moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następca Mi-2?

Lekkie, ponieważ ważą jednie nieco ponad 3 t. Szybkie, gdyż rozwijają prędkość prawie 300 km/h, a dzięki zaawansowanym systemom awionicznym są łatwe w pilotażu. Na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach koncern Leonardo przekonuje, że idealnym śmigłowcem szkolnym dla pilotów nowych wiropłatów w Wojsku Polskim będzie uzbrojona wersja AW109 TrekkerM.

Produkowany przez koncern Leonardo, którego częścią jest PZL Świdnik, śmigłowiec AW-109 to doskonały przykład na to, jak przez dekady udoskonalać dobrą konstrukcję, aby przetrwała próbę czasu i nadal spełniała wymagania pola walki. Produkcja seryjna AW109, rozpoczęła się bowiem pod koniec lat siedemdziesiątych (wówczas jako A109) i przez ten czas model ten doczekał się ponad 20 wersji, którymi dysponuje kilkadziesiąt państw na świecie.

Ważący nieco ponad 3 t śmigłowiec ma niespełna 13 m długości, 3,6 m wysokości, a średnica jego wirnika wynosi niecałe 11 m. W najnowszej wersji, oznaczonej jako AW109 TrekkerM, jest napędzany przez dwa silniki Pratt&Whitney PW207C, osiąga maksymalną prędkość przelotową 281 km/h i jest w stanie pokonać odległość 833 km.

Na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach producent maszyny, koncern Leonardo, prezentuje AW109 TrekkerM w wersji uzbrojonej maszyny szkolno-bojowej. Dlaczego do Kielc przywieziono ten właśnie wariant, skoro AW109 Trekker może być skonfigurowany również do zadań ratownictwa bojowego, transportowo-łącznikowych lub rozpoznawczych? Wybór nie był przypadkowy. Przedstawiciele koncernu podkreślają bowiem, że TrekkerM, którego kadłuby w 100% są produkowane w PZL Świdnik, idealnie mógłby zastąpić m.in. śmigłowce Mi-2 czy SW-4 w roli maszyn szkolnych w Siłach Zbrojnych RP. Podkreślają, że polska armia wzbogaca się o nowe śmigłowce AW149, AW101 oraz AH-64E Apache, a nie posiada nowoczesnych śmigłowców, które spełniałyby zadania szkoleniowe. Przekonują, że AW109 świetnie się w tej roli sprawdzi – jednosilnikowej wersji AW-119 używa do szkolenia np. amerykańska marynarka wojenna.


AW109 TrekkerM podczas MSPO 2022. Film: Paweł Sobkowicz, Przemysław Boryczka / ZbrojnaTV

Koncern Leonardo chce zaproponować Wojsku Polskiemu nie tylko śmigłowce, lecz także pełen pakiet szkoleniowy – trenażery oraz symulatory. Zaletą AW109 TrekkerM ma być również możliwość łatwego dozbrojenia go (w rakiety powietrze–ziemia, powietrze–powietrze oraz działko o kalibrze 20 mm), dzięki czemu, wzorem samolotów FA-50, śmigłowiec może wykonywać zadania bojowe.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Artur Orzechowski

dodaj komentarz

komentarze


Jesteśmy dziećmi wolności
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Mity i manipulacje
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Marynarze podjęli wyzwanie
Starcie pancerniaków
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Zasiać strach w szeregach wroga
Ułani szturmowali okopy
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Mundurowi z benefitami
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Czy to już wojna?
Polski „Wiking” dla Danii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Grecka walka z sabotażem
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Formoza – 50 lat morskich komandosów
„Road Runner” w Libanie
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Awanse w dniu narodowego święta
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Dzień wart stu lat
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Plan na WAM
Standardy NATO w Siedlcach
OPW budują świadomość obronną
Sukces Polaka w biegu z marines
Im ciemniej, tym lepiej
Sportowcy na poligonie
Arteterapia dla weteranów
Abolicja dla ochotników
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Gdy ucichnie artyleria
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Torpeda w celu
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Pięściarska uczta w Suwałkach
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Kaman – domknięcie historii
Ku wiecznej pamięci
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Kosmiczna wystawa
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wellington „Zosia” znad Bremy
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Nowe zasady dla kobiet w armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO