Firmy Babcock, Thales UK i MBDA UK będą partnerami Polskiej Grupy Zbrojeniowej przy budowie wielozadaniowych fregat w programie „Miecznik”. Informację o wyborze tzw. partnera priorytetowego podał minister obrony Mariusz Błaszczak. PGZ zawarła już umowy o współpracy strategicznej z brytyjskimi firmami.
Kilka tygodni temu okazało się, że z trzech projektów fregat rakietowych, które złożyło konsorcjum PGZ-Miecznik, Ministerstwo Obrony Narodowej wybrało dwa: brytyjskiego Babcocka i niemieckiego TKMS. Wówczas jeszcze nie było wiadomo, który z nich zyskał status priorytetowy, czyli „wariantu pierwszego wyboru” w negocjacjach handlowych, a który ma status „wariantu alternatywnego”.
Dziś już sprawa jest jasna. Minister obrony Mariusz Błaszczak ogłosił, że to Brytyjczycy będą partnerami PGZ przy budowie wielozadaniowych fregat w programie „Miecznik”. – PGZ zawarł stosowne umowy o współpracy strategicznej. To ważny etap dla modernizacji Marynarki Wojennej RP – dodał szef MON-u.
Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. poinformowała, że realizując wskazanie MON-u w sprawie Mieczników, podpisała z brytyjskimi firmami Babcock, Thales UK i MBDA UK strategiczne umowy o współpracy. – Porozumienia, które dotychczas zawarliśmy z kluczowymi dostawcami projektu nowych fregat dla naszej marynarki wojennej oraz najważniejszych komponentów systemu walki, w tym obrony przeciwlotniczej, gwarantują, że okręty te powstaną w Polsce, zostaną tu wyposażone oraz uzbrojone – komentował Sebastian Chwałek, prezes PGZ S.A.
Jak podkreślają przedstawiciele PGZ S.A., podpisane umowy szczegółowo regulują zakres kooperacji z członkami konsorcjum PGZ-Miecznik (tworzą je PGZ S.A., PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. oraz Remontowa Shipbuilding S.A.). Zakładają one, że koncern Babcock dostarczy projekt platformy okrętu Arrowhead 140 oraz wiedzę i technologię, aby można go było zbudować w polskich stoczniach. Firma Thales będzie odpowiadać za dostarczenie zintegrowanego systemu walki (ZSW), a spółka MBDA UK – systemów obrony przeciwlotniczej. Oba te podmioty będą podczas realizacji prac współpracować z PGZ Stocznią Wojenną Sp. z o.o. oraz OBR CTM S.A.
Zgodnie z harmonogramem programu „Miecznik”, konsorcjum PGZ-Miecznik musi przygotować teraz zaktualizowane Przemysłowe Studium Wykonalności oraz wstępny projekt okrętów. Po ich akceptacji przez MON zostanie podpisana umowa z zagranicznymi partnerami, a sama budowa pierwszego Miecznika powinna rozpocząć się w przyszłym roku.
autor zdjęć: arrowhead140.com
komentarze