moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Raptory ćwiczą z F-16

Są szybkie, z łatwością wykonują manewry, nawet ostre zakręty przy dużej prędkości, dzięki temu zdobywają przewagę nad przeciwnikiem. F-22 stacjonują w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku, a ich piloci szkolą się z Polakami. O tym, jak wyglądają misje treningowe z najlepszymi i najgroźniejszymi myśliwcami na świecie, opowiada jeden z pilotów F-16.

Wczoraj wykonałeś wspólną misję z F-22. Jakie zadanie czekało na was w powietrzu?

Buba, pilot F-16: To była misja obronna, czyli DCA (Defensive Counter Air – działania defensywne przeciwko środkom powietrznym – przyp. red.). Mieliśmy bronić wyznaczonego obszaru o newralgicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa kraju. Oprócz Raptorów, które stacjonują w Łasku, w misji brały udział samoloty MiG-29 z Mińska Mazowieckiego, Eurofightery z Niemiec, no i F-16 z Krzesin. W działania zaangażowana była także obrona przeciwlotnicza i przeciwrakietowa, m.in. zestawy Patriot.

Jak wygląda przygotowanie i wykonanie misji, gdy bierze w niej udział kilka różnych statków powietrznych, w dodatku z innych państw?

Wszystkie te państwa są w NATO, więc nie jest znowu tak trudno. Przed misją otrzymujemy dokumentację ATO – Air Tasking Order, w której opisane jest wszystko, co mamy zrobić. Dzięki temu wiemy, jakiego obiektu bronimy, jakie mamy środki do wykorzystania, co mamy zneutralizować. Wiemy też, z jakiego kierunku mogą nadlecieć statki powietrzne nieprzyjaciela. Ustawiamy w odpowiedni sposób obronę przeciwlotniczą i CAP – Combat Air Patrol. Samoloty z CAP skanują przestrzeń powietrzną i czekają na pojawienie się zagrożenia. O niebezpieczeństwie ostrzegają kontrolerzy nawigatorzy, którzy dzięki danym ze swoich radarów widzą więcej niż piloci.

Rolę przeciwnika odgrywały polskie samoloty?

Tak, MiG-29 i część F-16 odgrywały rolę lecących wysoko rosyjskich maszyn i pocisków typu cruise, które z kolei latają bardzo nisko. Każdy miał dokładnie określone zadanie. Na przykład F-22 musiały zidentyfikować statki powietrzne próbujące przekroczyć granicę, a potem przekazać te informacje F-16 i Eurofighterom oraz obronie przeciwlotniczej. Raptory są świetne w identyfikacji, ponieważ mają bardzo duże możliwości, m.in. technologię stealth, radary i inne sensory, którymi Amerykanie się nie chwalą.

Jak się współpracuje z F-22?

Wykonujemy swoje zadania, ale wiadomo, że wszyscy podpatrujemy, co ten samolot potrafi. Moi koledzy, którzy prowadzili z nim walki w powietrzu, byli pod wrażeniem tego, jakie zdolności manewrujące ma ten samolot. Raptor ma zmienny wektor ciągu silnika, jego dysza pod pewnymi kątami przesuwa się w górę i w dół. Dzięki temu może wykonywać bardzo ostre zakręty przy dużej prędkości. To sprawia, że te myśliwce są mistrzami w zdobywaniu przewagi w powietrzu i z łatwością przechodzą z defensywy do ataku.

Czy to jest jakiś przedsmak tego, co zaoferuje nam F-35?

Współpraca z F-22 na pewno jest okazją do zdobycia dodatkowych informacji o technologiach używanych w maszynach piątej generacji. Ale muszę tu podkreślić, że to jednak inne samoloty i nie powinno się ich zrównywać.

Piloci Raptorów dzielą się z wami swoimi doświadczeniami?

Oczywiście, rozmawiamy na temat misji, którą mamy wykonać. Jednak rozumiemy doskonale, że oni nie mogą opowiadać o szczegółach dotyczących samolotów, bo technologie tam zastosowane są tajne. Uważam, że pokazują nam tyle ile mogą i w dobrym tonie jest nie pytać o rzeczy, o których sami nie mówią.


 

Buba – doświadczony pilot F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. Kończy kurs, po którym zostanie instruktorem lotów tymi myśliwcami. Za sterami Jastrzębi spędził 1000 godzin. 

Rozmawiała: Ewa Korsak

autor zdjęć: arch. prywatne, Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


„Nie działałem na rzecz obcego mocarstwa”
 
Kormorany, czyli praca zespołowa
Na jakich zasadach gratyfikacja?
Silniejsza obrona południowo-wschodniej flanki
Pierwsze eksponaty MWP już w nowej siedzibie
Kolejne czołgi K2 i haubice K9 dla Wojska Polskiego
BBN zaprasza na cykl debat strategicznych
Medic on the Battlefield
Defilada powraca!
Wojna w świecie popkultury
„Trenuj z wojskiem” po raz trzeci
Kościuszko, czyli ostatnia nadzieja Rzeczypospolitej
Podoficerowie 6 BPD na pionierskim kursie
Świadczenie za staż – z podpisem prezydenta
Czworonożni komandosi na pokładzie C-295M
Nowatorskie manewry Marszałka
USA szybciej dostarczą Abramsy do Ukrainy
Garnizon US Army na stałe
O pomocy dla Ukrainy
Międzyrządowe konsultacje w Rumunii
Holendrzy kończą dyżur w Polsce
GROM szuka odważnych
„Hubal” bije Niemców
Polskie samoloty MiG-29 dla Ukrainy
NATO podsumowało 2022 rok
Arktyczny Delfin na tropie okrętów podwodnych
Cegiełka na morzu
Na ratunek „Rudemu”
Great Game on the Sea
Młot na dyktatora
„Słowacka tarcza” z polskim udziałem
Słowo czekisty
Śladem profesjonalistów
F-35 w powietrzu
Mord na przywódcach podziemia niepodległościowego
Podejmij studia na nowym kierunku WAT
Polski wkład w „Wisłę”
Sportowcy-żołnierze uhonorowani za wyniki z 2021 i 2022 roku
Rezerwujcie czas! Już niedługo wojskowa gala MMA
Cztery lekkoatletki CWZS-u na podium w Stambule
Żołnierze walczyli o medale w Biegu Piastów
Polskie MiG-29 dla Ukrainy
Pod okiem rangersów
Jakie ćwiczenia dla pasywnej rezerwy?
To dobra ustawa dla wojska
Będziemy produkować więcej amunicji
NATO patrzy na wschód
Więcej Bystrych dla armii
Na trasie legendarnego biegu
Perun. Polska rakieta z szansą na lot w kosmos
Wspólne zakupy amunicji
Koniec XI zmiany PKW Orlik
Biały Dom o polskich MiG-ach
Polscy marynarze za kołem podbiegunowym
Wicepremier Błaszczak o Air Show 2023
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowoczesne wojsko, bezpieczna Ojczyzna
Setka ppor. Krzysztofa Żebrowskiego
Karą mogła być tylko śmierć
Amerykanie demonstrują gotowość na Bałtyku
Sukces polskiej judoczki w Gruzji
Startuje „Jaskółka”
Celne oko strzelców CWZS-u
„Miron” Łucki patronem Zespołu Bojowego JWK
Air Policing piątej generacji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO