moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Su-22 znowu w powietrzu

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało o wznowieniu lotów myśliwsko-bombowych Su-22. Po wypadku myśliwca MiG-29, w którym zginął pilot, wprowadzono tymczasowy zakaz wykonywania lotów na obu typach maszyn. Dzisiaj, pierwszy raz od dwóch miesięcy, Su-22 wzbiły się w powietrze. MiG-29 są dalej uziemione.

– Potwierdzam. Dowództwo Generalne RSZ podjęło decyzję o wznowieniu lotów na samolotach odrzutowych Su-22 – mówi kmdr por. Czesław Cichy, rzecznik prasowy DGRSZ. – Dotychczasowe zawieszenie wykonywania lotów było związane z badaniem przyczyn katastrofy myśliwca MiG-29. Od wypadku wstrzymano loty na obu typach maszyn – dodaje rzecznik. Decyzję tę podjęto po wypadku, do którego doszło 6 lipca w okolicach Pasłęka na Mazurach. Pilot samolotu MiG-29 podczas nocnych lotów szkolnych podjął próbę katapultowania się, ale niestety nie przeżył. Uziemienie myśliwsko-bombowych Su-22 związane było z koniecznością sprawdzenia foteli katapultowych K-36, w które są wyposażone oba typy samolotów, czyli MiG-29 i Su-22.

Testy foteli prowadzone były m.in. na poligonie w Nadarzycach. Próby wypadły pomyślnie, dlatego samoloty Su-22 wracają do służby.

Pierwsze po dłuższej przerwie loty Su-22 odbyły się dzisiaj w województwie zachodniopomorskim. Maszyny wystartowały z bazy lotniczej w Mirosławcu i poleciały do swojej jednostki, czyli 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. W Mirosławcu odrzutowce stacjonowały ze względu na konserwację pasa startowego w macierzystej jednostce.

Przywrócenie lotów Su-22 nie oznacza jednak, że w powietrze wzbiją się także samoloty MiG-29. Dowództwo Generalne na razie nie informuje, kiedy wrócą one do służby. Jest to związane z trwającymi cały czas pracami Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

Su-22 są w wyposażeniu polskiej armii od lat osiemdziesiątych. Obecnie mamy 18 samolotów tego typu. Służą one w 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Zmodernizowane maszyny, zgodnie z decyzją MON-u, mają pozostać w służbie do 2025 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Wajnchold

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1538900880
~Tydzio- maja większe zdolności niż śmigłowce uderzeniowe. Ale fakt . To już nie samoloty.
DB-3F-9C-53
~Tydzio
1538502960
Dziwie sie,ze Polska lata jeszcze na tym sprzecie muzealnym.Czesi maja je,ale w muzeum.Tosa zbyt przestazale mqszyny jak czolgi t 72 ktore padaly jak muchy ,bo byl zbyt slabe.Tak samo su 22 nie przedstawiaja zadnej sily bojowej.Tylko podnosza morale,ze sa.Dziwie sie,ze chwalim sie F 16 ktorych jest zaledwie 48 maszyn.To zbytnio malo jak na nasz kraj.Jak bysmy mieli okolo 300 muszyn napewno kazdy by sie zastanowil czy draznic nasz wspanialy kraj
C8-EF-66-6B

MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Transbałtycka współpraca
Deterrence in Polish
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Wojny na rzut kostką
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Orientuj się bez GPS-u
Zawiszacy na Litwie
Pasja i fart
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Kosmiczny Perun
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kawaleria pancerna spod znaku 11
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pływali jak morscy komandosi
W poszukiwaniu majora Serafina
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Mity i manipulacje
Młodzi i bezzałogowce
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Brytyjczycy na wschodniej straży
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Polskie Bayraktary nad Turcją
Kopuła nad bewupem
DragonFly czeka na wojsko
W wojsku orientują się najlepiej
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
Czarnomorski szlif minerów
Abolicja dla ochotników
Człowiek jest najważniejszy
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Koniec dzieciństwa
Terytorialsi w akcji
Maratońskie święto w Warszawie
Priorytetowe zaangażowanie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Speczespół wybierze „Orkę”
Dywersanci atakują
Medicine for Hard Times
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
„Road Runner” w Libanie
Medycy na start
Kolejne „Husarze” w powietrzu
„Droga do GROM-u”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Jelcz się wzmacnia
WOT na Szlaku Ratunkowym
Kircholm 1605
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Polski „Wiking” dla Danii
Kawaleria w szkole
Koniec pewnej epoki
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO