moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Na zawsze w naszej pamięci

23 stycznia 2008 roku samolot CASA C-295M miał wylądować na lotnisku w Mirosławcu. Niestety, kilka minut po godzinie 19 doszło do tragicznego wypadku. Tuż przed podejściem do lądowania maszyna runęła na ziemię. Zginęło wówczas dwudziestu żołnierzy. Dzisiaj, w 17. rocznicę katastrofy, w Mirosławcu odbędą się uroczystości upamiętniające jej ofiary.

Katastrofa lotnicza wojskowej Casy była wielkim ciosem dla armii. 23 stycznia 2008 roku, tuż po godzinie 19, transportowiec o numerze bocznym 019 zbliżał się do lotniska w Mirosławcu. Na pokładzie samolotu było szesnastu wysokiej rangi oficerów sił powietrznych oraz czteroosobowa załoga. Jej dowódcą był kpt. Robert Kuźma, doświadczony pilot, który w powietrzu spędził około 2500 godzin. Wojskowi podróżowali jednym z najnowszych samolotów. Maszyna ta została wyprodukowana zaledwie rok wcześniej, a w powietrzu spędziła nie więcej niż 400 godzin.

 

CASA C-295M leciała z Warszawy z międzylądowaniami w Powidzu i Krzesinach. Wojskowi wracali z konferencji poświęconej bezpieczeństwu lotów. O godzinie 19.07 przed samym lądowaniem samolot nagle obniżył lot. Zahaczył o korony drzew, a następnie około 800 m od lotniska runął na ziemię. Zginęły wszystkie osoby na pokładzie.

„Utraceni, lecz nie zapomniani, pokonani nie w walce, lecz przez los” – taki napis widnieje na obelisku, który stanął na leśnej polanie, w miejscu katastrofy. Umieszczono na nim także nazwiska tragicznie zmarłych żołnierzy. Pod Mirosławcem zginęli: gen. dyw. pil. Andrzej Andrzejewski (dowódca 1 Brygady Lotnictwa Taktycznego), gen. bryg. pil. Jerzy Piłat (12 Baza Lotnicza), gen. bryg. pil. Dariusz Maciąg (21 Baza Lotnicza), płk Zbigniew Książek (22 Baza Lotnicza), płk pil. Wojciech Maniewski (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), płk pil. Zdzisław Cieślik (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), ppłk Dariusz Pawlak (12 Baza Lotnicza), ppłk Piotr Firlinger (21 Baza Lotnicza), ppłk pil. Grzegorz Jułga (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), ppłk pil. Robert Maj (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), ppłk Krzysztof Smołucha (Dowództwo Sił Powietrznych), ppłk Mirosław Wilczyński (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), mjr Grzegorz Stepaniuk (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr Karol Szmigiel (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr pil. Paweł Zdunek (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr pil. Leszek Ziemski (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego). Załogę tworzyli doświadczeni lotnicy z Balic: kpt. pil. Robert Kuźma, kpt. pil. Michał Smyczyński, chor. Janusz Adamczak i ppłk Jarosław Haładus.

Dziś o godz. 19 właśnie przy tym pomniku zbiorą się wojskowi, aby oddać hołd ofiarom tragicznego zdarzenia.

Przyczyny katastrofy wyjaśniały Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego i Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Poznaniu. Ustalono, że 23 stycznia 2008 roku samolot był sprawny technicznie, a do wypadku doprowadziły m.in. niekorzystne warunki atmosferyczne oraz błąd pilotów. Wnioski z tragedii pod Mirosławcem, a potem kolejnej – katastrofy rządowego samolotu pod Smoleńskiem w 2010 roku – doprowadziły do zmiany w przepisach lotniczych. Zmodyfikowano m.in. zapisy dotyczące lotów o statusie HEAD, czyli lotów z najważniejszymi osobami w państwie. Wytyczne stanowią, że piloci, którzy siadają za sterami maszyn z VIP-ami na pokładzie, muszą mieć doświadczenie w lotach bojowych oraz minimum 1000 godzin spędzonych w powietrzu.

MKS

autor zdjęć: 12 BBSP

dodaj komentarz

komentarze


Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Największy transport Abramsów w tym roku
Brytyjczycy żegnają Malbork
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Pożegnanie z Columbią
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Hekatomba na Woli
Niemiecki plan zniszczenia Polski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Krok ku niezależności
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Terytorialsi na pętli
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Husarz z polskim instruktorem
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Z najlepszymi na planszy
Premier: prowokacja bez precedensu
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Tukan na smyczy
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Debiut polskich Patriotów
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Wielkie zbrojenia za Odrą
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Święto Wojsk Lądowych
Rekompensaty na nowych zasadach
Orlik na Alfę
Świetne występy polskich żołnierzy
NATO – jesteśmy z Polską
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Kurs dla najlepszych w SERE
„Road Runner” w Libanie
Dwie agresje, dwie okupacje
Defendery skompletowane
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Zwycięska batalia o stolicę
Czołgiści w ogniu
Black Hawki nad Warszawą
Trenują przed „Zapadem ‘25”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO