moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pilot rozbitego MiG-a nie katapultował się

Wiemy już, że pilot myśliwca MiG-29 nie katapultował się, lecz na szczegółowe informacje dotyczące przyczyn tego zdarzenia trzeba jeszcze poczekać – mówi Bartosz Kownacki, wiceminister obrony narodowej. W poniedziałek po południu doszło do wypadku myśliwca. Samolot rozbił się 8 kilometrów przed pasem startowym w Mińsku Mazowieckim.

 

Jak dowiedzieliśmy się w Ministerstwie Obrony Narodowej, są już pierwsze informacje dotyczące przebiegu poniedziałkowego wypadku MiG-a 29. Samolot z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego pilotowany przez 28-letniego lotnika rozbił się w okolicach Kałuszyna na Mazowszu. – Pilot miał naprawdę dużo szczęścia. Przeżył, mimo że nie opuścił samolotu, zanim ten uderzył w ziemię – mówi polsce-zbrojnej.pl wiceminister Bartosz Kownacki. – Wiemy już, że pilot nie katapultował się, lecz na pozostałe informacje trzeba jeszcze poczekać. Sprawę prowadzi Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego – dodaje wiceszef resortu obrony.

Do wypadku wojskowego myśliwca z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego doszło w poniedziałek po godzinie 17. – Samolot zniżył wysokość i zniknął z radarów. Pilot nie zgłaszał wcześniej żadnych problemów z  maszyną – mówił kilka godzin po zdarzeniu płk Piotr Iwaszko, dowódca 23 Bazy. – To pierwszy wypadek lotniczy z udziałem MiG-29 w Polsce – dodał.

Samolot miał wylądować na lotnisku w Mińsku Mazowieckim, ale rozbił się 8 kilometrów przed pasem startowym, w okolicach miejscowości Kałuszyn. W pierwszych komunikatach służby informowały, że pilot zdążył się katapultować, dziś wiadomo już, że tak się nie stało. Ministerstwo obrony prosi, by do czasu wyjaśnienia okoliczności wypadku wstrzymać się ze spekulacjami i ocenami.

Akcja poszukiwawczo-ratownicza rozpoczęła się natychmiast po zniknięciu samolotu z radaru. Uczestniczyło w niej ponad 200 żołnierzy oraz około 60 jednostek sprzętu wojskowego. Wojskowych wspierały także inne służby, m.in. policja i straż pożarna. Poszukiwania prowadzono na obszarze około 15 km kwadratowych, a pilota znaleziono po około 2 godzinach. Ratownicy medyczni podjęli rannego i udzielili mu pierwszej pomocy. Życiu porucznika nie zagraża niebezpieczeństwo. Został przetransportowany do Wojskowego Instytutu Medycznego w Warszawie, gdzie przeszedł operację stawu skokowego.

Na miejscu zdarzenia działania prowadzi Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, prokuratura oraz Żandarmeria Wojskowa.

MKS

autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Arkadiusz Dwulatek / CC DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Pierwsi na oceanie
 
Pytania o europejską tarczę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
W obronie wschodniej flanki NATO
Biel i czerwień łączy pokolenia
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Husarz na straży nieba
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Tragiczne zdarzenie na służbie
Pilecki ucieka z Auschwitz
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Daglezje poszukiwane
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Pod skrzydłami Kormoranów
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Barwy Ojczyzny
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Awanse na Trzeciego Maja
Dumni z munduru
Szybki marsz, trudny odwrót
W Italii, za wolność waszą i naszą
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Wojna w świętym mieście, epilog
Pływacy i maratończycy na medal
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Gunner, nie runner
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
25 lat w NATO – serwis specjalny
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Święto stołecznego garnizonu
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Posłowie dyskutowali o WOT
Zmiany w dodatkach stażowych
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
NATO na północnym szlaku
NATO on Northern Track
Wytropić zagrożenie
Wioślarze i triatlonistka na podium
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ameryka daje wsparcie
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Weterani pod wszechstronną opieką

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO