moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Polska bierze udział w produkcji F-16

W należących do amerykańskiego koncernu Lockheed Martin zakładach PZL Mielec wyprodukowano pierwszą partię podzespołów do najnowszej wersji samolotów F-16. – To bardzo ważny moment dla PZL Mielec i naszych pracowników. Oznacza bowiem powrót naszego zakładu do produkcji wojskowych samolotów odrzutowych i początek udziału w produkcji F-16 – mówi Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec.

Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu, które obecnie należą do amerykańskiego koncernu Lockheed Martin, przez ostatnie lata specjalizowały się w produkcji śmigłowców Black Hawk S-70i. Najpierw wytwarzano tylko ich komponenty, a od 2015 roku kompletne maszyny.

Jednak jeszcze pod koniec XX wieku w Mielcu produkowane były wojskowe samoloty odrzutowe, a konkretnie szkolno-treningowe Irydy I-22. Gdy ponad dwie dekady temu zapadły decyzje o zakończeniu ich produkcji, w podkarpackich zakładach nadal wytwarzano samoloty na potrzeby armii, tyle że turbośmigłowe, m.in. M18 Dromader i M28 Bryza.

Teraz Mielec wraca do korzeni. Firma poinformowała, że wyprodukowała pierwszą partię komponentów do najnowszej wersji samolotów wielozadaniowych F-16, oznaczonej jako Block 70/72. W Polsce powstała tylna i przednia część centralnego kadłuba do dwóch samolotów F-16 Block 70/72. Części już zostały dostarczone do Lockheed Martin Aeronautics w Greenville w Karolinie Południowej, gdzie znajduje się linia montażu końcowego samolotów F-16.

Kierownictwo spółki z Mielca podkreśla, że to bardzo ważny moment dla firmy i jej pracowników. – Oznacza to powrót naszego zakładu do produkcji wojskowych samolotów odrzutowych i początek naszego udziału w produkcji F-16 – mówi Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec. Polska spółka dość długo, bo przez około półtora roku, przygotowywała się do współprodukcji wielozadaniowych F-16. Nie tylko modernizowano i unowocześniano hale produkcyjne, lecz także przygotowywano kadry. Kilkudziesięciu pracowników PZL Mielec przez ponad pół roku szkoliło się w Stanach Zjednoczonych, poznając tajniki technologii samolotów F-16.

Jak przyznają przedstawiciele firmy Lockheed Martin, włączenie PZL Mielec w sieć dostawców komponentów F-16 to szansa dla polskiej spółki i jej kooperantów na rozwój i zdobycie nowych rynków zbytu. – F-16 pozostaje kluczowym elementem sił powietrznych i filarem flot samolotów wielozadaniowych wielu armii w Europie Środkowej i Wschodniej – mówi Robert Orzyłowski, dyrektor Lockheed Martin na Polskę, Europę Środkową i Wschodnią. Podkreśla, że wyprodukowane przez PZL Mielec komponenty wzmacniają pozycję Polski jako kluczowego uczestnika globalnego programu F - 16, a to przełoży się na szanse dla innych lokalnych przedsiębiorstw.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Airman 1st Class Duncan C. Bevan / PZL Mielec

dodaj komentarz

komentarze


Abramsy jadą na ukraiński front
 
Co może Hugin
Zwycięstwo bez zwycięstwa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Out of the Shadow
Drużyna Invictus Games z prezydenckim wsparciem
Panczenistka i szpadzistka na podium Pucharu Świata
Holandia i Dania przekażą Ukrainie F-16
Jest nowy rząd, ale bez zmian w MON-ie
Operacja NATO przy granicy z Rosją
Szef MON-u o planach obrony kraju
Certyfikacja Eurokorpusu
Saperzy na wschodzie Polski
Jak chronić granicę? Polacy podpowiedzą Finom
Spoczęli w ojczyźnie
PKW Orlik już w Estonii
Wojsko Polskie ma nowych oficerów
JEF, czyli odpowiedź dla Rosji
Polsko-koreańskie rozmowy
Loty M-346 wstrzymane
Dodatkowe świadczenie dla przyszłych kierowców wojskowych
Ukraińska armia szkoli się w Wędrzynie
Wojska specjalne dostały kolejne Black Hawki
Zawiszacy na manewrach u sąsiadów
Kolejne zakupy dla wojska
IPN zidentyfikował kolejne 20 ofiar totalitaryzmów
Polka najlepsza w finale Pucharu Świata
Ostatni lot płk Skarżyńskiego
AW101 już w Darłowie
Żołnierze wojsk rakietowych i artylerii świętują
Unijna pomoc dla Ukrainy
Terytorials na etacie
Misja: obronić Finlandię
Debiutancka misja Hugina
Wszystkie Pilice w wojsku
PGZ rośnie w siłę
Sportowcy CWZS-u czekają na wasze głosy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej pieniędzy na wojskowe mundury
Ile powołań do wojska w 2024 roku?
32 krążki pływaków-żołnierzy
Futsal na zakończenie rywalizacji
Jubileuszowy i rekordowy Maraton Komandosa
Orka po koreańsku
Polski dzień strzelania w Rumunii
Fiński debiut w Sojuszu
Zimowy test dobrowolsów
Podchorążowie świętują
Wiara bez wiedzy
Z okazji urodzin wielkiego Polaka
Wyższe diety dla przeciwlotników i radiotechników
Pathfinder – najlepszy zwiadowca
PKW Orlik gotowy na misję
Zielony talizman Polaków
Kolejne Kraby dla wojska
Porozumienie Sikorski-Stalin
Realia, a nie teoria
Uwolnić zakładników
Sokół czuwa w Tatrach
Laserowa rewolucja
Ekspresowa pomoc

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO