W oparciu o infrastrukturę Akademii Sztuki Wojennej, dowództwo, sztaby oraz grupy operacyjne jednostek bezpośrednio podległych „Dwunastki” doskonalą umiejętności podczas ćwiczenia dowódczo-sztabowego wspomaganego komputerowo.
„Antylopa-22” to dwustronne ćwiczenie dowódczo-sztabowe realizowane z wykorzystaniem systemów komputerowych: JTLS – system symulacji pola walki (Joint Theatre Level Simulation), oraz HMS Jaśmin – system zarządzania walką i łączności. Ćwiczenie zawiera elementy gry wojennej, a ćwiczące sztaby nie są wstanie do końca przewidzieć działań taktycznych przeciwnika, ponieważ zarówno wojska własne jak i przeciwnik na bieżąco reagują na zmieniającą się sytuację taktyczną.
Głównym celem ćwiczenia nie jest sprawdzenie wyszkolenia bojowego żołnierzy, ale sprawdzenie umiejętności planowania sztabów, dzięki czemu można ocenić, czy wydawane podczas działania rozkazy można zrealizować w warunkach bojowych.
Podczas ćwiczenia wirtualne pododdziały dowodzone przez realnych dowódców poruszają się na mapach cyfrowych, co sprawia, że działania ćwiczących sztabów są maksymalnie zbliżone do rzeczywistych. Oprócz głównych ćwiczących jednostek: 7 Brygady Obrony Wybrzeża oraz 2 Brygady Zmechanizowanej w szkoleniu biorą udział grupy operacyjne jednostek bezpośrednio podległych, jak i również żołnierze spoza 12 Dywizji Zmechanizowanej, natomiast funkcyjni dowództwa i sztabu „Dwunastki” występują w roli kierownictwa ćwiczenia.
„Ćwiczące pododdziały muszą liczyć się ze stale i dynamicznie zmieniającą się sytuacją operacyjną. Co z kolei pozwoli doskonalić umiejętności ćwiczących w rozwiazywaniu złożonych problemów taktycznych. Reakcja ćwiczących na wysyłane incydenty będzie nieustannie monitorowana i poddawana skrupulatnej ocenie.” – podsumował kierownik ćwiczenia, generał dywizji doktor Dariusz Parylak.
Tekst: por. Bartłomiej Kulesza 12SDZ
autor zdjęć: por. Bartłomiej Kulesza/12SDZ, st. chor. sztab. Grzegorz Olczak/ASzWoj
komentarze