moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Radzieckie AP-y do lamusa

Wojsko chce wymienić wszystkie używane obecnie postsowieckie lotniskowe agregaty rozruchowe APA-4 i APA-5, które zainstalowane są na leciwych, często ponadpięćdziesięcioletnich Uralach 375. Zastąpią je polskie urządzenia linii Luzes. Pierwszy zasilacz umieszczony na Jelczu 442.32 trafi do bazy w Powidzu za dwa tygodnie.

Wojsko do technicznej obsługi samolotów i śmigłowców, czyli przede wszystkim dostarczenia im prądu – niezbędnego m.in. do startu – a także tlenu, azotu i powietrza, używa różnego typu urządzeń lotniskowych. Można je podzielić na mniej mobilne – różnego typu wózki i przyczepki – lub bardziej mobilne – systemy umieszczone na ciężarówkach. Obsługa techniczna sił powietrznych musi umieć działać zarówno z dobrze przygotowanych i zabezpieczonych technicznie stacjonarnych baz, jak i lotnisk polowych, szczególnie często wykorzystywanych przez śmigłowce.

Niestety w naszych siłach zbrojnych ich stopień nowoczesności jest bardzo różny. O ile te mniej mobilne to rozwiązania albo kupione wraz z myśliwcami wielozadaniowymi F-16, albo wprowadzone do służby w ostatnich kilku latach – w ramach polonizacji urządzeń zabezpieczających rodzime Jastrzębie oraz transportowe Herculesy C-130. W przypadku zaś urządzeń mobilnych możemy na lotniskach spotkać prawdziwe zabytki techniki, czyli liczące ponad pół wieku samochody Ural 375, produkowane w latach sześćdziesiątych. Zainstalowane są na nich agregaty rozruchowe APA-4G i APA-5D.

Czemu armia nie wymieni Urali na nowe pojazdy? Przyczyna jest prozaiczna. – Wojsko korzysta z produkowanych przez nas lotniskowych urządzeń zasilania elektroenergetycznego z linii Luzes, które są umieszczone na ciężarówkach Star. Jednak siły powietrzne chcą mieć do dyspozycji również pojazdy o lepszych właściwościach terenowych i dlatego nadal utrzymują w służbie leciwe AP-y na Uralach 375– wyjaśnia Piotr Kisiel, prezes Wojskowego Centralnego Biura Konstrukcyjno-Technologicznego, spółki należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

To się jednak wkrótce zmieni. Na wniosek armii spółka opracowała pojazd, który zastąpi w służbie APA-4G i APA-5D, czyli Luzesa na podwoziu Jelcza 442.32. – Pierwszy zostanie przekazany wojsku, a dokładniej do bazy w Powidzu, za mniej więcej dwa tygodnie – deklaruje Piotr Kisiel.

Kiedy do wojska trafią kolejne? Być może jeszcze w tym roku. – Negocjujemy kontrakt na dostawę pierwszej partii, ośmiu sztuk– wyjaśnia prezes Kisiel. WCBKT realizuje obecnie umowę na modyfikację 16 lotniskowych urządzeń zasilania elektro-energetycznego samolotów Luzes V/D, które z leciwych Starów 266 trafiają na ich zmodernizowaną wersję Stara 266M2.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne SA

dodaj komentarz

komentarze

~Janek
1526327340
Cała prawda o tych urządzeniach jest w artykule ITWL o nazwie "NAZIEMNE ELEKTROENERGETYCZNE UKŁADY ZASILANIA SAMOLOTÓW I ICH DIAGNOSTYKA". Cytat: "Rys. 3 przedstawia dwa przebiegi napięcia stałego 28V. Wykres (b) przedstawia przebieg napięcia z zasilacza LZE-6/M, który generuje napi6cie o parametrach właściwych. Na wykresie (a) oznaczono urządzenie LUZES II/M, które generuje napięcie o parametrach niespełniających kryteriów prawidłowej pracy urządzeń tego typu. Widoczne jest znaczne przekroczenie składowej zmiennej prądu stałego. Ma to bezpośredni wplyw na pracę agregatów np. ww. przetwornicy. " Te urządzenia to złom, niespełniający kryteriów technicznych
0F-BB-62-B4

Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
 
Apache. Zabójczy dla czołgów
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
Ogniem i tarczą
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Nowe cele obronne NATO
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
Śmierć gorsza niż wszystkie
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Ewakuacja Polaków z Izraela
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Nowy rozdział w historii Mesko
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Trzy okręty, jeden zespół
Gen. Sosabowski upamiętniony
Od chaosu do wiktorii
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Lekcje na poligonie
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Zmagania sześcioosobowych armii
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Nie żyje żołnierz PKW Irak
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
DNA GROM-u
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Droga do zespołu bojowego GROM
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Wyższe stawki dla niezawodowych
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Nasi czołgiści najlepsi
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Wyzwanie, które integruje
Wieczór pełen koszykarskich emocji
„Baltops” także na lądzie
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Umarł król, niech żyje król!
100 lat historii Szkoły Orląt
Misja PKW „Olimp” doceniona
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Dzień, który zmienił bieg wojny
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Film o Feniksie i terytorialsach
Apache’e z szachownicą
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
PGZ na nowo
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Podróż w ciemność
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Podejrzane manewry na Bałtyku
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Letni wypoczynek z MON-em
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO