moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Waran WD, czyli dowódca uniwersalny

Może zastąpić w armii całą gamę pojazdów dowodzenia, począwszy od tych używanych przez pododdziały artylerii, poprzez jednostki zmechanizowane i logistyczne aż po pododdziały przeciwlotnicze. Na targach w Kielcach Huta Stalowa Wola zaprezentowała Warana WD, czyli kolejną odmianę wozu 4x4, nad którym pracuje od kilku lat wspólnie z Autosanem i czeską Tatrą.


Waran to pojazd, który już niedługo trafi do jednostek. Ministerstwo Obrony Narodowej podpisując z Grupą WB kontrakt na dostawę systemu rozpoznawczo-uderzeniowego Gladius, zdecydowało bowiem, że to właśnie na tym wozie zostanie zainstalowana wyrzutnia dronów, oraz że będzie on pełnił funkcję wozu dowodzenia.

Według wstępnych założeń, zbudowane na podwoziu Tatry 815-7 Warany systemu Gladius mają ważyć maksymalnie 20 t, mieć długość 6,8 m, a szerokość 2,55 m. Będą wyposażone w silnik Tatry T3C-928-90 o mocy 300 kW, co pozwoli im rozpędzać się na drogach utwardzonych maksymalnie do 110 km/h.

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Huta Stalowa Wola zaprezentowała Warana w wersji wozu dowodzenia, ale w ukompletowaniu artyleryjskim, czyli dedykowanym dla komponentu dowódczego baterii artylerii – dowódcy, oficera łącznikowego, sekcji obserwatorów ognia połączonego.

Jak wyjaśnia Waldemar Janiak, dyrektor Biura Techniczno-Handlowego HSW S.A., przedsiębiorstwo ze Stalowej Woli chce w ten sposób zaproponować armii z jednej strony rozwiązanie problemu przestarzałych wozów dowodzenia, które są w wyposażeniu jednostek artylerii, czyli np. ZWD-99bat i ZWD-3 – zbudowanych na podwoziu Honkera. Z drugiej strony proponuje wypełnienie luki wynikającej z braku wozów dowodzenia w jednostkach wyposażonych w koreańskie wyrzutnie K239 Chunmoo (czyli Homar-K).

Ale to nie wszystko. – Waran WD, który pokazujemy na MSPO jest wyposażony w zaawansowane systemy teleinformatyczne firm WB Electronics oraz Teldat, dzięki którym można dowodzić pododdziałami z innych rodzajów wojsk, nie tylko artylerii – przekonuje Waldemar Janiak.


Artylerzyści mieli już okazję przetestować Warana WD podczas majowego Field Experimental Exercise – FEX, czyli eksperymentalnych ćwiczeń poligonowych, które przeprowadzono w Nowej Dębie. Waran WD – według zapewnień przedstawicieli HSW – został oceniony bardzo wysoko.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Podniebny Pegaz
 
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Sport kształtuje mentalność
Rodzina na wagę złota
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Więcej na mieszkanie za granicą
Święto ludzi z pasją
Zwycięstwo mordercy
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Baltic Sea Under Control
Trzy dekady DGW
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Kolejowy sabotaż udaremniony
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Debiut polskiego AW149
Szabla hubalczyków
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Pracowity dyżur Typhoonów
Więcej polskiego trotylu dla USA
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Więcej amunicji do Rosomaków
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Składy wysokiego ryzyka
Medycyna na morzu
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Double Eagle – podwodny tropiciel
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
„Pułaski” na Atlantyku
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Wyrok za tragiczny wypadek
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Pierwsza misja Gripenów
Zatopiony problem
Powstaje armia dronów
Strażnik nieba
Pilecki ucieka z Auschwitz
Poznać rakietowego Homara
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Viva Polaki! Viva liberatori!
Rex Bolizlavus
W Ełku wykuwają charaktery
Henry Szymanski na tropie prawdy
Polskie F-16 w służbie NATO
Wyścig zbrojeń wystartował
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Podniebne wsparcie sojuszników
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO