moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wozy techniczne dla Rosomaków

W razie potrzeby muszą odholować z pola walki uszkodzonego Rosomaka i przy użyciu specjalistycznego dźwigu pomóc w jego naprawie – na przykład podnieść uszkodzoną wieżę i wstawić nową. MON ogłosił przetarg na zakup dwudziestu siedmiu ciężkich kołowych pojazdów ewakuacji i ratownictwa technicznego. Kontrakt wart jest kilkanaście milionów złotych.

Ciężki kołowy pojazd ewakuacji i ratownictwa technicznego „Mamut”

Kołowe transportery opancerzone Rosomak to podstawowe uzbrojenie dwóch brygad zmechanizowanych: 17 z Międzyrzecza oraz 12 ze Szczecina. Żołnierze używają transporterów także w Afganistanie.

Pododdziały Rosomaków potrzebują do nich specjalistycznych, kołowych pojazdów technicznych. Chodzi o wozy ewakuacji i ratownictwa technicznego, które będą w stanie nie tylko odholować uszkodzony transporter z pola walki, ale również pomóc w jego naprawie. Wyposażone są bowiem w części zamienne i niezbędne narzędzia, m.in. dźwig żuraw.

MON postanowił kupić takie pojazdy dla jednostek wyposażonych w KTO. Inspektorat Uzbrojenia ogłosił przetarg na dostawę dwudziestu siedmiu sztuk ciężkich kołowych pojazdów ewakuacji i ratownictwa technicznego. Wojsko ma je otrzymać do 2018 roku.

Pojazdy muszą być czteroosiowe i mieć napęd na każde z ośmiu kół. Wozy mają być przystosowane do holowania w trudnym terenie pojazdów kołowych o masie do 26 ton i dysponować żurawiem o zasięgu przynajmniej siedmiu metrów i udźwigu minimum ośmiu ton. Armia oczekuje, że zarówno kabina wozów technicznych, jak i ich zbiornik paliwa, będą miały takie opancerzenie, które zapewni ochronę nie tylko przed granatami ręcznymi czy pociskami karabinowymi, ale również przed skutkami eksplozji sześciu kilogramów trotylu.

Część żołnierzy uważa jednak, że lepiej sprawdziłby się pojazd na podwoziu gąsienicowym. – Nasze dotychczasowe doświadczenia ze szkolenia pokazują, że zasadniczy wóz ewakuacji technicznej powinien być jednak pojazdem na podwoziu gąsienicowym – mówi gen. bryg. Rajmund T. Andrzejczak, dowódca 17 Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowane – W trudnych warunkach terenowych ponaddwudziestotonowy Rosomak musi być ewakuowany przez znacznie cięższy i mobilny wóz zabezpieczenia technicznego, pojazd kołowy ciężko radzi sobie z takim zadaniem. Generał podkreśla, że wozy na podwoziu Rosomaka doskonale poradziłyby sobie na przykład z rozpoznaniem technicznym, drobnymi naprawami, remontami. – Służba w Afganistanie czy dyżur bojowy Grupy Bojowej UE pokazują, że w tego typu operacjach kołowy wóz zabezpieczenia też jest potrzebny. Dlatego w brygadzie, w której Rosomaki stanowią podstawowe wyposażenie, czeka się na ich dostawę z niecierpliwością – dodaje gen. Andrzejczak.

Firmy zainteresowane dostarczeniem wojsku pojazdów ewakuacji i ratownictwa technicznego mogą do 18 lutego zgłaszać chęć udziału w przetargu. Przedsiębiorstwa, których oferty spełnią postawione przez MON warunki, zostaną zaproszone do negocjacji handlowych, po których wybrana zostanie najlepsza propozycja. Oferty powinny dotyczyć nie tylko wozów, ale również pakietu logistycznego i szkoleniowego.

Kontrakt na dostawę 27 sztuk pojazdów wart jest około kilkunastu milionów złotych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: www.psszczesniak.pl

dodaj komentarz

komentarze

~Tom
1389947640
No właśnie. Wóz zabezpieczenia technicznego gąsienicowy dla Rosomaka, to na jakim obecnie miałby być podwoziu? Skoro opinia niekórych żołnierzy (praktyków) wskazuje na takie rozwiązanie, to znów wychodzi brak seryjnego obecnie perspektywicznego podwozia gąsienicowego.
00-00-34-A3

Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Wojskowi szachiści z medalem NATO
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Czołgiści w ogniu
Orlik na Alfę
Żandarmeria skontroluje także cywilów
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Dwie agresje, dwie okupacje
Zwycięska batalia o stolicę
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Defendery skompletowane
Kurs dla najlepszych w SERE
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Pożegnanie z Columbią
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Krok ku niezależności
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Wielkie zbrojenia za Odrą
Black Hawki nad Warszawą
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Świetne występy polskich żołnierzy
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Husarz z polskim instruktorem
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
„Road Runner” w Libanie
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Premier: prowokacja bez precedensu
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Debiut polskich Patriotów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Z najlepszymi na planszy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Święto Wojsk Lądowych
Brytyjczycy żegnają Malbork
Terytorialsi na pętli
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Największy transport Abramsów w tym roku
„Saber Junction” – gotowi do obrony
NATO – jesteśmy z Polską
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Hekatomba na Woli
Tukan na smyczy
Rekompensaty na nowych zasadach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO