moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mastery nadal uziemione

Samoloty do szkolenia zaawansowanego M-346 Master, które w listopadzie 2016 roku przyleciały do Polski, nadal parkują w hangarze. Uziemienie samolotów jest winą włoskiego producenta, który dostarczył maszyny niezgodne z podpisanym kontraktem. Maszyny nie przeszły odbioru technicznego, bo miały niepełny system symulacji uzbrojenia.

Obecnie w kraju znajdują się dwie maszyny do szkolenia zaawansowanego, ale nie zostały one przyjęte do wyposażenia sił zbrojnych. Samoloty mają bowiem niepełny system symulacji uzbrojenia. – Maszyny nie będą przyjęte do służby do czasu, aż producent wywiąże się z zawartego kontraktu – mówi ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia.

Z powodu opóźnień w realizacji kontraktu firma Leonardo obciążona jest karami finansowymi. – Są one naliczane stosownie do wartości opóźnionych dostaw oraz wielkości opóźnienia. Obliczane są w następujący sposób: liczba dni opóźnienia danej dostawy w stosunku do wymaganego umową terminu, czyli 0,1 proc. wartości danej dostawy za każdy dzień opóźnienia – informuje Inspektorat Uzbrojenia MON.

Może polecą jesienią

Rzecznik MON ppłk Anna Pęzioł-Wójtowicz podkreśla natomiast, że wina za opóźnienia realizacji kontraktu nie leży po stronie Ministerstwa Obrony Narodowej. – Media wielokrotnie wracają do tematu uziemionych Masterów, sugerując nieprawdę i próbują wywierać presję na wojsku. Ministerstwo nie odbierze samolotów, które nie spełniają warunków kontraktu – mówi rzecznik. – Tymczasem od wielu miesięcy kierownictwo resortu obrony negocjuje z włoskim koncernem Leonardo, by samoloty jak najszybciej weszły do służby – dodaje ppłk Pęzioł-Wójtowicz.

Inspektorat Uzbrojenia wskazuje jednak, że strona włoska nie zgłosiła do tej pory samolotów M-346 do ponownego prowadzenia testów weryfikacyjnych. – Pozytywny wynik testów jest warunkiem przystąpienia do odbioru pozostałych samolotów. W związku z powyższym nie jest obecnie możliwy do określenia wiarygodny termin odbioru samolotów spełniających wymagania zawarte w umowie – przyznaje ppłk Wincencik. Nieoficjalnie mówi się o tym, że ponowne testy techniczne samoloty mogą przejść w listopadzie 2017 roku.

Master czyli Bielik

Master M-346 to jeden z najnowocześniejszych samolotów szkolnych na świecie. Ministerstwo Obrony Narodowej zdecydowało, że właśnie w takich maszynach szkolić się będą piloci, którzy później usiądą za sterami wielozadaniowych F-16. Mastery zastąpią TS-11 Iskra, obecnie jedyny typ szkolnego odrzutowca w naszej armii. Po przyjęciu do służby samoloty mają nosić nazwę Bielik.

Przetarg na zakup systemu AJT (Advanced Jet Trainer – AJT) Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił w lutym 2013 roku. Za najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez włoską firmę Alenia Aermacchi (dziś koncern Leonardo). Była też ona najtańsza – jej wartość wynosiła 1 167 754 500 zł.

W ramach kontraktu podpisanego ostatecznie w 2014 roku Włosi zobowiązali się do końca listopada 2017 roku dostarczyć 8 samolotów M-346 Master (z możliwością dokupienia kolejnych czterech). W kontrakcie zapisano także przygotowanie infrastruktury technicznej i kompleksowego systemu szkolenia. W jego skład mają wejść m.in. symulatory: pilotażowy, procedur awaryjnych i lotu (FMS) oraz komputerowy system wspomagania szkolenia. Nie stało się tak – twierdzi Ministerstwo Obrony Narodowej – na skutek opóźnień strony włoskiej i niefrasobliwości ministra Siemoniaka przy podpisywaniu kontraktu w 2014 roku. Nie przewidziano niesolidności włoskiej i pozbawiono MON skutecznych narzędzi reakcji.

Problemy z kontraktem sygnowanym przez ówczesnego ministra obrony Tomasza Siemoniaka pojawiły się, kiedy do Polski przyleciały dwa pierwsze egzemplarze tych maszyn. W listopadzie 2016 M-346 poddano testom. Podczas lotów sprawdzających polscy i włoscy lotnicy oceniali m.in. właściwości pilotażowe maszyny, jej osiągi i wyposażenie. Testowane były także systemy symulacji uzbrojenia, możliwości wykonywania lotów IFR (lot według wskazań przyrządów) oraz spadochron hamujący. W efekcie powietrznych testów MON stwierdziło, że wyposażenie maszyn nie jest kompletne i odbiór maszyn wstrzymano. Podczas weryfikacji okazało się, iż pokładowy system M-346 nie symuluje niektórych typów uzbrojenia. Chodzi o zawarte w kontrakcie kierowane pociski (AGM-84, AGM-88, AGM-65G2, AIM-9X, AIM-120C), zasobniki szybujące (AGM-154C) i bomby kierowane (GBU-12E/B, GBU-38, GBU-31). A to oznacza, że w istotnych obszarach samoloty są nieprzydatne.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: www.m-346.com

dodaj komentarz

komentarze

~rysiek
1504189860
A tymczasem Mastery, które przyleciały na Air Show do Radomia to były maszyny przeznaczone dla nas. Ja się pytam jakim prawem Włosi nabijają im nalot?
4C-ED-53-14
~Adam
1504171680
Skutecznym narzędziem reakcji byłoby wykluczenie Leonardo z przetargów na śmigłowce wielozadaniowy i szturmowe.
FA-F5-AA-FC
~Fred
1504160280
Nie raz,nie dwa pisałem jakim to wielkim wałkiem jest zakup tych nielotów!!! Co powinni zrobić nasi rządzący; - nie tylko naliczać 0,1% ale obciążyć makarony kosztami szkolenia w USA - obciążyć kosztami utrzymania infrastruktury lotniskowej oraz obsługi - obciążyć kosztami magazynowania nielotów - nie odbierać rocznikowo starych maszyn - przedstawić ostateczny termin dostawy Jeżeli włosi nie będą w stanie się wywiązać z dostaw i kar to przejąć ich aktywa w Polsce np. Świdnik!!! Tylko tak stanowcza riposta może zahamować pogardliwy i poddańczy stosunek Leonardo ! Takie postawienie sprawy pokaże każdemu następnemu oszustowi,że lecenie w kulki z Polakami się NIE OPŁACA !!! ale po co ja to w ogóle piszę....
E5-88-13-33
~gegroza
1504112640
Jeżeli nie przewidziano niesolidności i pozbawiono MON skutecznych narzędzi to za co płacą Włosi ? Przecież napisane jest ze 0,1 % kontraktu dziennie to kary umowne
3A-8B-C8-04
~ja
1504111020
To nie Master tylko MAJSTER-sztyk... wysłąć 2 samoloty zamawiającemu i udawać że wszystko jest w porządku, może się nie zorientuje. "kierownictwo resortu obrony negocjuje z włoskim koncernem Leonardo, by samoloty jak najszybciej weszły do służby" Nie negocjować a przesłać rachunki za każdy dzień zwłoki.
65-74-8E-4A

Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
 
Polsko-litewskie konsultacje
Jak usprawnić działania służb na granicy
Szpital u „Troski”
Roczny dyżur spadochroniarzy
Mark Rutte pokieruje NATO
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Biało-czerwona nad Wilnem
Śmierć przyszła po wojnie
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Serwis bliżej domu
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Spędź wakacje z wojskiem!
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Pancerny sznyt
Oczy na Kijów
Prezydent Zełenski w Warszawie
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Szkolenie do walk w mieście
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Olimp gotowy na igrzyska!
Pancerniacy trenują cywilów
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Szkolenie na miarę czasów
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Walka – tak, ale tylko polityczna
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Czujemy się tu jak w rodzinie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ostatnia niedziela…
Strzelnice dla specjalsów
Spadochroniarze na warcie w UE
Lato pod wodą
RBN przed szczytem NATO
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Wsparcie MON-u dla studentów
Za zdrowie utracone na służbie
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO