moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejna dostawa FA-50 dla wojska

Dwa kolejne samoloty FA-50 południowokoreańskiej produkcji już w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego. O realizacji dostawy poinformował za pośrednictwem portalu X Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej. – Maszyny pilnie wzmocnią zdolności polskich sił powietrznych – zaznaczył. Dodał, że Polska dysponuje już dwunastoma egzemplarzami tego sprzętu.

FA-50 to lekki samolot bojowy produkowany przez południowokoreańską firmę Korea Aerospace Industries. Polska zamówiła w 2022 roku 48 egzemplarzy, a pierwsze z nich latem dotarły nad Wisłę. Jak poinformował na portalu X Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej, wczoraj do Polski dostarczono kolejne samoloty. „Do Warszawy przyleciał 11. i 12. egzemplarz. Maszyny pilnie wzmocnią zdolności polskich sił powietrznych” – napisał w mediach społecznościowych.

Szef MON-u zaznaczył, że wraz z wczorajszym transportem do Polski dwóch samolotów zakończył się pierwszy etap realizacji zamówienia na te maszyny. 12 egzemplarzy FA-50GF zasila 23 Bazę Lotnictwa Taktycznego. – Samoloty o numerach bocznych 11 i 12 już znajdują się w naszym hangarze. W tej chwili jeden z nich ma montowany silnik, a jeśli chodzi o drugi, trwa montaż elementów płatowca – mówi ppłk Marcin Boruta, rzecznik prasowy 23 BLT. Zaznacza, że kiedy statki powietrzne zostaną złożone, do pracy przystąpi specjalnie do tego celu powołana komisja, która oceni, czy mogą rozpocząć służbę. – Ten etap powinien zakończyć się w połowie grudnia – zdradza rzecznik.

Niewykluczone, że pierwsi polscy piloci zasiądą za sterami nowych samolotów jeszcze w tym roku. Wpływ na ten termin ma jednak wiele czynników, m.in. warunki atmosferyczne. Bo wojskowi są do tego gotowi. Każdy z pilotów FA-50 ma za sobą specjalistyczne szkolenie, zarówno w Korei Południowej, jak i w Polsce. Pierwszym polskim pilotem, który odbył samodzielny lot na FA-50, był mjr Jacek Stolarek z 23 BLT. Historyczne wydarzenie miało miejsce 17 listopada.

Kolejne dostawy samolotów FA-50 zaplanowano na lata 2025–2028. Wojsko Polskie otrzyma wówczas 36 maszyn w wersji FA-50PL. Wartość zamówienia pierwszych 12 egzemplarzy to 705 mln dolarów netto, kolejnych 36 – 2,3 mld dolarów netto. Obie umowy uwzględniają pakiet szkoleniowy i logistyczny oraz usługę wsparcia technicznego.

FA-50 to samolot wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, nowoczesną awionikę oraz radar kierowania ogniem. Jego uzbrojenie stanowi działko kalibru 20 mm oraz podwieszane uzbrojenie lotnicze, obejmujące pociski rakietowe powietrze–powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze–ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tys. funtów (79 kN). Prędkość maksymalna FA-50 to 1,5 Macha (1837,5 km/h), natomiast jego zasięg wynosi 1800 km.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Piotr Wróblewski

dodaj komentarz

komentarze

~andy
1701685080
budowa kompetencji szkolenia na dwóch typach samolotów ... to chaos i marnotrawstwo pieniędzy podatników ... czy leci z nami pilot
30-79-8A-80
~ja
1701262140
Nie rozumiem dlaczego tak bardzo nagłaśniany jest pierwszy lot polskiego pilota samolotem FA-50. Można by pomyśleć że nigdy wcześniej polscy piloci nie mieli okazji polatać samolotami odrzutowymi, dopiero Pan Błaszczak im to załatwił
3B-CD-0E-60

Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Szansa na nowe życie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Odznaczenia za wzorową służbę
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„Road Runner” w Libanie
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Mundurowi z benefitami
Marynarze mają nowe motorówki
Standardy NATO w Siedlcach
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Sukces Polaka w biegu z marines
Koniec dzieciństwa
Inwestycja w bezpieczeństwo
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Nie daj się zhakować
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Sportowcy na poligonie
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Pięściarska uczta w Suwałkach
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Rusza program „wGotowości”
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Marynarze podjęli wyzwanie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kircholm 1605
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Nowe zasady dla kobiet w armii
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Abolicja dla ochotników
Zasiać strach w szeregach wroga
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wellington „Zosia” znad Bremy
Mity i manipulacje
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Męska sprawa: profilaktyka
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Kolejny kontrakt Dezametu
Starcie pancerniaków
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polski „Wiking” dla Danii
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Niespokojny poranek pilotów
Kaman – domknięcie historii
Pomnik nieznanych bohaterów
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO