moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Edukacja na platformie

Miał wspomóc tradycyjne nauczanie, dziś może stać się receptą na kontynuowanie nauki w czasach restrykcyjnych ograniczeń. Akademia Marynarki Wojennej przyspieszyła prace nad wprowadzeniem eduPortalu, nowoczesnej platformy e-learningowej. Pierwsze zajęcia z jej wykorzystaniem już się odbyły.

Studenci cywilni w domach, wojskowi w akademikach bez możliwości opuszczenia terenu uczelni – tak koronawirus zmienił życie Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. – Izolujemy naszych podchorążych od świata, by chronić ich przed chorobą. Tym bardziej, że już wkrótce możemy potrzebować ich pomocy w walce z pandemią – przyznaje kmdr por. Wojciech Mundt, rzecznik uczelni. Pierwsi już zostali w nią włączeni. Od ponad tygodnia 18 studentów wspiera 7 Pomorską Brygadę Obrony Terytorialnej. Pracują oni w ramach służby dyżurnej oraz zespołu działań przeciwkryzysowych. AMW zorganizowała też dwie akcje krwiodawstwa.

Tymczasem pozostali podchorążowie w miarę możliwości starają się funkcjonować normalnie. – Oczywiście nie ma mowy o gromadzeniu się na wykładach czy ćwiczeniach. Pozostaje jednak nauka zdalna – przyznaje bsm pchor. Michał Grozalski, student piątego roku Wydziału Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego. Od chwili, kiedy uczelnia została zamknięta, a zajęcia odwołane, wykładowcy zaczęli korzystać z takich aplikacji jak Zoom czy WhatsApp. Przede wszystkim jednak AMW przyspieszyła proces uruchamiania eduPortalu – platformy opracowanej przez firmę Asseco Data Systems, która przez ostatnie miesiące była wprowadzana do użytku we współpracy ze specjalistami Asseco.
EduPortal umożliwia prowadzenie zdalnych zajęć, wykładów czy wideokonferencji. – Wykładowcy, używając platformy, mogą tworzyć testy, quizy czy ankiety. Platforma pozwala też na ewidencjonowanie czasu pracy. Wykładowca sprawdzi, ile razy poszczególny student brał udział w danym wykładzie, ale też jak szybko i w jaki sposób uporał się z poszczególnymi zadaniami – mówi Justyna Kowalczys, lektorka języka angielskiego oraz przedstawicielka AMW w międzynarodowej grupie roboczej ADL Konsorcjum Partnerstwa dla Pokoju, która zajmuje się zdalnym nauczaniem. EduPortal w przyszłości stanie się także repozytorium wiedzy. – Platforma daje możliwość gromadzenia wykładów, materiałów wideo czy audio. Docelowo będzie można ją wykorzystywać także do przeprowadzania egzaminów – tłumaczy Kowalczys.

Proces wdrażania oprogramowania do nauczania zdalnego rozpoczął się kilka miesięcy temu. – W listopadzie ubiegłego roku szkolenie przeszła pierwsza grupa wykładowców. Zgodnie z ówczesnymi założeniami eduPortal miał wystartować 1 października tego roku. Koronawirus sprawił jednak, że plany te musieliśmy zweryfikować – przyznaje kmdr rez. Mariusz Mięsikowski, prorektor ds. kształcenia i studenckich. Wszyscy studenci otrzymali już na portalu własne konta i zaczęli się do nich logować.

– Mam już za sobą pierwsze zajęcia z wykorzystaniem eduPortalu. Dotyczyły wybranych problemów bezpieczeństwa międzynarodowego. Na platformie odsłuchaliśmy przygotowanej wcześniej prezentacji i wykonaliśmy zlecone zadania. Na razie wszyscy jeszcze się tego narzędzia uczymy, poznajemy jego możliwości, oswajamy się z nim – przyznaje bsm pchor. Grozalski. A prorektor Mięsikowski dodaje, że choć uczelnia rekomenduje korzystanie właśnie z eduPortal, nie zabrania wykładowcom sięgania również po inne możliwości. – Ważne, by proces nauczania był kontynuowany, bo w przypadku podchorążych naprawdę nie możemy sobie pozwolić na przestoje. Program został precyzyjnie rozpisany, materiału jest bardzo dużo. Zajęcia w laboratoriach czy na symulatorach już trzeba było przesunąć, a przecież latem studenci mają jeszcze praktyki – podkreśla prorektor.

EduPortal w założeniu miał stać się narzędziem wspomagającym edukację. – Władze uczelni przyjęły, że zdalne nauczanie będzie uzupełniało zajęcia oraz wykłady prowadzone w tradycyjny sposób, przyda się podczas różnego rodzaju kursów, ale też działań w ramach programu NATO Deep – wymienia Justyna Kowalczys. AMW należy do niego od 2013 roku. Program zakłada wsparcie transformacji systemów szkolnictwa w krajach partnerskich. – Na platformę eduPortal mogłyby zostać przeniesione niektóre szkolenia realizowane w ramach tego przedsięwzięcia – dodaje Kowalczys. Pandemia koronawirusa sprawiła, że nauczanie online z narzędzia pomocniczego stało się pierwszoplanowym.

Akademia w Gdyni to jedyna w Polsce uczelnia, która kształci przyszłych oficerów marynarki wojennej. W tej chwili studiuje w niej 358 podchorążych. Do tego dochodzi 2,3 tysiące studentów cywilnych różnych specjalności. AMW prowadzi też studia podyplomowe i kursy językowe dla oficerów sił morskich.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: por. Tomasz Klucznik

dodaj komentarz

komentarze


Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
 
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Pierwszy polski technik AH-64
Zmiany w dodatkach stażowych
Odliczanie do misji na Łotwie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Pływacy i maratończycy na medal
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Skrzydła IT dla cyberwojsk
NATO na północnym szlaku
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Pytania o europejską tarczę
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Ameryka daje wsparcie
W obronie wschodniej flanki NATO
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Tragiczne zdarzenie na służbie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wytropić zagrożenie
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Pilecki ucieka z Auschwitz
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Czarne oliwki dla sojuszników
Pierwsi na oceanie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Wojna w świętym mieście, epilog
Posłowie dyskutowali o WOT
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Awanse na Trzeciego Maja
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Patriotyczny maraton
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
NATO on Northern Track
Wioślarze i triatlonistka na podium
O bezpieczeństwie Europy w Katowicach
Husarz na straży nieba
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wiedza na czas kryzysu
Daglezje poszukiwane
Polki pobiegły po srebro!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO