moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MiG-i wracają do służby

Podjąłem decyzję o wznowieniu eksploatacji samolotów MiG-29 – powiedział gen. dyw. Jacek Pszczoła, inspektor sił powietrznych, po spotkaniu z pilotami tych maszyn w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. W spotkaniu uczestniczył minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak oraz gen. Jarosław Mika, dowódca generalny.

Spotkanie z pilotami MiG-29 odbyło się w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego dziś w południe. Tuż po nim z mediami spotkał się gen. dyw. Jacek Pszczoła, inspektor Sił Powietrznych oraz płk pil. Maciej Trelka, dowódca 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, pod które podlegają 22 i 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego, na wyposażeniu których są samoloty MiG-29. – Po analizie wdrożonych zaleceń podjąłem decyzję o wznowieniu eksploatacji samolotów MiG-29 – powiedział gen. Pszczoła. – Samoloty MiG-29 wzniosą się w powietrze, bo piloci chcą nimi latać – dodał Pszczoła zapewniając, że z każdym z pilotów osobiście rozmawiał o ich gotowości powrotu do latania MiG-ami. – Zaakceptowałem wniosek płk Macieja Treli, dowódcy 1 Skrzydła z prośbą o wznowienie lotów. Potem przedłożyłem go generałowi Jarosławowi Mice, który zaaprobował wniosek – wyjaśniał Pszczoła.

Inspektor zaznaczył, że dziś do dyspozycji wojska pozostaje 5 maszyn, kolejnych 12 zostanie dopuszczonych do lotów po wykonaniu lotów kontrolnych.

Jak informuje ppłk Marek Pawlak, rzecznik prasowy DGRSZ, jeszcze w tym tygodniu za sterami MiG-ów siądą pierwsi piloci. Proces wznawiania nawyków wszystkich pilotów potrwa około sześciu miesięcy, do połowy 2020 roku. – Aktualności stracili wszyscy piloci, ale regulamin dopuszcza ich wznowienie. Z jednostki wybiera się dwóch najbardziej doświadczonych pilotów, oni wzajemnie przywracają sobie aktualność lotów. Nieprawdą jest więc, że nie możemy tego zrealizować – wyjaśniał inspektor Sił Powietrznych.

Generał odniósł się również do informacji pojawiających się w ostatnich dniach w mediach. – Chciałem zdementować pewne historie dotyczące tego, czy zgodnie z literą prawa możemy wznieść samoloty w powietrze. Zainteresowanych odsyłam do Regulaminów Lotów 2016. Prawdą jest, że wszyscy piloci utracili aktualności, nie jest natomiast prawdą, że prawnie nie możemy ich przywrócić – mówił generał Pszczoła. Według Regulaminu Lotów 2016 piloci nie mogą stracić uprawnień do pilotowania statków powietrznych, a jedynie aktualności (nawyki), które mogą odzyskać wykonując loty z instruktorem. Nie są do tego potrzebne żadne dodatkowe kursy czy szkolenia.

Samoloty MiG-29 zostały uziemione dziewięć miesięcy temu w serii wypadków, do których doszło w ostatnich latach: w grudniu 2017 roku pod Kałuszynem, gdy samolot z Mińska Mazowieckiego rozbił się przy podejściu do lądowania; siedem miesięcy później w lipcu 2018 w Pasłęku rozbił się MiG-29 z Malborka, jego pilot nie przeżył mimo katapultowania się, a w marcu 2019 samolot z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego runął na ziemię w okolicy miejscowości Łochów. Wszystkie zdarzenia były wyjaśniane przez Komisję Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

 

KE

autor zdjęć: Bartek Bera, kpt. Robert Suchy / CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Kopuła nad bewupem
„Road Runner” w Libanie
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Medycy na start
Polski „Wiking” dla Danii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Speczespół wybierze „Orkę”
Polskie Bayraktary nad Turcją
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Człowiek jest najważniejszy
Orientuj się bez GPS-u
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Brytyjczycy na wschodniej straży
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pasja i fart
W wojsku orientują się najlepiej
Maratońskie święto w Warszawie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kosmiczny Perun
Dywersanci atakują
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Kircholm 1605
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Kawaleria w szkole
W poszukiwaniu majora Serafina
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Wojny na rzut kostką
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Priorytetowe zaangażowanie
Medicine for Hard Times
„Droga do GROM-u”
Czarnomorski szlif minerów
Terytorialsi w akcji
Koniec pewnej epoki
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Młodzi i bezzałogowce
Koniec dzieciństwa
Abolicja dla ochotników
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Deterrence in Polish
Jelcz się wzmacnia
Mity i manipulacje
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Pływali jak morscy komandosi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO