moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następca Mi-2?

Lekkie, ponieważ ważą jednie nieco ponad 3 t. Szybkie, gdyż rozwijają prędkość prawie 300 km/h, a dzięki zaawansowanym systemom awionicznym są łatwe w pilotażu. Na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach koncern Leonardo przekonuje, że idealnym śmigłowcem szkolnym dla pilotów nowych wiropłatów w Wojsku Polskim będzie uzbrojona wersja AW109 TrekkerM.

Produkowany przez koncern Leonardo, którego częścią jest PZL Świdnik, śmigłowiec AW-109 to doskonały przykład na to, jak przez dekady udoskonalać dobrą konstrukcję, aby przetrwała próbę czasu i nadal spełniała wymagania pola walki. Produkcja seryjna AW109, rozpoczęła się bowiem pod koniec lat siedemdziesiątych (wówczas jako A109) i przez ten czas model ten doczekał się ponad 20 wersji, którymi dysponuje kilkadziesiąt państw na świecie.

Ważący nieco ponad 3 t śmigłowiec ma niespełna 13 m długości, 3,6 m wysokości, a średnica jego wirnika wynosi niecałe 11 m. W najnowszej wersji, oznaczonej jako AW109 TrekkerM, jest napędzany przez dwa silniki Pratt&Whitney PW207C, osiąga maksymalną prędkość przelotową 281 km/h i jest w stanie pokonać odległość 833 km.

Na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach producent maszyny, koncern Leonardo, prezentuje AW109 TrekkerM w wersji uzbrojonej maszyny szkolno-bojowej. Dlaczego do Kielc przywieziono ten właśnie wariant, skoro AW109 Trekker może być skonfigurowany również do zadań ratownictwa bojowego, transportowo-łącznikowych lub rozpoznawczych? Wybór nie był przypadkowy. Przedstawiciele koncernu podkreślają bowiem, że TrekkerM, którego kadłuby w 100% są produkowane w PZL Świdnik, idealnie mógłby zastąpić m.in. śmigłowce Mi-2 czy SW-4 w roli maszyn szkolnych w Siłach Zbrojnych RP. Podkreślają, że polska armia wzbogaca się o nowe śmigłowce AW149, AW101 oraz AH-64E Apache, a nie posiada nowoczesnych śmigłowców, które spełniałyby zadania szkoleniowe. Przekonują, że AW109 świetnie się w tej roli sprawdzi – jednosilnikowej wersji AW-119 używa do szkolenia np. amerykańska marynarka wojenna.


AW109 TrekkerM podczas MSPO 2022. Film: Paweł Sobkowicz, Przemysław Boryczka / ZbrojnaTV

Koncern Leonardo chce zaproponować Wojsku Polskiemu nie tylko śmigłowce, lecz także pełen pakiet szkoleniowy – trenażery oraz symulatory. Zaletą AW109 TrekkerM ma być również możliwość łatwego dozbrojenia go (w rakiety powietrze–ziemia, powietrze–powietrze oraz działko o kalibrze 20 mm), dzięki czemu, wzorem samolotów FA-50, śmigłowiec może wykonywać zadania bojowe.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Artur Orzechowski

dodaj komentarz

komentarze


Twierdza we krwi – Festung Kolberg
 
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Polskie F-16 w służbie NATO
W Limanowej oddano do użytku nowoczesne koszary
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polacy pomogą w poszukiwaniach żołnierzy US Army
Rosomaki na Bałtyku
K9 strzelały w Ustce
Lotnicza konferencja w Warszawie
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Sekrety biegu patrolowego
Moskwa zrzuca winę na Kijów, licząc na przychylność Waszyngtonu
Drone Wars
Szwedzki debiut w Air Policing
Zmiana warty na Sycylii
Wsparcie dla Wisły
Dodatkowe pieniądze dla żołnierzy trzech jednostek
Nowe legitymacje dla weteranów
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Po raz drugi zostali Mistrzem Ekstraklasy Wojskowej
Borsuk potrafi!
Zryw ku wolności
Podwyżki dla wojskowych wchodzą w życie
W razie ataku Sojusz odpowie z całą siłą
Szwedzkie granatniki dla Czerwonych Beretów
Wojskowe emerytury w górę
Borsuki kupione
Test wytrzymałości
Podniebne wsparcie sojuszników
Przerwany lot „Orlika”
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Podchorążowie AWL-u na tatrzańskich graniach
Wyrok za tragiczny wypadek
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Lekkoatleci wicemistrzami w crossie
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
Bałtyk pod parasolem
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Wojsko Polskie pomaga nauce. Transportery dla stacji polarnej
Zabójczy żniwiarz
„Sokół” oficjalnie otwarty
„Do obrony użyjemy każdego środka”
O Ukrainie wspólnym głosem
Podwyżki dla wojskowych ustalone
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Kosiniak-Kamysz: Musimy wywierać presję na Rosję
Tropem podwodnego drona
GROM walczy na Bałtyku
Wspólnie zapracowaliśmy na ten medal
Dla firm przychylnych żołnierzom WOT-u
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
Podniebne tankowanie „Husarza”
Poradnik na czas kryzysu już kwietniu
Jedność w sprawie bezpieczeństwa jest racją stanu
Sowiecki podstęp
Polak za sterami Apache’a
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO