moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Symulator Orlika w Dęblinie

Wykonają misje powietrzne w dzień i w nocy, przy dużym zachmurzeniu, w deszczu lub śniegu. Sprawdzą swoje umiejętności także podczas oblodzenia, w przypadku awarii silnika, instalacji hydraulicznej, a nawet pożaru. Między innymi takie zadania na symulatorze PZL-130 Orlik TC-II przećwiczą piloci i podchorążowie. Urządzenie zainstalowano w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego.

Symulator samolotu szkoleniowego PZL-130 Orlik stanął w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie, obok innych symulatorów, m.in. samolotu M-346 Bielik czy śmigłowca SW-4. – Urządzenie otrzymaliśmy pod koniec ubiegłego roku. Kończymy właśnie prace związane z instalacją symulatora i planujemy, że pierwsi podchorążowie i piloci-instruktorzy Orlików rozpoczną wirtualne treningi 20 stycznia – informuje por. Ewa Złotnicka, oficer prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego.

Piloci chwalą nowoczesne urządzenie. – To najwyższej klasy symulator, dzięki niemu szkolenie będzie efektywniejsze i znacznie tańsze – przyznaje mjr pil. Michał Anielak z 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Instruktor i wieloletni pilot samolotów PZL-130 Orlik zaznacza, że nowy symulator w pełni odzwierciedla kabinę Orlika oraz dynamikę ruchu samolotu w powietrzu, dlatego też wirtualny trening lepiej przygotuje młodych pilotów do realnych lotów. – Dzięki symulatorowi w znacznym stopniu odciążymy flotę samolotów szkoleniowych, co wpłynie na bezpieczeństwo lotów. Dodatkowo zespół akrobacyjny „Orlik“ będzie wykorzystywał symulator do wirtualnych treningów lotów grupowych – dodaje oficer.

Z symulatora skorzystają przede wszystkim piloci i instruktorzy PZL-130 Orlik TC-II oraz podchorążowie czwartego i piątego roku Lotniczej Akademii Wojskowej. – Symulator pozwala dostosować trening do poziomu wiedzy i umiejętności szkolonego. I tak, w warunkach wirtualnych można ćwiczyć najprostsze procedury odnoszące się do uruchomienia samolotu, a także te związane z kołowaniem, startem i lądowaniem – mówi mjr pil. Anielak. Piloci i podchorążowie w warunkach wirtualnych będą ćwiczyć loty z widocznością horyzontu i bez niej, gdy korzystają jedynie ze wskazań przyrządów.

Będą mogli szkolić się także w lotach większą formacją. – Scenariusz treningu będzie zależeć od wyobraźni instruktora, bo ten będzie mógł dowolnie komplikować misję, zmieniając np. warunki atmosferyczne czy wprowadzając różnego rodzaju sytuacje awaryjne – podkreśla por. Złotnicka. Symulator nauczy postępowania w przypadku np. awarii silnika, pożaru na pokładzie, uszkodzenia jednej z instalacji samolotu, a nawet zderzenia z innym samolotem (w lotach grupowych). Piloci w trakcie szkolenia wirtualne loty będą wykonywać na terenie Polski, a lądować na wojskowych i cywilnych lotniskach.

Urządzenie składa się z trzech modułów. Pierwszy to kabina wiernie odwzorowująca wnętrze samolotu PZL-130 TC-II oraz sferyczny układ prezentacji, który tworzy sześć projektorów rozdzielczości 4K, zapewniający pole widzenia do 180 stopni.

Drugą częścią symulatora jest stanowisko dla instruktora-pilota. To uproszczona kabina samolotu wyposażona w pięć 65-calowych ekranów. Dzięki wyposażeniu symulatora właśnie w to stanowisko instruktorskie będzie możliwe prowadzenie treningu lotów w szyku. – To jedyny symulator w Polsce, w którym można wykonywać loty w formacji do siedmiu samolotów – informuje producent urządzenia.

Trzeci moduł to miejsce dla instruktora nadzorującego. To tu konfiguruje się scenariusz misji lotniczych i steruje się przebiegiem treningu. Każdy wirtualny trening jest rejestrowany i może być odtwarzany.

Symulator został zaprojektowany i wykonany przez firmę Airbus we współpracy z ETC-PZL Aerospace Industries. Wraz z symulatorem Airbus dostarczył również dokumentację, pakiet logistyczny i szkoleniowy.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Airbus, por. Ewa Złotnicka

dodaj komentarz

komentarze


Siła w jedności
 
Ämari gotowa do dyżuru
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
Zostań podchorążym wojskowej uczelni
Powstanie Fundusz Sztucznej Inteligencji. Ministrowie podpisali list intencyjny
Będzie nowa fabryka amunicji w Polsce
Medycyna w wersji specjalnej
1000 dni wojny i pomocy
Baza w Redzikowie już działa
Zmiana warty w Korpusie NATO w Szczecinie
Powstaną nowe fabryki amunicji
Patriotyzm na sportowo
Wojskowy Sokół znów nad Tatrami
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Umowa na BWP Borsuk w tym roku?
Czworonożny żandarm w Paryżu
Jutrzenka swobody
Zawsze z przodu, czyli dodatkowe oko artylerii
Szturmowanie okopów
Kancelaria Prezydenta: Polska liderem pomocy Ukrainie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Fabryka Broni rozbudowuje się
Podlasie jest bezpieczne
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Mamy BohaterONa!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Olimp w Paryżu
Nurkowie na służbie, terminal na horyzoncie
Roboty jeszcze nie gotowe do służby
Pod osłoną tarczy
Czarna taktyka czerwonych skorpionów
Polskie „JAG” już działa
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Wicepremier na obradach w Kopenhadze
Żołnierze z Mazur ćwiczyli strzelanie z Homarów
Gogle dla pilotów śmigłowców
Karta dla rodzin wojskowych
Kolejne FlyEye dla wojska
Olympus in Paris
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Wzlot, upadek i powrót
Lotnicza Akademia rozwija bazę sportową
Breda w polskich rękach
Wielka pomoc
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Ostre słowa, mocne ciosy
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
Silne NATO również dzięki Polsce
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Komplet Black Hawków u specjalsów
Wojna na planszy
Zmiana warty w PKW Liban

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO