moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ciężki, ale sprytny. Kolejny z rodziny KTO

Może wyciągać z pułapek terenowych inne pojazdy, ewakuować z pola walki uszkodzone transportery i usuwać z drogi przeszkody. Jednak jego głównym zadaniem jest pomoc w diagnostyce i naprawach kluczowych podsystemów KTO Rosomak, np. wieży i power-packa, które dzięki dźwigowi będzie można wymienić poza warsztatem. Takie zalety ma wóz pomocy technicznej, czyli nowa wersja Rosomaka.

Pojazd ma prawie 9 m długości, ponad 3 m szerokości i wysokości. Waży 28 t. Wyposażony jest w turbodoładowany silnik wysokoprężny Scania DC13 079A o mocy 405 kW/550 KM, który pozwala rozpędzić się do prędkości maksymalnej 100 km/h (na drogach utwardzonych). Co prawda z powodu swojej masy nie jest w stanie samodzielnie przepłynąć jeziora czy rzeki, ale przy maksymalnie wypełnionych zbiornikach paliwa może przejechać około 600 km. Wóz pomocy technicznej, czyli najnowszą wersję kołowego transportera opancerzonego Rosomak zaprezentowała na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego firma Rosomak S.A. Spółka pracuje nad konstrukcją na zlecenie Wojska Polskiego.

Głównym zadaniem pojazdu ma być odholowanie z pola walki uszkodzonego transportera i przy użyciu specjalistycznego dźwigu pomoc w jego naprawie. Dlatego wóz został wyposażony w żuraw hydrauliczny HIAB S-HiPro 130 o maksymalnym udźwigu 12,5 kNm oraz hydrauliczny lemiesz firmy Pearson Engineering, który poza rolą spychacza pełni też funkcję podpory podczas pracy dźwigu.

Umowę na opracowanie nowej konstrukcji, a potem jej prototypu i badań nad nim podpisano pod koniec 2014 roku. Kontrakt przewidywał, że pierwsze seryjne wozy (wojsko zamówiło 18 sztuk) zostaną dostarczone siłom zbrojnym w 2018 roku. Niestety program ma spore opóźnienie i najprawdopodobniej wszystkie Rosomaki WPT zostaną przekazane Wojsku Polskiemu do końca 2025 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~kubek
1633542120
krew mię zalewa jak któryś to raz dowiaduję się że umowy były podpisywane a potem nie dotrzymywane terminy i itp. to tylko 7 lat , na kraba tylko 30 lat, ludzie zrozumieją czy ktoś nad tym panuje ,ktoś kogoś rozlicza ,czy może ktoś specjalnie wsadza kij w szprychy
37-37-A0-91
~ja
1633463760
Żenujące jest to, że po ponad 2 dekadach od wprowadzenia Rosomaka, wprowadza się taki pojazd do armii.
AA-BC-9D-D6

Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Krótka droga na Gotlandię
Polskie wojsko na Gotlandii
Pięciobojowe duety na medal
Cios w plecy
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Cichociemni w oczach swoich następców
Orlik na Alfę
Podniebny sprawdzian
Nurkowie kontra dywersanci
Maratońskie święto w Warszawie
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Europa ma być zdolna do obrony
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Speczespół wybierze „Orkę”
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Człowiek w pętli
Brytyjczycy na wschodniej straży
Bohaterowie, których etos trwa
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
„Road Runner” w Libanie
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Dwie agresje, dwie okupacje
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Unia chce zbudować „mur dronowy"
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Zawiszacy mają „Zjawę”
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Koniec dzieciństwa
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Jednym głosem w sprawie obronności
Brytyjczycy żegnają Malbork
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
W obronie gazoportu
Przedwczesny triumf
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Kircholm 1605
W poszukiwaniu majora Serafina
Soboty z wojskiem
Polski „Wiking” dla Danii
Rekompensaty na nowych zasadach
Medale na ściance i na torze regatowym
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO