moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Modernizacja starów 266

W ciągu czterech lat Wojsko Polskie zmodernizuje niemal pół tysiąca ciężarówek średniej ładowności wysokiej mobilności Star 266 do standardu Star 266M2. Na jedenastu zostaną zainstalowane warsztaty spawalniczo – blacharskie oraz obsługi pojazdów, a 439 pojazdów będzie unowocześnionych do najnowszej wersji skrzyniowej. Armia zapłaci za te prace 168 mln zł. 

Wojsko Polskie korzysta z kilkunastu tysięcy ciężarówek średniej ładowności wysokiej mobilności. Głównie są to stary – ponad 13 tysięcy. Przy czym, najstarszych ciężarówek tego typu (Star 660 wersje 660M/M2/M3) jest około półtora tysiąca. Najwięcej, bo ponad dwanaście tysięcy, jest starów 266 (wersje 266/266M/2666M2), czyli pojazdów produkowanych od 1969 roku. W wyposażeniu armii są również najnowsze modele – 1466, 944 i 744. Niestety wojsko ma ich zaledwie kilkaset sztuk.

Od kilku lat armia systematycznie wycofuje ze służby najstarsze i najbardziej wyeksploatowane stary 660, ale również unowocześnia stary 266 do wersji Star 266M2. W modernizowanych pojazdach jest wymieniana kabina – stała na pochylaną do przodu, dzięki temu prace serwisowe przy silniku są zdecydowanie łatwiejsze do wykonania. W ciężarówkach montowane jest również nowe zawieszenie, które zwiększa komfort i bezpieczeństwo jazdy. Co najważniejsze, prace obejmują również montaż nowych jednostek napędowych. Zamiast przestarzałych, sześciocylindrowych silników 359/359M, umieszcza się w nich motory IVECO FPT F4AE0481 – Tector 4 o mocy maksymalnej 125 kW/170 KM (i maksymalnym momencie obrotowym 560 Nm przy 1200 obr./min). W zależności od wersji zestawia się je z mechaniczną skrzynią przekładniową firmy Eaton albo automatyczną firmy Allison.

Kilka dni temu 12 Wojskowy Oddział Gospodarczy z Torunia popisał z firmą Autobox Innovations ze Starachowic dwie kolejne umowy na modernizację starów do standardu M2. W ramach pierwszej do 2023 roku polskie wojsko unowocześni 439 ciężarówek do najnowszej wersji skrzyniowej. Wart 158,5 mln złotych kontrakt przewiduje, że 351 wozów to zamówienie gwarantowane, a 88 sztuk to opcja. Wozy będą dostarczane do armii partiami. – W tym roku 23 egzemplarze, w przyszłym 56 z czego 28 w ramach prawa opcji. W kolejnych trzech latach po 120 pojazdów, z czego po 20 w prawach opcji – wyjaśnia przedstawiciel 12 WOG z Torunia.

Drugi kontrakt, o wartości 10,5 mln złotych, będzie zrealizowany znacznie szybciej, bo do końca przyszłego roku. Umowa zakłada modernizację jedenastu starów 266 do wersji specjalistycznej 266M2. Na ośmiu pojazdach zostaną zainstalowane warsztaty obsługi pojazdów (wraz z przyczepką), a na trzech warsztaty spawalniczo- blacharskie (wraz przyczepką). Oba typy wozów posłużą do serwisowania w terenie uszkodzonych lub zepsutych ciężarówek, bojowych wozów piechoty, transporterów opancerzonych, czołgów i artylerii. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Najmłodszy w rodzinie
Kikimora o wielu twarzach
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Baobab z miotaczem
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Huta Stalowa Wola na MSPO
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Nocne ataki na Ukrainę
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Nietypowa premiera targowa
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
„Był twarzą sił powietrznych”
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Świetne występy polskich żołnierzy
Radary, które widzą wszystko
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Dwie agresje, dwie okupacje
Startuje „Żelazny obrońca”
Pancerna pięść
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Pilica+ coraz bliżej
„Road Runner” w Libanie
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Orlik na Alfę
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Beret „na rekinka” lub koguta
Klucz do bezpieczeństwa
Dron-śmigłowiec dla marynarki
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Wielkie zbrojenia za Odrą
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Zakupy według potrzeb
Drones on the Offensive
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Zwycięska batalia o stolicę
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Norwegowie budują na polskim poligonie
Na motocyklach śladami historii
Szczelna sieć dla Tarczy
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Czas nowych inwestycji
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Brytyjczycy żegnają Malbork
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Lepsza efektywność
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Detect & Classify: satelity z AI
Tuga – postrach dronów
Wyczekiwane przyspieszenie
Hekatomba na Woli
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Z najlepszymi na planszy
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Drony w ofensywie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowi szachiści z medalem NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO