moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MSPO. Rodzina dronów pionowego startu

Najmniejszy jest napędzany silnikiem elektrycznym i może spędzić w powietrzu do trzech godzin, największy, z silnikiem hybrydowym, może latać aż dziesięć godzin. Na tegorocznym MSPO polska firma AP-Flyer zaprezentowała rozwijaną od kilku lat rodzinę dronów typu VTOL, czyli maszyn o budowie samolotu, które pionowo startują i lądują, ale później lecą przy użyciu silnika pchającego.

Zaletą dronów pionowego startu i lądowania jest uniezależnienie ich obsługi od infrastruktury lotniskowej. Maszyny tego typu dzięki wirnikom (najczęściej kilku – stąd nazwa wielowirnikowce) są w stanie wystartować z każdego miejsca, nawet kawałka łąki w lesie, a do lądowania potrzebny jest im jedynie fragment równej nawierzchni.

Wadą większości bezzałogowych wielowirnikowców jest to, że przez ich napęd nie osiągają one w powietrzu zbyt dużych prędkości. Rozwiązaniem tego problemu jest budowa dronów o kształcie samolotu, które w czasie lotu będą napędzane przez silnik pchający. Specjaliści nazywają takie konstrukcje, podobnie jak samoloty pionowego startu i lądowania, VTOL (z języka angielskiego: Vertical Take Off and Landing).

Na XXX Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach polska firma AP-Flyer Sp. z o.o. zaprezentowała rodzinę dronów VTOL (o nazwie MADDOS UAV), nad którymi pracuje od kilku lat. Występują one w wersjach: VTOL 350e, VTOL 450h i VTOL 600h.

Paweł Przygoda, menager produktu w firmie AP-Flyer, wyjaśnia, że drony różnią się między sobą wielkością oraz typem napędu. – Najmniejszy, czyli VITOL 350e, to dron napędzany silnikiem elektrycznym, który może zabrać 4 kg ładunku. Natomiast największy, VTOL 600h, jest napędzany silnikiem hybrydowym i może zabrać ładunek o wadze aż 25 kg – mówi Paweł Przygoda.


Film: Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Drony z rodziny MADDOS UAV różnią się jeśli chodzi o długość lotu. Najmniejszy, bo mający skrzydła o rozpiętości 3,5 m, VTLO 350e może spędzić w powietrzu maksymalnie trzy godziny. Największa konstrukcja, VTOL 600h o rozpiętości skrzydeł 6 m, ponad dziesięć godzin.

Jeśli chodzi o prędkość lotu, to najwolniejszy jest najmniejszy z rodziny (model 350e), który osiąga prędkość maksymalną 110 km/h. Najszybszy jest model średni – 450h, który może osiągnąć prędkość maksymalną 150 km/h, ale jego większy brat (600h) jest niewiele wolniejszy – osiąga prędkość maksymalną 140 km/h.

Przedstawiciele AP-Flyer podkreślają, że drony z rodziny MADDOS UAV, w zależności od zadań, do jakich będą przeznaczone, można wyposażyć w różnego typu specjalistyczne systemy: od głowic optoelektronicznych, po detektory sygnałów radiowych, aż po radary SAR. Największy dron dysponuje zaś takim udźwigiem, że możliwa jest w przyszłości jego integracja z systemami uzbrojenia.

Co ciekawe, drony z rodzinny MADDOS UAV są już użytkowane przez kilka państw na świecie. Firma sprzedała kilkadziesiąt sztuk na rynku zagranicznym, ale nie ujawnia jednak, komu konkretnie.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1663946220
Specjaliści z WITU opracowali lekką bombę szybującą o wadze ok 4kg. Może znaleźć się na największym dronie. Była prezentowana na MSPO 2022.
6E-57-08-ED

Unia chce zbudować „mur dronowy"
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rekompensaty na nowych zasadach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zawiszacy mają „Zjawę”
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Sk@rp do ochrony wybrzeża
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Brytyjczycy żegnają Malbork
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Kircholm 1605
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Para ratowników i pies w kopalni złota
Jednym głosem w sprawie obronności
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Nurkowie kontra dywersanci
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Bądźcie zawsze gotowi!
Cios w plecy
Dwie agresje, dwie okupacje
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Polski „Wiking” dla Danii
Cichociemni w oczach swoich następców
Maratońskie święto w Warszawie
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Podniebny sprawdzian
Europa ma być zdolna do obrony
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
W obronie gazoportu
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Speczespół wybierze „Orkę”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dawka wiedzy od kadry AWL-u, czyli jak reagować w kryzysie
Medale na ściance i na torze regatowym
Bohaterowie, których etos trwa
Soboty z wojskiem
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Przedwczesny triumf
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Koniec dzieciństwa
Polskie wojsko na Gotlandii
Brytyjczycy na wschodniej straży
W poszukiwaniu majora Serafina
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
„Road Runner” w Libanie
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Na tropie Bursztynowej Komnaty
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Pięciobojowe duety na medal
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Człowiek w pętli

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO