moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MON przyspiesza Harpię

Minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak polecił szefowi Sztabu Generalnego WP przyspieszyć kupno samolotu myśliwskiego, który ma zastąpić w linii wysłużone maszyny produkcji radzieckiej: Su-22 oraz MiG-29. Nowa konstrukcja ma być przystosowana nie tylko do zwalczania statków powietrznych nieprzyjaciela, lecz także do wsparcia ogniowego wojsk własnych.

Polska armia dysponuje jednymi z najnowocześniejszych maszyn wielozadaniowych dostępnych obecnie na rynku, czyli amerykańskimi F-16. W siłach powietrznych jest ich 48 (36 jednomiejscowych F-16C Block52+ oraz 12 dwumiejscowych F-16D Block52+). Jednak pozostałe samoloty, czyli myśliwce MiG-29 (30 sztuk) oraz szturmowe Su-22M4 (również około 30), to konstrukcje odstające swoimi możliwościami od wymagań współczesnego pola walki. Szczególnie dotyczy to Su-22, gdyż to konstrukcja z lat sześćdziesiątych, ale i młodsze MiG-29 najlepsze lata mają już za sobą. Problemem jest także dostępność części zamiennych do tych maszyn. Sytuację komplikuje fakt, że na producenta tych samolotów, czyli Rosję, UE oraz USA nałożyły sankcje ekonomiczne za zajęcie Krymu.

Polska armia ma program pozyskania następców Su-22 i MiG-29. Plan zakłada, że nowy samolot (robocza nazwa to Harpia) będzie połączeniem myśliwca (obecna rola MiG-29) z maszyną wsparcia pola walki (obecna rola Su-22). Harpia ma być wyposażona w nowoczesne, sieciocentryczne systemy wsparcia dowodzenia i łączności, umożliwiające jej współdziałanie z wojskami sojuszniczymi.

Niestety do tej pory nie było wiadomo, kiedy polscy lotnicy będą mogli otrzymać nowe samoloty. Ich zakup nie był bowiem ujęty w programach modernizacyjnych do 2026 roku. Teraz ma się to zmienić i Harpia może wejść do służby już za kilka lat. Centrum Operacyjne Ministerstwa Obrony Narodowej poinformowało dzisiaj, że szef resortu obrony zdecydował o zmianie priorytetów zakupowych w tej sprawie.

– Minister Mariusz Błaszczak polecił szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego przyśpieszenie realizacji programu, którego efektem będzie pozyskanie samolotu myśliwskiego nowej generacji wprowadzającego nową jakość w działaniach lotniczych, jak też wsparcia pola walki – czytamy w komunikacie resortu obrony.

Centrum Operacyjne MON poinformowało również, że Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, która bada katastrofę myśliwca MiG-29 pod Pasłękiem, przekazała w sierpniu dowódcy generalnemu zalecenia dotyczące fotela katapultowego, a w październiku – odnoszące się do instalacji paliwowej. – Na ich podstawie dowódca generalny podjął decyzję o wznowieniu lotów na samolotach MiG-29 oraz Su-22 – wyjaśnia CO MON.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1545658920
~polak mały - napisz coś więcej ... . najlepiej inkognito.
EC-B4-95-43
~polak mały
1545218580
Przecież jak kupowali stare F-16 to zapłacili już przedpłatę na F-35 więc skąd te dylematy na temat wyboru nowego samolotu?
DC-75-D5-B7
~Scooby
1544220960
~Viggen- F-35 jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem w wersji czysto myśliwskiej. 1. ma obniżone echo radarowe co dla walki powietrznej nad swoim terytorium tz myśliwiec vs myśliwiec jest kluczowe. Dania kupiła tylko taką wersję. 2. musi mieć dobry radar - pewnie nie dostaniemy tego z F-22 ale może jakiś inny o generację niżej. 3. musi przenosić pociski powietrze -powietrze . 4. mieć systemy wre i inne obronne. 5. powinien być krótko manewrowy czego nie ma F-16 a F-35 ma nadto.
EC-B4-95-43
~Viggen
1543846140
Obstawiałbym F-16 w wersji V. Wprowadzenie F 16 byłoby nieco łatwiejsze z punktu widzenia szkolenia i budowy systemu wsparcia eksploatacji, bo ten jest wykorzystywany obecnie oraz F-35. @spartakus masz rację Su-22 jest 18 sztuk ale określa sie to ilość w słubie, więc może są też magazynowane.
C9-94-53-25
~Scooby
1543648500
F-35
C4-33-CA-F9
~spartakus
1543423860
Skąd ta liczba 30 samolotów SU -22 .Wszystkie dane oficjalne mówią o 18 szt płytko zmodernizowanych samolotów . Czy wyciągnięto jakieś z magazynów ???? I przywrócono do stanu lotnego i do linii ???
FB-0C-2A-F8

Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Sztuka i służba w jednym kadrze
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
„Road Runner” w Libanie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Edukacja z bezpieczeństwa
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
W wojsku orientują się najlepiej
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Kircholm 1605
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Niespokojny poranek pilotów
Abolicja dla ochotników
Medale dla sojuszników z Niderlandów
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Koniec dzieciństwa
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
MID w nowej odsłonie
Standardy NATO w Siedlcach
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Brytyjczycy na wschodniej straży
Bóbr na drodze Hannibala
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wellington „Zosia” znad Bremy
Polski „Wiking” dla Danii
„JUR” dla terytorialsów
Operacja NATO u brzegów Estonii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Husarze bliżej Polski
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Wyrównać szanse
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Mity i manipulacje
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Niezłomni w obronie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO