moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?

Wczoraj w Sejmie podczas posiedzenia podkomisji stałej ds. polskiego przemysłu obronnego oraz modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP o stanie realizacji programów dotyczących sił powietrznych mówił gen. bryg. pil. Sławomir Mąkosa, asystent szefa SGWP. Posłowie pytali m.in. o datę przylotu pierwszych F-35 i ostateczną liczbę Apache’ów, które trafią do polskiego wojska.

Generał Mąkosa zaczął od przedstawienia statusu realizacji programu F-35, który zakłada pozyskanie 32 sztuk wielozadaniowych myśliwców piątej generacji do 2029 roku. Pierwsze dwie maszyny przylecą do 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku w maju 2026 roku, kolejne dwie – w lipcu. Z raportu wynika, że producent będzie przekazywał od dwóch do czterech myśliwców każdego roku. Wyjątkiem ma być rok 2027, kiedy polskie siły powietrzne odbiorą 16 samolotów F-35.

Wojsko Polskie kupiło ponadto 48 myśliwców FA-50, z których pierwszy tuzin w wersji GF (Gap Filler) został już dostarczony do armii. W latach 2026–2028 do Polski mają docierać myśliwce w wersji PL – w trzech dostawach po 12 sztuk. Podpisana niedawno umowa, zakładająca modernizację całej floty myśliwców F-16 do wersji V, nie uległa zmianie pod kątem terminu realizacji (2029–2039). Po tragicznym wypadku przed Air Show Radom, w którym zginął ppłk pil. Maciej Krakowian, zmieniła się jedynie liczba maszyn przeznaczonych do modernizacji z 48 na 47.

Lotnictwo transportowe ma otrzymać w listopadzie ostatni z pięciu samolotów C-130. Na lata 2029–2033 jest zaplanowana modernizacja-unifikacja 16 samolotów C-295M. Generał Mąkosa przypomniał również, że w 2024 roku zostały wdrożone dwie platformy wczesnego ostrzegania Saab 340. Reprezentacja MON-u potwierdziła ponadto chęć pozyskania wielozadaniowych powietrznych tankowców (MRTT), jednak obecne plany wskazują dopiero na lata 2032–2035.

Również w tym roku do 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych mają zostać dostarczone cztery śmigłowce AH-64D Apache pozyskane w ramach umowy leasingowej. Pierwsze cztery Delty są już od kilku miesięcy wykorzystywane w Inowrocławiu do szkolenia pilotów i żołnierzy służby inżynieryjno-lotniczej. W odpowiedzi na pytanie członków podkomisji wojskowi stwierdzili, że nie ma planów dotyczących rzekomej redukcji zamówienia 96 śmigłowców Apache w najnowszej wersji Echo (AH-64Ev6.5). Maszyny mają docierać do Polski zgodnie z harmonogramem w latach 2028–2032. W pierwszym roku wojsko otrzyma 15 Apache’ów, a w kolejnych: 20, 32, 21 i 8.

Wcześniej lotnictwo śmigłowcowe wzbogaci się o kolejne wielozadaniowe śmigłowce wsparcia AW149. Dotychczas przyjęto osiem sztuk, a do końca roku jest zaplanowana dostawa kolejnych sześciu. W latach 2026–2029 wojsko będzie odbierać cztery–pięć sztuk AW149 rocznie. Członkowie podkomisji usłyszeli o pozyskanych czterech śmigłowcach AW101 przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych i wyposażonych w sprzęt medyczny pozwalający na prowadzenie akcji poszukiwawczo-ratowniczych oraz bojowego poszukiwania i ratownictwa. Śmigłowce w komplecie stacjonują od marca 2025 roku w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Generał Mąkosa przypomniał także o zakończonych dostawach ośmiu śmigłowców S-70i przeznaczonych do prowadzenia powietrznych operacji specjalnych. W kwestii Chinooków, czyli ciężkich śmigłowców transportowych, wojsko zapewniło, że zamierza pozyskać tego typu platformy, ale nie ujawniło żadnych konkretów.

W temacie bezzałogowych systemów powietrznych (BSP) poruszono kwestię Wizjera, który został już dostarczony w liczbie ośmiu zestawów wraz z symulatorem. Kolejne dostawy są zaplanowane jeszcze na ten rok, a zakończenie programu ma nastąpić w 2026 roku.

Przedstawiciel Agencji Uzbrojenia w odpowiedzi na pytania posłów zdementował medialne doniesienia na temat rzekomej sytuacji, w których nowy płatowiec miał ulec zniszczeniu w trakcie użytkowania. Inne pytanie dotyczyło programu Orlik. W listopadzie 2018 roku podpisano umowę na pozyskanie ośmiu zestawów (40 dronów) BSP klasy taktycznej krótkiego zasięgu Orlik. Agencja Uzbrojenia poinformowała na posiedzeniu podkomisji, że obecnie trwa szczegółowa analiza audytu przeprowadzonego przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, który ma potwierdzić gotowość technologiczną WZL nr 2 do realizacji programu Orlik. Data podpisania ewentualnego aneksu do umowy nie jest jeszcze znana.

Agencja Uzbrojenia poinformowała, że nie prowadzi działań w kierunku pozyskania systemów Dragonfly i nie ma zgody na zakup pocisków AIM 120 Delta. AU zakłada natomiast, że w najbliższym czasie będzie kontynuowany zakup uzbrojenia typu Bayraktar TB2 (dotychczas zakupiono cztery zestawy) i MQ-9 w wersji B, co pozwoli Wojsku Polskiemu zwiększyć zdolności rozpoznawcze i możliwość rażenia celów.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: st. sierż. Rafał Samluk/ Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Militarne Schengen
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Nadchodzi era Borsuka
Don’t Get Hacked
Nowe zasady dla kobiet w armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Razem na ratunek
Uczelnie łączą siły
Artylerzyści mają moc!
Najdłuższa noc
W krainie Świętego Mikołaja
Holenderska misja na polskim niebie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wojsko ma swojego satelitę!
Polski „Wiking” dla Danii
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Borsuki jadą do wojska!
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Przygotowani znaczy bezpieczni
Czas na polskie Borsuki
Wojskowa łączność w Kosmosie
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Pancerniacy jadą na misję
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Po co wojsku satelity?
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Z Su-22 dronów nie będzie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Mundurowi z benefitami
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Komplet medali wojskowych na ringu
Gdy ucichnie artyleria
Wojsko przetestuje nowe technologie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Niebo pod osłoną
Czwarta dostawa Abramsów
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Plan na WAM
Kapral Bartnik mistrzem świata
Szwedzi w pętli
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Nowe zdolności sił zbrojnych
Dzień wart stu lat
Zwrot na Bałtyk
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
F-35 z Norwegii znowu w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO