moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wozy techniczne dla Rosomaków

W razie potrzeby muszą odholować z pola walki uszkodzonego Rosomaka i przy użyciu specjalistycznego dźwigu pomóc w jego naprawie – na przykład podnieść uszkodzoną wieżę i wstawić nową. MON ogłosił przetarg na zakup dwudziestu siedmiu ciężkich kołowych pojazdów ewakuacji i ratownictwa technicznego. Kontrakt wart jest kilkanaście milionów złotych.

Ciężki kołowy pojazd ewakuacji i ratownictwa technicznego „Mamut”

Kołowe transportery opancerzone Rosomak to podstawowe uzbrojenie dwóch brygad zmechanizowanych: 17 z Międzyrzecza oraz 12 ze Szczecina. Żołnierze używają transporterów także w Afganistanie.

Pododdziały Rosomaków potrzebują do nich specjalistycznych, kołowych pojazdów technicznych. Chodzi o wozy ewakuacji i ratownictwa technicznego, które będą w stanie nie tylko odholować uszkodzony transporter z pola walki, ale również pomóc w jego naprawie. Wyposażone są bowiem w części zamienne i niezbędne narzędzia, m.in. dźwig żuraw.

MON postanowił kupić takie pojazdy dla jednostek wyposażonych w KTO. Inspektorat Uzbrojenia ogłosił przetarg na dostawę dwudziestu siedmiu sztuk ciężkich kołowych pojazdów ewakuacji i ratownictwa technicznego. Wojsko ma je otrzymać do 2018 roku.

Pojazdy muszą być czteroosiowe i mieć napęd na każde z ośmiu kół. Wozy mają być przystosowane do holowania w trudnym terenie pojazdów kołowych o masie do 26 ton i dysponować żurawiem o zasięgu przynajmniej siedmiu metrów i udźwigu minimum ośmiu ton. Armia oczekuje, że zarówno kabina wozów technicznych, jak i ich zbiornik paliwa, będą miały takie opancerzenie, które zapewni ochronę nie tylko przed granatami ręcznymi czy pociskami karabinowymi, ale również przed skutkami eksplozji sześciu kilogramów trotylu.

Część żołnierzy uważa jednak, że lepiej sprawdziłby się pojazd na podwoziu gąsienicowym. – Nasze dotychczasowe doświadczenia ze szkolenia pokazują, że zasadniczy wóz ewakuacji technicznej powinien być jednak pojazdem na podwoziu gąsienicowym – mówi gen. bryg. Rajmund T. Andrzejczak, dowódca 17 Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowane – W trudnych warunkach terenowych ponaddwudziestotonowy Rosomak musi być ewakuowany przez znacznie cięższy i mobilny wóz zabezpieczenia technicznego, pojazd kołowy ciężko radzi sobie z takim zadaniem. Generał podkreśla, że wozy na podwoziu Rosomaka doskonale poradziłyby sobie na przykład z rozpoznaniem technicznym, drobnymi naprawami, remontami. – Służba w Afganistanie czy dyżur bojowy Grupy Bojowej UE pokazują, że w tego typu operacjach kołowy wóz zabezpieczenia też jest potrzebny. Dlatego w brygadzie, w której Rosomaki stanowią podstawowe wyposażenie, czeka się na ich dostawę z niecierpliwością – dodaje gen. Andrzejczak.

Firmy zainteresowane dostarczeniem wojsku pojazdów ewakuacji i ratownictwa technicznego mogą do 18 lutego zgłaszać chęć udziału w przetargu. Przedsiębiorstwa, których oferty spełnią postawione przez MON warunki, zostaną zaproszone do negocjacji handlowych, po których wybrana zostanie najlepsza propozycja. Oferty powinny dotyczyć nie tylko wozów, ale również pakietu logistycznego i szkoleniowego.

Kontrakt na dostawę 27 sztuk pojazdów wart jest około kilkunastu milionów złotych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: www.psszczesniak.pl

dodaj komentarz

komentarze

~Tom
1389947640
No właśnie. Wóz zabezpieczenia technicznego gąsienicowy dla Rosomaka, to na jakim obecnie miałby być podwoziu? Skoro opinia niekórych żołnierzy (praktyków) wskazuje na takie rozwiązanie, to znów wychodzi brak seryjnego obecnie perspektywicznego podwozia gąsienicowego.
00-00-34-A3

Wypadek Rosomaka
 
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Broń przeciwko wrogim satelitom
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Ratownik w akcji
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Strażnicy polskiego nieba
Czarna Pantera celuje
Podróż w ciemność
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Prezydent na wschodniej granicy
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Święto sportów walki w Warendorfie
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Planowano zamach na Zełenskiego
Śmierć gorsza niż wszystkie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Pancerny kot w polskim wojsku
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Ewakuacja Polaków z Izraela
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Odbudowa obrony cywilnej kraju
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
The Power of Infrastructure
„Różycki” zwodowany
BWP-1 – historia na dekady
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Bezpieczniejsza Europa
Wyższe stawki dla niezawodowych
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Kajakami po medale
Pracowity pobyt w kosmosie
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Podejrzane manewry na Bałtyku
Dzieci wojny
Świat F-35
Inwestycja w żołnierzy
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Policjanci w koszarach WOT
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Flyer, zdobywca przestworzy
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Drukowanie dronów
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO