moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Raptory ćwiczą z F-16

Są szybkie, z łatwością wykonują manewry, nawet ostre zakręty przy dużej prędkości, dzięki temu zdobywają przewagę nad przeciwnikiem. F-22 stacjonują w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku, a ich piloci szkolą się z Polakami. O tym, jak wyglądają misje treningowe z najlepszymi i najgroźniejszymi myśliwcami na świecie, opowiada jeden z pilotów F-16.

Wczoraj wykonałeś wspólną misję z F-22. Jakie zadanie czekało na was w powietrzu?

Buba, pilot F-16: To była misja obronna, czyli DCA (Defensive Counter Air – działania defensywne przeciwko środkom powietrznym – przyp. red.). Mieliśmy bronić wyznaczonego obszaru o newralgicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa kraju. Oprócz Raptorów, które stacjonują w Łasku, w misji brały udział samoloty MiG-29 z Mińska Mazowieckiego, Eurofightery z Niemiec, no i F-16 z Krzesin. W działania zaangażowana była także obrona przeciwlotnicza i przeciwrakietowa, m.in. zestawy Patriot.

Jak wygląda przygotowanie i wykonanie misji, gdy bierze w niej udział kilka różnych statków powietrznych, w dodatku z innych państw?

Wszystkie te państwa są w NATO, więc nie jest znowu tak trudno. Przed misją otrzymujemy dokumentację ATO – Air Tasking Order, w której opisane jest wszystko, co mamy zrobić. Dzięki temu wiemy, jakiego obiektu bronimy, jakie mamy środki do wykorzystania, co mamy zneutralizować. Wiemy też, z jakiego kierunku mogą nadlecieć statki powietrzne nieprzyjaciela. Ustawiamy w odpowiedni sposób obronę przeciwlotniczą i CAP – Combat Air Patrol. Samoloty z CAP skanują przestrzeń powietrzną i czekają na pojawienie się zagrożenia. O niebezpieczeństwie ostrzegają kontrolerzy nawigatorzy, którzy dzięki danym ze swoich radarów widzą więcej niż piloci.

Rolę przeciwnika odgrywały polskie samoloty?

Tak, MiG-29 i część F-16 odgrywały rolę lecących wysoko rosyjskich maszyn i pocisków typu cruise, które z kolei latają bardzo nisko. Każdy miał dokładnie określone zadanie. Na przykład F-22 musiały zidentyfikować statki powietrzne próbujące przekroczyć granicę, a potem przekazać te informacje F-16 i Eurofighterom oraz obronie przeciwlotniczej. Raptory są świetne w identyfikacji, ponieważ mają bardzo duże możliwości, m.in. technologię stealth, radary i inne sensory, którymi Amerykanie się nie chwalą.

Jak się współpracuje z F-22?

Wykonujemy swoje zadania, ale wiadomo, że wszyscy podpatrujemy, co ten samolot potrafi. Moi koledzy, którzy prowadzili z nim walki w powietrzu, byli pod wrażeniem tego, jakie zdolności manewrujące ma ten samolot. Raptor ma zmienny wektor ciągu silnika, jego dysza pod pewnymi kątami przesuwa się w górę i w dół. Dzięki temu może wykonywać bardzo ostre zakręty przy dużej prędkości. To sprawia, że te myśliwce są mistrzami w zdobywaniu przewagi w powietrzu i z łatwością przechodzą z defensywy do ataku.

Czy to jest jakiś przedsmak tego, co zaoferuje nam F-35?

Współpraca z F-22 na pewno jest okazją do zdobycia dodatkowych informacji o technologiach używanych w maszynach piątej generacji. Ale muszę tu podkreślić, że to jednak inne samoloty i nie powinno się ich zrównywać.

Piloci Raptorów dzielą się z wami swoimi doświadczeniami?

Oczywiście, rozmawiamy na temat misji, którą mamy wykonać. Jednak rozumiemy doskonale, że oni nie mogą opowiadać o szczegółach dotyczących samolotów, bo technologie tam zastosowane są tajne. Uważam, że pokazują nam tyle ile mogą i w dobrym tonie jest nie pytać o rzeczy, o których sami nie mówią.


 

Buba – doświadczony pilot F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. Kończy kurs, po którym zostanie instruktorem lotów tymi myśliwcami. Za sterami Jastrzębi spędził 1000 godzin. 

Rozmawiała: Ewa Korsak

autor zdjęć: arch. prywatne, Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Sowiecki podstęp
 
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Magia Invictus Games
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Lotnicza konferencja w Warszawie
Trudna sztuka dowodzenia
Test wytrzymałości
Dla firm przychylnych żołnierzom WOT-u
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
„Do obrony użyjemy każdego środka”
Sekrety biegu patrolowego
Ukraińcy zaatakowali elementy rosyjskiej triady nuklearnej
„Sokół” oficjalnie otwarty
GROM walczy na Bałtyku
Srebrna sztafeta 4x400 m kobiet
Sejm za planem dozbrojenia Europy
Bałtyk pod parasolem
Dostawa z Korei odebrana
Szer. Sidorowicz: My, Polki, jesteśmy bojowe
Wojsko Polskie pomaga nauce. Transportery dla stacji polarnej
Borsuk potrafi!
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
Podniebne wsparcie sojuszników
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
Szwedzkie granatniki dla Czerwonych Beretów
Azjatycki partner Grupy WB
Kłopotliwe pamiątki na morskim dnie
Mgła odebrała medale snowboardzistom
Przerwany lot „Orlika”
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
W Sejmie o przyszłości przemysłu zbrojeniowego
Podniebne tankowanie „Husarza”
Trump i Putin rozmawiali o wojnie w Ukrainie
Wojskowi mistrzowie dla pokoju
Polacy pomogą w poszukiwaniach żołnierzy US Army
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zwycięstwo cieszy, ale też zobowiązuje
Poradnik na czas kryzysu już kwietniu
Wyrok za tragiczny wypadek
Spisały się na medal
Kosiniak-Kamysz: Musimy wywierać presję na Rosję
„Joanna Mała” większa i nowocześniejsza
O Ukrainie wspólnym głosem
Wojskowe emerytury w górę
Poznajcie NeoX-2 Duch
Test przyjaźni na sportowych trasach
W razie ataku Sojusz odpowie z całą siłą
Rosomaki na Bałtyku
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Zginęli, bo walczyli o wolną Polskę
Podwyżki dla wojskowych wchodzą w życie
Wspólnie zapracowaliśmy na ten medal
Gladius rozpoznaje i uderza
Putin już nie dotrzymał danego Trumpowi słowa
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Tropem podwodnego drona
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Walka w półcieniu
Mistrzyni olimpijska mistrzynią wojskowych igrzysk
Zryw ku wolności
Podwyżki dla wojskowych ustalone
Wodowanie „Rybitwy”
Marynarze najlepsi w czterech konkurencjach
Zmiana warty na Sycylii
Moskwa zrzuca winę na Kijów, licząc na przychylność Waszyngtonu
Aby szpital był przyjazny wojsku
Nie ma łatwych zawodów, nie ma łatwych biegów!
Nowe legitymacje dla weteranów
Wicepremier Kosiniak-Kamysz na spotkaniu z samorządowcami
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Lekkoatleci wicemistrzami w crossie
K9 strzelały w Ustce
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Jedność w sprawie bezpieczeństwa jest racją stanu
Borsuki kupione
Wojsko podsumowało działalność sportową w roku 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO