moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wielofunkcyjna koparka dla saperów

Podniesie ładunek o wadze do 7 t, można też na niej zainstalować specjalistyczne narzędzia inżynieryjne: łyżkę do zrywania nawierzchni, łyżki poziomujące i profilowe, szczypce do skał lub bali drewna oraz przecinarkę do asfaltu. Żołnierze 18 Pułku Saperów otrzymali pierwszą nowoczesną koparkę na podwoziu kołowym – to UDS 214.3, zbudowana na bazie ciężarówki Scania XT P460 8 × 8.

Polskie wojska inżynieryjne, które odpowiadają za minowanie i rozminowywanie terenu oraz budowę i naprawę umocnień, fortyfikacji, dróg i przepraw drogowo-mostowych, używają dwóch typów mobilnych koparek na podwoziach kołowych. Pierwszy model to K-407, koparka zbudowana na ciężarówce Star 660, druga – K-407C – bazuje na Starze 266. To jednak konstrukcje mocno już przestarzałe. Właśnie dlatego Wojsko Polskie kilka lat temu zdecydowało o wymianie koparek na nowoczesny sprzęt, który lepiej będzie spełniać wymagania współczesnego pola walki. Saperom szczególnie zależało na tym, aby maszyny, które zastąpią modele K-407 i K-407C, można było lepiej dostosować do zadań inżynieryjnych, np. poprzez zamontowanie dodatkowych narzędzi jak chociażby hydraulicznych nożyc.

W kwietniu ubiegłego roku 3 Regionalna Baza Logistyczna ogłosiła przetarg na zakup 36 mobilnych koparek, które miały być dostarczane partiami do końca 2027 roku. Pierwsza sztuka w 2024 roku, 10 w 2025 i 11 w 2026 roku, a 14 rok później.

Na początku stycznia firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne, która złożyła w postępowaniu najkorzystniejszą ofertę, poinformowała iż przekazała już wojsku pierwszą nowoczesną koparkę kołową UDS 214,3 zbudowaną na bazie ciężarówki Scania P460B8X8HZ CP20L o układzie napędowym 8 x 8. Pojazd trafił do 18 Pułku Saperów.

Koparka ma masę 28 t (bez zabudowy), długość 11,1 m i szerokość 2,55 m. Wyposażona jest w silnik o mocy 338 kW (460 KM) pozwalający osiągnąć maksymalną prędkość 90 km/h. Na ciężarówce Scania zainstalowano system koparkowy słowackiej firmy CSM Industry s.r.o., który ma wysuwane ramię teleskopowe o maksymalnym zasięgu nieco ponad 10 m i udźwigu 7 t. Zamiast tradycyjnej łyżki na głowicy koparki (obracanej o 360 stopni) można zainstalować m.in. łyżkę do zrywania nawierzchni, łyżki poziomujące i profilowe, szczypce do skał lub bali drewna, przecinarkę do asfaltu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Szczęśniak Pojazdy Specjalne

dodaj komentarz

komentarze


AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Dzień wart stu lat
Udany start Peruna
Okręt skrojony na Bałtyk
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Kapral Bartnik mistrzem świata
Noc Dnia Podchorążego
Wojsko ma swojego satelitę!
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Polscy marynarze na misjach
W krainie Świętego Mikołaja
AW149 made in Poland
The Darker, the Better
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Najdłuższa noc
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Zwrot na Bałtyk
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Marynarze podjęli wyzwanie
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Pancerniacy jadą na misję
Nowe Kraby w Sulechowie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Po co wojsku satelity?
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Niebo pod osłoną
Mundurowi z benefitami
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Obywatele chcą być #wGotowości
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Więcej Herculesów dla Abramsów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Militarne Schengen
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Razem na ratunek
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Wojskowy bus do szczęścia
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pociski rakietowe dla Husarzy
Wojsko na Horyzoncie
Gdy ucichnie artyleria
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
„Horyzont” przeciw dywersji
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Plan na WAM
Komplet medali wojskowych na ringu
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO