moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Na zawsze w naszej pamięci

23 stycznia 2008 roku samolot CASA C-295M miał wylądować na lotnisku w Mirosławcu. Niestety, kilka minut po godzinie 19 doszło do tragicznego wypadku. Tuż przed podejściem do lądowania maszyna runęła na ziemię. Zginęło wówczas dwudziestu żołnierzy. Dzisiaj, w 17. rocznicę katastrofy, w Mirosławcu odbędą się uroczystości upamiętniające jej ofiary.

Katastrofa lotnicza wojskowej Casy była wielkim ciosem dla armii. 23 stycznia 2008 roku, tuż po godzinie 19, transportowiec o numerze bocznym 019 zbliżał się do lotniska w Mirosławcu. Na pokładzie samolotu było szesnastu wysokiej rangi oficerów sił powietrznych oraz czteroosobowa załoga. Jej dowódcą był kpt. Robert Kuźma, doświadczony pilot, który w powietrzu spędził około 2500 godzin. Wojskowi podróżowali jednym z najnowszych samolotów. Maszyna ta została wyprodukowana zaledwie rok wcześniej, a w powietrzu spędziła nie więcej niż 400 godzin.

 

REKLAMA

CASA C-295M leciała z Warszawy z międzylądowaniami w Powidzu i Krzesinach. Wojskowi wracali z konferencji poświęconej bezpieczeństwu lotów. O godzinie 19.07 przed samym lądowaniem samolot nagle obniżył lot. Zahaczył o korony drzew, a następnie około 800 m od lotniska runął na ziemię. Zginęły wszystkie osoby na pokładzie.

„Utraceni, lecz nie zapomniani, pokonani nie w walce, lecz przez los” – taki napis widnieje na obelisku, który stanął na leśnej polanie, w miejscu katastrofy. Umieszczono na nim także nazwiska tragicznie zmarłych żołnierzy. Pod Mirosławcem zginęli: gen. dyw. pil. Andrzej Andrzejewski (dowódca 1 Brygady Lotnictwa Taktycznego), gen. bryg. pil. Jerzy Piłat (12 Baza Lotnicza), gen. bryg. pil. Dariusz Maciąg (21 Baza Lotnicza), płk Zbigniew Książek (22 Baza Lotnicza), płk pil. Wojciech Maniewski (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), płk pil. Zdzisław Cieślik (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), ppłk Dariusz Pawlak (12 Baza Lotnicza), ppłk Piotr Firlinger (21 Baza Lotnicza), ppłk pil. Grzegorz Jułga (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), ppłk pil. Robert Maj (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), ppłk Krzysztof Smołucha (Dowództwo Sił Powietrznych), ppłk Mirosław Wilczyński (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), mjr Grzegorz Stepaniuk (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr Karol Szmigiel (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr pil. Paweł Zdunek (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr pil. Leszek Ziemski (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego). Załogę tworzyli doświadczeni lotnicy z Balic: kpt. pil. Robert Kuźma, kpt. pil. Michał Smyczyński, chor. Janusz Adamczak i ppłk Jarosław Haładus.

Dziś o godz. 19 właśnie przy tym pomniku zbiorą się wojskowi, aby oddać hołd ofiarom tragicznego zdarzenia.

Przyczyny katastrofy wyjaśniały Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego i Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Poznaniu. Ustalono, że 23 stycznia 2008 roku samolot był sprawny technicznie, a do wypadku doprowadziły m.in. niekorzystne warunki atmosferyczne oraz błąd pilotów. Wnioski z tragedii pod Mirosławcem, a potem kolejnej – katastrofy rządowego samolotu pod Smoleńskiem w 2010 roku – doprowadziły do zmiany w przepisach lotniczych. Zmodyfikowano m.in. zapisy dotyczące lotów o statusie HEAD, czyli lotów z najważniejszymi osobami w państwie. Wytyczne stanowią, że piloci, którzy siadają za sterami maszyn z VIP-ami na pokładzie, muszą mieć doświadczenie w lotach bojowych oraz minimum 1000 godzin spędzonych w powietrzu.

MKS

autor zdjęć: 12 BBSP

dodaj komentarz

komentarze


Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
 
Strażnicy polskiego nieba
Budowa Muzeum Bitwy Warszawskiej na ostatniej prostej
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Polak w kosmosie!
Kajakami po medale
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
NATO przechodzi do działania
Umarł król, niech żyje król!
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Kolejni Polacy ewakuowani z Bliskiego Wschodu
Apache’e z szachownicą
Wykuwanie interoperacyjności
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Śmierć gorsza niż wszystkie
Rakiety dla polskich FA-50
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Misja PKW „Olimp” doceniona
Flyer, zdobywca przestworzy
Planowano zamach na Zełenskiego
Specjalsi pod nowym dowództwem
Wypadek Rosomaka
Ratownik w akcji
Świat F-35
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Podróż w ciemność
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
GROM’s DNA
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Pionierski dron
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Dzień, który zmienił bieg wojny
Więcej na obronność, silniejsze NATO
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Letni wypoczynek z MON-em
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
K2. Azjatycka pantera
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Militarny kask z misją
Wyższe stawki dla niezawodowych
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Nowa dostawa Homarów-K
Setka lotów w „Akcji Serce” za nimi!
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Polska natowskim liderem
Święto sportów walki w Warendorfie
The Power of Infrastructure
Ewakuacja Polaków z Izraela
Podejrzane manewry na Bałtyku
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Ewakuowani Polacy już bezpieczni w kraju

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO