moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ciężki, ale sprytny. Kolejny z rodziny KTO

Może wyciągać z pułapek terenowych inne pojazdy, ewakuować z pola walki uszkodzone transportery i usuwać z drogi przeszkody. Jednak jego głównym zadaniem jest pomoc w diagnostyce i naprawach kluczowych podsystemów KTO Rosomak, np. wieży i power-packa, które dzięki dźwigowi będzie można wymienić poza warsztatem. Takie zalety ma wóz pomocy technicznej, czyli nowa wersja Rosomaka.

Pojazd ma prawie 9 m długości, ponad 3 m szerokości i wysokości. Waży 28 t. Wyposażony jest w turbodoładowany silnik wysokoprężny Scania DC13 079A o mocy 405 kW/550 KM, który pozwala rozpędzić się do prędkości maksymalnej 100 km/h (na drogach utwardzonych). Co prawda z powodu swojej masy nie jest w stanie samodzielnie przepłynąć jeziora czy rzeki, ale przy maksymalnie wypełnionych zbiornikach paliwa może przejechać około 600 km. Wóz pomocy technicznej, czyli najnowszą wersję kołowego transportera opancerzonego Rosomak zaprezentowała na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego firma Rosomak S.A. Spółka pracuje nad konstrukcją na zlecenie Wojska Polskiego.

Głównym zadaniem pojazdu ma być odholowanie z pola walki uszkodzonego transportera i przy użyciu specjalistycznego dźwigu pomoc w jego naprawie. Dlatego wóz został wyposażony w żuraw hydrauliczny HIAB S-HiPro 130 o maksymalnym udźwigu 12,5 kNm oraz hydrauliczny lemiesz firmy Pearson Engineering, który poza rolą spychacza pełni też funkcję podpory podczas pracy dźwigu.

Umowę na opracowanie nowej konstrukcji, a potem jej prototypu i badań nad nim podpisano pod koniec 2014 roku. Kontrakt przewidywał, że pierwsze seryjne wozy (wojsko zamówiło 18 sztuk) zostaną dostarczone siłom zbrojnym w 2018 roku. Niestety program ma spore opóźnienie i najprawdopodobniej wszystkie Rosomaki WPT zostaną przekazane Wojsku Polskiemu do końca 2025 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~kubek
1633542120
krew mię zalewa jak któryś to raz dowiaduję się że umowy były podpisywane a potem nie dotrzymywane terminy i itp. to tylko 7 lat , na kraba tylko 30 lat, ludzie zrozumieją czy ktoś nad tym panuje ,ktoś kogoś rozlicza ,czy może ktoś specjalnie wsadza kij w szprychy
37-37-A0-91
~ja
1633463760
Żenujące jest to, że po ponad 2 dekadach od wprowadzenia Rosomaka, wprowadza się taki pojazd do armii.
AA-BC-9D-D6

Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Owad z drukarki
Przedwczesny triumf
Maratońskie święto w Warszawie
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Koniec pewnej epoki
15 lat pomocy i pamięci
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
„Road Runner” w Libanie
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
W crossie w Lublińcu powtórka sprzed roku
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Wyzwaniem – czas
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Koniec dzieciństwa
W poszukiwaniu majora Serafina
Logistycy świętują
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Para ratowników i pies w kopalni złota
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Baltexpo ‘25 wystartowały
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Medycyna na trudne czasy
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Europa ma być zdolna do obrony
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Polski „Wiking” dla Danii
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Apache i Chinook a sprawa polska
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Speczespół wybierze „Orkę”
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Drony w natarciu
Sk@rp do ochrony wybrzeża
Pływali jak morscy komandosi
Historia jest po to, by z niej czerpać
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rekompensaty na nowych zasadach
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Komandosi szkolą cywilnych medyków
Nowe horyzonty medyków
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Abolicja dla ochotników
Jednym głosem w sprawie obronności
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
W obronie gazoportu
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Kircholm 1605
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Cios w plecy
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO