moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Eurosatory 2024: festiwal premier

Śmigłowiec uderzeniowy AW249 to najnowszy produkt koncernu Leonardo. Francuzi razem z Niemcami chwalą się swoją wizją czołgu Leopard 2 i pakietami modernizacyjnymi do czołgu Leclerc. Jest też brytyjski system przeciwlotniczy Tridon Mk2 i nowa wersja włoskiego wozu Centauro. Na paryskich targach Eurosatory trwa festiwal zbrojeniowych premier!

Brytyjski Tridom Mk2.

Eurosatory, największa na świecie wystawa przemysłu obronnego, to dla firm idealna arena do zaprezentowania po raz pierwszy nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego. W tym roku organizatorzy paryskich targów jeszcze przed ich rozpoczęciem zapowiadali, że wystawcy przygotowali ponad pięćset premier. I rzeczywiście, nowości tu pod dostatkiem.

REKLAMA

Włoska konkurencja dla Apache’a

Choć każdy zwiedzający Eurosatory ma swoje preferencje tematyczne, to pojawiło się tu kilka premier, obok których żaden z gości nie powinien przejść obojętnie. Niewątpliwie do tej grupy zalicza się zaprezentowany w Paryżu, po raz pierwszy publicznie, najnowszy śmigłowiec uderzeniowy AW249. Maszyna ta opracowywana jest na zlecenie włoskiej armii przez koncern Leonardo w ramach programu NEES – Nuovo Elicottero da Esplorazione e Scorta.

Uderzeniowy AW249.

Śmigłowiec, którego dwuosobowa załoga siedzi w kabinie w układzie tandemowym, ma osiągać prędkość maksymalną około 300 km/h, a jego zasięg to około 700 km. Maszyna dysponuje – jak zapewnia producent – bardzo szeroką paletą pocisków i rakiet.

Pierwszy prototypowy AW249 został zbudowany dwa lata temu, a obecnie cztery egzemplarze (włącznie z tym pokazywanym w Paryżu) przechodzą testy i badania we włoskiej armii. Włosi chcą bowiem, by nowy AW249 już w 2027 roku zastąpił wysłużone i przestarzałe śmigłowce A129 Mangusta.

Pancerne nowinki

Eurosatory mają zdecydowanie bardziej „lądowy” charakter niż druga co do wielkości impreza wystawiennicza branży obronnej, czyli londyńskie DSEi, w Paryżu zadebiutowało więc wiele pojazdów. Bardzo dużo uwagi zwiedzających przyciąga stoisko niemiecko-francuskiego koncernu KNDS (holding niemieckiej firmy KMW oraz francuskiej grupy Nexter). KNDS, który ma w swoim portfolio nie tylko czołgi Leopard 2 i Leclerc, zaprezentował na Eurosatorach swoją wizję rozwoju obu tych konstrukcji oraz czołgu „przyszłości”.

KNDS - Leopard 2 A-RC 3.0.

W nawiązaniu do Leoparda 2 koncern KNDS proponuje wóz oznaczony jako Leopard 2 A-RC 3.0. Według zapewnień producenta, czołg ten powstał m.in. na bazie wniosków z wojny w Ukrainie i jest o kilkanaście ton lżejszy od Leoparda 2A7+. I jak przekonują konstruktorzy, redukcja masy nie odbyła się kosztem jakości opancerzenia, a wręcz przeciwnie. Pancerz został tak przeprojektowany, że zwiększa o 15% skuteczność ochrony załogi.

Jeśli chodzi o czołgi Leclerc, to KNDS przygotował dla nich nowy system wieżowy, który jest uzbrojony w armatę kalibru 140 mm. Wieża ta – o ile francuska armia nie będzie chciała jej wykorzystać do modernizacji obecnie używanych Leclerców – ma być podstawą do stworzenia czołgu nowej generacji, nad którym pracuje francusko-niemiecki koncern.

Włoskie wsparcie ogniowe

Na paryskich targach daje się zauważyć bogata oferta różnego typu transporterów opancerzonych. Szczególnie imponującą ich kolekcję przywieźli na Eurosatory Turcy. Koncern Otokar pokazuje aż osiem różnego typu pojazdów, w tym bezzałogowe. Choć stoisko włoskiego koncernu Società CIO, czyli konsorcjum spółek Iveco Defence Vehicles i OTO Melara, nie jest tak imponujące, to wywołuje równie duże, jeśli nie większe zainteresowanie zwiedzających.

Jedna z targowych nowości Centauro II.

O ile tureckie wozy już zdążyły pokazać się publicznie, to Włosi zaprezentowali na targach absolutną nowość – najnowszą wersję używanego przez tamtejszą armię wozu wsparcia ogniowego Centauro. Model Centauro II 3.0 został wyposażony w ulepszony system kierowania ogniem, dzięki któremu można z niego strzelać amunicją programowalną. Pojazd otrzymał również nowocześniejszy zespół napędowy, co sprawia, że może się poruszać z prędkością ponad 110 km/h.

Przedstawiciele koncernu zapewniają, że choć prezentowany na targach Centauro II 3.0 uzbrojony jest w 120 mm armatę, mogą zamawiającemu dostarczyć także system wieżowy uzbrojony w działo mniejszego kalibru – 105 mm.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
 
Attention, Transformation!
Kajakarze i wioślarze na podium
Przerwany lot „Orlika”
Pierwsi za sterami Apache
Koreański sprzęt będzie produkowany w Polsce
Przez Dunaj do Rumunii
Zbrodnicza farsa
Incydent lotniczy
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
„Niezwyciężonym” sporty zimowe niestraszne
„Umieram jak Polak”
Jak usprawnić działania służb na granicy
Wypadek z udziałem żołnierzy
Polskie firmy wesprą bezpieczeństwo kraju
Terytorialsi przybliżają historię „Kruszynki”
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Wybierz najlepsze wydarzenia historyczne
Eurosatory 2024: festiwal premier
Za zdrowie utracone na służbie
ARGUS rozpoczyna działanie
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sztandar dla cyberwojsk
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Ameryka daje wsparcie
Tysiące chętnych na wojskowe studia na WAT
Przemoc za przemoc
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Mistrzowie Spike`ów
Unia Europejska pomoże Ukrainie
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Abramsy w komplecie
FA-50 polecą na przegląd do Bydgoszczy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polak instruktorem F-16 w USA
Trójkąt Weimarski na rzecz bezpieczeństwa
M-ATV po polsku
Dał nam przykład Bonaparte… jak się organizować mamy
Światowi liderzy o drodze do pokoju na Wschodzie
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Parasol nad Morzem Bałtyckim
Paryskie trendy
Żołnierze bronią nas, my musimy zadbać o żołnierzy
Terytorialsi przechodzą certyfikację
Marsz po medale
Nowi oficerowie w Wojsku Polskim
„Pierwsza Drużyna” na start
„Jaskółka” na wodzie
Sześcioosobowe armie na start!
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Czołgi K2. Made in Poland
240 km dla „Mirona”
Więcej pieniędzy na Narew
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Mark Rutte pokieruje NATO
NATO on Northern Track
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Kierunek Liban

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO