moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Wicher” nabiera rozpędu

Kiedyś był to kluczowy moment budowy każdego okrętu czy statku, dziś to symbol zakończenia pierwszego etapu prac nad nową jednostką. W gdyńskiej PGZ Stoczni Wojennej odbyła się uroczystość położenia stępki pod budowę ORP „Wicher”, czyli pierwszej z trzech zakontraktowanych przez wojsko fregat rakietowych projektu 106 Miecznik.

Położenie stępki oznacza, że budowana jednostka zaczyna nabierać realnego, wymiernego kształtu, ponieważ powstała właśnie jej pierwsza sekcja. Kluczowy etap budowy, w ramach którego powstaną następne sekcje, rozpoczął dziś ORP „Wicher”. Związana z tym uroczystość odbyła się na terenie PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni.

 

Poza stoczniowcami i przedstawicielami konsorcjum PGZ Miecznik odpowiedzialnego za projekt, wzięli w niej udział m.in. Jacek Siewiera, szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego, wiceminister obrony Paweł Bejda, wiceminister aktywów państwowych Marcin Kulasek oraz Anna Clunes, ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce.


Film: Maciej Bąkowski, Krzysztof Wilewski/ ZbrojnaTV 

Miecznik dla obrony

W liście skierowanym do uczestników wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz podkreślał, że budowane okręty zapewnią wojsku zdolności kluczowe z punktu widzenia obronności całego kraju. „Polska marynarka wojenna potrzebuje tych fregat. Z ich pomocą będziemy w stanie zapewnić Polsce morską obronę powietrzną. Będziemy mogli realizować przedsięwzięcia o charakterze narodowym i sojuszniczym oraz uczestniczyć w operacjach wsparcia humanitarnego i zarządzania kryzysowego” – wskazywał szef resortu obrony.

Z kolei wiceminister Paweł Bejda przypominał o wnioskach płynących z Ukrainy. Zaznaczył, że polska armia musi dalej się wzmacniać, a pomoc dla broniącego się przed Rosją państwa nie może zostać zatrzymana. – Chciałbym mocno pokreślić, nie możemy być obojętni wobec tego, co się dzieje w Ukrainie – zaapelował sekretarz stanu.

Jacek Siewiera, szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego, podkreślał, że do pełnego wykorzystania potencjału nowych fregat niezbędne są inwestycje infrastrukturalne. – Baza w porcie w Helu może się okazać niezwykle istotna co do operacyjnego wykorzystania tych jednostek. Ale nie tylko. Myślę także o programie „Orka” (nowe okręty podwodne – przyp. red.) – wskazywał.

O wadze projektu polskich fregat mówił z kolei Paweł Lulewicz, prezes PGZ Stoczni Wojennej, gdzie budowany jest pierwszy z Mieczników. Podkreślał, iż firma, która jeszcze kilka lat temu była na skraju upadłości, teraz mierzy się z największym od lat programem modernizacyjnym marynarki wojennej. – Udało nam się na przestrzeni ostatnich kilku lat odwrócić losy tej stoczni: od stanu upadłości do generującej zyski firmy współpracującej ze światowej klasy graczami – mówił Lulewicz.

Stępka dawniej i dziś

Zgodnie z regulacjami towarzystwa kwalifikacyjnego nadzorującego budowę Mieczników stępka (oś konstrukcyjna okrętu) powinna ważyć nie mniej niż 1 procent masy kadłuba i nie mniej niż 50 ton. Organizatorzy uroczystości podkreślali, że stępka ORP „Wicher” znacząco przekracza minimalne wymagania. Waży ona 127 ton, czyli około 4,5% masy całego kadłuba, ma długość 24 metry i szerokość 18 metrów. Konstrukcyjnie jest to część sekcji dennej, która będzie stanowić „podłogę” dla napędu całego okrętu.

Eksperci podkreślają, że położenie stępki jest dziś głównie formą uczczenia morskich tradycji i zwyczajów. Gdy okręty i statki budowano z drewna, położenie stępki, czyli elementu jednostki nawodnej do którego przymocowywano wręgi, a na żaglowcach stawiano maszty, miało ogromne znaczenie. Od jakości tej pracy zależała bowiem wytrzymałość całego okrętu lub statku. Ten moment szczególnie więc celebrowano. Dziś jednak, mimo iż nowoczesne jednostki nawodne buduje się w zupełnie innych technologiach i z innych materiałów, a stępkę belkową zastąpiły stępki (sekcje) płaskie, marynarze i stoczniowcy nadal uznają ten etap budowy za jeden z kluczowych.

Zwodowanie ORP „Wicher” zaplanowano na 2026 rok. Służbę w Marynarce Wojennej RP fregata ma rozpocząć trzy lata później.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt. mar. Damian Przybysz/3 FO, grafika: PZ

dodaj komentarz

komentarze


Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Niespokojny poranek pilotów
Marynarze podjęli wyzwanie
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Rusza program „wGotowości”
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Starcie pancerniaków
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Kolejny kontrakt Dezametu
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pomnik nieznanych bohaterów
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Odznaczenia za wzorową służbę
Mundurowi z benefitami
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Szansa na nowe życie
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Sukces Polaka w biegu z marines
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Męska sprawa: profilaktyka
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Standardy NATO w Siedlcach
Nowe zasady dla kobiet w armii
Nie daj się zhakować
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Sportowcy na poligonie
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Kaman – domknięcie historii
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Kircholm 1605
Arteterapia dla weteranów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Abolicja dla ochotników
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Koniec dzieciństwa
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Inwestycja w bezpieczeństwo
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Marynarze mają nowe motorówki
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wellington „Zosia” znad Bremy
Zasiać strach w szeregach wroga
Lojalny skrzydłowy bez pilota
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Polski „Wiking” dla Danii
Pięściarska uczta w Suwałkach
„Road Runner” w Libanie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Mity i manipulacje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO