moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ciężki, ale sprytny. Kolejny z rodziny KTO

Może wyciągać z pułapek terenowych inne pojazdy, ewakuować z pola walki uszkodzone transportery i usuwać z drogi przeszkody. Jednak jego głównym zadaniem jest pomoc w diagnostyce i naprawach kluczowych podsystemów KTO Rosomak, np. wieży i power-packa, które dzięki dźwigowi będzie można wymienić poza warsztatem. Takie zalety ma wóz pomocy technicznej, czyli nowa wersja Rosomaka.

Pojazd ma prawie 9 m długości, ponad 3 m szerokości i wysokości. Waży 28 t. Wyposażony jest w turbodoładowany silnik wysokoprężny Scania DC13 079A o mocy 405 kW/550 KM, który pozwala rozpędzić się do prędkości maksymalnej 100 km/h (na drogach utwardzonych). Co prawda z powodu swojej masy nie jest w stanie samodzielnie przepłynąć jeziora czy rzeki, ale przy maksymalnie wypełnionych zbiornikach paliwa może przejechać około 600 km. Wóz pomocy technicznej, czyli najnowszą wersję kołowego transportera opancerzonego Rosomak zaprezentowała na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego firma Rosomak S.A. Spółka pracuje nad konstrukcją na zlecenie Wojska Polskiego.

Głównym zadaniem pojazdu ma być odholowanie z pola walki uszkodzonego transportera i przy użyciu specjalistycznego dźwigu pomoc w jego naprawie. Dlatego wóz został wyposażony w żuraw hydrauliczny HIAB S-HiPro 130 o maksymalnym udźwigu 12,5 kNm oraz hydrauliczny lemiesz firmy Pearson Engineering, który poza rolą spychacza pełni też funkcję podpory podczas pracy dźwigu.

Umowę na opracowanie nowej konstrukcji, a potem jej prototypu i badań nad nim podpisano pod koniec 2014 roku. Kontrakt przewidywał, że pierwsze seryjne wozy (wojsko zamówiło 18 sztuk) zostaną dostarczone siłom zbrojnym w 2018 roku. Niestety program ma spore opóźnienie i najprawdopodobniej wszystkie Rosomaki WPT zostaną przekazane Wojsku Polskiemu do końca 2025 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~kubek
1633542120
krew mię zalewa jak któryś to raz dowiaduję się że umowy były podpisywane a potem nie dotrzymywane terminy i itp. to tylko 7 lat , na kraba tylko 30 lat, ludzie zrozumieją czy ktoś nad tym panuje ,ktoś kogoś rozlicza ,czy może ktoś specjalnie wsadza kij w szprychy
37-37-A0-91
~ja
1633463760
Żenujące jest to, że po ponad 2 dekadach od wprowadzenia Rosomaka, wprowadza się taki pojazd do armii.
AA-BC-9D-D6

Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Koniec dzieciństwa
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Abolicja dla ochotników
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Historia jest po to, by z niej czerpać
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Kopuła nad bewupem
W wojsku orientują się najlepiej
Owad z drukarki
Dziki na Legwanach
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Jednym głosem w sprawie obronności
Weterani pamiętają
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
W obronie gazoportu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Apache i Chinook a sprawa polska
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Polski „Wiking” dla Danii
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Maratońskie święto w Warszawie
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Drony w natarciu
W poszukiwaniu majora Serafina
Okiełznać Borsuka
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Baltexpo ‘25 wystartowały
Para ratowników i pies w kopalni złota
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Rekompensaty na nowych zasadach
Pływali jak morscy komandosi
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Europa ma być zdolna do obrony
Nowe horyzonty medyków
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Medycyna na trudne czasy
Przedwczesny triumf
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Koniec pewnej epoki
Speczespół wybierze „Orkę”
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Wyzwaniem – czas
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
„Road Runner” w Libanie
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Kircholm 1605
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO