moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Waran WD, czyli dowódca uniwersalny

Może zastąpić w armii całą gamę pojazdów dowodzenia, począwszy od tych używanych przez pododdziały artylerii, poprzez jednostki zmechanizowane i logistyczne aż po pododdziały przeciwlotnicze. Na targach w Kielcach Huta Stalowa Wola zaprezentowała Warana WD, czyli kolejną odmianę wozu 4x4, nad którym pracuje od kilku lat wspólnie z Autosanem i czeską Tatrą.


Waran to pojazd, który już niedługo trafi do jednostek. Ministerstwo Obrony Narodowej podpisując z Grupą WB kontrakt na dostawę systemu rozpoznawczo-uderzeniowego Gladius, zdecydowało bowiem, że to właśnie na tym wozie zostanie zainstalowana wyrzutnia dronów, oraz że będzie on pełnił funkcję wozu dowodzenia.

Według wstępnych założeń, zbudowane na podwoziu Tatry 815-7 Warany systemu Gladius mają ważyć maksymalnie 20 t, mieć długość 6,8 m, a szerokość 2,55 m. Będą wyposażone w silnik Tatry T3C-928-90 o mocy 300 kW, co pozwoli im rozpędzać się na drogach utwardzonych maksymalnie do 110 km/h.

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Huta Stalowa Wola zaprezentowała Warana w wersji wozu dowodzenia, ale w ukompletowaniu artyleryjskim, czyli dedykowanym dla komponentu dowódczego baterii artylerii – dowódcy, oficera łącznikowego, sekcji obserwatorów ognia połączonego.

Jak wyjaśnia Waldemar Janiak, dyrektor Biura Techniczno-Handlowego HSW S.A., przedsiębiorstwo ze Stalowej Woli chce w ten sposób zaproponować armii z jednej strony rozwiązanie problemu przestarzałych wozów dowodzenia, które są w wyposażeniu jednostek artylerii, czyli np. ZWD-99bat i ZWD-3 – zbudowanych na podwoziu Honkera. Z drugiej strony proponuje wypełnienie luki wynikającej z braku wozów dowodzenia w jednostkach wyposażonych w koreańskie wyrzutnie K239 Chunmoo (czyli Homar-K).

Ale to nie wszystko. – Waran WD, który pokazujemy na MSPO jest wyposażony w zaawansowane systemy teleinformatyczne firm WB Electronics oraz Teldat, dzięki którym można dowodzić pododdziałami z innych rodzajów wojsk, nie tylko artylerii – przekonuje Waldemar Janiak.


Artylerzyści mieli już okazję przetestować Warana WD podczas majowego Field Experimental Exercise – FEX, czyli eksperymentalnych ćwiczeń poligonowych, które przeprowadzono w Nowej Dębie. Waran WD – według zapewnień przedstawicieli HSW – został oceniony bardzo wysoko.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Dywersja na kolei. Są dowody
Merops wdrażany natychmiast
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Kapral Bartnik mistrzem świata
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
„Road Runner” w Libanie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Im ciemniej, tym lepiej
Ogień z Leopardów na Łotwie
Gdy ucichnie artyleria
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Mity i manipulacje
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Is It Already War?
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Plan na WAM
Czy to już wojna?
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Pięściarska uczta w Suwałkach
Sukces Polaka w biegu z marines
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Ułani szturmowali okopy
My, jedna armia
Mundurowi z benefitami
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Torpeda w celu
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nowe zasady dla kobiet w armii
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nieznani sprawcy wysadzili tory
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Kosmiczna wystawa
Standardy NATO w Siedlcach
„Zamek” pozostał bezpieczny
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Dzień wart stu lat
Dodatkowe zapory
Awanse w dniu narodowego święta
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Marynarze podjęli wyzwanie
Dostawa Homarów-K
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Wojskowy bus do szczęścia
Kaman – domknięcie historii
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO