moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-22 w Polsce – silne wsparcie

Pełnią dyżur bojowy nad krajami bałtyckimi, trenują z polskimi siłami powietrznymi, ale też są pokazem siły NATO. Myśliwce F-22 są w Polsce niecały miesiąc, a dziś ich piloci spotkali się z dziennikarzami, by opowiedzieć o swojej misji na wschodniej flance Sojuszu. – Jesteśmy szybsi, mamy technologię stealth. To wiele zmienia w walce i daje nam ogromną przewagę – mówili Amerykanie.

Dwanaście samolotów F-22 Raptor z 90 Eskadry Myśliwców USA, która stacjonuje w bazie Elmendorf-Richardson na Alasce, przyleciało do 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego na początku sierpnia. Wysyłając do Polski najlepsze samoloty bojowe na świecie, Stany Zjednoczone wsparły obronę przestrzeni powietrznej wschodniej flanki NATO. – Przybycie F-22 do bazy w Łasku oznacza tylko jedno: że USA bardzo poważnie traktują operację wzmocnienia wschodniej flanki NATO – mówił płk Piotr Ostrouch, dowódca 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego, podczas dzisiejszego spotkania z dziennikarzami. – Proszę pamiętać, że Raptory do tej pory wykonywały zadania wyłącznie w obrębie przestrzeni powietrznej USA i Syrii. To, że są dziś u nas, to duży i bardzo znaczący gest – dodał.

Z dziennikarzami spotkali się również amerykańscy piloci F-22, którzy opowiadali o swoim pobycie w Polsce. – Dla niektórych z nas to drugi pobyt w Europie, ale akurat dla mnie to pierwszy raz. Bardzo się cieszę, że mogę tu być – mówił płk Michael „Popeye” Kendall, dowódca amerykańskich pilotów. W jaki sposób Raptory zmieniają sytuację w przestrzeni powietrznej krajów bałtyckich? – Cóż, jesteśmy „nieco” szybsi niż inni. Do tego technologia stealth (ma na celu zmniejszenie możliwości wykrycia samolotów np. za pomocą radarów naziemnych – przyp. EK), w którą są wyposażone F-22, jest kompletnym „game changerem”, jeśli chodzi o walkę. Dzięki temu jesteśmy o krok przed przeciwnikiem – przyznał płk Kendall.

Myśliwce F-22 od początku sierpnia wykonują loty wraz z polskimi F-16. – Wspólne treningi to dla nas świetna okazja, by dowiedzieć się więcej o technologiach używanych w samolotach bojowych piątej generacji. Ta wiedza przyda się nam, gdy do bazy w Łasku trafią F-35. Teraz możemy zobaczyć, jak możliwości Raptorów wykorzystują amerykańskie siły powietrzne – powiedział płk Ostrouch. Amerykanie pełnią również dyżur bojowy nad krajami bałtyckimi w ramach misji NATO Air Shielding, ale przy tej okazji nie współpracują z polskimi siłami powietrznymi.

Piloci F-22 opowiadali o swoich treningach nad Europą Wschodnią. – Wczoraj lataliśmy nad Słowacją, w zeszłym tygodniu nad Estonią. Wszędzie, gdzie jesteśmy, słyszymy, że dobrze byłoby z nami polatać, każdy chce przylecieć do Polski, by wspólnie potrenować. To bardzo miłe – mówił jeden z pilotów.


Film: Paweł Sobkowicz/ ZbrojnaTV

Myśliwce F-22 Raptor w opinii ekspertów są bezkonkurencyjne. – Podczas ćwiczeń „Red Flag” wielokrotnie udowodniono, że niesamowite zdolności walki w powietrzu oraz cechy charakterystyczne dla samolotów piątej generacji, a więc skryta wymiana danych i niezauważalność dla radarów, to połączenie niezwykle skuteczne. Te platformy są nie do wykrycia przez radary i systemy antydostępowe Rosji – mówił gen. bryg. Ireneusz Nowak, zastępca inspektora sił powietrznych. – F-22 ma nie tylko zdolności ofensywne, lecz także defensywne. Ten samolot zawsze będzie działał na pierwszej linii i głęboko na terytorium przeciwnika. Sprawia, że nikt nie może czuć się bezkarny – dodał Nowak. Generał przyznał, że trudno o mocniejszy sygnał od NATO w kierunku Rosji. – Jasno deklarujemy, że nie cofniemy się nawet o centymetr – podkreślił.

Prace nad stworzeniem tego supermyśliwca rozpoczęły się w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. To, jak zbudowany jest samolot i jakie ma właściwości, jest w znacznej mierze tajemnicą. Stany Zjednoczone nigdy nie wyraziły zgody na to, by sprzedać go jakiemukolwiek państwu. Jest to maszyna, która lata wyłącznie w siłach powietrznych USA. Wiadomo na pewno, że Raptory są w stanie osiągnąć prędkość dźwięku bez użycia dopalacza i z taką prędkością prowadzić ciągły lot. To, co sprawia, że są wyjątkowe, to także zastosowana w nich technologia stealth (są w nią wyposażone również samoloty F-35, które kupiła Polska). Samolot jest pokryty specjalnymi materiałami, które nie odbijają, ale pochłaniają promieniowanie radarów przeciwnika. To sprawia, że nazywany jest „niewidocznym”. Raptor jest wyposażony w radar, który wykrywa przeciwnika z odległości 240 km. F-22 może przenosić uzbrojenie o masie około 5 t. Umieszcza się je w specjalnych zbiornikach ulokowanych wewnątrz kadłuba. Dzięki temu uzbrojenie nie demaskuje maszyny.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~Tetro
1661305200
SU-35 jednak ciut lepszy niż F-22
6E-B6-B0-15

Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Merops wdrażany natychmiast
Torpeda w celu
„Horyzont” przeciw dywersji
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Dodatkowe zapory
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Is It Already War?
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Mundurowi z benefitami
Dostawa Homarów-K
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
„Zamek” pozostał bezpieczny
Razem na ratunek
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Marynarze podjęli wyzwanie
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Sukces Polaka w biegu z marines
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Plan na WAM
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Wojskowy bus do szczęścia
Kapral Bartnik mistrzem świata
Brytyjczycy na wschodniej straży
My, jedna armia
Gdy ucichnie artyleria
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Studenci ewakuowali szpital
Mity i manipulacje
Ogień z Leopardów na Łotwie
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nieznani sprawcy wysadzili tory
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Militarne Schengen
Pięściarska uczta w Suwałkach
Ułani szturmowali okopy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Nowe zasady dla kobiet w armii
Dzień wart stu lat
Dywersja na kolei. Są dowody
„Road Runner” w Libanie
Polski „Wiking” dla Danii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO