moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Następca Mi-2?

Lekkie, ponieważ ważą jednie nieco ponad 3 t. Szybkie, gdyż rozwijają prędkość prawie 300 km/h, a dzięki zaawansowanym systemom awionicznym są łatwe w pilotażu. Na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach koncern Leonardo przekonuje, że idealnym śmigłowcem szkolnym dla pilotów nowych wiropłatów w Wojsku Polskim będzie uzbrojona wersja AW109 TrekkerM.

Produkowany przez koncern Leonardo, którego częścią jest PZL Świdnik, śmigłowiec AW-109 to doskonały przykład na to, jak przez dekady udoskonalać dobrą konstrukcję, aby przetrwała próbę czasu i nadal spełniała wymagania pola walki. Produkcja seryjna AW109, rozpoczęła się bowiem pod koniec lat siedemdziesiątych (wówczas jako A109) i przez ten czas model ten doczekał się ponad 20 wersji, którymi dysponuje kilkadziesiąt państw na świecie.

Ważący nieco ponad 3 t śmigłowiec ma niespełna 13 m długości, 3,6 m wysokości, a średnica jego wirnika wynosi niecałe 11 m. W najnowszej wersji, oznaczonej jako AW109 TrekkerM, jest napędzany przez dwa silniki Pratt&Whitney PW207C, osiąga maksymalną prędkość przelotową 281 km/h i jest w stanie pokonać odległość 833 km.

REKLAMA

Na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach producent maszyny, koncern Leonardo, prezentuje AW109 TrekkerM w wersji uzbrojonej maszyny szkolno-bojowej. Dlaczego do Kielc przywieziono ten właśnie wariant, skoro AW109 Trekker może być skonfigurowany również do zadań ratownictwa bojowego, transportowo-łącznikowych lub rozpoznawczych? Wybór nie był przypadkowy. Przedstawiciele koncernu podkreślają bowiem, że TrekkerM, którego kadłuby w 100% są produkowane w PZL Świdnik, idealnie mógłby zastąpić m.in. śmigłowce Mi-2 czy SW-4 w roli maszyn szkolnych w Siłach Zbrojnych RP. Podkreślają, że polska armia wzbogaca się o nowe śmigłowce AW149, AW101 oraz AH-64E Apache, a nie posiada nowoczesnych śmigłowców, które spełniałyby zadania szkoleniowe. Przekonują, że AW109 świetnie się w tej roli sprawdzi – jednosilnikowej wersji AW-119 używa do szkolenia np. amerykańska marynarka wojenna.


AW109 TrekkerM podczas MSPO 2022. Film: Paweł Sobkowicz, Przemysław Boryczka / ZbrojnaTV

Koncern Leonardo chce zaproponować Wojsku Polskiemu nie tylko śmigłowce, lecz także pełen pakiet szkoleniowy – trenażery oraz symulatory. Zaletą AW109 TrekkerM ma być również możliwość łatwego dozbrojenia go (w rakiety powietrze–ziemia, powietrze–powietrze oraz działko o kalibrze 20 mm), dzięki czemu, wzorem samolotów FA-50, śmigłowiec może wykonywać zadania bojowe.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Artur Orzechowski

dodaj komentarz

komentarze


Sukcesy wojskowych w żeglarstwie i łyżwiarstwie szybkim
 
Ślubowanie kadetów OPW
Szefowie obrony NATO o zakupach amunicji
Zimowy sprawdzian podchorążych
Którą drogą do armii?
Zamiana po włosku
Pierwszy skok
Zmiany w dowództwie Żandarmerii Wojskowej
Zmiany w zarządzie PGZ-etu
Ustawa budżetowa przyjęta przez parlament
Zielone światło dla Barbary
Komandosi szkolą psy bojowe w Iraku
Lekcje z frontu
Zachód przeciwko „korsarzom”
W rezerwie pasywnej będą oceny
Gdzie są szczątki Tu-154M? Podkomisja Macierewicza pod lupą
Rusza kwalifikacja wojskowa
Szef MON-u w Brukseli
Złota taekwondzistka, srebrni hokeiści na trawie
Liban uznany za strefę działań wojennych
Jakie podwyżki dla żołnierzy
Strzelczyni CWZS-u na pucharowym podium
Lista trupich główek
Walka w bliskim kontakcie to poważne wyzwanie
Pierwsze Homary-K w Wojsku Polskim
Podwyżki dla zawodowców coraz bliżej
Podwójny Półmaraton Komandosa
Śnieg może być groźną bronią
Operacja „Gryf” i „Rengaw” na Podlasiu
Bruksela przed szczytem
Szczury Pustyni dotarły do Polski
Air Show ’25 – do zobaczenia
Eurofightery znowu w Polsce
Mocny sygnał od NATO
Pies, który skoczył z aparatem tlenowym
Nowoczesna łączność dla armii
Spadochroniarze na Podlasiu
BAP przenosi się z Estonii na Łotwę
W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina
Nagroda dla reporterów „Polski Zbrojnej”
Wojna o porządek świata
Nowy szef CWCR
Offset dla „Wisły”
Rozmowy w Pałacu Prezydenckim o bezpieczeństwie
Roszady personalne w PGZ-ecie
Wyposażenie indywidualne żołnierzy do wymiany
Brąz razy sześć dla żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Rakietowy szach
Co z podwyżkami dla żołnierzy?
Lotnisko skażone, czyli chemicy na ćwiczeniach
Medale dla sportowców z „armii mistrzów”
Miliardy dla Ukrainy w nowym budżecie UE
Invictus w zimowym stylu
„Avenger” na Monte Cassino
Misja Polaków dobiegła końca. Czas na Niemców
Abramsy pod dobrą opieką
Cud w Trewirze
Dobrowolsi – czas start!
Skromny początek wielkiej wojny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO