moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wielofunkcyjna koparka dla saperów

Podniesie ładunek o wadze do 7 t, można też na niej zainstalować specjalistyczne narzędzia inżynieryjne: łyżkę do zrywania nawierzchni, łyżki poziomujące i profilowe, szczypce do skał lub bali drewna oraz przecinarkę do asfaltu. Żołnierze 18 Pułku Saperów otrzymali pierwszą nowoczesną koparkę na podwoziu kołowym – to UDS 214.3, zbudowana na bazie ciężarówki Scania XT P460 8 × 8.

Polskie wojska inżynieryjne, które odpowiadają za minowanie i rozminowywanie terenu oraz budowę i naprawę umocnień, fortyfikacji, dróg i przepraw drogowo-mostowych, używają dwóch typów mobilnych koparek na podwoziach kołowych. Pierwszy model to K-407, koparka zbudowana na ciężarówce Star 660, druga – K-407C – bazuje na Starze 266. To jednak konstrukcje mocno już przestarzałe. Właśnie dlatego Wojsko Polskie kilka lat temu zdecydowało o wymianie koparek na nowoczesny sprzęt, który lepiej będzie spełniać wymagania współczesnego pola walki. Saperom szczególnie zależało na tym, aby maszyny, które zastąpią modele K-407 i K-407C, można było lepiej dostosować do zadań inżynieryjnych, np. poprzez zamontowanie dodatkowych narzędzi jak chociażby hydraulicznych nożyc.

W kwietniu ubiegłego roku 3 Regionalna Baza Logistyczna ogłosiła przetarg na zakup 36 mobilnych koparek, które miały być dostarczane partiami do końca 2027 roku. Pierwsza sztuka w 2024 roku, 10 w 2025 i 11 w 2026 roku, a 14 rok później.

Na początku stycznia firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne, która złożyła w postępowaniu najkorzystniejszą ofertę, poinformowała iż przekazała już wojsku pierwszą nowoczesną koparkę kołową UDS 214,3 zbudowaną na bazie ciężarówki Scania P460B8X8HZ CP20L o układzie napędowym 8 x 8. Pojazd trafił do 18 Pułku Saperów.

Koparka ma masę 28 t (bez zabudowy), długość 11,1 m i szerokość 2,55 m. Wyposażona jest w silnik o mocy 338 kW (460 KM) pozwalający osiągnąć maksymalną prędkość 90 km/h. Na ciężarówce Scania zainstalowano system koparkowy słowackiej firmy CSM Industry s.r.o., który ma wysuwane ramię teleskopowe o maksymalnym zasięgu nieco ponad 10 m i udźwigu 7 t. Zamiast tradycyjnej łyżki na głowicy koparki (obracanej o 360 stopni) można zainstalować m.in. łyżkę do zrywania nawierzchni, łyżki poziomujące i profilowe, szczypce do skał lub bali drewna, przecinarkę do asfaltu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Szczęśniak Pojazdy Specjalne

dodaj komentarz

komentarze


Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Standardy NATO w Siedlcach
Polski „Wiking” dla Danii
Wojskowy bus do szczęścia
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
My, jedna armia
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Marynarze podjęli wyzwanie
Dzień wart stu lat
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Pięściarska uczta w Suwałkach
Torpeda w celu
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Is It Already War?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Czy to już wojna?
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Im ciemniej, tym lepiej
„Zamek” pozostał bezpieczny
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Plan na WAM
Mundurowi z benefitami
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Dywersja na kolei. Są dowody
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Kaman – domknięcie historii
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Gdy ucichnie artyleria
Kosmiczna wystawa
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Sukces Polaka w biegu z marines
Awanse w dniu narodowego święta
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Nowe zasady dla kobiet w armii
Ułani szturmowali okopy
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
„Road Runner” w Libanie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Mity i manipulacje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO