-2
Przygotowani na każdy scenariusz
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Polski Rosomak dalej w produkcji
Sojusznicza obrona
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Combat 56 u terytorialsów
Gdy ucichnie artyleria
Paczka dla bohatera już w drodze!
Pancerniacy jadą na misję
Mundurowi z benefitami
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Wojsko z nowym programem rozwoju
Snowboardzistka i pływacy na medal
Odpalili K9 Thunder

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO