moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

FA-50 w polskim wojsku

Samoloty FA-50 Polacy zobaczyli po raz pierwszy podczas defilady w dniu Święta Wojska Polskiego. Kolejna szansa, by przyjrzeć im się z bliska, będzie podczas radomskiego Air Show już w najbliższy weekend. Na lotnicze wydarzenie zapraszał dziś Mariusz Błaszczak, szef resortu obrony. Przypomniał, że FA-50 to element zmian, które właśnie następują w polskich siłach powietrznych.

Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej, zaprezentował dziś na lotnisku 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego dwa pierwsze samoloty bojowe FA-50, które w lipcu zostały przetransportowane z Korei Południowej do Polski. Maszyny stacjonują w 23 Bazie Lotnictwa Transportowego w Mińsku Mazowieckim. Tam służą także ich piloci. Podczas spotkania w bazie szef MON-u mówił o wymianie floty samolotów postsowieckich w polskich siłach powietrznych na nowoczesne platformy. – Dlaczego te samoloty są lepsze od postsowieckich? Odpowiedź na to pytanie znajdziemy, słuchając władz ukraińskich. Dlaczego Ukraińcy tak bardzo dążą do tego, by posiadać F-16? Właśnie dlatego, że samoloty z zachodniego świata są skuteczniejsze niż sowieckie – powiedział minister.

Przypomniał też, że już w przyszłym roku do armii trafią pierwsze samoloty F-35, które Polska zakupiła od koncernu Lockheed Martin. – Nie czekamy jednak na to wzmocnienie z złożonymi rękami – zapewnił Błaszczak, odnosząc się do zakupów FA-50. Minister wyjaśnił, w jaki sposób będą wykorzystywane koreańskie maszyny. – FA-50 to samoloty bojowe, a więc będą patrolować niebo nad Polską oraz wykonywać misje sojusznicze nad krajami bałtyckimi i Słowacją – powiedział. Według ministra obrony narodowej FA-50 są bardzo podobne do F-16 pod względem pilotażu i obsługi. – Osiągi mają oczywiście różne, ale dobieństwa sprawiają, że piloci FA-50 mogą z łatwością pilotować F-16 i na odwrót – dodał Błaszczak.

Samoloty FA-50 zostały zamówione w firmie KAI we wrześniu 2022 roku. – Myślę, że trudno wskazać inny przykład państwa, w którym nowe samoloty trafiły do wyposażenia w ciągu roku – stwierdził minister obrony. Już w przyszły weekend będzie okazja, by zobaczyć FA-50 na żywo podczas Air Show w Radomiu. Pokaz lotniczych umiejętności pilotów wojskowych i cywilnych odbędzie się dniach 26–27 sierpnia. – Zobaczą państwo nie tylko FA-50, lecz także inne platformy powietrzne oraz wystawę sprzętu wojsk lądowych. Zapraszam – zachęcał szef MON-u.

FA-50 to lekki samolot bojowy produkowany przez południowokoreańską firmę Korea Aerospace Industries. Polska zamówiła 48 takich maszyn. Pierwsze dwie są już w kraju, kolejne 10 przybędzie do nas do końca roku. Ostatnie 36 sztuk oznaczono FA-50 PL. Będą wyposażone między innymi w radar fazowy AESA oraz zasobnik celowniczy Sniper.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Leszek Chemperek/ CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Sztuka i służba w jednym kadrze
Standardy NATO w Siedlcach
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Szli po odznakę norweskiej armii
Niezłomni w obronie
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Priorytetowe zaangażowanie
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Polski „Wiking” dla Danii
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Wyrównać szanse
Kircholm 1605
„JUR” dla terytorialsów
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
MID w nowej odsłonie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Wellington „Zosia” znad Bremy
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Abolicja dla ochotników
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Koniec dzieciństwa
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
DragonFly czeka na wojsko
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Mity i manipulacje
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
W wojsku orientują się najlepiej
Bóbr na drodze Hannibala
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
„Road Runner” w Libanie
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Brytyjczycy na wschodniej straży

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO