moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następca Mi-2?

Lekkie, ponieważ ważą jednie nieco ponad 3 t. Szybkie, gdyż rozwijają prędkość prawie 300 km/h, a dzięki zaawansowanym systemom awionicznym są łatwe w pilotażu. Na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach koncern Leonardo przekonuje, że idealnym śmigłowcem szkolnym dla pilotów nowych wiropłatów w Wojsku Polskim będzie uzbrojona wersja AW109 TrekkerM.

Produkowany przez koncern Leonardo, którego częścią jest PZL Świdnik, śmigłowiec AW-109 to doskonały przykład na to, jak przez dekady udoskonalać dobrą konstrukcję, aby przetrwała próbę czasu i nadal spełniała wymagania pola walki. Produkcja seryjna AW109, rozpoczęła się bowiem pod koniec lat siedemdziesiątych (wówczas jako A109) i przez ten czas model ten doczekał się ponad 20 wersji, którymi dysponuje kilkadziesiąt państw na świecie.

Ważący nieco ponad 3 t śmigłowiec ma niespełna 13 m długości, 3,6 m wysokości, a średnica jego wirnika wynosi niecałe 11 m. W najnowszej wersji, oznaczonej jako AW109 TrekkerM, jest napędzany przez dwa silniki Pratt&Whitney PW207C, osiąga maksymalną prędkość przelotową 281 km/h i jest w stanie pokonać odległość 833 km.

REKLAMA

Na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach producent maszyny, koncern Leonardo, prezentuje AW109 TrekkerM w wersji uzbrojonej maszyny szkolno-bojowej. Dlaczego do Kielc przywieziono ten właśnie wariant, skoro AW109 Trekker może być skonfigurowany również do zadań ratownictwa bojowego, transportowo-łącznikowych lub rozpoznawczych? Wybór nie był przypadkowy. Przedstawiciele koncernu podkreślają bowiem, że TrekkerM, którego kadłuby w 100% są produkowane w PZL Świdnik, idealnie mógłby zastąpić m.in. śmigłowce Mi-2 czy SW-4 w roli maszyn szkolnych w Siłach Zbrojnych RP. Podkreślają, że polska armia wzbogaca się o nowe śmigłowce AW149, AW101 oraz AH-64E Apache, a nie posiada nowoczesnych śmigłowców, które spełniałyby zadania szkoleniowe. Przekonują, że AW109 świetnie się w tej roli sprawdzi – jednosilnikowej wersji AW-119 używa do szkolenia np. amerykańska marynarka wojenna.


AW109 TrekkerM podczas MSPO 2022. Film: Paweł Sobkowicz, Przemysław Boryczka / ZbrojnaTV

Koncern Leonardo chce zaproponować Wojsku Polskiemu nie tylko śmigłowce, lecz także pełen pakiet szkoleniowy – trenażery oraz symulatory. Zaletą AW109 TrekkerM ma być również możliwość łatwego dozbrojenia go (w rakiety powietrze–ziemia, powietrze–powietrze oraz działko o kalibrze 20 mm), dzięki czemu, wzorem samolotów FA-50, śmigłowiec może wykonywać zadania bojowe.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Artur Orzechowski

dodaj komentarz

komentarze


Jak namierzyć drona?
 
Szturmowanie okopów
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Olimp w Paryżu
Nowe uzbrojenie myśliwców
Wybiła godzina zemsty
„Projekt Wojownik” wrócił do Giżycka
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
A Network of Drones
Razem dla bezpieczeństwa Polski
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Uczą się tworzyć gry historyczne
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
Od legionisty do oficera wywiadu
Inwestycja w produkcję materiałów wybuchowych
Jesień przeciwlotników
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Polskie „JAG” już działa
Święto podchorążych
Saab 340 AEW rozpoczynają dyżury. Co potrafi „mały Awacs”?
Huge Help
Szef MON-u na obradach w Berlinie
„Siły specjalne” dały mi siłę!
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Ostre słowa, mocne ciosy
W MON-ie o modernizacji
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Modernizacja Marynarki Wojennej
Medycyna w wersji specjalnej
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Marynarka Wojenna świętuje
Karta dla rodzin wojskowych
Zmiana warty w PKW Liban
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Czworonożny żandarm w Paryżu
Wzmacnianie granicy w toku
„Szczury Tobruku” atakują
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
O amunicji w Bratysławie
Olympus in Paris
Transformacja dla zwycięstwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO