moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Raptory ćwiczą z F-16

Są szybkie, z łatwością wykonują manewry, nawet ostre zakręty przy dużej prędkości, dzięki temu zdobywają przewagę nad przeciwnikiem. F-22 stacjonują w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku, a ich piloci szkolą się z Polakami. O tym, jak wyglądają misje treningowe z najlepszymi i najgroźniejszymi myśliwcami na świecie, opowiada jeden z pilotów F-16.

Wczoraj wykonałeś wspólną misję z F-22. Jakie zadanie czekało na was w powietrzu?

Buba, pilot F-16: To była misja obronna, czyli DCA (Defensive Counter Air – działania defensywne przeciwko środkom powietrznym – przyp. red.). Mieliśmy bronić wyznaczonego obszaru o newralgicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa kraju. Oprócz Raptorów, które stacjonują w Łasku, w misji brały udział samoloty MiG-29 z Mińska Mazowieckiego, Eurofightery z Niemiec, no i F-16 z Krzesin. W działania zaangażowana była także obrona przeciwlotnicza i przeciwrakietowa, m.in. zestawy Patriot.

Jak wygląda przygotowanie i wykonanie misji, gdy bierze w niej udział kilka różnych statków powietrznych, w dodatku z innych państw?

Wszystkie te państwa są w NATO, więc nie jest znowu tak trudno. Przed misją otrzymujemy dokumentację ATO – Air Tasking Order, w której opisane jest wszystko, co mamy zrobić. Dzięki temu wiemy, jakiego obiektu bronimy, jakie mamy środki do wykorzystania, co mamy zneutralizować. Wiemy też, z jakiego kierunku mogą nadlecieć statki powietrzne nieprzyjaciela. Ustawiamy w odpowiedni sposób obronę przeciwlotniczą i CAP – Combat Air Patrol. Samoloty z CAP skanują przestrzeń powietrzną i czekają na pojawienie się zagrożenia. O niebezpieczeństwie ostrzegają kontrolerzy nawigatorzy, którzy dzięki danym ze swoich radarów widzą więcej niż piloci.

Rolę przeciwnika odgrywały polskie samoloty?

Tak, MiG-29 i część F-16 odgrywały rolę lecących wysoko rosyjskich maszyn i pocisków typu cruise, które z kolei latają bardzo nisko. Każdy miał dokładnie określone zadanie. Na przykład F-22 musiały zidentyfikować statki powietrzne próbujące przekroczyć granicę, a potem przekazać te informacje F-16 i Eurofighterom oraz obronie przeciwlotniczej. Raptory są świetne w identyfikacji, ponieważ mają bardzo duże możliwości, m.in. technologię stealth, radary i inne sensory, którymi Amerykanie się nie chwalą.

Jak się współpracuje z F-22?

Wykonujemy swoje zadania, ale wiadomo, że wszyscy podpatrujemy, co ten samolot potrafi. Moi koledzy, którzy prowadzili z nim walki w powietrzu, byli pod wrażeniem tego, jakie zdolności manewrujące ma ten samolot. Raptor ma zmienny wektor ciągu silnika, jego dysza pod pewnymi kątami przesuwa się w górę i w dół. Dzięki temu może wykonywać bardzo ostre zakręty przy dużej prędkości. To sprawia, że te myśliwce są mistrzami w zdobywaniu przewagi w powietrzu i z łatwością przechodzą z defensywy do ataku.

Czy to jest jakiś przedsmak tego, co zaoferuje nam F-35?

Współpraca z F-22 na pewno jest okazją do zdobycia dodatkowych informacji o technologiach używanych w maszynach piątej generacji. Ale muszę tu podkreślić, że to jednak inne samoloty i nie powinno się ich zrównywać.

Piloci Raptorów dzielą się z wami swoimi doświadczeniami?

Oczywiście, rozmawiamy na temat misji, którą mamy wykonać. Jednak rozumiemy doskonale, że oni nie mogą opowiadać o szczegółach dotyczących samolotów, bo technologie tam zastosowane są tajne. Uważam, że pokazują nam tyle ile mogą i w dobrym tonie jest nie pytać o rzeczy, o których sami nie mówią.


 

Buba – doświadczony pilot F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach. Kończy kurs, po którym zostanie instruktorem lotów tymi myśliwcami. Za sterami Jastrzębi spędził 1000 godzin. 

Rozmawiała: Ewa Korsak

autor zdjęć: arch. prywatne, Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Kircholm 1605
MJR otworzyła ogień
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Rekompensaty na nowych zasadach
Tusk: Jesteśmy gotowi zestrzelić rosyjskie myśliwce nad Polską
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Małe, ale mogą wiele. Bezzałogowce z WITU
Setki dronów nad poligonem
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Poligon dla dronów, test dla sztabowców
„Road Runner” w Libanie
Wystawa inna niż wszystkie
Namiastka selekcji do GROM-u? Taki jest GROM Challenge!
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
Poligon zamiast plaży
Krok ku umocnieniu obronności
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Medale na ściance i na torze regatowym
Udana rywalizacja na planszach i macie
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Katorżniczka z przypadku
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Krótka droga na Gotlandię
Dwie agresje, dwie okupacje
W poszukiwaniu majora Serafina
Pięciobojowe duety na medal
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Żandarmeria skontroluje także cywilów
W Krakowie o budowaniu społecznej odporności
Potrzeba matką wynalazku
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Brytyjczycy żegnają Malbork
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Orlik na Alfę
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ochrona dla polskich czołgów
Dwóch polskich żołnierzy zginęło w Stanach Zjednoczonych
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Zwycięska batalia o stolicę
Cios w plecy
Czarne skrzynki samolotu „Slaba” zbadane
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Ciężary, drążek, pot i krew
Prezydent w ONZ-ecie: Stoimy w punkcie zwrotnym historii
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Nowoczesne MCC dla programu Wisła
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Strzelcy z Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
200 lat, panie poruczniku!
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Polskie wojsko na Gotlandii
Człowiek w pętli
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Brytyjczycy na wschodniej straży
Od akademii do uniwersytetu
Kolejne nieznane obiekty powietrzne odnalezione w Polsce
Przedwczesny triumf
Nowość z MSPO 2025: pocisk kierowany Spike NLOS
Polski astronauta opowie o kosmosie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO