moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polska bierze udział w produkcji F-16

W należących do amerykańskiego koncernu Lockheed Martin zakładach PZL Mielec wyprodukowano pierwszą partię podzespołów do najnowszej wersji samolotów F-16. – To bardzo ważny moment dla PZL Mielec i naszych pracowników. Oznacza bowiem powrót naszego zakładu do produkcji wojskowych samolotów odrzutowych i początek udziału w produkcji F-16 – mówi Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec.

Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu, które obecnie należą do amerykańskiego koncernu Lockheed Martin, przez ostatnie lata specjalizowały się w produkcji śmigłowców Black Hawk S-70i. Najpierw wytwarzano tylko ich komponenty, a od 2015 roku kompletne maszyny.

Jednak jeszcze pod koniec XX wieku w Mielcu produkowane były wojskowe samoloty odrzutowe, a konkretnie szkolno-treningowe Irydy I-22. Gdy ponad dwie dekady temu zapadły decyzje o zakończeniu ich produkcji, w podkarpackich zakładach nadal wytwarzano samoloty na potrzeby armii, tyle że turbośmigłowe, m.in. M18 Dromader i M28 Bryza.

Teraz Mielec wraca do korzeni. Firma poinformowała, że wyprodukowała pierwszą partię komponentów do najnowszej wersji samolotów wielozadaniowych F-16, oznaczonej jako Block 70/72. W Polsce powstała tylna i przednia część centralnego kadłuba do dwóch samolotów F-16 Block 70/72. Części już zostały dostarczone do Lockheed Martin Aeronautics w Greenville w Karolinie Południowej, gdzie znajduje się linia montażu końcowego samolotów F-16.

Kierownictwo spółki z Mielca podkreśla, że to bardzo ważny moment dla firmy i jej pracowników. – Oznacza to powrót naszego zakładu do produkcji wojskowych samolotów odrzutowych i początek naszego udziału w produkcji F-16 – mówi Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec. Polska spółka dość długo, bo przez około półtora roku, przygotowywała się do współprodukcji wielozadaniowych F-16. Nie tylko modernizowano i unowocześniano hale produkcyjne, lecz także przygotowywano kadry. Kilkudziesięciu pracowników PZL Mielec przez ponad pół roku szkoliło się w Stanach Zjednoczonych, poznając tajniki technologii samolotów F-16.

Jak przyznają przedstawiciele firmy Lockheed Martin, włączenie PZL Mielec w sieć dostawców komponentów F-16 to szansa dla polskiej spółki i jej kooperantów na rozwój i zdobycie nowych rynków zbytu. – F-16 pozostaje kluczowym elementem sił powietrznych i filarem flot samolotów wielozadaniowych wielu armii w Europie Środkowej i Wschodniej – mówi Robert Orzyłowski, dyrektor Lockheed Martin na Polskę, Europę Środkową i Wschodnią. Podkreśla, że wyprodukowane przez PZL Mielec komponenty wzmacniają pozycję Polski jako kluczowego uczestnika globalnego programu F - 16, a to przełoży się na szanse dla innych lokalnych przedsiębiorstw.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Airman 1st Class Duncan C. Bevan / PZL Mielec

dodaj komentarz

komentarze


Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
 
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Prezydent Zełenski w Warszawie
Czujemy się tu jak w rodzinie
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Pancerniacy trenują cywilów
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pancerny sznyt
Biało-czerwona nad Wilnem
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Szkolenie na miarę czasów
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Ostatnia niedziela…
Feniks – następca Mangusty?
Za zdrowie utracone na służbie
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Jak usprawnić działania służb na granicy
Spędź wakacje z wojskiem!
Walka – tak, ale tylko polityczna
Serwis bliżej domu
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Oczy na Kijów
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Lato pod wodą
Śmierć przyszła po wojnie
Mark Rutte pokieruje NATO
Olimp gotowy na igrzyska!
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Spadochroniarze na warcie w UE
Roczny dyżur spadochroniarzy
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Szkolenie do walk w mieście
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Polsko-litewskie konsultacje
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
RBN przed szczytem NATO
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Szpital u „Troski”
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Wsparcie MON-u dla studentów
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Strzelnice dla specjalsów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO