Muszą mieć ulepszony układ napędowy, żuraw o udźwigu co najmniej 30 t, system niezależnej obserwacji dookólnej oraz nowoczesne układy przeciwpożarowe, przeciwwybuchowe i klimatyzację. Wojsko ogłosiło przetarg na modernizację wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2. Kontrakt będzie warunkowy – zamówienie na 8 sztuk i opcja na kolejne 20 wozów.
Inspektorat Uzbrojenia ogłosił przetarg na kompleksową modernizację Bergepanzerów 2 (BPz 2), czyli wozów zabezpieczenia technicznego, jakie posiada Wojsko Polskie. Służą one do ewakuacji z pola walki uszkodzonych lub zepsutych czołgów o wadze maksymalnej 55 t, czyli m.in. PT-91 Twardy, T-72 oraz Leopard 2A4.
Firmy zainteresowane modernizacją BPz 2 mają czas do końca października 2017 roku na składanie wniosków o dopuszczenie do postępowania. Ze złożonych ofert wybrane zostaną trzy najlepsze i tylko one otrzymają zaproszenie do kolejnego etapu postępowania, czyli złożenia ofert handlowych. Co bardzo istotne, przetarg w związku z występowaniem podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, prowadzony będzie z pominięciem ustawy Prawo zamówień publicznych.
IU MON przewiduje podpisanie kontraktu warunkowego. Umową zagwarantowana będzie modernizacja 8 sztuk Bergepanzerów 2. Po zakończeniu prac wojsko, jeżeli uzna to za konieczne i opłacalne, będzie mogło zlecić wykonawcy (bez potrzeby uruchamiania nowego postępowania) ulepszenie kolejnych 20 sztuk niemieckich WZT. 4-letni kontrakt wart nawet ponad 100 mln zł (przy założeniu modernizacji wszystkich 28 sztuk w latach 2018–2022) może zostać podpisany na przełomie roku.
Wojsko Polskie ma obecnie 28 Bergepanzerów 2. Dziesięć kupiliśmy w 2002 roku, wraz z pierwszymi czołgami Leopard 2A4. Osiemnaście sztuk pozyskaliśmy trzy lata temu, razem ze 105 czołgami Leopard 2A5. Bergepanzery 2 to dla wojska wozy strategiczne, gdyż są to jedyne konstrukcje zdolne ściągnąć z pola walki uszkodzony albo zepsuty czołg Leopard 2A4.
Oznacza to, że armia nie ma obecnie żadnego wozu zdolnego do pomocy na polu walki maszynom cięższym niż 55 ton, czyli nie tylko Leopardom 2A5, ale również zmodernizowanym Leopardom 2PL, które w przyszłym roku mają trafić do służby. O tym, że takie zadanie można powierzyć zmodernizowanym Bergepanzerom 2 od kilku lat przekonywała wojskowych decydentów szefowa poznańskich wojskowych zakładów motoryzacyjnych. – Zmodernizowane Bergepanzery 2 nie tylko spełnią oczekiwania techniczne polskiej armii, ale będą również znacznie tańsze od nowych wozów technicznych, jakie musielibyśmy kupić do obsługi Leopardów 2A5 i modernizowanych do standardu „PL” Leopardów 2A4 – argumentowała Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes WZMot we wrześniu ubiegłego roku, podczas prezentacji pakietu modernizacyjnego WZT przygotowanego przez firmę z Poznania.
autor zdjęć: Krzysztof Wilewski
komentarze