moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Najnowsze Abramsy dla polskiej armii

Pierwsze czołgi wersji M1A2SEPv3 Abrams są już w Polsce – poinformował w mediach społecznościowych wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz. Rozładunek 28 czołgów nastąpił w porcie w Gdyni, skąd wozy wyruszą w dalszą drogę, by wkrótce przejść specjalistyczny przegląd. To pierwsza partia Abramsów w najnowszej wersji. Wojsko zamówiło ich 250.

18 stycznia dokonano rozładunku pierwszego transportu czołgów M1A2SEPv3 Abrams – poinformowała Agencja Uzbrojenia. Kolejny przystanek dla 28 maszyn znajduje się w Poznaniu, gdzie w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych czołgi przejdą tzw. deprocessing. Jest to wymagany przez producenta poszerzony przegląd wykonywany po długotrwałym transporcie morskim. Specjaliści z WZM, gdzie od lutego 2024 roku działa Regionalne Centrum Kompetencyjne do obsługi czołgów Abrams, sprawdzą kluczowe podzespoły pojazdów, które mogły zostać uszkodzone w wyniku niekorzystnych morskich warunków klimatycznych.

Jak przypomniał w mediach społecznościowych wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz, 28 czołgów M1A2SEPv3 Abrams to pierwsza partia z 250 egzemplarzy kupionych przez Polskę. Ministerstwo Obrony Narodowej zamówiło je w 2022 roku. Oprócz czołgów umowa dotyczyła także dostarczenia Siłom Zbrojnym RP 26 wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules, 17 mostów towarzyszących M1074 Joint Assault Bridge, szkoleniowych pakietów, logistycznych oraz zapasu amunicji. Umowa opiewała na około 4,75 mld dolarów netto.

Kolejne dostawy Abramsów będą docierać do Polski sukcesywnie do 2026 roku. Przypomnijmy, że w czerwcu 2024 roku zakończył się proces zaopatrywania SZ RP w starszą wersję czołgów – M1A1. Od czasu podpisania umowy w styczniu 2023 roku do Polski dostarczono 116 sztuk M1A1, wozy zabezpieczenia technicznego, wozy dowodzenia, warsztaty na podwoziu HMMWV itd.

M1A2 SEPv3 (System Enhancement Package – pakiet ulepszeń systemu) to najnowsza wersja amerykańskiego czołgu podstawowego Abrams produkowanego przez koncern General Dynamics Land Systems. Głównym uzbrojeniem czołgu jest gładkolufowa armata M256 kalibru 120 mm, która została dostosowana do najnowszych rodzajów amunicji, m.in. programowalnej. Abrams w tej wersji został wyposażony w zaawansowany system kierowania ogniem oraz uzbrojenie pomocnicze w postaci zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia CROWS z wielkokalibrowym karabinem maszynowym kalibru 12,7 mm oraz dwóch karabinów maszynowych kalibru 7,62 mm.

Duża odporność balistyczna i przeciwminowa zapewniają czteroosobowej załodze najwyższy poziom ochrony. Jednostkę napędową stanowi silnik turbowałowy Honeywell AGT1500 TIGER (moc: 1500 KM), dzięki któremu M1A2 osiąga dużą prędkość maksymalną oraz może poruszać się w każdym terenie. Najnowsza wersja została wyposażona dodatkowo w pomocniczą jednostkę napędową (APU). Masa bojowa M1A2 SEP v3 Abrams wynosi około 65–70 t (w zależności od zastosowanych rozwiązań).

Jakub Zagalski

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


Kawaleria w szkole
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
W wojsku orientują się najlepiej
Młodzi i bezzałogowce
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Priorytetowe zaangażowanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Medycy na start
„Droga do GROM-u”
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Koniec pewnej epoki
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Brytyjczycy na wschodniej straży
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
„Road Runner” w Libanie
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kircholm 1605
W poszukiwaniu majora Serafina
Medicine for Hard Times
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Mity i manipulacje
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Czarnomorski szlif minerów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Człowiek jest najważniejszy
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Pasja i fart
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Jelcz się wzmacnia
Drugi wojskowy most
Deterrence in Polish
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Dywersanci atakują
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Speczespół wybierze „Orkę”
Polski „Wiking” dla Danii
Wojny na rzut kostką
Koniec dzieciństwa
Kopuła nad bewupem
Abolicja dla ochotników
Terytorialsi w akcji
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Polskie Bayraktary nad Turcją
Maratońskie święto w Warszawie
Pływali jak morscy komandosi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO