moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wielofunkcyjna koparka dla saperów

Podniesie ładunek o wadze do 7 t, można też na niej zainstalować specjalistyczne narzędzia inżynieryjne: łyżkę do zrywania nawierzchni, łyżki poziomujące i profilowe, szczypce do skał lub bali drewna oraz przecinarkę do asfaltu. Żołnierze 18 Pułku Saperów otrzymali pierwszą nowoczesną koparkę na podwoziu kołowym – to UDS 214.3, zbudowana na bazie ciężarówki Scania XT P460 8 × 8.

Polskie wojska inżynieryjne, które odpowiadają za minowanie i rozminowywanie terenu oraz budowę i naprawę umocnień, fortyfikacji, dróg i przepraw drogowo-mostowych, używają dwóch typów mobilnych koparek na podwoziach kołowych. Pierwszy model to K-407, koparka zbudowana na ciężarówce Star 660, druga – K-407C – bazuje na Starze 266. To jednak konstrukcje mocno już przestarzałe. Właśnie dlatego Wojsko Polskie kilka lat temu zdecydowało o wymianie koparek na nowoczesny sprzęt, który lepiej będzie spełniać wymagania współczesnego pola walki. Saperom szczególnie zależało na tym, aby maszyny, które zastąpią modele K-407 i K-407C, można było lepiej dostosować do zadań inżynieryjnych, np. poprzez zamontowanie dodatkowych narzędzi jak chociażby hydraulicznych nożyc.

W kwietniu ubiegłego roku 3 Regionalna Baza Logistyczna ogłosiła przetarg na zakup 36 mobilnych koparek, które miały być dostarczane partiami do końca 2027 roku. Pierwsza sztuka w 2024 roku, 10 w 2025 i 11 w 2026 roku, a 14 rok później.

Na początku stycznia firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne, która złożyła w postępowaniu najkorzystniejszą ofertę, poinformowała iż przekazała już wojsku pierwszą nowoczesną koparkę kołową UDS 214,3 zbudowaną na bazie ciężarówki Scania P460B8X8HZ CP20L o układzie napędowym 8 x 8. Pojazd trafił do 18 Pułku Saperów.

Koparka ma masę 28 t (bez zabudowy), długość 11,1 m i szerokość 2,55 m. Wyposażona jest w silnik o mocy 338 kW (460 KM) pozwalający osiągnąć maksymalną prędkość 90 km/h. Na ciężarówce Scania zainstalowano system koparkowy słowackiej firmy CSM Industry s.r.o., który ma wysuwane ramię teleskopowe o maksymalnym zasięgu nieco ponad 10 m i udźwigu 7 t. Zamiast tradycyjnej łyżki na głowicy koparki (obracanej o 360 stopni) można zainstalować m.in. łyżkę do zrywania nawierzchni, łyżki poziomujące i profilowe, szczypce do skał lub bali drewna, przecinarkę do asfaltu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Szczęśniak Pojazdy Specjalne

dodaj komentarz

komentarze


Smak służby
Combat 56 u terytorialsów
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
The Taste of Military Service
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
„Burza” nabiera kształtów
W ochronie granicy
Niemieckie wsparcie z powietrza
Wisła dopłynęła
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Niemcy dla Tarczy Wschód
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Nowe K9 w Węgorzewie
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pancerniacy jadą na misję
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Aby granica była bezpieczna
Seryjny Heron coraz bliżej
Służba w kadrze
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Historyczna „Wisła”
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Kto zostanie Asem Sportu?
Amunicja od Grupy WB
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Gdy ucichnie artyleria
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Kalorie to nie wszystko
Gala Boksu na Bemowie
Plan na WAM
Dzień wart stu lat
Kolejne AW149 nadlatują
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Odpalili K9 Thunder
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Wojsko ma swojego satelitę!
Trałowce do remontu
Szwedzi w pętli
Nowe zasady dla kobiet w armii
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Niebo pod osłoną
Polski Rosomak dalej w produkcji
Najdłuższa noc
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Święto sportowców w mundurach
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Mundurowi z benefitami
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Panczeniści na podium w Hamar
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Militarne Schengen

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO