moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Wicher” nabiera rozpędu

Kiedyś był to kluczowy moment budowy każdego okrętu czy statku, dziś to symbol zakończenia pierwszego etapu prac nad nową jednostką. W gdyńskiej PGZ Stoczni Wojennej odbyła się uroczystość położenia stępki pod budowę ORP „Wicher”, czyli pierwszej z trzech zakontraktowanych przez wojsko fregat rakietowych projektu 106 Miecznik.

Położenie stępki oznacza, że budowana jednostka zaczyna nabierać realnego, wymiernego kształtu, ponieważ powstała właśnie jej pierwsza sekcja. Kluczowy etap budowy, w ramach którego powstaną następne sekcje, rozpoczął dziś ORP „Wicher”. Związana z tym uroczystość odbyła się na terenie PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni.

 

Poza stoczniowcami i przedstawicielami konsorcjum PGZ Miecznik odpowiedzialnego za projekt, wzięli w niej udział m.in. Jacek Siewiera, szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego, wiceminister obrony Paweł Bejda, wiceminister aktywów państwowych Marcin Kulasek oraz Anna Clunes, ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce.


Film: Maciej Bąkowski, Krzysztof Wilewski/ ZbrojnaTV 

Miecznik dla obrony

W liście skierowanym do uczestników wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz podkreślał, że budowane okręty zapewnią wojsku zdolności kluczowe z punktu widzenia obronności całego kraju. „Polska marynarka wojenna potrzebuje tych fregat. Z ich pomocą będziemy w stanie zapewnić Polsce morską obronę powietrzną. Będziemy mogli realizować przedsięwzięcia o charakterze narodowym i sojuszniczym oraz uczestniczyć w operacjach wsparcia humanitarnego i zarządzania kryzysowego” – wskazywał szef resortu obrony.

Z kolei wiceminister Paweł Bejda przypominał o wnioskach płynących z Ukrainy. Zaznaczył, że polska armia musi dalej się wzmacniać, a pomoc dla broniącego się przed Rosją państwa nie może zostać zatrzymana. – Chciałbym mocno pokreślić, nie możemy być obojętni wobec tego, co się dzieje w Ukrainie – zaapelował sekretarz stanu.

Jacek Siewiera, szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego, podkreślał, że do pełnego wykorzystania potencjału nowych fregat niezbędne są inwestycje infrastrukturalne. – Baza w porcie w Helu może się okazać niezwykle istotna co do operacyjnego wykorzystania tych jednostek. Ale nie tylko. Myślę także o programie „Orka” (nowe okręty podwodne – przyp. red.) – wskazywał.

O wadze projektu polskich fregat mówił z kolei Paweł Lulewicz, prezes PGZ Stoczni Wojennej, gdzie budowany jest pierwszy z Mieczników. Podkreślał, iż firma, która jeszcze kilka lat temu była na skraju upadłości, teraz mierzy się z największym od lat programem modernizacyjnym marynarki wojennej. – Udało nam się na przestrzeni ostatnich kilku lat odwrócić losy tej stoczni: od stanu upadłości do generującej zyski firmy współpracującej ze światowej klasy graczami – mówił Lulewicz.

Stępka dawniej i dziś

Zgodnie z regulacjami towarzystwa kwalifikacyjnego nadzorującego budowę Mieczników stępka (oś konstrukcyjna okrętu) powinna ważyć nie mniej niż 1 procent masy kadłuba i nie mniej niż 50 ton. Organizatorzy uroczystości podkreślali, że stępka ORP „Wicher” znacząco przekracza minimalne wymagania. Waży ona 127 ton, czyli około 4,5% masy całego kadłuba, ma długość 24 metry i szerokość 18 metrów. Konstrukcyjnie jest to część sekcji dennej, która będzie stanowić „podłogę” dla napędu całego okrętu.

Eksperci podkreślają, że położenie stępki jest dziś głównie formą uczczenia morskich tradycji i zwyczajów. Gdy okręty i statki budowano z drewna, położenie stępki, czyli elementu jednostki nawodnej do którego przymocowywano wręgi, a na żaglowcach stawiano maszty, miało ogromne znaczenie. Od jakości tej pracy zależała bowiem wytrzymałość całego okrętu lub statku. Ten moment szczególnie więc celebrowano. Dziś jednak, mimo iż nowoczesne jednostki nawodne buduje się w zupełnie innych technologiach i z innych materiałów, a stępkę belkową zastąpiły stępki (sekcje) płaskie, marynarze i stoczniowcy nadal uznają ten etap budowy za jeden z kluczowych.

Zwodowanie ORP „Wicher” zaplanowano na 2026 rok. Służbę w Marynarce Wojennej RP fregata ma rozpocząć trzy lata później.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt. mar. Damian Przybysz/3 FO, grafika: PZ

dodaj komentarz

komentarze


Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
 
K2. Azjatycka pantera
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Drukowanie dronów
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Planowano zamach na Zełenskiego
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Nowa dostawa Homarów-K
Flyer, zdobywca przestworzy
Pancerny kot w polskim wojsku
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
GROM’s DNA
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Wypadek Rosomaka
Ewakuacja Polaków z Izraela
Rakiety dla polskich FA-50
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Świat F-35
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Musimy być szybsi niż zagrożenie
The Power of Infrastructure
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Kajakami po medale
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Święto sportów walki w Warendorfie
Wyższe stawki dla niezawodowych
Policjanci w koszarach WOT
Dzień, który zmienił bieg wojny
Specjalsi pod nowym dowództwem
Śmierć gorsza niż wszystkie
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Pionierski dron
NATO przechodzi do działania
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Inwestycja w żołnierzy
Strażnicy polskiego nieba
Podróż w ciemność
Ratownik w akcji
„Różycki” zwodowany
Podejrzane manewry na Bałtyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO