moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Utraceni, lecz nie zapomniani…”

23 stycznia 2008 roku samolot CASA C-295M miał wylądować na lotnisku w Mirosławcu. Niestety, kilka minut po godzinie 19 doszło do tragicznego wypadku. Tuż przed podejściem do lądowania maszyna runęła na ziemię. Zginęło wówczas dwudziestu żołnierzy. Dzisiaj, w 16. rocznicę katastrofy, w Mirosławcu odbędą się uroczystości upamiętniające ofiary tej katastrofy.

W 16. rocznicę dramatycznych wydarzeń żołnierze upamiętniają swoich tragicznie zmarłych kolegów. W Balicach, na terenie 8 Krakowskiej Bazy Lotnictwa Transportowego, skąd pochodziła załoga samolotu C-295, złożone zostały kwiaty, zapłonęły znicze i przeprowadzono apel pamięci. W intencji ofiar katastrofy odprawiono też mszę świętą w krakowskim kościele garnizonowym.

Główne uroczystości, jak co roku, odbędą się pod Mirosławcem. Dzisiaj o godzinie 19 przed pomnikiem, który stanął w miejscu tragedii, rozpocznie się apel pamięci i złożone zostaną kwiaty. W uroczystej zbiórce wezmą udział m.in. przedstawiciele Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, z gen. broni Markiem Sokołowskim na czele, oraz kadra 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego i 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego. W Zachodniopomorskiem obecne będą także rodziny ofiar i przedstawiciele władz samorządowych.

23 stycznia 2008 roku, tuż po godzinie 19, transportowiec o numerze bocznym 019 zbliżał się do lotniska w Mirosławcu. Na pokładzie samolotu było szesnastu wysokiej rangi oficerów sił powietrznych oraz czteroosobowa załoga. Jej dowódcą był kpt. Robert Kuźma, doświadczony pilot, który w powietrzu spędził około 2500 godzin. Wojskowi podróżowali jednym z najnowszych samolotów. Maszyna ta została wyprodukowana zaledwie rok wcześniej, a w powietrzu spędziła nie więcej niż 400 godzin.

CASA C-295M leciała z Warszawy z międzylądowaniami w Powidzu i Krzesinach. Wojskowi wracali z konferencji poświęconej bezpieczeństwu lotów. O godzinie 19.07 przed samym lądowaniem samolot nagle obniżył lot. Zahaczył o korony drzew, a następnie około 800 m od lotniska runął na ziemię. Zginęły wszystkie osoby na pokładzie.

„Utraceni, lecz nie zapomniani, pokonani nie w walce, lecz przez los” – taki napis widnieje na obelisku, który stanął na leśnej polanie, w miejscu katastrofy. Umieszczono na nim także nazwiska tragicznie zmarłych żołnierzy. Pod Mirosławcem zginęli: gen. dyw. pil. Andrzej Andrzejewski (dowódca 1 Brygady Lotnictwa Taktycznego), gen. bryg. pil. Jerzy Piłat (12 Baza Lotnicza), gen. bryg. pil. Dariusz Maciąg (21 Baza Lotnicza), płk Zbigniew Książek (22 Baza Lotnicza), płk pil. Wojciech Maniewski (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), płk pil. Zdzisław Cieślik (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), ppłk Dariusz Pawlak (12 Baza Lotnicza), ppłk Piotr Firlinger (21 Baza Lotnicza), ppłk pil. Grzegorz Jułga (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), ppłk pil. Robert Maj (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), ppłk Krzysztof Smołucha (Dowództwo Sił Powietrznych), ppłk Mirosław Wilczyński (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), mjr Grzegorz Stepaniuk (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr Karol Szmigiel (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr pil. Paweł Zdunek (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr pil. Leszek Ziemski (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego). Załogę tworzyli doświadczeni lotnicy z Balic: kpt. pil. Robert Kuźma, kpt. pil. Michał Smyczyński, chor. Janusz Adamczyk i ppłk Jarosław Haładus.

Przyczyny katastrofy wyjaśniały Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego i Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Poznaniu. Ustalono, że 23 stycznia 2008 roku samolot był sprawny technicznie, a do wypadku doprowadziły m.in. niekorzystne warunki atmosferyczne oraz błąd pilotów. Wnioski z tragedii pod Mirosławcem, a potem kolejnej – katastrofy rządowego samolotu pod Smoleńskiem w 2010 roku – doprowadziły do zmiany w przepisach lotniczych. Zmodyfikowano m.in. zapisy dotyczące lotów o statusie HEAD, czyli lotów z najważniejszymi osobami w państwie. Wytyczne stanowią, że piloci, którzy siadają za sterami maszyn z VIP-ami na pokładzie, muszą mieć doświadczenie w lotach bojowych oraz minimum 1000 godzin spędzonych w powietrzu.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: 12 BBSP

dodaj komentarz

komentarze


Gospodarka i bezpieczeństwo przyszłością Europy
 
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Unijne pożyczki na obronność. Polska beneficjentem programu SAFE
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Bohater odtrącony
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Gdy zgasną światła
W drodze do Wielkiego Szlema Komandosa
Więcej na mieszkanie za granicą
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Podejrzane manewry na Bałtyku
Atak na masową skalę. Terytorialsi ćwiczyli z amerykańskimi żołnierzami
Jak daleko do końca wojny?
Podchorążowie z AWL na podium w grach wojennych w Waszyngtonie!
Historyczna umowa z Francją
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Żołnierz influencer?
Offset Wisły w praktyce
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Apache’e nadlatują
Tysiące dronów dla armii
Pracowity dyżur Typhoonów
Mamy pierwszych pilotów F-35
Biało-czerwona na Monte Cassino
Trudny los zwycięzców
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Władysław Kosiniak-Kamysz: Nasza strategia to strategia na rzecz pokoju
Pamiętamy o bohaterach spod Monte Cassino
Wspólna wola obrony
Bursztynowa Dywizja w akcji
Wydatki na bezpieczeństwo to fundament
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Pomoc na wodzie i pod wodą
Wsparcie dla polskich Abramsów
Polska dołącza do satelitarnej elity
Parlament pracuje nad wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Nasi czołgiści najlepsi
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
Sojusznicy w obronie Europy, czyli „Defender ‘25”
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Misja PKW „Olimp” doceniona
Polskie Pioruny dla Belgii
Polska i Litwa w awangardzie NATO
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Wojskowe widowisko w Zakopanem
Knowledge for Difficult Times
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Piorun – polska wizytówka
Basen dla Rosomaka
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
I Forum Bezpieczeństwa i Przemysłu Obronnego
Ustawa bliżej żołnierzy
Pierwsza misja Gripenów
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Święto zwiadowców
Bat na wrogów i niepokornych
Pamięć o polskich bohaterach z Monte Cassino
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
Nowa partia Abramsów już w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO