moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

FA-50 w polskim wojsku

Samoloty FA-50 Polacy zobaczyli po raz pierwszy podczas defilady w dniu Święta Wojska Polskiego. Kolejna szansa, by przyjrzeć im się z bliska, będzie podczas radomskiego Air Show już w najbliższy weekend. Na lotnicze wydarzenie zapraszał dziś Mariusz Błaszczak, szef resortu obrony. Przypomniał, że FA-50 to element zmian, które właśnie następują w polskich siłach powietrznych.

Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej, zaprezentował dziś na lotnisku 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego dwa pierwsze samoloty bojowe FA-50, które w lipcu zostały przetransportowane z Korei Południowej do Polski. Maszyny stacjonują w 23 Bazie Lotnictwa Transportowego w Mińsku Mazowieckim. Tam służą także ich piloci. Podczas spotkania w bazie szef MON-u mówił o wymianie floty samolotów postsowieckich w polskich siłach powietrznych na nowoczesne platformy. – Dlaczego te samoloty są lepsze od postsowieckich? Odpowiedź na to pytanie znajdziemy, słuchając władz ukraińskich. Dlaczego Ukraińcy tak bardzo dążą do tego, by posiadać F-16? Właśnie dlatego, że samoloty z zachodniego świata są skuteczniejsze niż sowieckie – powiedział minister.

Przypomniał też, że już w przyszłym roku do armii trafią pierwsze samoloty F-35, które Polska zakupiła od koncernu Lockheed Martin. – Nie czekamy jednak na to wzmocnienie z złożonymi rękami – zapewnił Błaszczak, odnosząc się do zakupów FA-50. Minister wyjaśnił, w jaki sposób będą wykorzystywane koreańskie maszyny. – FA-50 to samoloty bojowe, a więc będą patrolować niebo nad Polską oraz wykonywać misje sojusznicze nad krajami bałtyckimi i Słowacją – powiedział. Według ministra obrony narodowej FA-50 są bardzo podobne do F-16 pod względem pilotażu i obsługi. – Osiągi mają oczywiście różne, ale dobieństwa sprawiają, że piloci FA-50 mogą z łatwością pilotować F-16 i na odwrót – dodał Błaszczak.

Samoloty FA-50 zostały zamówione w firmie KAI we wrześniu 2022 roku. – Myślę, że trudno wskazać inny przykład państwa, w którym nowe samoloty trafiły do wyposażenia w ciągu roku – stwierdził minister obrony. Już w przyszły weekend będzie okazja, by zobaczyć FA-50 na żywo podczas Air Show w Radomiu. Pokaz lotniczych umiejętności pilotów wojskowych i cywilnych odbędzie się dniach 26–27 sierpnia. – Zobaczą państwo nie tylko FA-50, lecz także inne platformy powietrzne oraz wystawę sprzętu wojsk lądowych. Zapraszam – zachęcał szef MON-u.

FA-50 to lekki samolot bojowy produkowany przez południowokoreańską firmę Korea Aerospace Industries. Polska zamówiła 48 takich maszyn. Pierwsze dwie są już w kraju, kolejne 10 przybędzie do nas do końca roku. Ostatnie 36 sztuk oznaczono FA-50 PL. Będą wyposażone między innymi w radar fazowy AESA oraz zasobnik celowniczy Sniper.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Leszek Chemperek/ CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Polska, Litwa – wspólna sprawa
Sukces Polaka w biegu z marines
Mundurowi z benefitami
Dostawa Homarów-K
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Dodatkowe zapory
Wojsko na Horyzoncie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Razem na ratunek
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Militarne Schengen
Nowe zasady dla kobiet w armii
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Żołnierze pomagają w akcji na torach
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Studenci ewakuowali szpital
Polski „Wiking” dla Danii
Drony w szkołach
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Nieoceniona siła edukacji
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Zamek” pozostał bezpieczny
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Dywersja na kolei. Są dowody
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Pilica w linii
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Ułani szturmowali okopy
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„Horyzont” przeciw dywersji
Is It Already War?
Kapral Bartnik mistrzem świata
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojskowy bus do szczęścia
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
„Road Runner” w Libanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Merops wdrażany natychmiast
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Gdy ucichnie artyleria
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
My, jedna armia
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Ogień z Leopardów na Łotwie
Marynarze podjęli wyzwanie
W gotowości, czyli cywile na poligony
Plan na WAM
Dzień wart stu lat
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Elementy Wisły testowane w USA
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Niebo pod osłoną
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Najmłodszy żołnierz generała Andersa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO