moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następca Mi-2?

Lekkie, ponieważ ważą jednie nieco ponad 3 t. Szybkie, gdyż rozwijają prędkość prawie 300 km/h, a dzięki zaawansowanym systemom awionicznym są łatwe w pilotażu. Na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach koncern Leonardo przekonuje, że idealnym śmigłowcem szkolnym dla pilotów nowych wiropłatów w Wojsku Polskim będzie uzbrojona wersja AW109 TrekkerM.

Produkowany przez koncern Leonardo, którego częścią jest PZL Świdnik, śmigłowiec AW-109 to doskonały przykład na to, jak przez dekady udoskonalać dobrą konstrukcję, aby przetrwała próbę czasu i nadal spełniała wymagania pola walki. Produkcja seryjna AW109, rozpoczęła się bowiem pod koniec lat siedemdziesiątych (wówczas jako A109) i przez ten czas model ten doczekał się ponad 20 wersji, którymi dysponuje kilkadziesiąt państw na świecie.

Ważący nieco ponad 3 t śmigłowiec ma niespełna 13 m długości, 3,6 m wysokości, a średnica jego wirnika wynosi niecałe 11 m. W najnowszej wersji, oznaczonej jako AW109 TrekkerM, jest napędzany przez dwa silniki Pratt&Whitney PW207C, osiąga maksymalną prędkość przelotową 281 km/h i jest w stanie pokonać odległość 833 km.

Na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach producent maszyny, koncern Leonardo, prezentuje AW109 TrekkerM w wersji uzbrojonej maszyny szkolno-bojowej. Dlaczego do Kielc przywieziono ten właśnie wariant, skoro AW109 Trekker może być skonfigurowany również do zadań ratownictwa bojowego, transportowo-łącznikowych lub rozpoznawczych? Wybór nie był przypadkowy. Przedstawiciele koncernu podkreślają bowiem, że TrekkerM, którego kadłuby w 100% są produkowane w PZL Świdnik, idealnie mógłby zastąpić m.in. śmigłowce Mi-2 czy SW-4 w roli maszyn szkolnych w Siłach Zbrojnych RP. Podkreślają, że polska armia wzbogaca się o nowe śmigłowce AW149, AW101 oraz AH-64E Apache, a nie posiada nowoczesnych śmigłowców, które spełniałyby zadania szkoleniowe. Przekonują, że AW109 świetnie się w tej roli sprawdzi – jednosilnikowej wersji AW-119 używa do szkolenia np. amerykańska marynarka wojenna.


AW109 TrekkerM podczas MSPO 2022. Film: Paweł Sobkowicz, Przemysław Boryczka / ZbrojnaTV

Koncern Leonardo chce zaproponować Wojsku Polskiemu nie tylko śmigłowce, lecz także pełen pakiet szkoleniowy – trenażery oraz symulatory. Zaletą AW109 TrekkerM ma być również możliwość łatwego dozbrojenia go (w rakiety powietrze–ziemia, powietrze–powietrze oraz działko o kalibrze 20 mm), dzięki czemu, wzorem samolotów FA-50, śmigłowiec może wykonywać zadania bojowe.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Artur Orzechowski

dodaj komentarz

komentarze


Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Odznaczenia za wzorową służbę
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Mity i manipulacje
Kaman – domknięcie historii
Wellington „Zosia” znad Bremy
Abolicja dla ochotników
Koniec dzieciństwa
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Męska sprawa: profilaktyka
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Zasiać strach w szeregach wroga
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Standardy NATO w Siedlcach
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Kircholm 1605
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Pomnik nieznanych bohaterów
„Road Runner” w Libanie
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Inwestycja w bezpieczeństwo
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Nie daj się zhakować
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Sportowcy na poligonie
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Brytyjczycy na wschodniej straży
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Rusza program „wGotowości”
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pięściarska uczta w Suwałkach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Starcie pancerniaków
Marynarze podjęli wyzwanie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Kolejny kontrakt Dezametu
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Marynarze mają nowe motorówki
Sukces Polaka w biegu z marines
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Niespokojny poranek pilotów
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Szansa na nowe życie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Mundurowi z benefitami
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Husarze bliżej Polski
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO