moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Powietrzny pokaz Orlików i Harvardów

Efektowne mijanki, przeloty na niskich wysokościach, przeloty formacją pięciu samolotów i indywidualne pokazy pilotażu – tak będzie wyglądał występ szkolnych Orlików i historycznych Harvardów, który przygotowywany jest z okazji stulecia lotnictwa wojskowego. Samoloty będzie można zobaczyć 18–19 sierpnia  podczas Gdynia Aerobaltic oraz w czasie Air Show w Radomiu.

Do niezwykłej współpracy Zespołu Akrobacyjnego Orlik i właścicieli samolotów Harvard Jacka Mainki i Marcina Kubraka, doszło rok temu. – Wtedy powstał pomysł, by szkolne samoloty, czyli PZL-130 Orlik oraz Harvardy, na których szkolili się polscy piloci w czasie II wojny światowej, spotkały się w powietrzu. W ten sposób chcemy uczcić historię polskich skrzydeł. To ważne, zwłaszcza że w tym roku obchodzimy setną rocznicę powstania lotnictwa wojskowego – mówi mjr pil. Dariusz Stachurski, leader zespołu akrobacyjnego. – To dla nas wielkie przeżycie. Gdy lecimy tuż obok tych niezwykłych historycznych samolotów, mamy przed oczami sceny z książek i filmów wojennych. Emocje są duże, szczególnie gdy słychać dźwięk starych silników – dodaje.

Harvard to samolot szkolny z czasów II wojny światowej, produkowany w Kanadzie w latach 1941–1953, był licencyjnym amerykańskim North American T-6 Texan. Maszyny służyły w polskiej szkole pilotów w Newton w Anglii. Po wojnie samoloty w różnych wersjach były używane także jako lekkie maszyny bombowe, np. w Korei i Afryce. Egzemplarz należący do Marcina Kubraka to wyprodukowany w 1943 roku w Kanadzie Harvard IIB, który służył w kanadyjskich siłach powietrznych. Jacek Mainka pilotuje natomiast Harvarda 4M, czyli kanadyjską odmianę samolotu North American T-6G „Texan”. Oba samoloty stacjonują na co dzień w podwarszawskim Konstancinie.

Lotnicy o zgodę na przygotowanie wspólnego programu akrobacji poprosili przełożonych, a po ich akceptacji rozpoczęli treningi. – Jacek Mainka i Marcin Kubrak mają ogromne doświadczenie lotnicze, w powietrzu za sterami różnego typu samolotów, w tym historycznych, spędzili kilkanaście tysięcy godzin. Rozumiemy się zatem bardzo dobrze i nie mieliśmy żadnych problemów w zaplanowaniu wspólnych akrobacji – opowiada dowódca Orlików.

Piloci stworzyli formację złożoną z pięciu maszyn: dwóch Harvardów i trzech Orlików. Zanim jednak wzbili się razem w powietrze musieli poznać możliwości pilotażowe obu maszyn. – Usiadłem za sterami Harvarda, by lepiej przygotować się do pokazu. Później piloci historycznych maszyn usiedli w drugich kabinach Orlików. To dało nam dobrą podstawę do wspólnego latania – opisuje mjr Stachurski. Dotychczas odbyło się sześć wspólnych treningów formacji Orlik–Harvard. Kolejne loty treningowe planowane są na początek sierpnia.

Jakie atrakcje czekają widzów? Podczas piętnastominutowego pokazu obejmującego występy indywidualne i zespołowe będzie można podziwiać techniki pilotażu obu typów samolotów. – Naszym celem jest wyeksponowanie samolotów Harvard i pokazanie, jak bardzo lotnictwo szkolne zmieniło się w ostatnich dziesięcioleciach. W programie są niskie przeloty, w czasie których będzie można zrobić Harvardom zdjęcia i posłuchać dźwięku silnika tej historycznej maszyny. To bardzo charakterystyczny basowy ton – mówi mjr Stachurski.

Będzie można zobaczyć m.in. przeloty w ugrupowaniu w kształcie litery V (prowadzącym będzie PZL-130 Orlik, za nim dwa Harvardy i dalej dwa Orliki), wiraże, dynamiczne rozejścia i efektowne mijanki na małych odległościach Harvardów i Orlików. Odbędą się także pokazy pilotażu indywidualnego.

Piloci wyjaśniają, że wspólne przeloty i akrobacje tych dwóch typów samolotów nie są prostą sprawą, ze względu na możliwości techniczne obu maszyn. W czasie pokazu Harvardy poruszać się będą z maksymalną prędkością przelotową, a Orliki na dolnych zakresach prędkości.

W składzie Zespołu Akrobacyjnego Orlik zaprezentują się: prowadzący i dowódca grupy – mjr Dariusz Stachurski, prawoskrzydłowy – por. Krzysztof Łysakowski, lewoskrzydłowy – por. Sebastian Rajchel. – Rok 2018 jest absolutnie wyjątkowy. Obchodzimy setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości oraz setną rocznicę powstania lotnictwa wojskowego, mamy także jubileusz 20-lecia istnienia Zespołu Akrobacyjnego Orlik. Mamy nadzieję, że pokaz historycznych Harvardów i służących obecnie do szkolenia samolotów sprawi miłośnikom lotnictwa dużo przyjemności – mówi kpt. Magdalena Busz, oficer prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Mateusz Chodelski, Andrzej Rutkowski

dodaj komentarz

komentarze


Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Laury MSPO przyznane
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Współpraca z Koreą ma wymiar strategiczny
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Orlik na Alfę
Drony na celowniku
StormRider na fali
Piorun 2 coraz bliżej
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Agencja Uzbrojenia na zakupach. Kieleckie targi to dopiero początek
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Salwa z wysokości
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Road Runner” w Libanie
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Lepsza efektywność
Nasz Hercules
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Zwycięska batalia o stolicę
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
Towarzysze czołgów
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Z najlepszymi na planszy
Świetne występy polskich żołnierzy
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Startuje „Żelazny obrońca”
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Detect & Classify: satelity z AI
Certyfikacja „Dwunastki” na XII zmianę do Libanu
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Spotkanie Trump-Nawrocki
Brytyjczycy żegnają Malbork
Kikimora o wielu twarzach
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Nocne ataki na Ukrainę
Finisz programu „Orlik”?
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Trenują przed „Zapadem ‘25”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Dwie agresje, dwie okupacje
Statuetki dla tuzów biznesu
Czas nowych inwestycji
„Był twarzą sił powietrznych”
Grot A3 w drodze do linii
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Hekatomba na Woli
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Wielkie zbrojenia za Odrą
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Beret „na rekinka” lub koguta
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Łódź na granicy
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Wyczekiwane przyspieszenie
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO