moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Stawia na dobrą komunikację

Dzięki jej pracy żołnierze zaczęli dostrzegać, jak ważne jest, by o wojsku i uzbrojeniu, np. samolotach F-16, HIMARS-ach czy czołgach Abrams, mówić w najprostszych słowach. Dr Agnieszka Glapiak jest jednym z tegorocznych laureatów nagrody Buzdygan przyznawanej przez redakcję „Polski Zbrojnej”.

– Pamiętam sytuację, w której wybuchł jakiś komunikacyjny kryzys. Wziąłem do ręki telefon i wybrałem numer Agnieszki Glapiak, wówczas dyrektor Centrum Operacyjnego Ministra Obrony Narodowej, żeby poradzić się, co robimy. Zwykle odzywała się po kilku sekundach, a tym razem … Cisza. Nie odebrała telefonu. Czekałem jeszcze chwilę, że być może oddzwoni. Ale nic z tego. Wtedy zrozumiałem, że nam ufa. Stworzyła nam dobry grunt, a teraz musimy dać sobie radę sami – mówi gen. broni Wiesław Kukuła, dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych.

 

REKLAMA

Prosto i czytelnie

Dr Agnieszka Glapiak została dyrektorem Centrum Operacyjnego MON w 2018 roku. Jej ścieżka zawodowa od początku była związana z komunikacją. Wcześniej kierowała Departamentem Komunikacji Społecznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, pracowała też m.in. jako dziennikarka w Telewizji Polskiej i ekspertka do spraw komunikacji społecznej w instytucjach państwowych. Odpowiadała również za kontakty z mediami podczas takich wydarzeń jak Światowe Dni Młodzieży w 2016 roku. Jej współpracownicy podkreślają, że zawsze potrafiła stworzyć prostą i czytelną strategię komunikacji, uprościć do maksimum przekaz, nie rezygnując przy tym z jego jakości. Dzięki jej zaangażowaniu taki system powstał również w Wojsku Polskim.

Praca nad jego powstaniem była niezwykle intensywna, bo Agnieszka Glapiak, jak podkreślają jej współpracownicy, jest osobą bardzo wymagającą. – Początki nie były łatwe – przyznaje gen. broni Wiesław Kukuła. – Pamiętam nasze pierwsze spotkania, które sprowadzały się do tezy, że owszem, na wojaczce to się znamy, ale ze społeczeństwem powinniśmy się komunikować zupełnie inaczej. Nie było łatwo przyjąć tego do wiadomości, ale… dziś się z tym zgadzam. Wojsko zawsze służyło z największym poświęceniem dla ojczyzny, ale rzeczywiście – nie potrafiliśmy o tym mówić ludziom – mówi generał.

Na czym polegała rewolucja, którą zaczęła wprowadzać Agnieszka Glapiak? – Przede wszystkim postawiła na prostotę wypowiedzi – mówi Anna Kuźma, obecnie zastępca dyrektora Centrum Operacyjnego MON. – Każdy Polak musi rozumieć, po co jest wojsko, dlaczego płaci na armię podatki, dlaczego żołnierz musi być doskonale wyszkolony i mieć jak najlepszy sprzęt – wyjaśnia Anna Kuźma. Zmienił się również język wypowiedzi żołnierzy. – Zniknęły nasze ulubione „w dniu dzisiejszym” i „w dniu wczorajszym” – śmieje się gen. Kukuła. Ale to nie wszystko. Żołnierze zaczęli dostrzegać, jak ważne jest, by w jak najprostszych słowach mówić o samolotach F-16, HIMARS-ach czy czołgach Abrams. Skomplikowane techniczne słownictwo znika z przekazów na rzecz prostych, choć nadal konkretnych informacji.

Stop dezinformacji

Tym, co Agnieszkę Glapiak interesuje najbardziej, jest dezinformacja i wojna hybrydowa prowadzona na poziomie komunikacyjnym. Zwłaszcza po wybuchu wojny w Ukrainie problem atakowania krajów NATO, w tym Polski, za pomocą fake newsów stał się bardzo poważny. Agnieszka Glapiak zbudowała Akademickie Centrum Komunikacji Strategicznej, które stało się platformą do wymiany doświadczeń oraz tworzenia naukowych opracowań związanych z tym tematem. – To jest konik Agnieszki Glapiak. Sama przez wiele lat była dziennikarką, więc doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jakie zagrożenia niesie ze sobą dezinformacja – mówią jej współpracownicy. Akademickiemu Centrum Komunikacji Strategicznej udało się już m.in. przeprowadzić kampanię „Fejkoodporni”, zorganizować konferencje na temat komunikacji strategicznej w dobie dezinformacji oraz wydać kilkanaście publikacji na ten temat. – Nigdy do tej pory nie dysponowaliśmy takim narzędziem jak Akademickie Centrum Komunikacji Strategicznej. Dziś jego działalność przynosi efekty we wszystkich rodzajach sił zbrojnych – przyznaje gen. Kukuła.

Minister Agnieszka Glapiak stworzyła grunt pod nowe wojskowe projekty w dziedzinie komunikacji strategicznej. Dziś, gdy nie pracuje już w resorcie obrony, bo w 2022 roku została wiceprzewodniczącą Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, zaszczepione przez nią idee kontynuują jej współpracownicy. – Wszyscy widzimy, że to bardzo dobry kierunek. Wymierne efekty to oczywiście wzrost zaufania Polaków do sił zbrojnych oraz coraz więcej chętnych do służby w wojsku – mówi Mateusz Kurzejewski, dyrektor Centrum Operacyjnego MON. – Miała rację, gdy mówiła, że nie znosi zdania „Ale tak było zawsze!”. Odpowiadała na nie: „To wcale nie znaczy, że było dobrze”. Nauczyła nas, że cały czas trzeba pracować nad zmianami na lepsze – podkreśla dyrektor.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Źródło: MON

dodaj komentarz

komentarze


1000 dni wojny i pomocy
 
Polskie „JAG” już działa
Ostre słowa, mocne ciosy
Saab ostrzeże przed zagrożeniem
Wojskowy Sokół znów nad Tatrami
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Powstanie Fundusz Sztucznej Inteligencji. Ministrowie podpisali list intencyjny
Czworonożny żandarm w Paryżu
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Ämari gotowa do dyżuru
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Lotnicza Akademia rozwija bazę sportową
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Karta dla rodzin wojskowych
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Silne NATO również dzięki Polsce
HIMARS-y dostarczone
Komplet Black Hawków u specjalsów
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Baza w Redzikowie już działa
Jutrzenka swobody
Breda w polskich rękach
Nurkowie na służbie, terminal na horyzoncie
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Będzie nowa fabryka amunicji w Polsce
Fabryka Broni rozbudowuje się
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Wojna na planszy
Medycyna w wersji specjalnej
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
Zawsze z przodu, czyli dodatkowe oko artylerii
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Saab 340 AEW rozpoczynają dyżury. Co potrafi „mały Awacs”?
Patriotyzm na sportowo
Umowa na BWP Borsuk w tym roku?
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Zostań podchorążym wojskowej uczelni
Roboty jeszcze nie gotowe do służby
Mamy BohaterONa!
Powstaną nowe fabryki amunicji
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Wzlot, upadek i powrót
Kancelaria Prezydenta: Polska liderem pomocy Ukrainie
Czarna taktyka czerwonych skorpionów
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Zmiana warty w Korpusie NATO w Szczecinie
Wicepremier na obradach w Kopenhadze
Zmiana warty w PKW Liban
Olimp w Paryżu
O amunicji w Bratysławie
Gogle dla pilotów śmigłowców
Szturmowanie okopów
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
Siła w jedności
Olympus in Paris

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO