moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Modernizacja starów 266

W ciągu czterech lat Wojsko Polskie zmodernizuje niemal pół tysiąca ciężarówek średniej ładowności wysokiej mobilności Star 266 do standardu Star 266M2. Na jedenastu zostaną zainstalowane warsztaty spawalniczo – blacharskie oraz obsługi pojazdów, a 439 pojazdów będzie unowocześnionych do najnowszej wersji skrzyniowej. Armia zapłaci za te prace 168 mln zł. 

Wojsko Polskie korzysta z kilkunastu tysięcy ciężarówek średniej ładowności wysokiej mobilności. Głównie są to stary – ponad 13 tysięcy. Przy czym, najstarszych ciężarówek tego typu (Star 660 wersje 660M/M2/M3) jest około półtora tysiąca. Najwięcej, bo ponad dwanaście tysięcy, jest starów 266 (wersje 266/266M/2666M2), czyli pojazdów produkowanych od 1969 roku. W wyposażeniu armii są również najnowsze modele – 1466, 944 i 744. Niestety wojsko ma ich zaledwie kilkaset sztuk.

Od kilku lat armia systematycznie wycofuje ze służby najstarsze i najbardziej wyeksploatowane stary 660, ale również unowocześnia stary 266 do wersji Star 266M2. W modernizowanych pojazdach jest wymieniana kabina – stała na pochylaną do przodu, dzięki temu prace serwisowe przy silniku są zdecydowanie łatwiejsze do wykonania. W ciężarówkach montowane jest również nowe zawieszenie, które zwiększa komfort i bezpieczeństwo jazdy. Co najważniejsze, prace obejmują również montaż nowych jednostek napędowych. Zamiast przestarzałych, sześciocylindrowych silników 359/359M, umieszcza się w nich motory IVECO FPT F4AE0481 – Tector 4 o mocy maksymalnej 125 kW/170 KM (i maksymalnym momencie obrotowym 560 Nm przy 1200 obr./min). W zależności od wersji zestawia się je z mechaniczną skrzynią przekładniową firmy Eaton albo automatyczną firmy Allison.

Kilka dni temu 12 Wojskowy Oddział Gospodarczy z Torunia popisał z firmą Autobox Innovations ze Starachowic dwie kolejne umowy na modernizację starów do standardu M2. W ramach pierwszej do 2023 roku polskie wojsko unowocześni 439 ciężarówek do najnowszej wersji skrzyniowej. Wart 158,5 mln złotych kontrakt przewiduje, że 351 wozów to zamówienie gwarantowane, a 88 sztuk to opcja. Wozy będą dostarczane do armii partiami. – W tym roku 23 egzemplarze, w przyszłym 56 z czego 28 w ramach prawa opcji. W kolejnych trzech latach po 120 pojazdów, z czego po 20 w prawach opcji – wyjaśnia przedstawiciel 12 WOG z Torunia.

Drugi kontrakt, o wartości 10,5 mln złotych, będzie zrealizowany znacznie szybciej, bo do końca przyszłego roku. Umowa zakłada modernizację jedenastu starów 266 do wersji specjalistycznej 266M2. Na ośmiu pojazdach zostaną zainstalowane warsztaty obsługi pojazdów (wraz z przyczepką), a na trzech warsztaty spawalniczo- blacharskie (wraz przyczepką). Oba typy wozów posłużą do serwisowania w terenie uszkodzonych lub zepsutych ciężarówek, bojowych wozów piechoty, transporterów opancerzonych, czołgów i artylerii. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
 
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Ratownik w akcji
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Podróż w ciemność
GROM’s DNA
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Kajakami po medale
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Inwestycja w żołnierzy
Strażnicy polskiego nieba
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Wypadek Rosomaka
Podejrzane manewry na Bałtyku
K2. Azjatycka pantera
Wyższe stawki dla niezawodowych
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Flyer, zdobywca przestworzy
Świat F-35
Pionierski dron
Dzień, który zmienił bieg wojny
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Święto sportów walki w Warendorfie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
NATO przechodzi do działania
Policjanci w koszarach WOT
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Nowa dostawa Homarów-K
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Planowano zamach na Zełenskiego
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ewakuacja Polaków z Izraela
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
The Power of Infrastructure
Specjalsi pod nowym dowództwem
Śmierć gorsza niż wszystkie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rakiety dla polskich FA-50
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO