moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Symulator Orlika w Dęblinie

Wykonają misje powietrzne w dzień i w nocy, przy dużym zachmurzeniu, w deszczu lub śniegu. Sprawdzą swoje umiejętności także podczas oblodzenia, w przypadku awarii silnika, instalacji hydraulicznej, a nawet pożaru. Między innymi takie zadania na symulatorze PZL-130 Orlik TC-II przećwiczą piloci i podchorążowie. Urządzenie zainstalowano w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego.

Symulator samolotu szkoleniowego PZL-130 Orlik stanął w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie, obok innych symulatorów, m.in. samolotu M-346 Bielik czy śmigłowca SW-4. – Urządzenie otrzymaliśmy pod koniec ubiegłego roku. Kończymy właśnie prace związane z instalacją symulatora i planujemy, że pierwsi podchorążowie i piloci-instruktorzy Orlików rozpoczną wirtualne treningi 20 stycznia – informuje por. Ewa Złotnicka, oficer prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego.

Piloci chwalą nowoczesne urządzenie. – To najwyższej klasy symulator, dzięki niemu szkolenie będzie efektywniejsze i znacznie tańsze – przyznaje mjr pil. Michał Anielak z 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Instruktor i wieloletni pilot samolotów PZL-130 Orlik zaznacza, że nowy symulator w pełni odzwierciedla kabinę Orlika oraz dynamikę ruchu samolotu w powietrzu, dlatego też wirtualny trening lepiej przygotuje młodych pilotów do realnych lotów. – Dzięki symulatorowi w znacznym stopniu odciążymy flotę samolotów szkoleniowych, co wpłynie na bezpieczeństwo lotów. Dodatkowo zespół akrobacyjny „Orlik“ będzie wykorzystywał symulator do wirtualnych treningów lotów grupowych – dodaje oficer.

REKLAMA

Z symulatora skorzystają przede wszystkim piloci i instruktorzy PZL-130 Orlik TC-II oraz podchorążowie czwartego i piątego roku Lotniczej Akademii Wojskowej. – Symulator pozwala dostosować trening do poziomu wiedzy i umiejętności szkolonego. I tak, w warunkach wirtualnych można ćwiczyć najprostsze procedury odnoszące się do uruchomienia samolotu, a także te związane z kołowaniem, startem i lądowaniem – mówi mjr pil. Anielak. Piloci i podchorążowie w warunkach wirtualnych będą ćwiczyć loty z widocznością horyzontu i bez niej, gdy korzystają jedynie ze wskazań przyrządów.

Będą mogli szkolić się także w lotach większą formacją. – Scenariusz treningu będzie zależeć od wyobraźni instruktora, bo ten będzie mógł dowolnie komplikować misję, zmieniając np. warunki atmosferyczne czy wprowadzając różnego rodzaju sytuacje awaryjne – podkreśla por. Złotnicka. Symulator nauczy postępowania w przypadku np. awarii silnika, pożaru na pokładzie, uszkodzenia jednej z instalacji samolotu, a nawet zderzenia z innym samolotem (w lotach grupowych). Piloci w trakcie szkolenia wirtualne loty będą wykonywać na terenie Polski, a lądować na wojskowych i cywilnych lotniskach.

Urządzenie składa się z trzech modułów. Pierwszy to kabina wiernie odwzorowująca wnętrze samolotu PZL-130 TC-II oraz sferyczny układ prezentacji, który tworzy sześć projektorów rozdzielczości 4K, zapewniający pole widzenia do 180 stopni.

Drugą częścią symulatora jest stanowisko dla instruktora-pilota. To uproszczona kabina samolotu wyposażona w pięć 65-calowych ekranów. Dzięki wyposażeniu symulatora właśnie w to stanowisko instruktorskie będzie możliwe prowadzenie treningu lotów w szyku. – To jedyny symulator w Polsce, w którym można wykonywać loty w formacji do siedmiu samolotów – informuje producent urządzenia.

Trzeci moduł to miejsce dla instruktora nadzorującego. To tu konfiguruje się scenariusz misji lotniczych i steruje się przebiegiem treningu. Każdy wirtualny trening jest rejestrowany i może być odtwarzany.

Symulator został zaprojektowany i wykonany przez firmę Airbus we współpracy z ETC-PZL Aerospace Industries. Wraz z symulatorem Airbus dostarczył również dokumentację, pakiet logistyczny i szkoleniowy.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Airbus, por. Ewa Złotnicka

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze bez testów z WF-u
 
Ilu rezerwistów dostanie powołania?
Armia Fight Night – bitwa o niepodległość
Prawda o Katyniu zawarta w teczce nr 1
Eto, pies na misje
Żądajcie „Polski Zbrojnej”
Włoski minister obrony z wizytą w Polsce
Marynarz pierwszy na mecie ćwierćmaratonu
Dron dla hydrografów
UE o wspólnym bezpieczeństwie
AZOR – podwodny specjalista
Polsko-tureckie obrady
Sto lat „Polski Zbrojnej” za nami
Żołnierz uratował dziecko z pożaru
Wilk na poligonie
Polskie Jastrzębie nad Atlantykiem
Duch Invictus jest, czas na formę
Gala Buzdyganów w stulecie „Polski Zbrojnej”
„Ramstein Alloy” nad Litwą
77 lat temu powstańcy zakończyli bój o Warszawę
Dron z LAW-u
Czy będą podwyżki?
Kobiety a pokój
Na Litwie o bezpieczeństwie w regionie
Star Army
Posłuchaj historii bohaterów. To ich testament
„Akcja rekrutacja” – ostatnia szansa dla sportowców
Od 25 lat biegacze walczą o nóż komandosa
Szef MON-u w Forcie Sill
Ogień na alpejskich szczytach
Kraby dla podhalańczyków
Szef MON odwiedził USA
Polacy w Wilnie czyli „bunt” Żeligowskiego
Time for Miecznik
Course on Diplomacy
Koncern Boeing dostarczył kolejny samolot dla VIP-ów
Współpraca i wspólna pamięć
Legia Akademicka po raz piąty
Emerytura wypłacana w … karmie
Drzwi do JWK otwiera selekcja
Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
Ciemne strony Facebooka
Advantages of Efficient Organization
Sztandar dla krakowskich żandarmów
Polityka nie znosi próżni
Afganistan. Czas wracać do domu
KFOR: wyższy stopień gotowości
Sukcesy żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Polskie skrzydła nad Morzem Śródziemnym
Marynarskie fatum, czyli ostatnia droga Naczelnego Wodza
Test mobilności 12 Dywizji
Sto lat „Polski Zbrojnej” - serwis specjalny
Polacy na czele zespołu przeciwminowego NATO
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Rezerwista ochotnik też musi się starać
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Wzmocnione siły na granicy
JWK to test siły i motywacji
W jedynym słusznym kierunku
Wybierz się na wojskowe studia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO