moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sprawdzian następcy BRDM-2 na Białej Górze

Ich zadaniem jest kompletne i jak najszybsze pozyskanie informacji o przeciwniku. Pododdziały rozpoznawcze, bo o nich mowa stanowią kluczowy element w ogólnej strukturze rodzajów wojsk. W tym przypadku dane rozpoznawcze są produktem działalności wojskowego zwiadu. Aby, do nich dotrzeć niezbędne jest zaangażowanie wyszkolonych sił i użycie niezawodnych środków do pozyskania, gromadzenia i przetwarzania informacji. Jednym z nich jest testowany w 17 Wielkopolskiej Brygadzie Zmechanizowanej prototyp Lekkiego Opancerzowanego Transportera Rozpoznania – LOTR.

Rozmowa z panem Dominikiem Dębińskim, kierownikiem projektu LOTR.

Znajdujemy się na terenie OC Biała Góra niedaleko Krosna Odrzańskiego. To właśnie dziś, 25 sierpnia odbędzie się testowanie prototypu LOTR w pokonaniu przeszkody wodnej na rzece Odra.

Tak, ponadto korzystamy z infrastruktury szkoleniowej 5 Kresowego Batalionu Saperów (17 Wielkopolska Brygada Zmechanizowana) oraz ich wsparcia w zakresie zabezpieczenia medycznego i technicznego przeprawy. Dziś prowadzimy badania na podstawie jednej z metodyk, w ramach badań kwalifikacyjnych państwowych pojazdów LOTR.

Długo wyczekiwany następca BRDM-2 - pływający, rozpoznawczy, opancerzony pojazd kołowy LOTR. Proszę przybliżyć historię związaną realizacją projektu, od kiedy są prowadzone badania nad prototypem pojazdu oraz kiedy zostanie wprowadzony do użytku Sił Zbrojnych RP?

Pojazd LOTR jest realizowany w ramach umowy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Projekt rozpoczęliśmy pod koniec 2013 roku. Obecnie trwają badania kwalifikacyjne, państwowe, które zostały zrealizowane już na poziomie około 80 procent. Planowane zakończenie okresu testowania sprzętu jest szacowane pod koniec bieżącego roku. Natomiast zamknięcie projektu przewidujemy w połowie 2022 roku. Dopiero wówczas rozpocznie się cały proces związany z ewentualnym przygotowaniem i uzgadnianiem umowy oraz zakresu dostaw seryjnych.

Jakiej konstrukcji jest pojazd i jakie właściwości posiada?

Pojazd LOTR jest polską konstrukcją. Korpus został od początku zaprojektowany i skonstruowany w firmie AMZ Kutno z wykorzystaniem komponentów uzgodnionych z zespołem nadzorującym, które weszły w skład pojazdu. Wykorzystujemy silnik wysokoprężny o normie emisji spalin EURO 3, który jest zabudowany w formie „Power-Packa”. Umożliwia to jego szybki demontaż czy w razie ewentualnej potrzeby przeprowadzenia serwisu w trakcie działań operacyjnych. Ponadto pojazd ma właściwości amfibijne, które dzisiaj są sprawdzane. Badania są prowadzone przy pełnym DMC (dopuszczalna masa całkowita) pojazdu określonych w wymaganiach. Warto podkreślić, iż prędkości pływania oraz parametry manewrowości zostały osiągnięte. Podobnie z wartościami związanymi z mobilnością pojazdu. Na lądzie prędkość maksymalna, pokonywanie wzniesień, mobilność, a także inne przeszkody terenowe w postaci rowu, muru zostały pozytywnie ocenione przez Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej. Na obecnym etapie trwają sprawdzenia systemów specjalistycznych takich jak zdalnie sterowany moduł uzbrojenia oraz system masztowy.

Czy może pan przybliżyć budowę i ogólne dane techniczne transportera rozpoznawczego?

Pojazd LOTR opiera się o podwozie bazowe BÓBR - 3 opracowany w AMZ Kutno. Tego typu podwozie jest zawieszeniem niezależnym, skorupowym w postaci nadwozia typu monocoque (samonośnie). W przypadku zabudowy pod lekki opancerzony transporter rozpoznawczy przewidziany do transportu 5 żołnierzy. Podwozie to stanowi modułową konstrukcję, która umożliwia montaż dodatkowego opancerzenia czy zmianę poziomu ochrony balistycznej zgodnie ze STANAG. Pojazd posiada drzwi boczne dla każdego miejsca znajdującego się przy ścianie pojazdu, a także włazy ewakuacyjne w ilości 3, co umożliwia sprawną i bezpieczną ewakuację załogi z pojazdu zarówno w przypadku działań taktycznych, jak i ewakuacji technicznej.

Dominik Dębiński jest kierownikiem projektu Lekkiego Opancerzonego Transportera Rozpoznania w firmie AMZ Kutno. Przedsiębiorstwo specjalizuje się w projektowaniu oraz produkcji zabudów między innymi do pojazdów specjalnych dla służb mundurowych, a także pojazdów wojskowych.

Rozmawiała ppor. Anna Dominiak

red. PZ

autor zdjęć: st. szer. Patryk Szymaniec

dodaj komentarz

komentarze


Polski „Wiking” dla Danii
Plan na WAM
Wojsko ma swojego satelitę!
Kapral Bartnik mistrzem świata
Niebo pod osłoną
Czwarta dostawa Abramsów
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Artylerzyści mają moc!
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Najdłuższa noc
Wojsko przetestuje nowe technologie
W krainie Świętego Mikołaja
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Militarne Schengen
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Gdy ucichnie artyleria
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Uczelnie łączą siły
Czas na polskie Borsuki
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Borsuki jadą do wojska!
Razem na ratunek
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Mundurowi z benefitami
Nowe zdolności sił zbrojnych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Holenderska misja na polskim niebie
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Z Su-22 dronów nie będzie
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Po co wojsku satelity?
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Don’t Get Hacked
Wojskowa łączność w Kosmosie
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Komplet medali wojskowych na ringu
Nadchodzi era Borsuka
Dzień wart stu lat
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Zwrot na Bałtyk
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Pancerniacy jadą na misję
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Szwedzi w pętli
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Przygotowani znaczy bezpieczni
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO