moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MSPO. Rodzina dronów pionowego startu

Najmniejszy jest napędzany silnikiem elektrycznym i może spędzić w powietrzu do trzech godzin, największy, z silnikiem hybrydowym, może latać aż dziesięć godzin. Na tegorocznym MSPO polska firma AP-Flyer zaprezentowała rozwijaną od kilku lat rodzinę dronów typu VTOL, czyli maszyn o budowie samolotu, które pionowo startują i lądują, ale później lecą przy użyciu silnika pchającego.

Zaletą dronów pionowego startu i lądowania jest uniezależnienie ich obsługi od infrastruktury lotniskowej. Maszyny tego typu dzięki wirnikom (najczęściej kilku – stąd nazwa wielowirnikowce) są w stanie wystartować z każdego miejsca, nawet kawałka łąki w lesie, a do lądowania potrzebny jest im jedynie fragment równej nawierzchni.

Wadą większości bezzałogowych wielowirnikowców jest to, że przez ich napęd nie osiągają one w powietrzu zbyt dużych prędkości. Rozwiązaniem tego problemu jest budowa dronów o kształcie samolotu, które w czasie lotu będą napędzane przez silnik pchający. Specjaliści nazywają takie konstrukcje, podobnie jak samoloty pionowego startu i lądowania, VTOL (z języka angielskiego: Vertical Take Off and Landing).

Na XXX Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach polska firma AP-Flyer Sp. z o.o. zaprezentowała rodzinę dronów VTOL (o nazwie MADDOS UAV), nad którymi pracuje od kilku lat. Występują one w wersjach: VTOL 350e, VTOL 450h i VTOL 600h.

Paweł Przygoda, menager produktu w firmie AP-Flyer, wyjaśnia, że drony różnią się między sobą wielkością oraz typem napędu. – Najmniejszy, czyli VITOL 350e, to dron napędzany silnikiem elektrycznym, który może zabrać 4 kg ładunku. Natomiast największy, VTOL 600h, jest napędzany silnikiem hybrydowym i może zabrać ładunek o wadze aż 25 kg – mówi Paweł Przygoda.


Film: Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Drony z rodziny MADDOS UAV różnią się jeśli chodzi o długość lotu. Najmniejszy, bo mający skrzydła o rozpiętości 3,5 m, VTLO 350e może spędzić w powietrzu maksymalnie trzy godziny. Największa konstrukcja, VTOL 600h o rozpiętości skrzydeł 6 m, ponad dziesięć godzin.

Jeśli chodzi o prędkość lotu, to najwolniejszy jest najmniejszy z rodziny (model 350e), który osiąga prędkość maksymalną 110 km/h. Najszybszy jest model średni – 450h, który może osiągnąć prędkość maksymalną 150 km/h, ale jego większy brat (600h) jest niewiele wolniejszy – osiąga prędkość maksymalną 140 km/h.

Przedstawiciele AP-Flyer podkreślają, że drony z rodziny MADDOS UAV, w zależności od zadań, do jakich będą przeznaczone, można wyposażyć w różnego typu specjalistyczne systemy: od głowic optoelektronicznych, po detektory sygnałów radiowych, aż po radary SAR. Największy dron dysponuje zaś takim udźwigiem, że możliwa jest w przyszłości jego integracja z systemami uzbrojenia.

Co ciekawe, drony z rodzinny MADDOS UAV są już użytkowane przez kilka państw na świecie. Firma sprzedała kilkadziesiąt sztuk na rynku zagranicznym, ale nie ujawnia jednak, komu konkretnie.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1663946220
Specjaliści z WITU opracowali lekką bombę szybującą o wadze ok 4kg. Może znaleźć się na największym dronie. Była prezentowana na MSPO 2022.
6E-57-08-ED

Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Zwycięska batalia o stolicę
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Orlik na Alfę
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Wojskowa Bożena i jej możliwości
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
„Road Runner” w Libanie
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Brytyjczycy żegnają Malbork
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Jak zostać kapralem rezerwy
Świetne występy polskich żołnierzy
Najważniejszy jest żołnierz
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Eksplozja na Lubelszczyźnie
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Coraz więcej Panter w Polsce
Nas nikt nie oszuka
Strzelanina w bazie US Army
Beret „na rekinka” lub koguta
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Kosmiczny prestiż
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Rozkaz: sformować brygadę
Amunicja dla FA-50 kupiona
Służby badają wybuch pod Łukowem
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
Terytorialsi i czarna taktyka
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Uszyte na miarę
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Eksplozja pod Łukowem – rosyjska prowokacja
Prezydent Nawrocki: Będziemy najsilniejszą armią NATO w Europie
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Flytrap, czyli młot na drony
Warszawo, do broni!
Hekatomba na Woli
Polskie drony dla wojska
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Cisza przed wojną
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Gratulacje dla naszej katorżniczki!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO