moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rosjanie zrywają z NATO

Rosyjska firma Wołga-Dniepr poinformowała w kwietniu, że nie będzie już udostępniać swych samolotów transportowych An-124 Rusłan na potrzeby ministerstw obrony państw należących do NATO i Unii Europejskiej. Potężne rosyjskie maszyny były czarterowane przez konsorcjum, w którego skład wchodziło 14 krajów, w tym Polska. Korzystanie z samolotów należących do prywatnych przewoźników z Rosji i Ukrainy, zapewniających strategiczny transport, traktowano jako rozwiązanie przejściowe, do czasu pojawienia się w siłach powietrznych europejskich członków Sojuszu nowoczesnych transportowców. Pomimo swej tymczasowości program SALIS funkcjonuje już ponad dziesięć lat.

W NATO rozwiązania prowizoryczne bywają wyjątkowo trwałe. Tak było chociażby z barakami w Brukseli, do których w latach 60. przeniosła się z Paryża Kwatera Główna NATO. W założeniach baraki miały być wykorzystywane najwyżej przez kilka lat, do czasu zbudowania nowej siedziby. Jednak otwarcie nowoczesnego budynku Kwatery Głównej odbyło się dopiero w maju 2017 roku.

Podobnie było z programem znanym pod akronimem SALIS, który funkcjonuje od 2006 roku i zakłada współpracę z firmami rosyjską i ukraińską. W ramach umowy zawartej z Rusłan SALIS GmbH, będącej spółką zależną rosyjskiej kompanii Wołga-Dniepr, kilkanaście państw członkowskich NATO, w tym Francja, Wielka Brytania, Niemcy i Polska, oraz kraje partnerskie Szwecja i Finlandia czarterowało sześć wielkich samolotów transportowych An-124-100 Rusłan. Początkowo umowa miała obowiązywać przez trzy lata, ale potem ją przedłużono. Wprawdzie w nazwie programu – Strategic Airlift Interim Solution – jest informacja, że to rozwiązanie tymczasowe, niemniej jednak owa prowizoryczność była bardzo trwała. W ostatnich latach umowy czarteru odnawiano co roku.

Drugim operatorem czarterowanych An-124 jest Antonow SALIS GmbH, spółka zależna ukraińskiej firmy Antonow Airlines. Z Rosjanami i Ukraińcami są podpisane odrębne umowy.

Lotniskiem operacyjnym SALIS został Lipsk w Niemczech, gdzie zwykle znajdowały się dwa samoloty. To rozwiązanie było niezwykle przydatne w czasie, gdy trwała potężna operacja wojskowa NATO w Afganistanie. Uczestnicy SALIS zyskali zdolność do transportu strategicznego. Transportowce woziły też sprzęt dla misji w Afryce oraz pomoc humanitarną dla ofiar trzęsienia ziemi, które w 2007 roku nawiedziło Pakistan.

Według wcześniejszych ustaleń, w latach 2017–2019 rosyjski przewoźnik miał zapewnić 60 proc. czarterów. Jednak Wołga-Dniepr postanowiła zakończyć swą aktywność w ramach SALIS z końcem tego roku. Uczestnicy programu będą nadal korzystać z transportowców firmy ukraińskiej, ale ta ma tylko siedem Rusłanów.

Pewnym pocieszeniem może być to, że obecnie NATO czy UE nie prowadzą wielkich wojskowych operacji zewnętrznych. Poza tym część państw ma już nowe transportowce C-17 Globemaster III i A400M Atlas, aczkolwiek z tymi ostatnimi są pewne problemy. Do transportu ludzi i zaopatrzenia mogą być wykorzystane wielozadaniowe samoloty tankowania powietrznego A330 MRTT. W projekcie wspólnej floty latających tankowców, zainicjowanym w 2016 roku przez Holandię i Luksemburg, uczestniczy obecnie pięć państw NATO, które zadeklarowały zakup ośmiu maszyn. Dostawy tych A330 MRTT przewidziane są w latach 2020–2024. Jeśli do tego projektu dołączą następne kraje, liczba maszyn się zwiększy. Poza tym własne A330 MRTT mają lub będą miały Francja (docelowo 15), Wielka Brytania (leasing 14) i Hiszpania (3).

Oświadczenie firmy Wołga-Dniepr, że wycofuje się ona z rynku wojskowego transportu logistycznego, być może stanie się impulsem do rozwoju inicjatywy zdolności strategicznego transportu, czyli SAC. Około dekady temu w jej ramach dziesięć państw NATO, w tym USA, Polska, Holandia i Norwegia wraz ze Szwecją i Finlandią, postanowiło powołać wspólną jednostkę transportu strategicznego. Ciężkie Skrzydło Lotnictwa Transportowego stacjonuje w bazie lotniczej Tata na Węgrzech. Wbrew szumnej nazwie ma tylko trzy samoloty C-17, podczas gdy eskadry transportowe w US Air Force mają ich osiem lub dziewięć. Jednak rozwój SAC nie jest wcale przesądzony, bo dla części z uczestników programu transport strategiczny po zakończeniu misji ISAF w Afganistanie nie jest priorytetem. Oprócz tego potężne transportowce są drogie, zarówno gdy chodzi o zakup, jak i późniejsze utrzymanie.

Tadeusz Wróbel , publicysta „Polski Zbrojnej”

dodaj komentarz

komentarze


Drony na ratunek
 
Wyjście z cienia
Nowa mapa garnizonów
Biało-czerwona na Monte Cassino
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
AW149 to przygoda życia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa bliżej żołnierzy
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Alians HSW ze światowym gigantem
Kolejne K9 dla zawiszaków
Trudny los zwycięzców
Od chaosu do wiktorii
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Nowe możliwości spółki Mesko
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Amunicja dla czołgów
Letni wypoczynek z MON-em
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Atom utracony
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
Kilometry pamięci
Szlachetny gest generała
Jak kąsają polskie kły
Podejrzane manewry na Bałtyku
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Stress test dla systemu ratownictwa
Drony Wizjer rozpoznają cel
Pamiętają o powstańcach
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Żołnierz influencer?
Dziękujemy wam, weterani!
Wyzwanie, które integruje
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Tajemne uderzenie
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Pod siatką o medale mistrzostw WP
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Bałtycka tarcza
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Wyzwanie, które integruje
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Fire from Coast
Polska dołącza do satelitarnej elity
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Pancerna nauka jazdy
Misja PKW „Olimp” doceniona
Nasi czołgiści najlepsi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO