moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MSPO. Rodzina dronów pionowego startu

Najmniejszy jest napędzany silnikiem elektrycznym i może spędzić w powietrzu do trzech godzin, największy, z silnikiem hybrydowym, może latać aż dziesięć godzin. Na tegorocznym MSPO polska firma AP-Flyer zaprezentowała rozwijaną od kilku lat rodzinę dronów typu VTOL, czyli maszyn o budowie samolotu, które pionowo startują i lądują, ale później lecą przy użyciu silnika pchającego.

Zaletą dronów pionowego startu i lądowania jest uniezależnienie ich obsługi od infrastruktury lotniskowej. Maszyny tego typu dzięki wirnikom (najczęściej kilku – stąd nazwa wielowirnikowce) są w stanie wystartować z każdego miejsca, nawet kawałka łąki w lesie, a do lądowania potrzebny jest im jedynie fragment równej nawierzchni.

Wadą większości bezzałogowych wielowirnikowców jest to, że przez ich napęd nie osiągają one w powietrzu zbyt dużych prędkości. Rozwiązaniem tego problemu jest budowa dronów o kształcie samolotu, które w czasie lotu będą napędzane przez silnik pchający. Specjaliści nazywają takie konstrukcje, podobnie jak samoloty pionowego startu i lądowania, VTOL (z języka angielskiego: Vertical Take Off and Landing).

Na XXX Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach polska firma AP-Flyer Sp. z o.o. zaprezentowała rodzinę dronów VTOL (o nazwie MADDOS UAV), nad którymi pracuje od kilku lat. Występują one w wersjach: VTOL 350e, VTOL 450h i VTOL 600h.

Paweł Przygoda, menager produktu w firmie AP-Flyer, wyjaśnia, że drony różnią się między sobą wielkością oraz typem napędu. – Najmniejszy, czyli VITOL 350e, to dron napędzany silnikiem elektrycznym, który może zabrać 4 kg ładunku. Natomiast największy, VTOL 600h, jest napędzany silnikiem hybrydowym i może zabrać ładunek o wadze aż 25 kg – mówi Paweł Przygoda.


Film: Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Drony z rodziny MADDOS UAV różnią się jeśli chodzi o długość lotu. Najmniejszy, bo mający skrzydła o rozpiętości 3,5 m, VTLO 350e może spędzić w powietrzu maksymalnie trzy godziny. Największa konstrukcja, VTOL 600h o rozpiętości skrzydeł 6 m, ponad dziesięć godzin.

Jeśli chodzi o prędkość lotu, to najwolniejszy jest najmniejszy z rodziny (model 350e), który osiąga prędkość maksymalną 110 km/h. Najszybszy jest model średni – 450h, który może osiągnąć prędkość maksymalną 150 km/h, ale jego większy brat (600h) jest niewiele wolniejszy – osiąga prędkość maksymalną 140 km/h.

Przedstawiciele AP-Flyer podkreślają, że drony z rodziny MADDOS UAV, w zależności od zadań, do jakich będą przeznaczone, można wyposażyć w różnego typu specjalistyczne systemy: od głowic optoelektronicznych, po detektory sygnałów radiowych, aż po radary SAR. Największy dron dysponuje zaś takim udźwigiem, że możliwa jest w przyszłości jego integracja z systemami uzbrojenia.

Co ciekawe, drony z rodzinny MADDOS UAV są już użytkowane przez kilka państw na świecie. Firma sprzedała kilkadziesiąt sztuk na rynku zagranicznym, ale nie ujawnia jednak, komu konkretnie.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1663946220
Specjaliści z WITU opracowali lekką bombę szybującą o wadze ok 4kg. Może znaleźć się na największym dronie. Była prezentowana na MSPO 2022.
6E-57-08-ED

Dla firm przychylnych żołnierzom WOT-u
 
Polacy pomogą w poszukiwaniach żołnierzy US Army
Wojskowe emerytury w górę
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Jedność w sprawie bezpieczeństwa jest racją stanu
O Ukrainie wspólnym głosem
Borsuk potrafi!
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
W Limanowej oddano do użytku nowoczesne koszary
Szwedzki debiut w Air Policing
Nowe legitymacje dla weteranów
Wsparcie dla Wisły
Zryw ku wolności
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Wyrok za tragiczny wypadek
„Sokół” oficjalnie otwarty
Szerszeń do zadań specjalnych
Podniebne tankowanie „Husarza”
W razie ataku Sojusz odpowie z całą siłą
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Drone Wars
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
Tropem podwodnego drona
Lotnicza konferencja w Warszawie
Lekkoatleci wicemistrzami w crossie
Przerwany lot „Orlika”
Podwyżki dla wojskowych wchodzą w życie
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Sekrety biegu patrolowego
Wojsko Polskie pomaga nauce. Transportery dla stacji polarnej
Moskwa zrzuca winę na Kijów, licząc na przychylność Waszyngtonu
Podniebne wsparcie sojuszników
Test wytrzymałości
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rosomaki na Bałtyku
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Dodatkowe pieniądze dla żołnierzy trzech jednostek
Bałtyk pod parasolem
GROM walczy na Bałtyku
Sowiecki podstęp
Zabójczy żniwiarz
Podwyżki dla wojskowych ustalone
Kosiniak-Kamysz: Musimy wywierać presję na Rosję
Zmiana warty na Sycylii
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
K9 strzelały w Ustce
Szwedzkie granatniki dla Czerwonych Beretów
Polskie F-16 w służbie NATO
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Wspólnie zapracowaliśmy na ten medal
Poradnik na czas kryzysu już kwietniu
Polak za sterami Apache’a
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Po raz drugi zostali Mistrzem Ekstraklasy Wojskowej
„Do obrony użyjemy każdego środka”
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Twierdza we krwi – Festung Kolberg
Podchorążowie AWL-u na tatrzańskich graniach
Borsuki kupione

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO