moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MON przyspiesza Harpię

Minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak polecił szefowi Sztabu Generalnego WP przyspieszyć kupno samolotu myśliwskiego, który ma zastąpić w linii wysłużone maszyny produkcji radzieckiej: Su-22 oraz MiG-29. Nowa konstrukcja ma być przystosowana nie tylko do zwalczania statków powietrznych nieprzyjaciela, lecz także do wsparcia ogniowego wojsk własnych.

Polska armia dysponuje jednymi z najnowocześniejszych maszyn wielozadaniowych dostępnych obecnie na rynku, czyli amerykańskimi F-16. W siłach powietrznych jest ich 48 (36 jednomiejscowych F-16C Block52+ oraz 12 dwumiejscowych F-16D Block52+). Jednak pozostałe samoloty, czyli myśliwce MiG-29 (30 sztuk) oraz szturmowe Su-22M4 (również około 30), to konstrukcje odstające swoimi możliwościami od wymagań współczesnego pola walki. Szczególnie dotyczy to Su-22, gdyż to konstrukcja z lat sześćdziesiątych, ale i młodsze MiG-29 najlepsze lata mają już za sobą. Problemem jest także dostępność części zamiennych do tych maszyn. Sytuację komplikuje fakt, że na producenta tych samolotów, czyli Rosję, UE oraz USA nałożyły sankcje ekonomiczne za zajęcie Krymu.

Polska armia ma program pozyskania następców Su-22 i MiG-29. Plan zakłada, że nowy samolot (robocza nazwa to Harpia) będzie połączeniem myśliwca (obecna rola MiG-29) z maszyną wsparcia pola walki (obecna rola Su-22). Harpia ma być wyposażona w nowoczesne, sieciocentryczne systemy wsparcia dowodzenia i łączności, umożliwiające jej współdziałanie z wojskami sojuszniczymi.

Niestety do tej pory nie było wiadomo, kiedy polscy lotnicy będą mogli otrzymać nowe samoloty. Ich zakup nie był bowiem ujęty w programach modernizacyjnych do 2026 roku. Teraz ma się to zmienić i Harpia może wejść do służby już za kilka lat. Centrum Operacyjne Ministerstwa Obrony Narodowej poinformowało dzisiaj, że szef resortu obrony zdecydował o zmianie priorytetów zakupowych w tej sprawie.

– Minister Mariusz Błaszczak polecił szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego przyśpieszenie realizacji programu, którego efektem będzie pozyskanie samolotu myśliwskiego nowej generacji wprowadzającego nową jakość w działaniach lotniczych, jak też wsparcia pola walki – czytamy w komunikacie resortu obrony.

Centrum Operacyjne MON poinformowało również, że Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, która bada katastrofę myśliwca MiG-29 pod Pasłękiem, przekazała w sierpniu dowódcy generalnemu zalecenia dotyczące fotela katapultowego, a w październiku – odnoszące się do instalacji paliwowej. – Na ich podstawie dowódca generalny podjął decyzję o wznowieniu lotów na samolotach MiG-29 oraz Su-22 – wyjaśnia CO MON.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1545658920
~polak mały - napisz coś więcej ... . najlepiej inkognito.
EC-B4-95-43
~polak mały
1545218580
Przecież jak kupowali stare F-16 to zapłacili już przedpłatę na F-35 więc skąd te dylematy na temat wyboru nowego samolotu?
DC-75-D5-B7
~Scooby
1544220960
~Viggen- F-35 jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem w wersji czysto myśliwskiej. 1. ma obniżone echo radarowe co dla walki powietrznej nad swoim terytorium tz myśliwiec vs myśliwiec jest kluczowe. Dania kupiła tylko taką wersję. 2. musi mieć dobry radar - pewnie nie dostaniemy tego z F-22 ale może jakiś inny o generację niżej. 3. musi przenosić pociski powietrze -powietrze . 4. mieć systemy wre i inne obronne. 5. powinien być krótko manewrowy czego nie ma F-16 a F-35 ma nadto.
EC-B4-95-43
~Viggen
1543846140
Obstawiałbym F-16 w wersji V. Wprowadzenie F 16 byłoby nieco łatwiejsze z punktu widzenia szkolenia i budowy systemu wsparcia eksploatacji, bo ten jest wykorzystywany obecnie oraz F-35. @spartakus masz rację Su-22 jest 18 sztuk ale określa sie to ilość w słubie, więc może są też magazynowane.
C9-94-53-25
~Scooby
1543648500
F-35
C4-33-CA-F9
~spartakus
1543423860
Skąd ta liczba 30 samolotów SU -22 .Wszystkie dane oficjalne mówią o 18 szt płytko zmodernizowanych samolotów . Czy wyciągnięto jakieś z magazynów ???? I przywrócono do stanu lotnego i do linii ???
FB-0C-2A-F8

Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Czołgiści w ogniu
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
H145M – ciekawa oferta dla Polski
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Z najlepszymi na planszy
Dwie agresje, dwie okupacje
NATO – jesteśmy z Polską
Święto Wojsk Lądowych
Kurs dla najlepszych w SERE
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Brytyjczycy żegnają Malbork
Zwycięska batalia o stolicę
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Rekompensaty na nowych zasadach
Hekatomba na Woli
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Wielkie zbrojenia za Odrą
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
„Road Runner” w Libanie
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Krok ku niezależności
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Debiut polskich Patriotów
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pożegnanie z Columbią
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Husarz z polskim instruktorem
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
17 września 1939. Nigdy więcej
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Człowiek w pętli
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Miliardy na budowę schronów
Największy transport Abramsów w tym roku
Cios w plecy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Black Hawki nad Warszawą
Orlik na Alfę
Brytyjczycy na wschodniej straży
W poszukiwaniu majora Serafina
Apache’e nad Inowrocławiem
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO