moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ciężki, ale sprytny. Kolejny z rodziny KTO

Może wyciągać z pułapek terenowych inne pojazdy, ewakuować z pola walki uszkodzone transportery i usuwać z drogi przeszkody. Jednak jego głównym zadaniem jest pomoc w diagnostyce i naprawach kluczowych podsystemów KTO Rosomak, np. wieży i power-packa, które dzięki dźwigowi będzie można wymienić poza warsztatem. Takie zalety ma wóz pomocy technicznej, czyli nowa wersja Rosomaka.

Pojazd ma prawie 9 m długości, ponad 3 m szerokości i wysokości. Waży 28 t. Wyposażony jest w turbodoładowany silnik wysokoprężny Scania DC13 079A o mocy 405 kW/550 KM, który pozwala rozpędzić się do prędkości maksymalnej 100 km/h (na drogach utwardzonych). Co prawda z powodu swojej masy nie jest w stanie samodzielnie przepłynąć jeziora czy rzeki, ale przy maksymalnie wypełnionych zbiornikach paliwa może przejechać około 600 km. Wóz pomocy technicznej, czyli najnowszą wersję kołowego transportera opancerzonego Rosomak zaprezentowała na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego firma Rosomak S.A. Spółka pracuje nad konstrukcją na zlecenie Wojska Polskiego.

Głównym zadaniem pojazdu ma być odholowanie z pola walki uszkodzonego transportera i przy użyciu specjalistycznego dźwigu pomoc w jego naprawie. Dlatego wóz został wyposażony w żuraw hydrauliczny HIAB S-HiPro 130 o maksymalnym udźwigu 12,5 kNm oraz hydrauliczny lemiesz firmy Pearson Engineering, który poza rolą spychacza pełni też funkcję podpory podczas pracy dźwigu.

Umowę na opracowanie nowej konstrukcji, a potem jej prototypu i badań nad nim podpisano pod koniec 2014 roku. Kontrakt przewidywał, że pierwsze seryjne wozy (wojsko zamówiło 18 sztuk) zostaną dostarczone siłom zbrojnym w 2018 roku. Niestety program ma spore opóźnienie i najprawdopodobniej wszystkie Rosomaki WPT zostaną przekazane Wojsku Polskiemu do końca 2025 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~kubek
1633542120
krew mię zalewa jak któryś to raz dowiaduję się że umowy były podpisywane a potem nie dotrzymywane terminy i itp. to tylko 7 lat , na kraba tylko 30 lat, ludzie zrozumieją czy ktoś nad tym panuje ,ktoś kogoś rozlicza ,czy może ktoś specjalnie wsadza kij w szprychy
37-37-A0-91
~ja
1633463760
Żenujące jest to, że po ponad 2 dekadach od wprowadzenia Rosomaka, wprowadza się taki pojazd do armii.
AA-BC-9D-D6

Roczny dyżur spadochroniarzy
 
Spadochroniarze na warcie w UE
Most III, czyli lot z V2
Posłowie wybrali patronów 2025 roku
Prezydent Zełenski w Warszawie
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Bezpieczeństwo granicy jest również sprawą Sojuszu
Medycy na poligonie
Optymistyczne prognozy znad Wisły
Z parlamentu do wojska
„Operacja borelioza”
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Letnia Bryza na Morzu Czarnym
Operacja „Wschodnia zorza”
Kaczmarek z nowym rekordem Polski!
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Ankona, czyli polska operacja we Włoszech
Olimp gotowy na igrzyska!
Włoski Centauro na paryskim salonie
Sejm podziękował za służbę na granicy
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Na ratunek… komandos
Za zdrowie utracone na służbie
Jak usprawnić działania służb na granicy
„Armia mistrzów” – sporty walki
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920
Posłowie o efektach szczytu NATO
Pioruny dla sojuszników
Terytorialsi w gotowości do pomocy
Silniejsza obecność sojuszników z USA
„Armia mistrzów” – sporty wodne
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Feniks – następca Mangusty?
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Partyzanci z republiki
Prezydent Warszawy: oddajmy hołd bohaterom!
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
International Test
Hala do budowy Mieczników na finiszu
Londyn o „Tarczy Wschód”
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Lotnicy pamiętają o powstaniu
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
The Suwałki Gap in the Game
Jaki będzie czołg przyszłości?
„Armia mistrzów” – lekkoatletyka
Formoza. Za kulisami
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
„Armia mistrzów” – kolarstwo, łucznictwo, pięciobój nowoczesny, strzelectwo, triatlon i wspinaczka sportowa
Nie wierzę panu, mister Karski!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kmdr Janusz Porzycz: Wojsko Polskie wspierało i wspiera sportowców!
Tridon Mk2, czyli sposób na drona?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO